Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 19:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ryge Åkander
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
jeg har hørt på et internet site om psychedeliske planter at man kan ryge åkander kan det passe ?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Man kan ryge alt der er nogenlunde tørt ;)
Før du spørger, er det altid en god ide at søge - google, erowid, osv. osv. osv. - ikke bare for at finde info, men det er aldrig godt at forlade sig på én informationskilde alene.

Titel:
Dedikeret medlem

Der er den egyptiske blå lotus, som teknisk set er en åkande. Effekten skulle vist være mere opiat-agtig end psykedelisk.

http://www.erowid.org/plants/bluelotus/

Titel:
Junior medlem

http://limaadriana.info

Junior medlem

Geografisk sted: ODC
Men har danske åkander en rus effekt. Jeg tænker på oldtids nedlæggelser af kar, hvor man har fundet frø fra åkander.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
A-Lan skrev:
Men har danske åkander en rus effekt. Jeg tænker på oldtids nedlæggelser af kar, hvor man har fundet frø fra åkander.

Tjek datoen på tråde, inden du bumper dem..

Medlem

Nu hvor tråden aldrig fik svar på spørgsmålet, og allerede er bumpet...

Når folk siger "åkande" mener de normalt mere specifikt Gul Åkande (Nuphar lutea).
Wikipedia siger "[Nuphar lutea] was long used in traditional medicine, with the root applied to the skin and/or both the root and seeds eaten for a variety of conditions."
Denne side mener at plantens rødder "are anaphrodisiac, anodyne, antiscrofulatic, astringent, cardiotonic, demulcent and sedative. Caution should be exercised because large doses are potentially toxic. A tea made from the roots is used in the treatment of "sexual irritability", blood diseases, chills etc. The root is poulticed and applied to swellings, inflammations, cuts etc. The root contains steroids and is a folk remedy for infertility. Alkaloids in the root are reportedly hypotensive, antispasmodic, cardiac, tonic and vasoconstrictor."
Denne PDF indeholder mere information om alkaloiderne, deres navne og kemiske strukturer.

Billede

Det eneste nogenlunde interessant er vel at den kan være sedativ, altså afslappende/søvndyssende. Det virker underligt for mig at den skulle sænke blodtrykket og virke vævssammentrækkende på samme tid, da det sidstnævnte normalt fører til et øget blodtryk.

Selvom planten har medicinske egenskaber, så tvivler jeg stærkt på at den kan bruges til nogen som helst behagelig rus.

Junior medlem

Jeg ville også lige undersøge, hvilken effekt den eventuelle ”tobak” ville få, inden du bare springer ud i eksperimenter. Min gamle nabokone er helt fantastisk. Hendes have sprudler med underlige planter, og når hun bliver syg af det ene eller andet, laver hun sig en the eller suppe af nogle af hendes planter… - og konen går aldrig til læge.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Ja, placebos veje er uransagelige...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]