Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 05:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Som en i en nyheds-gruppe engang sagde: "at finalize sit down-mix er en hel videnskab" :)

Jeg er helt enig. Efter min mening er det det sværeste i hele processen fra første ide til færdig melodi.

Når man har indspillet sine multi-spor, og fået det hele kogt ned til det første down-mix, så er jeg nok ikke den eneste der har fået hovedpine af det næste trin; når det hele ska' finalize's.

Det hele ska' justeres _så_ præcist før man får den korrekte fede lyd, hvor alt er niveleret og placeret i lyd-billedet som det ska'.
Shubidua lavede faktisk en hel sang der godt ku' ha' handlet om dette, hvor de synger om 'den tykke lyd vi helst vil ha'' :) ("phil og delphia")

Anyway; ka' vi ikke få samlet nogle gode metoder her? Indstillinger der er gode at starte fra (feks hvordan i indstiller compressor), hvilke værktøjer der er gode at bruge (feks særlig software der ka' anbefales), om i bruger hovedtelefoner eller et særligt højttaler setup, osv. Alt hvad der er værd at vide, og som gør det lettere at vurdere hvornår lyden er rigtig.

Også feks hvilken rækkefølge i chainer de forskellige effekter i. Om i bruger compressor både først og sidst, om i bruger stereo-expander, filtre, eq's, eller andet.

Og helt klart hvordan i undgår at blive 'lyd-døve' når i har siddet længe og justeret på lyden i et nummer, så man undgår at over-kompensere eller over-effekte det hele.
Det er før sket jeg har siddet længe med et nummer og på et tidspunkt synes jeg har fundet de rette indstillinger, og når jeg så hører det igen 14 dage senere så ka' jeg høre at de indstillinger jeg syntes lød godt lige da jeg lavede det, var helt forkerte (jeg får tit pumpet for meget compressor og diskant på feks). Som sagt; det er en hel videnskab :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her der og alligevel ingen steder
hey... jeg vil godt skrive hvordan jeg gør men har ikk tid til det lige nu..
men du kan da læst lidt om det her..

http://www.tweakheadz.com/perfect_mix.html

en rimlig god side :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
hmm.. er ik vild go til at master mine mix, men ka da godt dele ud af hvad jeg gør...

bruger 2 plugins til det
første plugin er ultrafunk sonitus compressor med "complete mix" preset som jeg piller lidt ved der fra, alt efter behag..

andet plugin jeg bruger er fra min powercore firewire, master eq og der bruger jeg dens indbygget preset som hedder "pop master" og piller så lidt ved det alt efter behag..

de 2 til sammen i ovennævnte rækkefølge plejer at gi et udemærket lydbillede.. er som sagt ik vildt ferm til det endnu så plejer at loade presets som lyder derhen og så ændre det der fra ;)

og det med at lytte sig døv er jo bare at lytte det samme igennem næste dag efter man har slået det hele ud af hovedet ;)

Titel:
Relativistisk båthorn

Dj Delay skrev:
hey... jeg vil godt skrive hvordan jeg gør men har ikk tid til det lige nu..

jeg kommer nok med nogle mere konkrete spørgsmål når jeg får læst teksten du linkede til, men all-round detaljer er nu altid en go' ting, nogle gange opdager man noget nyt man slet ikke tænkte på at spørge om :)

Men det haster ikke for mit vedkommende, jeg er bare ude efter generelt at blive bedre til at ramme den rigtige lyd (hvilket jo er en løbene process)

Jeg er godt nok igang med en ny række sange, men jeg er ikke nået så langt så det kun er mastering'en der mangler endnu. Jeg er stadig i skrive-processen, og har indtil videre fået første side af lp'en lavet ;) (det man idag ville kalde halv-delen af cd'en, hehe)
Så den rene mastering process er stadig lidt ude i fremtiden. Jeg har bare, som et slags midt-vejs forsøg, prøvet det på de sange jeg har skrevet indtil nu, for ligesom at høre om jeg er nogenlunde på ret kurs, og jeg ka' bare ikke ramme lige præcis dén lyd der er helt tilfredsstillende.

Dj Delay skrev:
men du kan da læst lidt om det her..

Jeg har downloadet den, så jeg ka' læse den ordentligt. Jeg skimmede den lige, og den ser meget spændende ud :)

Jeg tror faktisk det er i mit downmix jeg ikke rammer rigtigt, som siden jo nævner noget om, og at det er derfor mastering'en altid er problematisk for mig. Og jeg så lige der stod nogle detaljer i teksten om netop dén del, så det er jeg ret interesseret i at kigge nærmere på.
Tak for linket.

ConfusioN skrev:
første plugin er ultrafunk sonitus compressor med "complete mix" preset

Jeg google'de det, og det ligner et købe-plugin som ikke længere er i produktion. Der var et link til et andet forum, hvor de sagde firmaet var lukket i 2003. Eller har jeg fundet det forkerte?

ConfusioN skrev:
andet plugin jeg bruger er fra min powercore firewire, master eq og der bruger jeg dens indbygget preset som hedder "pop master" og piller så lidt ved det alt efter behag..

du si'r "fra min powercore firewire", hvad er det? Er det noget hardware hvor der følger plugin's med?

ConfusioN skrev:
de 2 til sammen i ovennævnte rækkefølge plejer at gi et udemærket lydbillede.. er som sagt ik vildt ferm til det endnu så plejer at loade presets som lyder derhen og så ændre det der fra ;)

Bruger du kun dine ører, eller bruger du også visuelle spektrometre og den slags? Og hovedtelefoner eller højtalere (eller monitore som den slags jo kaldes)

Jeg plejer at bruge hovedtelefoner, for bedre at ku' høre detaljer, i kombination med forskellige visuelle hjælpemidler (fordi hovedtelefonerne jo har et begrænset lyd-spektrum), og så højttalere som check når jeg synes jeg har fundet noget der lyder fornuftigt. Jeg overvejer dog ligenu at skifte til kun at bruge højttalere, for jeg rammer jo alligevel hele tiden forkert med den metode jeg bruger nu.

ConfusioN skrev:
og det med at lytte sig døv er jo bare at lytte det samme igennem næste dag efter man har slået det hele ud af hovedet ;)

Hehe, ja, hvis man har tålmodighed til at vente :P
Jeg har faktisk lige gjort det du siger; test-lyttet en master jeg lavede igår, og som jeg på dét tidspunkt syntes jeg havde fået lavet helt vildt godt... for (igen-igen) at opdage at det _stadig_ lyder forkert :roll:
Generelt synes jeg dog først jeg sådan rigtigt har fået tømt gammel musik-farve ud af hovedet efter mindst 14 dage hvor jeg ikke har lyttet til det. Jeg synes stadig lyd-farven, ihvertfald i generelle træk, bli'r hængende i hovedet selvom der går et par dage uden man hører det.

Igår forsøgte jeg mig med noget ekstra cutoff-filter i top og bund af frekvens-spektret (det læste jeg et andet sted sku' være en rigtig go' ide), og det lød også som om det var bedre end den master jeg havde lavede nogle dage i forvejen. Men idag, hvor jeg så test-lyttede det, lød det meget mere fladt end den gamle master.
Det er jo UMULIGT når det ska' være på den måde!!! :) Når det der synes at lyde godt den ene dag, lyder dårligt den anden dag, og det der før lød dårligt så alligevel lyder bedre :roll:

Anyways, jeg ska' ha' kigget lidt mere på downmix'et, og se om det måske mere er dér jeg fucker op, end i mastering'en som jeg indtil nu har fokuseret mest på. Men man ka' jo blive ved :)

Jeg forsøgte mig iøvrigt også med 2 kompressorer chain'et lige efter hinanden, og det virkede faktisk ikke så tosset, men det er jo nok bare mere tegn på jeg ikke får EQ'et rigtigt fra starten af.

well, back to the drawing board :)

Titel:
Medlem

Ja det er ikke så ligetil. Hvis det skal være ordentligt skal der noget seriøst gear til og seriøs ekspertise. Har ingen af delene selv. :)

Jeg synes personlig ikke jeg får et særligt godt resultat med software compressore. Det pumper bare på en ikke så pæn måde også med meget små mængder compression så oftes undgår jeg en compressor!. Men når jeg endeligt bruger en i min masterring, bliver det Waves Rennaissance compen i opto mode og nogle gange i warm måde. Plejer at compe absolut max 3 db. Nogle gange med en ratio på ca 2.5 eller også med en super lav ratio men så en meget lavere threshold. Lidt forskelligt hvad det fungerer bedst.

Det er lidt svært at snakke om attack og release tider da det komme helt an på materialet der skal compes.

Efter min comp, hvis jeg bruger en, kommer min EQ. Har ikke testet så mange. Bruger waves Q10 pt. men der er med garanti bedre bud derude.

Min master limiter er en gratis en som hedder TL's maximizer. Synes den fungerer rigtigt godt og limiterer på en rar både. Har ikke prøvet waves L2 som jo nærmest er en masterring standart hos mange, også store masterring studier men har sammenligned TL med waves L1 og syntes at TL var federe!

En sjælden gang imellem bruger jeg en stereo enhancer men MEGET varsomt! Synes tit det kan lyde kunstigt med stereo enhancers.

En ting er sikkert. Vær meget varsom med hvad du gør i masterring. Det er kun til små "rettelser". Det mest rigtige er ofte at rette i mixer.
Hvis f.eks jeg har en track som er for mørk, så giver jeg den ikke bare noget boost i toppen med en eq - jeg retter det i mixet for det er ofte et spørgsmål om levels i dit mix. Er det for mørt så hæver jeg måske mine hihats en smule og åbner filteret på en synth lidt for at give noget meget luft.

Powercore firewire er en DSP box fra TC electonic. Altså en masse regnekraft med nogle plugins som kræver meget power. Hvis du vil have compressore og EQ så vil jeg foreslå en anden DSP pakke: UAD-1 som er et pci kort. Det har eftersigende de vildeste compressore og EQs. De har lige lavet nogle emuleringer af NEVE's eq og en NEVE stereo comp. Har hørt dem i nogle test og de lyder helt VILDT!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
Citat:
Jeg google'de det, og det ligner et købe-plugin som ikke længere er i produktion. Der var et link til et andet forum, hvor de sagde firmaet var lukket i 2003. Eller har jeg fundet det forkerte?

er et vst plugin, ved ik lige om de er stoppet, men har ihvertfald selv den vst...

Citat:
du si'r "fra min powercore firewire", hvad er det? Er det noget hardware hvor der følger plugin's med?

som han skriver ovenover så er det en ekstern enhed som kører igennem et firewire kabel, som er lidt hen af det samme som et usb kabel bare hurtigere..

Citat:
Bruger du kun dine ører, eller bruger du også visuelle spektrometre og den slags? Og hovedtelefoner eller højtalere (eller monitore som den slags jo kaldes)

bruger ik noget visuelt, kun mine ører.. og bruger kun mine højtalere til det faktisk ;)

Titel:
Relativistisk båthorn

Atratus skrev:
Plejer at compe absolut max 3 db. Nogle gange med en ratio på ca 2.5 eller også med en super lav ratio men så en meget lavere threshold. Lidt forskelligt hvad det fungerer bedst.

ok... jeg har en tendens til tit at gå højt; 6db og plus. Særligt når jeg har siddet længe og justeret, sker det tit løbende, mens jeg bli'r 'aklimatiseret' til lyden, at den engang imellem lige får et ekstra lille hak mere opad (som jeg tilskriver det der problem med at blive lyd-døv over tid). Det ka' godt være jeg ska' lave en fast max-grænse selvom jeg subjektivt pludselig får lyst til at skrue mere op.

Atratus skrev:
Det er lidt svært at snakke om attack og release tider da det komme helt an på materialet der skal compes.

Jeg foretrækker små korte tider, da jeg synes længere tider har det med at gi' en lidt Uheldig wah-wah effekt i volumen. Korte tider har det derimod med at gi' mere distortion synes jeg. Men igen, som du si'r, afhængig af musik-stilen selvfølgelig. Blød musik (feks ambient og chill uden percussion) plejer jeg at gi' længere tider.

Atratus skrev:
Efter min comp, hvis jeg bruger en, kommer min EQ.

Hmm, jeg har kun EQ _før_ comp/limit. Det er måske en fejl? Jeg har altid haft den ide at EQ'en sku' være iorden _før_ comp, for at comp'en så ka' forhøje niveauet neutralt. Det ska' jeg da lige eksperimentere lidt med at flytte rundt på.

Atratus skrev:
Min master limiter er en gratis en som hedder TL's maximizer. Synes den fungerer rigtigt godt og limiterer på en rar både. Har ikke prøvet waves L2 som jo nærmest er en masterring standart hos mange, også store masterring studier men har sammenligned TL med waves L1 og syntes at TL var federe!

TL's maximizer har jeg lige downloadet efter din anbefaling :)
Den kommenterer jeg senere, når jeg har fået læst mere om hele emnet og lavet flere forsøg i diverse led (mit downmix blaa)

Waves L2 kender jeg ikke.

Atratus skrev:
En ting er sikkert. Vær meget varsom med hvad du gør i masterring. Det er kun til små "rettelser". Det mest rigtige er ofte at rette i mixer.
Hvis f.eks jeg har en track som er for mørk, så giver jeg den ikke bare noget boost i toppen med en eq - jeg retter det i mixet for det er ofte et spørgsmål om levels i dit mix. Er det for mørt så hæver jeg måske mine hihats en smule og åbner filteret på en synth lidt for at give noget meget luft.

Det er nok denne del jeg ska' ha' eksperimenteret lidt mere med at få bedre styr på i første omgang.

Atratus skrev:
Powercore firewire er en DSP box fra TC electonic. Altså en masse regnekraft med nogle plugins som kræver meget power. Hvis du vil have compressore og EQ så vil jeg foreslå en anden DSP pakke: UAD-1 som er et pci kort. Det har eftersigende de vildeste compressore og EQs. De har lige lavet nogle emuleringer af NEVE's eq og en NEVE stereo comp. Har hørt dem i nogle test og de lyder helt VILDT!!!

Men ka' der virkelig være så meget forskel, hvis alle beregninger alligevel laves digitalt? Jeg har, men det er måske forkert, den opfattelse at software-baserede løsninger, sålænge det hele er digitalt (som jeg tolker som lyd-neutralt), burde være ligeså effektive (omend selvfølgelig mere cpu-krævende, men det er jo ikke så frygtelig relevant under selve wave-eksporten)
Eller er det regne-ligningerne de pro plugin's bruger der er så meget bedre?

ConfusioN skrev:
ved ik lige om de er stoppet, men har ihvertfald selv den vst...

Jeg må søge lidt mere på den. Måske i æsel-butikken, hvis den ikke forhandles andre steder.

ConfusioN skrev:
som han skriver ovenover så er det en ekstern enhed som kører igennem et firewire kabel, som er lidt hen af det samme som et usb kabel bare hurtigere..

Så blev jeg så meget klogere :)

ConfusioN skrev:
bruger ik noget visuelt, kun mine ører.. og bruger kun mine højtalere til det faktisk ;)

Det bør jeg nok også begynde på. Alle steder jeg læser si'r de fleste også at det ikke er nogen go' ide at gøre det i hovedtelefoner.

Titel:
Medlem

JEL skrev:

ok... jeg har en tendens til tit at gå højt; 6db og plus. Særligt når jeg har siddet længe og justeret, sker det tit løbende, mens jeg bli'r 'aklimatiseret' til lyden, at den engang imellem lige får et ekstra lille hak mere opad (som jeg tilskriver det der problem med at blive lyd-døv over tid). Det ka' godt være jeg ska' lave en fast max-grænse selvom jeg subjektivt pludselig får lyst til at skrue mere op.

6db vil jeg klart sige er alt alt for voldsomt! Det lyder lidt som om at du ikke bruger en limiter til sidst i din kæde men prøver at gøre lydniveauet højere med din comp, uden at det over styrrer. Er det rigtigt opfattet?
Din compressors funktion skal ikke være at få et højere mix men mere at stramme lidt op på det hele og f.eks hive lyden mellem dine kicks, hvis det f.eks er et psy track med voldtsomme kicks, lidt op. Det er limiterens opgave at hæve niveauet lidt. Det må du lige prøve med TLs maximizer som du har hentet. Jeg synes den er fed.

JEL skrev:

Jeg foretrækker små korte tider, da jeg synes længere tider har det med at gi' en lidt Uheldig wah-wah effekt i volumen. Korte tider har det derimod med at gi' mere distortion synes jeg. Men igen, som du si'r, afhængig af musik-stilen selvfølgelig. Blød musik (feks ambient og chill uden percussion) plejer jeg at gi' længere tider.

Ok nu ved jeg ikke hvor korte tider du bruger men pas på med korte tider. Det kan, som du selv har oplevet overstyre, eller i hvert fald lyde som om at der overstyrer da korte tider kan få din comp til at genstarte sin envelope i takt med f.eks nogle dybe bas frekvenser i dit mix.
Jeg bruger normalt ca 25ms attack men det varierer som sagt. Jeg plejer at lytte på min kicks og andre perkussive lyde, om klikket i starten kommer ordentligt med eller ej. Et for kort attack kan fjerne klikket og punchet.

JEL skrev:
Hmm, jeg har kun EQ _før_ comp/limit. Det er måske en fejl? Jeg har altid haft den ide at EQ'en sku' være iorden _før_ comp, for at comp'en så ka' forhøje niveauet neutralt. Det ska' jeg da lige eksperimentere lidt med at flytte rundt på.

Problemet med EQ før comp er at hvis du ændrer instilliner i eq'en compressor din compressor anderledes. Det er måske en god ide at lave lowcut før comppressoren så den ikke skal arbejde på nogen som man ikke hører i sidste ende men ellers vil jeg mene at der er bedst med eq efter comp i masterringen.

JEL skrev:
Men ka' der virkelig være så meget forskel, hvis alle beregninger alligevel laves digitalt? Jeg har, men det er måske forkert, den opfattelse at software-baserede løsninger, sålænge det hele er digitalt (som jeg tolker som lyd-neutralt), burde være ligeså effektive (omend selvfølgelig mere cpu-krævende, men det er jo ikke så frygtelig relevant under selve wave-eksporten)
Eller er det regne-ligningerne de pro plugin's bruger der er så meget bedre?

Ja altså det er jo digitalt så du vil helt sikkert godt kunne omskrive dem til at køre uden ekstra DSP kort som Powercore. Alle plugins som er lavet til at køre på en pc eller mac er også lavet med henblik på at tage så lidt CPU kraft som muligt og samtidigt lyde godt, så det bliver altid en kompromis. Pluginsne til dsp kortene er bare lavet mht. til at lyde godt! Men self. er der også her noget performance optimerring i programmeringen men nok ikke i så høj grad da det er rigtigt mange krafter i sådan et kort. Også de folk som udvikler plugins til disse kort har virkeligt meget ekspertise. Isæer dem som laver UAD-1. Det er folkene fra Universal Audio, som du måske kender, som primært udvikler kvalitets analogt grej. Mange af deres plugins er desiderede lavet på målinger af deres egne analoge produkter!

Titel:
Relativistisk båthorn

Dj Delay skrev:

Jeg har brugt den som skabelon til en række melodier som jeg nusser lidt på iøjeblikket, og den er en _meget_ stor hjælp :D
Det er lykkedes mig at få meget bedre styr på frekvens-billedet, og skabe et tydeligt klarere lyd-billede.
Absolut et guld-korn!

Atratus skrev:
6db vil jeg klart sige er alt alt for voldsomt! Det lyder lidt som om at du ikke bruger en limiter til sidst i din kæde men prøver at gøre lydniveauet højere med din comp, uden at det over styrrer. Er det rigtigt opfattet?
Din compressors funktion skal ikke være at få et højere mix men mere at stramme lidt op på det hele og f.eks hive lyden mellem dine kicks, hvis det f.eks er et psy track med voldtsomme kicks, lidt op. Det er limiterens opgave at hæve niveauet lidt. Det må du lige prøve med TLs maximizer som du har hentet. Jeg synes den er fed.

Ja, hidtil har jeg brugt en multi-bånd's compressor som sidste led. Og den var normalt sat til at hæve alt det lave ret hårdt.

Jeg er igang med nogle forsøg med TL's nu, og den _er_ fed :)
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor højt 'body'-slideren bør stå. Til de numre jeg har forsøgt med, som fra starten har et headroom på ca 2-3 db, synes jeg omkring 70% virker pænt passende.

Atratus skrev:
Ok nu ved jeg ikke hvor korte tider du bruger men pas på med korte tider. Det kan, som du selv har oplevet overstyre, eller i hvert fald lyde som om at der overstyrer da korte tider kan få din comp til at genstarte sin envelope i takt med f.eks nogle dybe bas frekvenser i dit mix.

Jeg tror endelig jeg er ved at ha' fået styr på de dybe frekvenser. Ved at ændre måden jeg down-mixer på, har jeg fået dæmpet dem væsentligt (undtaget der hvor de ska' være). Og dét er en enorm, omend subtil, forbedring af lyden synes jeg. Som der står i teksten dj delay linkede til: "bass kills", og det har jeg hidtil undervurderet fuldstændig :)

Atratus skrev:
Problemet med EQ før comp er at hvis du ændrer instilliner i eq'en compressor din compressor anderledes. Det er måske en god ide at lave lowcut før comppressoren så den ikke skal arbejde på nogen som man ikke hører i sidste ende men ellers vil jeg mene at der er bedst med eq efter comp i masterringen.

Ja, god pointe.
Grunden til jeg normalt selv har sat comp'en som det sidste, er for at sikre at 0-db grænsen ikke blev overskredet med efterfølgende EQ. Dvs jeg har brugt den som peak-master samtidig.

Så den ideelle rækkefølge vil være noget i retning af følgende:

high/low cutoff -> compressor eller limiter -> EQ

Atratus skrev:
Alle plugins som er lavet til at køre på en pc eller mac er også lavet med henblik på at tage så lidt CPU kraft som muligt og samtidigt lyde godt, så det bliver altid en kompromis. Pluginsne til dsp kortene er bare lavet mht. til at lyde godt!

Det er et område jeg ska' ha' kigget lidt nærmere på. Jeg har slet ingen erfaring med firewire-tilsluttet udstyr endnu.

Titel:
Medlem

Kjærhus problem solved. De plugins er tilsyneladende blevet i en okkult process hvor der er ofret nogle børn, for de er ufatteligt gode. Jeg plejede at bruge evigheder på det, nu fyrer jeg den igennem deres plugin og får et bedre resultat.

Titel:
Medlem

JEL skrev:
Ja, god pointe.
Grunden til jeg normalt selv har sat comp'en som det sidste, er for at sikre at 0-db grænsen ikke blev overskredet med efterfølgende EQ. Dvs jeg har brugt den som peak-master samtidig.

Så den ideelle rækkefølge vil være noget i retning af følgende:

high/low cutoff -> compressor eller limiter -> EQ

Limitereren, altså f.eks TL's maximizer SKAL være til sidst. Sådan som den kæde du viser er, så vil din limiter jo booste signalet og flere steder vil signalet ramme loftet, og hvis så du lavet bare et lille boost med din EQ vil den clippe signalet.

Så kæden burde være:

lowcut-> compressor-> eq-> limiter

eller bare:

compressor-> eq-> limiter

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Nu har jeg ikke gennemlæst hele tråden men....

Det essentielle ved at finalize er at man har et sæt studiemonitorer som gengiver en hel ren lyd (lineær?)

At master' uden monitors er som min ven 'Aural Invasion' sir.. At famle i blinde, du har absolut ingen ide om hvordan det lyder på andre anlæg end det du hører det på!!

Et alternativ kunne være at høre det på så mange anlæg som muligt....
Og at gøre det med hørebøffer er helt og aldeles bandlyst... Det dur kun til at tjekke pan-øvrering!?

Et par udemærkede begyndermonitors kan fås for 3000-5000 pr. sæt :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
Jeg kan anbefale Mackie Hr-824 monitors :) Det dem jeg selv bruger, og jeg skal nok komme med en laaang og dybdegående post om mastering engang i aften :)

Titel:
Relativistisk båthorn

Enki skrev:
Kjærhus problem solved. De plugins er tilsyneladende blevet i en okkult process hvor der er ofret nogle børn, for de er ufatteligt gode.

Jep, dem har jeg også nogle stykker af. Kjærhus reverb og kjærhus phaser bruger jeg ofte.
Hvad har kjærhus til mastering? For det synes jeg ikke lige jeg har set nogen der er til.

Atratus skrev:
Limitereren, altså f.eks TL's maximizer SKAL være til sidst. Sådan som den kæde du viser er, så vil din limiter jo booste signalet og flere steder vil signalet ramme loftet, og hvis så du lavet bare et lille boost med din EQ vil den clippe signalet.

Så kæden burde være:

lowcut-> compressor-> eq-> limiter

eller bare:

compressor-> eq-> limiter

Godt, jamen så er vi enige :) Jeg ku' heller ikke forstå hvis EQ sku' til sidst.
I det nye række-følge jeg tester har jeg også sat TL's tilsidst.

@ZlazkeFrø og sulek; jeg har ingen monitor's endnu, så jeg har brugt mit tv istedet, hehe (det er ret neutralt i sin lyd). Ka' et par kvalitets-højttalere til pc fungere tilfredsstillende? Evt et sæt hvor der er subwoofer med. Eller er det ca ligeså tosset som at bruge hovedtlf?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Man kan vel sige at jo bedre højtalere desto renere lyd men jeg er ikke helt sikker!?
Jeg kender en gut som har et par gode højtalere hvor han på en eller anden vis er gået ind og ændret nogle eq settings så de modsvarede dem i højtalerne og han mener så at have fået en bedre lyd, jeg tror nu ikke den er så ren som han siger, men who knows teoretisk set ku man godt!

Men ellers vil jeg igen foreslå at høre dit mix på så mange forskellige anlæg/højtalere som muligt, det kan give en ide om hvad der 'stritter' men også hvordan de forskellige højtalere gengiver lyden!

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg regner med snart at ha' nogle eksempler klar, så ka' det jo komme an på en reel prøve om min lyd er blevet bedre eller dårligere :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
http://www.hifiklubben.dk = Ordentlig lyd

http://www.bilka.dk = Ingen lyd, bare larm!

Titel:
Medlem

JEL skrev:
Jeg regner med snart at ha' nogle eksempler klar, så ka' det jo komme an på en reel prøve om min lyd er blevet bedre eller dårligere :)

Cool! Jeg vil meget gerne lytte på det og komme med kommenterer.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dopenhagen
MULTIBAND COMPRESSION

Første gang jeg forsøgte mig med finalizing vha. multiband compression fik jeg en meget tyk og fyldig lyd. faktisk bestod nummeret jeg lavede kun af trommer, bass og en et simpelt lead... hør det på:
http://www.eudora.dk/mp3/Sweetheart.mp3 :idea:

Hvad musikken angår kan man jo sige meget. men til dette topic er det perfekt...

Go aften

Titel:
Medlem

eudora skrev:
MULTIBAND COMPRESSION

Første gang jeg forsøgte mig med finalizing vha. multiband compression fik jeg en meget tyk og fyldig lyd. faktisk bestod nummeret jeg lavede kun af trommer, bass og en et simpelt lead... hør det på:
http://www.eudora.dk/mp3/Sweetheart.mp3 :idea:

Hvad musikken angår kan man jo sige meget. men til dette topic er det perfekt...

Go aften

Lavet i Reason? Den lead lyder som Subtraktor.

Personligt hader jeg multibånd på mastering. Synes det ødelægger den opringeligt lyd og lyder bare generelt skummelt. Hvis det skal bruges skal det gøres MEGET varsomt.
Din mastering er efter min mening alt alt for overkompresset. Den pumper på en ret ubehagelig måde. Jeg ville give alle dine dynamiske plugs en slapper så det hele bliver lidt mere afslappet at høre på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]