Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
dankdawg skrev:
Hvis de var lige skulle de vel for retten? Lige som du vel sagtens vil mene at folk skal i fængsel for mord hvis de køber en burger? Hvis et dyr er lige med et menneske, så skal dyret have samme rettigheder, ellers giver det ingen mening. Med mindre du taler om et eller spirituelt gøgl, i så fald er det uden for min interessesfære, og så er det sikkert rigtigt nok.

Ja, det er netop noget spirituelt blahblah jeg snakker om! :P

Titel:
Insane psychedelia user!

Dankdawg, det kan godt være du har nogle meninger du har lyst til at ytre, men gider du godt gøre det i en ordentlig tone, frem for at svine folk til. Din manglende evne til at udtrykke dig skriftligt og i stedet agere 13-årig præpuberter i oprør fremmer ikke ligefrem dine "budskaber".

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Treasure skrev:
Dankdawg, det kan godt være du har nogle meninger du har lyst til at ytre, men gider du godt gøre det i en ordentlig tone, frem for at svine folk til. Din manglende evne til at udtrykke dig skriftligt og i stedet agere 13-årig præpuberter i oprør fremmer ikke ligefrem dine "budskaber".

Desværre er jeg ikke i stand til at lade være med at reagere på ekstrem dumhed med andet end ekstremt had. Men hvis det kan gøre dig gladere, så skal jeg forsøge at styre mig i fremtiden. Det vil dog kræve at dem jeg kommunikerer med ikke er totalt idioter. Dumhed er det mest provokerende overhovedet.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Surt at en ellers interessant diskussion skal ødelægges sådan en gang galde (Dankdawg). I am out of here..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
hanslicht skrev:
Surt at en ellers interessant diskussion skal ødelægges sådan en gang galde (Dankdawg). I am out of here..

Man kunne også vælge at læse, hvad der står og ikke fokusere på, i hvilken tone det er skrevet.

Titel:
Psychedelia Sponsor

"Luk dog røven din klamme hippie-so." - Det lukker ligesom lidt af for en konstruktiv dialog imho.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Chill folks... Jeg er et dyr - Det er i også - Lad os så få spist bøffer!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nashet skrev:
Chill folks... Jeg er et dyr - Det er i også - Lad os så få spist bøffer!

Men giver det så ikke andre ret til også at spise dig?

Jeg mener som Dankdawq ikke at mennesker er dyr

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Selvfølgelig er de det. Skulle der under evolutionen være et magisk punkt, hvor mennesket har forladt det fylogene træ, der repræsentererer alt liv? Hvorfor skulle mennesker ikke klassificeres som dyr?

Det er såvidt jeg har forstået heller ikke det som dank siger, argumentet går på, at vi er en art, som har nogle egenskaber som andre arter ikke har, hvilket giver os rettigheder.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er imponeret over denne diskussion! Det handler sku da ikke om at dræbe dyr eller ej. Jeg synes det er 100% i orden at folk spiser kød, men vi skal da behandle dyrene ordentlig imens de lever!
Se lige på den video igen. Det er da til at brække sig over, at se hvordan dyrene mishandles mens de er i live!
Og al den latterlige diskussion om dyr har følelser eller ej. Hvis jeres sans for empati fejler at fortælle jer, at dyrene føler smerte, så er det jer der er handikappede!

Og ja, jeg ER vegetar, men jeg vil gerne kæmpe for folks ret til at spise kød fra dyr, som bliver behandlet anstændigt.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Åh, Fanny jeg elsker dig. Det er præcis mit statement med denne tråd du understreger her.

Titel:
Insane psychedelia user!

Så kom mor på banen :lol:

Titel:
Brugeravatar

Fanny skrev:
Og al den latterlige diskussion om dyr har følelser eller ej. Hvis jeres sans for empati fejler at fortælle jer, at dyrene føler smerte, så er det jer der er handikappede!

Det er sandeligt godt, at vi har en person som helt uden nogen form for bevisførelse kan give den endelige sandhed i en langtvarende akademisk diskussion.

Gaia skrev:
Åh, Fanny jeg elsker dig. Det er præcis mit statement med denne tråd du understreger her.

Det er imponerende, at det så ikke er lykkedes dig at komme med nogle udtalelser tilnærmelsesvist i den retning. Det er en utrolig svag måde, at du prøver at redde, at du hidtil har udvist en tåbelig adfærd og fuldstændigt manglende argumentationsevne i denne tråd.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det der er problemet er jo manglende lovgivning ang. dyrenes forhold. Slagterierne ved jo godt at dyrene bliver behandlet på den måde, det kan de jo se når dyrene kommer ind og er fuldstændig voldtæsket. Det nytter jo ikke at acceptere, at det er sådan det foregår, og så boykotte det ved at være vegetar - for det er jo netop ikke sådan det skal foregå. Der er ikke noget galt i at spise kød, men der fandme noget galt i at mishandle dyrene.

Det der skal gøres er at straffe dem der gør det, og dem som kender til det uden at skride ind. Slagterierne er lige så skyldige som de landmænd (hvis man kan kalde dem det) som opdrætter dyrerne. Den eneste grund til at den behandling sker, er at de mennesker der står bag er så moralsk korrupte, at de vil gøre alt for at skærpe profitten. At det så indebærer at proppe 20 kyllinger ned i en mælkekarton eller tæve en lam ko fordi den ikke vil gå, det rører dem med garanti ikke det mindste. Ja til kød, nej til dyremishandling ;)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Jeg synes egentlig det er interessant at der er denne konsensus omkring dyrevelfærd. Det er mit indtryk at langt hovedparten af befolkningen her i landet vil være enige i, at det er forkert at mishandle dyr, men helt fint at slå dem ihjel og spise dem (på trods af at vi nemt kunne leve uden at spise kød). Denne position forekommer mig noget inkonsistent og ret svær at forsvare rent etisk.

Er det muligt at argumentere logisk for, at dyr bør tildeles retten til et liv uden smerte og samtidig argumentere for at de ikke bør tildeles retten til liv i det hele taget?

Jeg tror umiddelbart selv at den eksisterende konsensus udelukkende er et resultat af traditioner/kultur og at den ikke kan forsvares på et rationelt grundlag. Det er m.a.o. samfundets sociale normer der gør at vi føler empati med dyr der mishandles, men samtidig accepterer slagtningen af dyr som noget naturligt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Butters skrev:
Fanny skrev:

Det er sandeligt godt, at vi har en person som helt uden nogen form for bevisførelse kan give den endelige sandhed i en langtvarende akademisk diskussion.

Betvivler du, at dyr føler smerte?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Det nytter jo ikke at acceptere, at det er sådan det foregår, og så boykotte det ved at være vegetar - for det er jo netop ikke sådan det skal foregå.

Det gør det vel... Det er ret begrænset hvor mange dyr der bliver mishandlet og slagtet for min skyld.
Jeg bryder mig ikke om den måde dyr opdrættes til kød på i vores samfund, og derfor spiser jeg ikke kød (længere). Samtidig er jeg 1) slet ikke overbevist om at min egen holdning er den eneste rigtige, så jeg missionerer ikke 2) ikke i en position hvor jeg direkte kan have nogen indvirkning på lovgivningen indenfor dyrevelfærd. Jeg forsøger i hvert fald at undgå selv at være en større del af problemet end hvad jeg kan stå inde for. Det er vel bedre at bidrage på området ved at der ikke bliver mishandlet dyr for min skyld, end passivt at have en holdning om at der bør gøres noget for dyrevelfærden, og fortsat forbruge produkter som jeg ikke kan stå inde for etisk.
Jeg tror at oplysning frem for lovgivning er vejen frem til en højere grad af anstændighed på området. Hvis folk kender mere til produktionsmetoderne på de produkter de køber, er dumhed ikke en undskyldning for at støtte noget man ikke bryder sig om.
Jeg bliver rigtigt irriteret af frelste mennesker som råber op om at det f.eks. er forkert at spise dyr. Jeg mener det er et helt personligt valg som bør være op til den enkelte, uden at man bør pådutte nogen ekstern moral.

Titel:
Brugeravatar

shinsou skrev:
Butters skrev:
Fanny skrev:

Betvivler du, at dyr føler smerte?

Det kommer an på hvad du mener med 'føler'.

Titel:
Insane psychedelia user!

Tja... kald mig følelseskold, men jeg ser ikke noget forkert i at slagte et dyr. Jeg ser heller ingen isbjørne der får skyldfølelse over at flå en levende sæl. Nu kan man sige, okay men det jo naturens måde tingene foregår på - vi har modsat dyr, et valg om at ernære os ved at spise kød eller ved at spise grøntsager og andre vegetabilske afgrøder. Man kan sagtens få dækket sit naturlige behov for aminosyrer, vitaminer, fedt og sukker gennem en vegetabilsk baseret føde, så fra det synspunkt burde der ikke være nogen problemer. Så hvis det er det man vil, er det fint med mig, men hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg det med at være vegetar er blevet noget folk bruger for at skaffe sig opmærksomhed på, så andre kan synes at de er noget særligt. Så kan du kalde mig en nar, men det pisser mig af at f.eks. i situationer hvor der skal laves mad til mange mennesker, er der én ud af en gruppe på måske 30 der skal have særbehandling. Jeg kan forstå folk der er vegetarer eller veganer, hvis de kan give nogle rationelle eller logiske argumenter for hvorfor de har taget det valg, f.eks. at de simpelthen bare ikke kan lide oksekød eller ikke kan tåle osv., men at sidde og høre på dem sige "ej men altså, jeg synes bare det er synd for dyrerne", det kan få en til at krumme tæer.

Nu har jeg det bare sådan... jeg synes sgu en bøf eller en steg smager godt. Jeg kan også godt lide fisk og fjerkræ, og så længe de virksomheder der muliggør at jeg kan gå ned i supermarkedet og købe en bøf, forholder sig moralsk forsvarligt over for hvordan jeg synes dyr bør behandles, så har jeg ingen grubler over at støtte en sådan virksomhed. Men hvis jeg fandt ud af, at en bestemt virksomhed behandler deres dyr på en måde som jeg ikke synes er forsvarlig, f.eks. ved mishandling el. lign., ville jeg stærkt tage afstand fra det og lade vær med at købe deres produkter, indtil deres holdning om hvordan man bør behandle dyr er ændret. Jeg går ind for at dyr skal have et godt liv og skal behandles ordentligt. Jeg betaler med glæde en 20'er ekstra for at få et stykke godt kød som smager af mere og som jeg ved kommer fra et sted, hvor dyrene har levet godt og sundt, f.eks. ikke er blevet proppet med væksthormoner og har haft adgang til daglig motion osv. Det mener jeg er at støtte en god sag, og det giver jeg gerne ekstra penge til.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Butters skrev:
Det kommer an på hvad du mener med 'føler'.

Han mener selvfølgelig at dyret bliver dybt såret i sin følsomme sjæl, så det skal til psykolog, din nar!

Hvad tror du egentlig et dyr føler når der er nogen som tæsker løs på det med en jernstang? Smerte f.eks.?

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]