Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Fanny skrev:
Butters skrev:
Det kommer an på hvad du mener med 'føler'.

Han mener selvfølgelig at dyret bliver dybt såret i sin følsomme sjæl, så det skal til psykolog, din nar!

Hvad tror du egentlig et dyr føler når der er nogen som tæsker løs på det med en jernstang? Smerte f.eks.?

Den diskussion kan vi tage, når du kommer over mudderkastningsniveau...

Titel:
Insane psychedelia user!

Butters du kan da ikke bare forvente at kunne sidde og stille arrogante spørgsmål og så ikke få igen af samme skuffe. Og så oven i købet blive fornærmet...

Prøv lige selv at kom over børnehaveniveau.

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Treasure skrev:
Butters du kan da ikke bare forvente at kunne sidde og stille arrogante spørgsmål og så ikke få igen af samme skuffe. Og så oven i købet blive fornærmet...

Det kunne ikke tænkes at du og Fanny læste spørgsmålet forkert? Kan I ikke bare lade Shinshou svare mig, og så ellers passe jer selv?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Kære Butters...
I fordumstider (1700 eller 1800´tallet) mente daværende biologer at dyr var mekanisk skabt, og når en kanin f.eks. vred sig og udstødte lyde, når man stak i den med en skalpel, var det kun en mekanisk følge af nervesystemets impulser til hjernen (smerte-impuls går til hjernen, og udløser nye nerver som går til muskler og får disse til at trække sig sammen -bevæge sig). Det var altså en reflektorisk handling ligeså mekanisk som en bil (du trykker på fodpedalen og den kører) og man behøvede derfor ikke have nogen skrubler ved at påfører dyr "smerte".
Precis ligesådan virker vi mennesker når du undersøger vores anatomi. Vi er lige så mekanisk skabt som kaninen og et hvilket som helst andet dyr, -vi handler reflektorisk når vi mærker smerte.
Sjovt nok var argumentet dengang for at man ikke bare måtte påfører mennesker smerte, fordi vi havde en sjæl.
Men noget så usagligt og lidet akademisk tror du selvfølgelig ikke på, vel Butters? så hvordan vil du argumentere for, at vi mennesker føler anderledes ved smerte end dyrene?

Hilsen Fanny

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Treasure skrev:
Tja... kald mig følelseskold, men jeg ser ikke noget forkert i at slagte et dyr. Jeg ser heller ingen isbjørne der får skyldfølelse over at flå en levende sæl. Nu kan man sige, okay men det jo naturens måde tingene foregår på - vi har modsat dyr, et valg om at ernære os ved at spise kød eller ved at spise grøntsager og andre vegetabilske afgrøder.

Fint at se at du selv kan se at argumentet med at dyr slår hinanden ihjel ikke rigtig kan bruges til noget :) (undskyld på forhånd hvis det lyder lidt arrogant...)

Det ville ikke give meget mening at kalde folk der slår dyr ihjel følelseskolde da de fleste mennesker ikke har noget problem med at spise dyr. Jeg læser det du skriver som en bekræftigelse af at folks holdninger på det her område som regel er funderet i følelser. Jeg tror det samme gælder for de fleste vegetarer.

Treasure skrev:
Jeg kan forstå folk der er vegetarer eller veganer, hvis de kan give nogle rationelle eller logiske argumenter for hvorfor de har taget det valg, f.eks. at de simpelthen bare ikke kan lide oksekød eller ikke kan tåle osv., men at sidde og høre på dem sige "ej men altså, jeg synes bare det er synd for dyrerne", det kan få en til at krumme tæer.

Jeg synes nu sagtens man kan argumentere logisk for at det netop er synd for dyrene. Faktisk har jeg endnu ikke hørt en argumentation der har overbevist mig om at det er etisk forsvarligt at slå andre intelligente skabninger ihjel blot fordi vi synes de smager godt (de fleste begrænser sig til "Jamen dyrene spiser da også hinanden", "Det er jo naturligt" eller "Det smager jo godt" osv.).

Ikke desto mindre spiser jeg stadig kød, dels fordi jeg godt kan lide det og ikke har nogen form for følelsesmæssige problemer med at spise kød, dels fordi jeg ikke gider rollen som den frelste vegetar (Det er mit indtryk at du absolut ikke er den eneste der har svært ved at acceptere vegetarianisme baseret på etiske overvejelser).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Butters skrev:
shinsou skrev:
Butters skrev:
Fanny skrev:
Og al den latterlige diskussion om dyr har følelser eller ej. Hvis jeres sans for empati fejler at fortælle jer, at dyrene føler smerte, så er det jer der er handikappede!

Det er sandeligt godt, at vi har en person som helt uden nogen form for bevisførelse kan give den endelige sandhed i en langtvarende akademisk diskussion.

Betvivler du, at dyr føler smerte?

Det kommer an på hvad du mener med 'føler'.

Selvfølgelig føler et dyr fysisk smerte når det pines, men tror du ikke også, at det tager psykisk skade - helt ligesom mennesker? Et eksempel:

En hund vokser op i et rart hjem, hvor dyret klappes og kæles med. Det får mad og har det rigtig, rigtig rart indtil dens død.

Nusers tvilling vokser op i et andet hjem, hvor det sjældent får mad, ikke bliver stimuleret og får tæsk og bliver sparket hver dag.

Vil du to hundes adfærd være forskellig?

Titel:
Medlem

Universet er ligeglad med hvad du kommer i halsen. For dets skyld kan du spise mennesker, og det eneste der afholder os fra sådan en praksis er at det er race selvmord, og ikke godt for vores arts udbredelse.

Jeg har også et anstrengt forhold til landbrugets dyre fabrikker udfra den overbevisning at der ingen grund er til at udsætte andre organismer der registerer smerte for unødig overlast, da smerte jo er ubehageligt, og det bringer mig til min pointe.

Citat:
DALLAS--Research scientists at Baylor Medical Center have proven that plants, including vegetables, feel pain when subjected to trauma such as being yanked out of the ground, peeled, cooked, and eaten. "Veggies and plants initiate a massive hormone and chemical barrage internally when they suffer any kind of injury," says professor Barry Lindzer. "This response is akin to the nerve response and endorphin release when an animal is injured. We cannot ignore the similarities." When Tarnish asked professor Lindzer and his research team what they thought this finding might mean, they responded unanimously.

Veganerne blev naturligvis rædselslagne over at de er ligeså store mordere og plagere som dem der spiser dyrene. Forstå det her venner, helheden er ligeglad med hvad du overlever på. Spis din egen fod, who cares. Tingene kører videre og alt biologisk liv er hinanden lig. Det er udelukkende vores egne moralkodeks der afgør hvad vi regner for godt og skidt, og de har ingen relevans for helheden overhovedet.

Jeg spiser med glæde godt kød, og med endnu større glæde spiser jeg det sammen med veltilberedte grøntsager. Og jeg takker disse biologiske og følende entiteter for deres offer på mine vegne.

Bon Apetit!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Treasure skrev:
Så kan du kalde mig en nar, men det pisser mig af at f.eks. i situationer hvor der skal laves mad til mange mennesker, er der én ud af en gruppe på måske 30 der skal have særbehandling. Jeg kan forstå folk der er vegetarer eller veganer, hvis de kan give nogle rationelle eller logiske argumenter for hvorfor de har taget det valg, f.eks. at de simpelthen bare ikke kan lide oksekød eller ikke kan tåle osv., men at sidde og høre på dem sige "ej men altså, jeg synes bare det er synd for dyrerne", det kan få en til at krumme tæer.

Hvad mener du så man som vegetar skal gøre i en sådan situatuin? Glemme hele sin moralske og/eller religiøse overbevisning, så man ikke er til besvær for folk som dig? :evil:
Godt vi ikke kommer de samme steder!

Jeg har ligesom acidDreamer svært ved at se, hvordan man kan mene at dyr har ret til et godt liv, hvis man ikke mener de overhovedet har retten til et liv.
Hvis et dyrs liv betyder så lidt, at man vil ofre det bare fordi man kan lide smagen af deres muskler, kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være så vigtigt at de har et godt liv.

Men hele denne disussion har vi jo haft en gang før...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
NowhereMan skrev:
Hvis et dyrs liv betyder så lidt, at man vil ofre det bare fordi man kan lide smagen af deres muskler, kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være så vigtigt at de har et godt liv.

Det giver mening, hvis man godt ved det du har skrevet, men forsøger at lette sin samvittighed over at påføre andre smerte. Dyrenes død behøver ikke at være smertefuld, hvorfor det ikke ville være forkert at spise slagtede dyr, hvis de har levet et godt liv og er blevet slagtet efter HR-principper :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Citat:
Hvad mener du så man som vegetar skal gøre i en sådan situatuin? Glemme hele sin moralske og/eller religiøse overbevisning, så man ikke er til besvær for folk som dig? :evil:
Godt vi ikke kommer de samme steder.

Nu har jeg ladet mig erfare, at i praksis fungerer det ved at vegetarer blot lader kødet være og så i stedet spiser en masse af tilbehøret, men ærlig talt, hvis folk har et særligt behov pga. nogle etiske eller religiøse grunde så synes jeg selv de må stå for at få det ordnet. Jeg synes ikke det er fair at jeg skal stå og lære halal-slagtning hvis jeg skal lave mad til en muslim eller tage på grøntsagsrov fordi der skal laves mad til en vegetar. Hvis jeg kommer til en forsamling af vegetarer som den eneste kødspiser vil jeg heller ikke kræve at folk har sørget for at jeg kan få kød. Så må jeg selv sørge for mit eget behov ved evt. at have kød med hjemmefra.

Hvis det handler om at man f.eks laver burgere eller noget lignende, ja så er det jo ikke værre at man som vegetar vel bare kan kyle bøffen ud. Men hvis folk ligefrem regner med at man har disket op med en hel 3. ret alene til dem, så kan de tro om. Med et modificeret Star Treck citat: "The needs of the many outweighs the need of the few".

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Synes det er forfærteligt at se hvordan at dyrene bliver behaldet.

Selvom folk bar spiser kødet, synes jeg at man skal behandle dyrene med respekt.

Jeg tror på at en ko/gris what ever som har haft et "godt liv" og blevet behandlet ordenlig smager bedre end de stakkels burhøns :(

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Treasure skrev:
Nu har jeg ladet mig erfare, at i praksis fungerer det ved at vegetarer blot lader kødet være og så i stedet spiser en masse af tilbehøret, men ærlig talt, hvis folk har et særligt behov pga. nogle etiske eller religiøse grunde så synes jeg selv de må stå for at få det ordnet. Jeg synes ikke det er fair at jeg skal stå og lære halal-slagtning hvis jeg skal lave mad til en muslim eller tage på grøntsagsrov fordi der skal laves mad til en vegetar. Hvis jeg kommer til en forsamling af vegetarer som den eneste kødspiser vil jeg heller ikke kræve at folk har sørget for at jeg kan få kød. Så må jeg selv sørge for mit eget behov ved evt. at have kød med hjemmefra.

Hvis det er til en større forsamling vil de fleste vegetarer nok ikke have noget imod at tage deres egen mad med, hvis man beder dem om det.
Hvis du er i en situation hvor der er lavet specielt mad til en vegetar, kunne du jo også bare glæde dig over at der er nogen der er lidt mere gæstfrie, i stedet for at lade dig 'pisse af'?
Jeg ville i hvert fald ikke have noget imod at lave en speciel ret, hvis jeg fik besøg af en med en anden madetik end mig selv, eller simpelthen bare lave maden så alle kunne være med.
Hvis man skal lave en speciel ret i dette tilfælde, ville det jo for det meste kunne lade sig gøre ved bare at undlade at tilsætte nogle af ingredienserne i en enkelt portion. Man ville nok sjældent behøve at lave den ekstra mad, helt fra bunden.

Treasure skrev:
Hvis det handler om at man f.eks laver burgere eller noget lignende, ja så er det jo ikke værre at man som vegetar vel bare kan kyle bøffen ud.

Tror det er de færreste vegetarer der ville spise en burger hvor der har været en bøf i..

Senest rettet af NowhereMan 20 okt 2006 21:07, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Fanny skrev:
Jeg er imponeret over denne diskussion! Det handler sku da ikke om at dræbe dyr eller ej. Jeg synes det er 100% i orden at folk spiser kød, men vi skal da behandle dyrene ordentlig imens de lever!
Se lige på den video igen. Det er da til at brække sig over, at se hvordan dyrene mishandles mens de er i live!
Og al den latterlige diskussion om dyr har følelser eller ej. Hvis jeres sans for empati fejler at fortælle jer, at dyrene føler smerte, så er det jer der er handikappede!

Og ja, jeg ER vegetar, men jeg vil gerne kæmpe for folks ret til at spise kød fra dyr, som bliver behandlet anstændigt.

Hilsen Fanny

Du synes det er OK at dræbe dyr, så længe de har haft det godt? Men det er ikke at behandle dyr godt at dræbe dem, Fanny. Det er at behandle dem dårligt. Det må man indse når man spiser dyr, eller som dig, bare forsvarer det.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Treasure skrev:
Så kan du kalde mig en nar, men det pisser mig af at f.eks. i situationer hvor der skal laves mad til mange mennesker, er der én ud af en gruppe på måske 30 der skal have særbehandling. Jeg kan forstå folk der er vegetarer eller veganer, hvis de kan give nogle rationelle eller logiske argumenter for hvorfor de har taget det valg, f.eks. at de simpelthen bare ikke kan lide oksekød eller ikke kan tåle osv., men at sidde og høre på dem sige "ej men altså, jeg synes bare det er synd for dyrerne", det kan få en til at krumme tæer..

1. Hvis jeg får besøg af en vegetar, så laver jeg selvfølgelig særlig mad til dem. Er man gæst i mit hjem, skal man selvfølgelig tages hensyn til, ellers kan man da lige så godt lade være med at invitere folk, ikke sandt?
Jeg ved godt at danskere er et meget ugæstfrit folk, og at du har det sådan er selvfølgelig din sag, men hvis man inviterer gæster, så tager man hensyn til dem. Eller..det gør jeg i hvert fald. Alt andet er uhøfligt.

2. Hvis de synes det er synd for dyrene, så er det da en fin grund. Det er da vegetarens egen sag. Det er for mig kun irriterende hvis vedkommende skal nedgøre andre fordi de ikke har taget samme beslutning som de selv har, eller forsøger at give dem dårlig samvittighed.

Jeg er ligeglad med hvorfor folk bliver vegetarer. Det rager i bund og grund ikke mig. Det er deres krop, deres valg, og det har jeg fuld respekt for.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det er bevist at en udelukkende økologisk kost er sundere end alm varer af samme type.

Derfor bruger jeg personligt de lidt flere penge det koster...

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

DR-D skrev:
Det er bevist at en udelukkende økologisk kost er sundere end alm varer af samme type.

.

Nå, jeg synes ellers at kunne mindes at det blev modsagt på det kraftigste, bl.a. i Tænk. Har du noget dokumentation?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg prøver at grave det frem, det var i avisen for ikke så længe siden.

Man havde fodret rotter med økologisk og ikke økologisk mad og så målt levetiden... men jeg vender tilbage med hvad jeg kan finde :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ok der er vist stadig delte meninger kan jeg læse mig til.

fandt denne som er pro økologiske.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2827/sprog=1/grp=8/menu=6/

Dog kan jeg godt se at der mange andre steder hævdes det modsatte...

Her er problematikken af en enkelt rapport beskrevet:

http://www.kursus.kvl.dk/shares/vt/300_materialer/Naturvidenskabens_skjulte.pdf#search='%C3%B8kologisk%20mad%20sundere'

Senest rettet af DR-D 21 okt 2006 14:22, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
jeg orker ikke at læse denne tråd, af en eller anden årsag ender tråde omkring vegetarisme altid i lange diskutioner. Det jeg ønsker at bidrage med kan derfor være sagt før.
Fordi ganske rigtigt forbruger en vegetar mindre energi samtidig med at de ikke forvolder skade på væsner vi med sikkerhed ved kan føle smerte i samme grad som kødspisere. Men så er det jeg vil nævne at vegetarer faktisk bruger 3 gange så meget energi som veganere gør, plus det faktum at alt malkekvæg i danmark dræbes før eller siden ligesom høns også bliver dræbt når de ikke ligger nok æg...
Så gaia>> The only thing to do is to go vegan

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
Gud har sagt at vi godt må spise dem....
og hvaaad såå hvis man nu ikke tror på ham? ja så mener man sikkert også at planter har en sjæl... så er det også synd for dem....

HOLD OP MED AT ÆDE!!!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]