Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 00:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg syntes det her projekt lyder rigtigt fornuftigt :)

Jeg syntes dog det ville være meget avligt hvis man ikke kunne linke til psychedelia.dk som værende et af de bedste HR sites på nettet i en sådan brochure.

Jeg har også oplevet at folk kan ændre synspunkt, hvor det i starten ellers kan virke som en umulig opgave.

Langt største delen af min omgangskreds har ændret syn på det at tage stoffer efter at jeg aktivt gik ind i sagen og undersøgte de forskellige stoffer.

Problemmet er at folk ofte har en meget stærk holdning til dette fordi de har fået avide siden de var små at stoffer er farlige.

Har endog oplevet at folk har ændret holdning til mig når de har fundet ud af at jeg har prøvet lidt af hvert. og det sker da også til tider at jeg undlader at udtale mig fordi jeg ikke vil have at folk ændre holdning om mig på grund af det.

Og jeg er ogs bange for at en talsmand kunne komme ud i mange personlige problemmer :(

Men jeg er i hvert fald også frisk på at hjælpe, og ville elske at få nogle mere informative brochurer end dem man finder på politistationen ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kjær skrev:
Hvad ville den første reaktion være, når hr. og fru Danmark får at vide, at der er en flok narkomaner, der i Danmark kæmper for et eller andet HR-movement, som går ind for, at det er i orden at tage stoffer (det er garanteret det billede, den sensationalistiske presse fremstiller for befolkningen!)? Det vil skabe opmærksomhed. Pressen vil undersøge sagen nærmere. Så finder de ud af, at vi sidder på Psychedelia, og så begynder de at kontakte ejeren af Psycedelia o.s.v. Det går jo bare ikke. Vi bliver simpelthen nød til at lave en selvstændig organisation udenfor Psychedelia, så der bliver fokuseret på selve kampagnen fremfor Psychedelia.

Jeg er skeptisk overfor løsningen, og jeg mener ganske enkelt ikke, at det er en nødvendighed at organisere sig formelt for at opnå en påvirkning af debatten. Tværtimod kan det være en undskyldning for ikke at gå igang her og nu.

Min fundamentale kongstanke er netop, at det skal være muligt at gøre noget for den helt almindelige person uden at være organiseret, uden at have partiprogrammer og uden konstant at skulle stå til ansvar overfor alle mulig andre, uden at sidde med deadlines eller forpligtelser. Det skal sikkert nok komme, men inden websitet er købt, designet, kodet og vedtægterne er skrevet, og første handlingsplan vedtaget, så er vi ved udgangen af 2007. Det står skrevet i Profetien.

Grunden til at jeg gerne vil holde MEGET fast i den tanke er, at en million milliard før os har vendt den samme fucking ide med at lave foldere, opslag, T-shirts og klistermærker. Min erfaring viser, at det sjældent bliver til noget.

Når velinformerede individer som folk herinde begynder at blande sig i debatterne UDENFOR den normale andedam glider vi også mere ubemærket ind i debatten og begynder at blive opfattet som noget normalt. Måske nok som en kritisk stemme, men trods alt en stemme, man skal regne med.

En egentlig organisation med talsmænd osv. er sådan set FINT NOK, og jeg vil ikke afvise at det er et godt supplement til alle de andre ting. Men organisationer pådrager sig også meget mere mistænksomhed fra omgivelserne, og det kan ligeså nemt ende med at organisationen skal til at "stå frem" - og pludselig står der en person, som pludselig bliver gjort til talsmand for ALLE stof-interesserede mennesker i landet. Dermed bliver en sådan organisation og den konkrete talsmand et fokus, som journalisterne kan gå ud og ødelægge med en helt fordrejet fremstilling. Og hvem gider lægger sit private navn til noget lige for tiden?

Det er meget sværere at køre det tunge artilleri i stilling og knuse enkeltpersoner, der poster uafhængigt af hinanden på diverse debatter "derude i den virkelige verden". Det er også sværere at afvise de bloggere og de personer, der vælger at skrive en venligt men informativ email til de journalister, der har lagt navn og emailadresse til en dårlig artikel.

Det eneste organiserede, som er brug for mht. til at deltage målrettet i debatterne derude, er én lille central side, som indeholder links til debatterne og en kort information om, hvordan man effektivt bruger debatten til at finde indlæg om hash, stoffer, politik og narko. Jeg skal gerne makke den sammen, hvis det er at folk er interesserede.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil også gerne bakke op om projektet på den ene eller anden måde - synes det lyder som en god ide men en lille central side til at starte med.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A, baby! Ok, ok Aalborg så
Malkavian skrev:
ferret skrev:
Tror ikke idén er at vi skal stå og sige at det er i orden at tage stoffer, faktisk synes jeg helt at en HR-movment bør holde sig helt ude af legaliserings debaten, der er en klar tendens i både medier og folks sind at lige så snart at en person snakker om at legalisere et stof "så er det jo bare for at de kan ta' det.".

Jeg er meget uenig, for jeg mener netop ikke, at man kan skelne de to ting. Informationsniveauet er utroligt påvirket af det faktum, at stofferne er illegale og hvis der ikke som minimum sker en afkriminalisering, så bliver det svært at udbrede ordentlig HR. Der er simpelthen ingen der TØR stille op med disse informationer, da det bærer kriminaliseringens stigma.

Derudover er forbudet ÅRSAG til et hav af skadesforøgende virkninger, bl.a. urene stoffer og uigennemskuelig potens, og hele rakkerlivet med kriminalitet og prostitution som de hårdest ramte ender i. For ikke at tale om de astronomiske sociale omkostninger, som fængslinger har for individet og deres familier.

Min pointe er at folk eventuelle orgnaitioner der snakker om at stoffer skal lovliggøres har en tendens til at blive hængt ud som narkomaner og ikkekan blive taget seriøse i en ordenlig debat.
Det målet bør væere er ay få fjernet et tabu der er om stoffer, få gjordt EZTest kits tilgængelige på apoteker og lsådan. Få gjodt det lettere for folk der har et stof problem at søge hjælp, jeg mener der har værer i bar eksempler på folk herinde der har prøvet at søge psykolog hjælp for deres stofproblemer og straks er blevet stemplet som narkoman hvilket resultere i alle muglige nederen ting for dem på længere sigt.

Desuden mener jeg at stoffer (i hvert fald nogen af dem) bør være ulovlige eller i hvert fald meget kontrollerede. Det er som jeg siger at bare fordi at Michael Shumacher kan køre 300 i timen på en motorvej uden uheld skal vi da ikke hæve fartgrænserne.

Jeg mener at der sagtens kan lade sige gøre at snakke HR uden at snakke legalisering, målet børe så være at få folks øjne op for at stoffer og de problemer de uigenkaldeligt fører med sig kan hånderes på en måde der er langt mere human end at spærre folk inde på afvændings klinikker og stemple dem for resten af deres liv.

Titel:
Dedikeret medlem

Malk: Det er en glimrende ide med en lille side med links til onlinedebatter. Det eneste det kræver er, at tilmeldte folk - altså dem fra psy.dk som gider deltage - klikker ind på siden og laver et link til den nye debat, som så langsomt men sikkert kan blive infiltreret af os: Narkomanerne ;-) Selvfølgelig med stor faglig sikkerhed, høflighed og styr på fakta!

Har jeg forstået det rigtigt? For så er det bare med at komme i gang! Jeg skal i hvert fald nok engagere mig.

Hele idéen stemmer ganske godt overens med min mening om, hvordan man flytter et folks standpunkter: ikke gennem revolution men gennem evolution!

Thumbs up til lobbyisme!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg bakker også op om Malkavians forslag. Før en sådan organisation kan opstå, kræver det en hel del, og jeg tvivler selv på, om det kan lade sig gøre at nå disse mål før udgangen af 2007, hvis det altså skal være gennemarbejdet. Så jeg er helt klart med på idéen om, at vi bør handle nu og ligeså stille blive en større del af den mere "offentlige" debat på dette område (ved aktivt at deltage i online-debat-fora samt sprede vores tanker ud blandt den almene befolkning).

Men det er alligevel meget vigtigt at vide, hvem vores "målgruppe" er. Hvem kan man tale til fornuft? De unge og middelaldrende på de for skellige debat-fora? De gamle på plejehjemmet? De unge i folkeskolen? Gymnasie- og universitetsstuderende?

Selv tror jeg kun, den gennemsnitlige bruger på eksempelvis Jubii-fora, kun er en lille del af vores "målgruppe". Men hvad siger I?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Kunne vi ikke lige så godt bare oprette en tråd her på siden, hvor folk kan smide et link til forskellige debatter omhandlene stoffer?
Folk kommer jo i forvejen her. Hvis vi lavede det på en ny side, ville der sikkert være mange som glemte at tjekke den.
Tråden kunne eventuelt gøres sticky.

Titel:
Dedikeret medlem

NowhereMan skrev:
Kunne vi ikke lige så godt bare oprette en tråd her på siden, hvor folk kan smide et link til forskellige debatter omhandlene stoffer?
Folk kommer jo i forvejen her. Hvis vi lavede det på en ny side, ville der sikkert være mange som glemte at tjekke den.
Tråden kunne eventuelt gøres sticky.

Der er en tendens til, at projekter her på psy.dk ender i ingenting. Jeg tror såmænd ikke, det er fordi, folk herinde er sløvere til at handle eller mindre samarbejdsvillige eller organiserede end andre - jeg tror bare, det er let, at tingene bliver ved snakken, når forum ikke decideret er oprettet til planlægning og udførelse af diverse projekter. Derfor mener jeg, det er den bedste ide at oprette en helt ny lille side, så folk kan se den som et autonomt projekt. På den måde kan det blive en side, som man lige kan kigge forbi og se, om der sker noget nyt uden "forvirring" fra psy.dk.

I øvrigt behøver det jo ikke være andet end en simpel side med links til debatindlæg på forskellige fora - og selvfølgelig muligheden for at tilføje nye links (og måske et miniforum til hvert link, hvor vi rigtigt kan konspirere og planlægge argumentation og den slags :-D).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Jeg tror hurtigt en sådan side ville gå i glemmebogen igen, hvis dens eneste formål var at linke til debatter rundt omkring på nettet. Så tror jeg en tråd her på siden ville få mere opmærksomhed.
Det ville selvfølgelig ikke være noget problem at lave siden. Jeg kunne da godt overtales til lige at smide par linjer PHP sammen, så det var muligt at tilføje links og kommentarer, hvis det skulle have interesse.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er en person fuld af initiativ!

http://www.gamehunter.dk/os

Lad os så se folk være aktive! ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
One small step for mankind...

Hvad er det lige i vil have linket til - tråde på bl.a. psy der omhandler HR?

En ting med hensyn til 'organisationens' ansigt så blev det sagt tidlige at det var vigtigt at have veluddannede folk til at stå frem... Der menes der vel at man indenfor psy/HR har en udannelse der har relevans f.eks. Læger/Biologer/Terapeuter/Biokemikere osv.
Genrelt har folket en tendens til at lytte til akademiske folk, det er også lettere for de mennesker at blive hørt i debatten, så det ville være kanon hvis man kunne alliere sig med sådanne mennesker.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nematoden skrev:
One small step for mankind...

Hvad er det lige i vil have linket til - tråde på bl.a. psy der omhandler HR?

En ting med hensyn til 'organisationens' ansigt så blev det sagt tidlige at det var vigtigt at have veluddannede folk til at stå frem... Der menes der vel at man indenfor psy/HR har en udannelse der har relevans f.eks. Læger/Biologer/Terapeuter/Biokemikere osv.
Genrelt har folket en tendens til at lytte til akademiske folk, det er også lettere for de mennesker at blive hørt i debatten, så det ville være kanon hvis man kunne alliere sig med sådanne mennesker.

Ja, altså det var jo mest links til debatter rundt om på nettet, hvor vi kan deltage og få indflydelse. Der er dog en, der har tilføjet http://www.erowid.org - egentlig også meget fint, eftersom man kan hente videnskabelig data derfra og så linke til det i de forskellige debat-fora.

Angående alliance med akademiske folk, så mener jeg klart, det ville gøre en forskel! Men lad os nu lige se på det med organisationen først.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var sgu da let nok at bidrage... google 'debat stoffer' og vupti

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nematoden skrev:
Det var sgu da let nok at bidrage... google 'debat stoffer' og vupti

Så let er det heller ikke. Jeg bliver nødt til at slette nogle af de links, du har smidt op på siden. En af disse links omhandler ikke engang rusmidler, men stoffer i børns legetøj.

Vær lidt mere opmærksom på, hvad du finder en anden gang!

Derudover skal det helst være debatter, der har været aktive indenfor meget kort tid (det duer ikke at hente 3 år gamle debatter frem!).

Og informative sider er fint, men det er sider, hvor vi selv kan debattere, der er af relevans her.

Useriøse posteringer (som Nematodens) på siden vil resultere i ban!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Had med netdoktors sind og psyke debat.. Der kunne der godt poppe nogle interessante emner op som vi kunne bidrage til!

http://premium.netdoktor.com/dk/discussion/category/index.jsp?categoryId=108

og naturmedicin
http://www.netdoktor.dk/naturlaegemidler/index.shtml

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nematoden skrev:
Had med netdoktors sind og psyke debat.. Der kunne der godt poppe nogle interessante emner op som vi kunne bidrage til!

http://premium.netdoktor.com/dk/discussion/category/index.jsp?categoryId=108

og naturmedicin
http://www.netdoktor.dk/naturlaegemidler/index.shtml

Link helst kun til tråde. Men hvis der er nogle debat-fora, der har en speciel kategori, som omhandler debat om rusmidler, så link også gerne til disse.

Titel:
Dedikeret medlem

Godt gjort!

Hvis vi måske kunne lave en nye tråd med linkter til siden i og så gøre den sticky? Og så måske ellers lige en besked om initiativet i Generel Diskussion - medmindre det selvfølgelig skal holdes elitært for de folk, som læser Politisk Forum ;-)

Titel:
Dedikeret medlem

Nu har jeg lavet mig et standardsvar, som jeg kan sætte ind i flere debatter som udgangspunkt. Det er nok møntet på de mere seriøse debatter med lidt mere voksne brugere, som gider bruge tid på tingene, men det er også de mennesker, som skal overbevises - det er jo ikke "de små fisk" som er meningsdannerne i samfundet.

Her er det - synes ikke det kunne være kortere, hvis det samtid skulle holdes rimeligt sagligt.

----

Jeg bliver en lille smule trist, når jeg læser jeres indlæg. Ikke pga. de triste historier men fordi stort set jer alle sammen baserer jeres udtalelser på fordomme om ting, I ikke har den fjerneste anelse om. I må ikke tage det personligt, men det regner jeg heller ikke med, I gør, hvis jeg nu stiller det således op:

1: Har DU sat dig ind i, hvilke forskellige stofgrupper, der findes?
2: Har DU sat dig ind i, hvad de forskellige stoffers virkningsmekanismer i hjernen er, og hvad de gør ved kroppen?
3: Har DU studeret statistikker over, hvor socialt, fysisk og psykisk skadelige de forskellige stoffer er?

Mit bud er, at ingen af jer i realiteten kan svare ja til bare et af disse spørgsmål. Og det kan man ikke rigtigt bebrejde nogen, for hvis man ikke ved, hvor man skal lede, så er informationen om stofferne svær at finde, eftersom vi lever i et land, hvor magthaverne hellere vil se deres ungdom dø frem for at indse, at man IKKE kan (eller måske overhovedet bør) få bugt med stofferne og derfor i stedet burde prøve sig frem med information om, hvordan man mindsker risikoen ved indtagelse. Denne metode hedder Harm Reduction (skadesreduktion) og er heldigvis ved at vinde land rundt omkring - især i Holland.

Men for lige at uddybe de tre ovenstående punkter:

1: Når man snakker om "stoffer," er det ikke nok bare at sige "stoffer." Ordet er i sig selv tomt, fordi der findes mange forskellige slags, som har vidt forskellige effekter på hjernen. Der findes dissociativer, stimulanser, psykedelika, depressanter osv., og man kan ikke kategorisere dem i én samlet pakke. I øvrigt er det også vigtigt at huske på, at lovlige stoffer som nikotin, alkohol og koffein OGSÅ er psykoaktive substanser, som ved forkert brug er lige så skadelige (eller mere skadelige) end flere af de ulovlige stoffer.

2: Som sagt er stoffer ikke bare stoffer - nogle gør dig afslappet, nogle gør dig energisk og koncentreret, nogle giver hallucinationer, nogle er bevidsthedsudvidende etc. Det handler altsammen om, hvilke centre i hjernen, de påvirker.
Eks: På samme måde som Ecstasy gør, at hjernen producerer en masse serotonin ("glædesstof" som også udløses ved fx motion) og sender det ud i kroppen, så man føler sig godt tilpas, gør alkohol, at hjernen producerer og sender stoffet GABA ud i kroppen, hvilket giver alkoholrusen, som de fleste af os kender til.
Min pointe med dette er, at det ikke er ren magi, det der sker, når man indtager både lovlige og ulovlige stoffer - man laver altså lige meget "om" på sin hjerne, uanset om man ryger en smøg, drikker en kop kaffe eller sniffer en bane kokain.

3: Der er en tendens blandt folk til at tro, at et stof er skadeligt, fordi det er ulovligt. Sådan forholder det sig ikke! Jeg håber, vi allesammen kan blive enige om, at vi kan stole nogenlunde på videnskaben, når det kommer til hjernekemi - grunden til jeg nævner dette er, at vi er nødt til at have et fælles udgangspunkt.
Det viser sig rent faktisk, når man undersøger de forskellige stoffers skadelighed gennem objektiv, videnskabelig analyse, at flere af de ulovlige stoffer slet ikke er så skadelige, som de lovlige stoffer. Så kunne man spørge: "Jamen hvorfor skulle de så være ulovlige?" Det er et godt spørgsmål, og der er selvfølgelig også et svar på det: Det ligger simpelthen i vores kultur! Sundhedsstyrelsen har (så vidt jeg erindrer) udtalt, at hvis alkohol blev "opfundet" i dag, så ville det blive gjort ulovligt lige med det samme, fordi det er et af de absolut mest skadelige stoffer, vi kender til. Men det ville selvfølgelig ikke blive accepteret, eftersom det har været en del af vores kultur i flere tusinde år - på samme måde som cannabis har været en del af fx den sydamerikanske kultur i tusinder af år og derfor er mere accepteret på disse kanter.
Igen kunne man spørge: "Jamen hvorfor er de mindre skadelige stoffer så ikke blevet lovlige?" Det drejer sig desværre om mangel på oplysning. De fleste mennesker er blevet indoktrineret med, at stoffer er noget, man bare holder sig fra! Derfor er det også svært at overbevise folk om, at de måske ikke er så slemme igen, hvis man har et fornuftigt, indsigtfuldt forhold til dem. Lad mig give et eksempel:

Lidt fakta om alkohol: Når man drikker alkohol, får man en lille, midlertidig hjernebetændelse, mavesækken nedbrydes, leveren nedbrydes, methanol (som findes i de mørke, alkoholiske drikke som fx vin og whiskey) bliver omdannet til formaldehyd (som er en meget stærk gift) og sendes ud i blodet, og eftersom alkohol er et opløsningsmiddel, nedbryder det fedtvævet omkring hjernecellerne og slår dem ihjel.
Alkohol er direkte årsag til ca. 3000 dødsfald om året i Danmark alene. (Kilde: Sundhedsstyrelsen)

Lidt fakta om Ecstasy: Når man indtager Ecstasy udtømmes serotonin-reserverne, så man kan være i lidt dårligt humør i en dags tid eller to efter (eller mere hvis stoffet indtages i uansvarligt store mængder).
Ecstasy har været årsag til 6 dødsfald i Danmark - nogensinde! (Samme kilde)

Når man kigger på disse to små faktabokse, er der vel ingen tvivl om, at propagandaen mod Ecstasy nok er en smule overdrevet. Og sådan forholder det sig desværre med mange stoffer. I øvrigt bør jeg måske lige nævne, at alle tal og fakta (samt mange flere) kan findes i sundhedsstyrelsens rapporter på deres hjemmeside - bare så I ikke sidder og tror, jeg finder på disse ting :-)

Det helt store problem med indtagelse af stoffer er altså mangel på information. På samme måde som alle ved, at man skal indtage vand og salt for at mindske skaden på kroppen efter en aften med alkoholindtag, burde alle vide, at man kan mindske "skaden" ved Ecstasy-brug ved at indtage kosttilskudet 5-htp samt et glas appelsinjuice. Men denne viden er desværre svær at finde frem til, så længe debatten om stoffer er tabuiseret og højst sprængfarligt politisk materiale. Og så længe det er vigtigere for politikerne at blive siddende på taburetten end at udbringe saglig information, så ungdommen kan begrænse risikoen ved stofindtag, så kommer vi desværre ikke videre.

For lige at tage hul på en sidste problemstilling, så er en af de helt store fejl ved den nuværende stofpolitik, at så mange af stofferne er ulovlige. Man ved, at man ikke kan komme dem til livs, for folk holder på deres ret til at beruse sig. Det betyder imidlertid, at de forskellige stoffer bliver produceret i undergrundslaboratorier, hvor der for det første ikke bliver sat varedeklaration og dosisanvisninger på "varen," og der for det næste nogle gange blandes andre stoffer i, end det de skruppeløse pushere sælger det som. Dette er risikabelt for brugeren og har i øvrigt ufattelige økonomiske omkostninger for samfundet.

Eksempel: I 30'ernes USA blev alkohol ulovligt. Hvad skete der? Folk holdt som sagt på deres ret til at beruse sig, men eftersom det ikke mere blev produceret under lovlige, kontrollerede forhold, satte mafiaen sig på produktionen. Dette resulterede i, at folk døde som fluer pga. urent alkohol, og mafiaen fik så solidt et økonomisk grundlag, at den pludselig blev en meget magtfuld instans.

Præcis det samme sker i dag på stofområdet. Brugerne bliver indlagt med forgiftninger, de kriminelle bagmænd tjener styrtende, og staten bruger årligt milliarder af vores skattekroner på at bekæmpe stofferne, selv om kampen ikke KAN vindes - penge, som kunne bruges på bedre uddannelser, bedre ældrepleje eller skattelettelser (til dem som ønsker det). Er det ikke på tide at revidere vores syn på narkopolitiken?

Der er mange problemstillinger i denne debat, men jeg håber virkelig, I vil gøre hvad I kan for at søge information om disse ting, før I udtaler jer skråsikkert om dem. For lad mig slå det fast med det samme: Man kan godt leve et dejligt liv, få sig en god uddannelse, stifte familie, gå på arbejde og leve som alle andre samtidig med, man beruser sig engang imellem - også selv om det ikke er i alkohol :-)

Her til sidst vil jeg lige smide et lille link til en ganske ny engelsk undersøgelse, som viser de forskellige (lovlige og ulovlige) stoffers sociale og fysiske skader. I vil nok blive overraskede :-)
http://www.newscientist.com/data/images ... 633101.jpg

Ha' det godt!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Godt arbejde!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kjær skrev:
Men det er alligevel meget vigtigt at vide, hvem vores "målgruppe" er. Hvem kan man tale til fornuft? De unge og middelaldrende på de for skellige debat-fora? De gamle på plejehjemmet? De unge i folkeskolen? Gymnasie- og universitetsstuderende?

Selv tror jeg kun, den gennemsnitlige bruger på eksempelvis Jubii-fora, kun er en lille del af vores "målgruppe". Men hvad siger I?

Målgrupperne - hvis vi skal tænke rent demografisk - er mest relevante at tænke på, hvis man har et mediemaskineri, der i alle tilfælde er i stand til at nå de ønskede målgrupper.

De målgrupper, som vi kommer til at nå, er dem, der er repræsenteret på de fora vi skriver i. Eller de journalister, som vi (som enkeltpersoner) skriver til.

Skal vi holde lidt fast i de røde, gule og grønne personer, så tror jeg at de mest røde er helt unge og de ældre. Mange af de helt unge tror fuldt og fast på det de bliver fortalt og har ikke udviklet specielt meget kritisk sans. De ældre - tja, som jeg sagde da jeg var ung: "man kan ikke lære en person over 30 noget nyt" (groft revideret efter jeg selv passerede den grænse :) ). Tit er de ældre mere satte i deres holdninger, men kan man vende nogle få "gule" i gruppen er det guld værd, da de har mere magt og indflydelse.

Eftersom det konkrete forslag fra mig er en net-kampagne, vil vi givetvis mest ramme de yngre fra 15-30 og i mindre grad de debatlystne over 30.

Set politisk og strategisk, så er der en uhyre gevist i at informere de 15-25 årige, da denne gruppe må formodes at have flest gule og grønne, og i takt med at de bliver vælgere og produktive medlemmer af samfundet får de magt til at ændre verden til det bedre. De grønne vil få fornyet håb, og de gule vil være mere åbne for at tage en seriøs debat, da de har vænnet sig til, at standard War-on-Drugs-retorik ikke bliver slugt råt.

Ingen - heller ikke journalister - kan lide at deres artikler og indlæg afføder kollossal kritik. Så om de vil eller ej, bliver de nødt til at moderere deres anti-narko retorik. Bare moderation ville være en stor gevinst, da det bringer alle nærmere på at kunne diskutere emnet rationelt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]