Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Er jeg den eneste herinde der efterhånden er begyndt at opfatte ordet "stoffer" som noget negativt? Jeg har det meget bedre med ordet "Rusmidler", ved ikke om det er på grund af mediernes skræmme kampanger, men det skær i mine ører hver gang nogen siger det. Som om trykket bliver lagt helt forkert og negativt.

-banditz

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Haha det er nok bare fordi du har taget for meget. Nej spøj til side, foretrækker nok også ordret rusgift...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

eedeolla skrev:
Haha det er nok bare fordi du har taget for meget. Nej spøj til side, foretrækker nok også ordret rusgift...

Du kan altså lide at forgifte dig. Det lyder da ubehageligt :?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
banditz skrev:
Er jeg den eneste herinde der efterhånden er begyndt at opfatte ordet "stoffer" som noget negativt?

ja :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
nej synes os' ordet i sig selv er drejet som noget negativt og de fleste i befolkningen tænker os' straks i negative baner når de hører det..

hader os' ordet ecstasy ekstrem meget og så hedder selve molekylet heller ik det, men mdma..

ecstasy er i mine ører det samme som en pille med ukendt mængde kemikalier.. og hader at folk mener at stoffet mdma er det samme fordi alle folk bare kalder det ecstasy..

;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

simpzon skrev:
eedeolla skrev:

Det er jo groft set det, du gør, når du tager stoffer?

Angående snakken om ordet "stoffer". Jeg ser det også en kende mere negativt end ordet "rusmidler", da ordet "stoffer" (uheldigvis) har været fremstillet som noget negativt igennem mange år i vores kultur. Skræmmekampagner har især haft en effekt på denne negative fremstilling af ordet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ConfusioN skrev:
nej synes os' ordet i sig selv er drejet som noget negativt og de fleste i befolkningen tænker os' straks i negative baner når de hører det..

hader os' ordet ecstasy ekstrem meget og så hedder selve molekylet heller ik det, men mdma..

ecstasy er i mine ører det samme som en pille med ukendt mængde kemikalier.. og hader at folk mener at stoffet mdma er det samme fordi alle folk bare kalder det ecstasy..

;)

Ja, lige præcis!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har det på samme måde med ecstasy, er også møg irriteret når jeg skal forklare nogen noget og er tvunget til at sige ecstasy, fordi MDMA får dem til at fremstå som et stort spørgsmåltegn.

Titel:
Flueknepper kongen

Er bedre end narko der refererer til en lille underklasse. Det skal gerne udtales med jysk sang: "NAAAAAAArko".

Festnarko er måske det mest irriterende ord der findes.

Ligesom jeg også mener babyslang for psykoaktive stoffer som "knalder", "kixx" er pisseirriterende. Politiet ved godt, hvad I mener alligevel.

Rusmiddel, rusgift, psykedelika, hallucinogen, narko, stoffer er ord som bør undgås IMO, da de generelt er negativt ladede i befolkningen.

Ordet `et psykotrop` er bedre, når man refererer til psykoaktive stoffer, IMO. Deraf kan afledes adjektiver (`psykotrope`, `psykotropt`), og ordet er catchy, kort og forholdsvis svært at stave. :wink: Desuden er det afledt af græsk (psycho=sind, tropos=bøjende, drejende).

`Et psykoaktiv`, afledet af adjektivet `psykoaktiv` virker også brugbar, da det også er nonspecifikt. Lyder måske lidt som et psykisk aktiv, dvs kompetence.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Kjær skrev:
simpzon skrev:
eedeolla skrev:

Det er jo groft set det, du gør, når du tager stoffer?

Det kommer vel an på hvilke stoffer man tager?
Der er jo en del stoffer der er særdeles ugiftige, som fx. hash, lsd, psilocybin osv..

Ordet "stoffer" er problematisk fordi det dækker over en mildest talt enorm mængde substanser, hvis eneste lighed er at de giver bevidsthedsændring ved intagelse (og ikke er alkohol og tobak).

Sig noget om stoffer, og du har sagt noget om tusindvis af planter, gasser og kemikalier på én gang! Det kan ikke undgå at ende i grove generaliseringer og reduktionisme.

Titel:
Insane psychedelia user!

Alle rusmidler er i princippet gifte... bare ikke i den dosis man normalt indtager dem. Men jeg synes generelt det har en negativ klang at kalde et stof en "rusgift". Rusmiddel lyder egentlig også lidt negativ, da ordet "rus" beskriver noget, hvor man ændrer adfærd og er påvirket. Det er man jo selvfølgelig også, men det er jo ikke sådan man gerne vil have omtalt det. Jeg kan bedre lide de mere videnskabelige termer som psykotrop, empatogen osv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Alle rusmidler er i princippet gifte... bare ikke i den dosis man normalt indtager dem. Men jeg synes generelt det har en negativ klang at kalde et stof en "rusgift". Rusmiddel lyder egentlig også lidt negativ, da ordet "rus" beskriver noget, hvor man ændrer adfærd og er påvirket. Det er man jo selvfølgelig også, men det er jo ikke sådan man gerne vil have omtalt det. Jeg kan bedre lide de mere videnskabelige termer som psykotrop, empatogen osv.

Kan du forklare mig hvad de forskellige hedder så?

Psykotrop er vel LSD, 2C-b osv?

Empatogen?

Titel:
Insane psychedelia user!

Empatogen er noget som MDMA og andre lignende stoffer (methylon f.eks.), så vidt jeg ved afledt af "empathy" altså empati/medfølelse. Så det må være et stof der giver medfølelse... hvis man altså skal følge min ræssoneren ;)

Jeg ved ikke om det har den betydning.

Jeg mener historien bag, hvordan man er kommet frem til ordet psykotrop står beskrevet i enten Pihkal eller Tihkal (hvis du har dem ved hånde)

Du kan læse om: empatogen på wikipedia

Senest rettet af erusaerT 03 nov 2006 00:01, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Med samme argumentation (at alle rusmidler er gifte), er ost, vand, pålægschokolade, korn og brød også gift. :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!

Så pålægschokolade er et rusmiddel?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:

Ja, det får mig i dejligt humør. Hvordan i alverden ræssonerer du at alle rusmidler er gifte?

Titel:
Insane psychedelia user!

simpzon skrev:
Treasure skrev:

Ja, det får mig i dejligt humør. Hvordan i alverden ræssonerer du at alle rusmidler er gifte?

Du siger:

Rusmiddel = Gift

Ost, vand, pålægschokolade, korn og brød = Gift

dvs. Ost, vand, pålægschokolade, korn og brød = Rusmiddel

Kan man få andet ud af det ?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark.
Hvis mæthedsfornemmelse er en rus?

Titel:
Insane psychedelia user!

Nekroflora skrev: