Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
Ja så leder jeg efter en troværdig syntese på normalt amfetamin da jeg har brug for lidt aftenlæsning og syntes det kunne være interessant og se hvor let det kan gøres. Så hvis nogle har en amfetamin syntese eller ved hvor der ligger en der passer så ville jeg blive glad

Titel:
Flueknepper kongen

A mixture of 40 g (0.3 mole) phenylacetone, 200 ml ethanol, 200 ml 25% ammonia, 40g (1.5 mole) Al-grit and 0.3 g (1 mmol) HgCl2 is warmed with vigorous stirring until reaction takes place, after which warming is stopped immediately. Cooling should be applied if the reaction becomes too violent. When the violence of the reaction has diminished, the mixture is refluxed with vigorous stirring for about 2 hr, concentrated in vacuo to 200 ml and poured into ice water, alkalinized with 120 g KOH, and extracted with ether. The extractions are treated with 20% HCl, the resulting water layer alkalinized and extracted with 150 ml ether. The organic layer is dried over Na2SO4, the ether evaporated, and the residue distilled in vacuo. Yield: 12.5 g (30%).

Preparation of amphetamine sulfate yielded 96-98% product with a purity of 99.2-99.8% (USP grade).

Titel:
Dedikeret medlem

okay troede der skulle rød fosfor til? det måske til meth?

Titel:
Flueknepper kongen

sekstoi skrev:
okay troede der skulle rød fosfor til? det måske til meth?

Nu er det således at der er rigtig mange synteseveje til amfetamin. Du kan lave dl-amfetamin (ikke meth~) ved reduktion af (jeg tror det er) phenylephrin, tilsvarende til reduktionen af ephedrin til methamfetamin. Men molekylet er forholdsvis simpelt så der er mange måder at angribe problemet på.

Titel:
Dedikeret medlem

det tænkte jeg nok syntes nok der fandtes en del flere måder har ihvertfald aldrig set den syntese før

Titel:
Insane psychedelia user!

Syntesevejen kommer helt an på hvilket udgangsstof du har. Der er ingen "universal" syntesevej, men et udgangsstof er selvfølgelig foretrukkent, hvis de påkrævede modifikationer er simple.

Mht. reduktion af phenylephrin får du ikke amfetamin. Når du reducerer tilfører du brint (også kaldet hydrogenolyse) f.eks. med brintgas og Pd/C, LiAlH4 eller NaBH4, dvs. på phenylephrin får du fjernet hydroxy-grupperne og får således N-methyl-phenylethylamin, hvor amfetamin er 1-phenylpropan-2-amin. Forskellen er, som du kan se, at du ved reduktion ender med en sekundær amin, frem for en primær.

Billede
Phenylephrin

Billede
Amfetamin

Titel:
Flueknepper kongen

Det er min fejl. Jeg tænkte på phenylpropanolamin, som også bruges som kongestionshæmmende stof, i stil med phenylephrin. Der er så mange sympatiske aminer at holde styr på!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er common knowledge, hvis man har læst Rhodium's sider (og ellers læser DEA's statistikker osv.), at amfetamin kommercielt bliver produceret af ketonen P2P (Phenyl-2-propanon), som reduktivt amineres til det racemiske DL-amfetamin (eller DL-methamfetamin, hvis methylamin bliver brugt).

Hvis man har set Spun og en helvedes masse andre amerikanske meth-film, har man nok bemærket at optisk ren dextro-methamfetamin i langt de fleste tilfælde bliver produceret af reduktionen af (pseudo)efedrin, ved brug af rød fosfor og I[sub]2[/sub].
Hvis nor-efedrin (PPA) bruges i stedet, vil jeg tro at man får ren dextro-amfetamin.

Titel:
Dedikeret medlem

arh interessant syntes bare ikke rigtigt jeg kan komme ind i rhodiums arkiv og kan ikke finde linket til arkivet mere kan jeg lige få det? så siger jeg mange tak der er også nogle fede billeder derinde :P

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
sekstoi skrev:
arh interessant syntes bare ikke rigtigt jeg kan komme ind i rhodiums arkiv og kan ikke finde linket til arkivet mere kan jeg lige få det? så siger jeg mange tak der er også nogle fede billeder derinde :P

Hehe. Hvilke søgekriterier du anvender skal jeg ikke kunne sige - optimale er de i hvert fald ikke!
Men en googling på "rhodium archive" resulterer i Dette link som det først fremkomne link :lol:

Titel:
Dedikeret medlem

jamen sjovt nok har jeg ikke de sidste par gange kunne komme ind :?

Titel:
Site Admin

En let syntesevej til amfetamin, der samtidigt giver højt udbytte med kemikalier der er til at skaffe (som phenyl-2-propanon absolut ikke falder ind under) er:

I) Benzaldehyd + nitroethan --------> phenyl-2-nitropropen

II) phenyl-2-nitropropen + Al[Hg] ---------> Amfetamin

Du må selv søge på diverse foraer (wetdreams, synthetikal.org) for at finde den nøjagtige fremgangsmåde.

Husk, det er knald hamrende ulovligt at rode med overstående sager, så lad være med det!!

Titel:
Dedikeret medlem

synthetikal er da nede :?:

Titel:
Dedikeret medlem

har lige et par andre spørgsmål som jeg lige stiller i min egen tråd

HCL acid er det ikke li med saltsyre?

hvad er forskellen på Pseudoephedrin og normalt ephedrin og hvor stor en betydning har det feks hvis man skal bruge det og kun har normalt ephedrin, og hvorfor har det den store betydning

Titel:
Flueknepper kongen

Pseudoephedrin og ephedrin er hinandens isomerer.

Det vi normalt kalder ephedrin er (1R,2S)-isomeren, hvor pseudoephedrin er (1S,2S).

Den gruppe der er isomerisme om er hydroxylgruppen, som reduceres i methamphetamin-"syntesen".

Titel:
Dedikeret medlem

det er altså en ganske interessant tråd syntes jeg :)

men det med den syre der er det saltsyre eller har jeg forvekslet noget?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jo, HCl acid er saltsyre...

Titel:
Insane psychedelia user!

Med andre ord, det betyder ikke en fløjtende fis om du reducerer pseudo-ephedrin eller ephedrin, da du i begge tilfælde får meth-amfetamin.

Og nu vil jeg lige tilføje, at der er ingen "lette" synteseveje der giver højt udbytte, hvis man ikke er meget omhyggelig med vaskning, ekstraktion og omkrystallisering. Reaktionen i sig selv er som regel aldrig den gældende faktor for hvor godt et udbytte man får. Du kan sagtens teste for om en reaktion er forløbet fuldstændig og udregne et teoretisk udbytte og så alligevel efter oprensning og omkrystallisering, stå med halvdelen af hvad du havde forventet. Specielt i omkrystalliseringen plejer der at gå en del tabt, hvis man ikke er omhyggelig. Sådanne mere "trivielle" procedure bliver man selvfølgelig bedre til som man får erfaring med det man laver og man lærer måske også lidt uskrevne tricks til at gøre de enkelte trin mere effektive og hurtige, men som "grøn" på området kan det nemt gå galt.

Junior medlem

Hej alle sammen, Jeg har studeret herinde i mange måneder, og nyder rigtig meget at læse om forskellige synteser.
Jeg har ikke tænkt mig at lave noget som helst, da jeg ved hvor farligt det kan være.
Men jeg kunne godt tænke mig at deltage lidt i de forskellige debatter, så her er mit første spørgsmål venner :

Kan denne syntese anvendes til at producere et fornuftigt sympatomimetika??

1) Phenyl-2-propanon aminering med NH4Cl
2) Neutralissering med adenosine triphosphate
3) Omkrystallisering via ethylalkohol eller IPA eller Acetone

Admin
Brugeravatar

Hvilken rolle spiller ATP? Jeg tror det dør ret hurtigt ved lav pH. Du vil også komme til at mangle et reduktionsmiddel. Ammoniak og P2P eksisterer blot i ligevægt med iminen. Iminen skal reduceres til aminen med et eller andet.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]