Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lowrider
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lidt uden for fredericia
Jeg har plantet 4 stk lowrider. :lol:
I starten gik det godt de voksede dag for dag men nu er det lige som de
ikke sker noget.
De er ca 15cm høje der er mellem 2 og 6 blade på.
( de ligener ikke de billeder jeg har set af små planter på samme størrelse, det vil sige der er mange flere blade på dem jeg har set billeder af :shock: ) Mit spørgsmål er nu gør jeg noget forkert eller hvad? :?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ja, du gør noget forkert hvis du ikke bruger kunstlys. Forvent ikke at kunne dyrke rygbart pot om vinteren.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

jeg har lige sat dem under en klar 100w pære kan det ikke du?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg går ud fra at du mener en sparepære på 20w, der svarer til 100w glødepære? Jo, det er ganske fint mens de er små, men at bedømme efter din beskrivelse af størrelsen, synes jeg at du skal købe nogle flere. Sparepærer er faktisk ok at dyrke under, men du skal bruge en del. Hvis du køber 4-5 stykker til, burde du have nok til at blomstre et par planter, dog skal du være klar over at sparepærer ikke er idéelt at blomstre under, men i mangel af bedre er det helt ok. Hvis bruger 100watt eller derover i sparepærer, skal du nok få noget røg ud det.
Hvis du vil have nogle sparepærer (som skabt til dyrkning), der virkeligt rykker, så prøv at søg på "Envirolite" og "Maxgrow" i Google, de koster under 500kr stykket og kan købes i Danmark. Er dit budget lidt større, kan du investere i en HPS lampe, hvilket er at foretrække at blomstre under.
Jeg vil anbefale dig, at bygge/købe et lille skab til dem. Beklæd skabet med noget der kan reflektere lyset (inde i skabet selvfølgelig ;) ), her er sølvpapir ok, hvis du ikke ønsker at investere lidt småpenge på sort/hvid poly fra gro-shops. Alternativt kan du male skabet indvendigt med mat hvid maling. Lav huller til udsugning og sæt et par ventilatorer fra en PC i. Husk også at lave et hul i bunden til passiv indsugning - her er det ikke strengt nødvendigt at bruge blæsere. Bemærk at udsugningen skal sidde øverst i skabet, da varme jo stiger opad.
Så vidt jeg ved, har Xp3rt lavet et lignende skab, hvis han læser tråden er han sikkert villig til at komme med en masse brugbare tips. ;)
Læs også http://www.dcfonline.dk/cf
Det er overraskende nemt, at dyrke lidt pot/skunk indendørs og det er helt klart en meget spændende hobby, så hvis du bygger et lille skab til dine planter, er du garanteret mange timers god hygge! :)
God fornøjelse, og bare fyr løs hvis du har flere spørgsmål! :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

mange tak. :D

Jeg tror ikke det er en spare pære da det er en grisse pære.
men det er vel kun en fordel.
hvad tempartur skal der være omkring planterne? :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Strandby skrev:

Sådan en til grise? Giver den ikke bare en pokkers masse varme, og begrænset lysmængde?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Strandby skrev:

Så er det nok sådan en varmelampe, der giver rødt lys og en fandens masse varme. Den kan overhovedet ikke bruges, skader nok mere end den gavner. Den bruger alt for meget energi på at udvikle varme og alt for lidt på lys.
Husk på at det ikke er varme, der får planterne til at gro, men lyset.
Stuetemperatur og lidt til (op til omkring 28 grader) er fint til cannabis.
Hvis du fortsætter med den lampe, vil dine planter strække sig mod lyset og til sidst knække sammen. Skidt idé.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har høns og bruger selv varmepære når jeg får kyllinger og det er dem med rødt lys. men denne jeg har sat i giver ikke meget varme og er klar. Det er en jeg har fået i tiderns morgen.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Uanset hvad så kan den altså ikke bruges til at dyrke skunk med, desværre - det er spild af strøm.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

okay da..
Så tror jeg sgu jeg vil bygge et grow rum.
1. Hvad skal jeg bruge som min. vil gerne have en (rigtig) pære der kan bruges til det hele.
2. Nogen forslag til de ting jeg skal købe ind.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Belysning:
Den bedste type lampe du kan få (hvis du kun ønsker én du kan bruge både til vegetativ vækst og blomstrin) er en HPS. Med 250watt kan du dyrke mere end du kan nå at ryge (forhåbentligt ;) ).
Er du ikke storryger, kan du sikkert klare dig med en sparepære, dem man kalder CFL. De fås fra 105w op til 200w og i 2 forskellige spektre: kold (til vegetativ) og "varm" (til blomstring). Bedst er det at købe én af hver. Alternativt kan du også købe en "dual", denne lampe udsender lys i begge spektre og kan derfor bruges gennem hele forløbet.
Husk: jo mere lys, jo mere skunk og flottere planter.
Pris: fra ca. 400-1000kr. alt efter hvad du vælger.

Medie:
Vælger du at dyrke i jord, bør du bruge så store potter/spande som du har plads til. Rødderne vil helst gro nedad, så brug så høje potter/spande som muligt. Du kan lave din egen jordblanding ved at blande perlite (søg i google) i noget pottemuld eller mikse leca- sten i, endnu bedre (synes jeg) er en blanding af begge.
Du kan også vælge at dyrke i hydroponics, på den måde kan du forvente at dine planter vokser hurtigere, når de er i vegetativ vækst. At lave sit eget hydroponics- system er nemt og der er en ret god guide i "Avanceret dyrkning" her på boardet. Dette kan gøres for få penge.

Udluftning:
Du kan vælge at købe en eller flere baderumsventilatorer (fås fra omkring 80 kr. stykket), eller du kan vælge at købe et dyrere men mere effektivt system fra en gro-shop. Husk på at skunk lugter ret kraftigt, så overvej også at anskaffe et "aktivt kulfilter".
Det er også en god idé at have en bordventilator til at skabe mere luftcirkulation i rummet/skabet.
Pris: ca. fra ?-1200 kr

Hvis ikke du kan sætte et helt rum af til din dyrkning, kan du måske selv smække et skab sammen. Husk at bruge mat hvid maling, hvid plastik eller mylar til at reflektere lyset.
Gødning kommer til at koste fra 40-200 kr. alt efter om du dyrker i hydroponics eller jord. Jeg bruger selv GH flora- serien i hydro, det er den eneste jeg har prøvet, men det virker fortrinligt.

Jeg vil mene det er muligt, at starte et grow op for lidt over 1000kr. Senere kan du så tilføje mere lys osv.

Titel: Re: Lowrider
Medlem

Geografisk sted: same place as you... but different....
har lidt samme problem. er selv førstegangs dyrker men i buddybixen i odense har jeg købt en 9w pære på 6400 kelvin, og den skulle være nok til 15-20 planter ihvertfald siger han. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

9 watt sparepære til 15-20 planter???
:lol: :lol: :lol:
Du kan da vist godt lige ta' ned og gi' ham et dummeslag for den kommentar.

Og hvad er dit problem helt præcist?
At du ikke ved hvad du skal bruge/købe af gear? For det er jo lige blevet beskrevet i posten over din...

Medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:
9 watt sparepære til 15-20 planter???
:lol: :lol: :lol:

Det kan da sagtens passe.

...Hvis vi taler karse

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg var lige ved at sende en virtuel dummeflad din vej også - men så fik jeg øje på din karsekommentar :lol:

Medlem

jamen hva satan, de står sgu oss bar og får en til at købe alt muligt lort. :D:D men der er bestilt en 400w hps. hehe.

mig og en ven prøver lige og se om vi kan finde ud af at dyrke indendørs i mors kælder. :D

Junior medlem

Gravgaard skrev:
har lidt samme problem. er selv førstegangs dyrker men i buddybixen i odense har jeg købt en 9w pære på 6400 kelvin, og den skulle være nok til 15-20 planter ihvertfald siger han. :)

Jeg har en growbox, baseret på et gammelt pc kabinet, her har jeg 3 30w elsparepærer fra haraldnyborg, og det virker ret fint , med reflektorer osv.
Men jeg har på fornemmelsen at jeg ville få noget mere ud af mit grow med f. eks. 2 125w pærer selvom at det nuværende fungerer fint...
Nu skal det siges at jeg næsten aldrig ryger, og er ret sikker på at den box vil være MEGET lang tid om at tjene sig hjem, forventer ikke mere end 30g MAX på de 3 planter jeg har
Desuden kan du sagtens bruge en 30w 2700k til vækst, selvon det ikke er optimalt, det har i hvertfald virket for mig.

Det skal lige iges at jeg også har brugt 3 af de 9w pærer og de virkede som sådan fint, men der skete virkelig noget da jeg fik de 3 30w i...

Er buddybixen forresten en god butik, tænkte på at smutte derned en af dagene

Medlem

ja, det er sgu en rigtig fin butik, du kan roligt tage derned og se på den. der er sgu mange sjove ting. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]