Treasure skrev:
Tja... kald mig følelseskold, men jeg ser ikke noget forkert i at slagte et dyr. Jeg ser heller ingen isbjørne der får skyldfølelse over at flå en levende sæl. Nu kan man sige, okay men det jo naturens måde tingene foregår på - vi har modsat dyr, et valg om at ernære os ved at spise kød eller ved at spise grøntsager og andre vegetabilske afgrøder.
Fint at se at du selv kan se at argumentet med at dyr slår hinanden ihjel ikke rigtig kan bruges til noget

(undskyld på forhånd hvis det lyder lidt arrogant...)
Det ville ikke give meget mening at kalde folk der slår dyr ihjel følelseskolde da de fleste mennesker ikke har noget problem med at spise dyr. Jeg læser det du skriver som en bekræftigelse af at folks holdninger på det her område som regel er funderet i følelser. Jeg tror det samme gælder for de fleste vegetarer.
Treasure skrev:
Jeg kan forstå folk der er vegetarer eller veganer, hvis de kan give nogle rationelle eller logiske argumenter for hvorfor de har taget det valg, f.eks. at de simpelthen bare ikke kan lide oksekød eller ikke kan tåle osv., men at sidde og høre på dem sige "ej men altså, jeg synes bare det er synd for dyrerne", det kan få en til at krumme tæer.
Jeg synes nu sagtens man kan argumentere logisk for at det netop er synd for dyrene. Faktisk har jeg endnu ikke hørt en argumentation der har overbevist mig om at det er etisk forsvarligt at slå andre intelligente skabninger ihjel blot fordi vi synes de smager godt (de fleste begrænser sig til "Jamen dyrene spiser da også hinanden", "Det er jo naturligt" eller "Det smager jo godt" osv.).
Ikke desto mindre spiser jeg stadig kød, dels fordi jeg godt kan lide det og ikke har nogen form for følelsesmæssige problemer med at spise kød, dels fordi jeg ikke gider rollen som den frelste vegetar (Det er mit indtryk at du absolut ikke er den eneste der har svært ved at acceptere vegetarianisme baseret på etiske overvejelser).