Astral skrev:
]Man har stadig ikke fundet ud af hvilke ting i hjernen som forårsager skizofreni og mange andre psykiske uligheder, gues why?
Fordi de ikke nødvendigvis har noget at gøre med nogen fejl i hjernen, SURPRISE!
Hvis der er noget dine posts tyder på, så er det uvidenhed. Du ved absolut intet om hvad du udtaler dig om, specielt fordi du udtaler dig med et afsæt i naturvidenskabelig empiri.
Forklar hvorfor skizofreni har en arvelig tendens. Der er masser af undersøgelser der viser, at skizofreni forekommer hyppigere inde for en bestemt familie.
Jeg vil give dig ret i, at man endnu ikke ved alt om de psykiske sygdomme, hvorfor de opstår, hvordan de opstår, hvornår de opstår etc., men på baggrund af det kan man ikke konkludere, at det så er noget andet.
Videnskabelige arbejdsmetoder vil altid være de rigtige... det er sådan vi har fundet frem til alt hvad vi har i dag, nogle ved tilfældigheder, men dog stadig senere dokumenteret videnskabeligt med forsøgsbaserede data. Det er en metode der er brugt siden de gamle grækere og som stadig bruges i dag. Hvis man vil finde ud af noget, bliver man nød til at gå videnskabeligt til værks. Derfor, og det er min pointe, kan du ikke konkludere "vi ved ikke hvorfor noget er som det er, altså må vi konkludere noget andet". Det er ligesom hvis gallileo havde sagt: "Mine observationer indikerer at jorden er rund, men jeg ved ikke hvorfor, ergo må det være noget andet".
Det eneste du egentlig
kan konkludere er, at der er mangel på videnskabelige data.
F.eks. "Vi forstår ikke 100% hvorfor skizofreni opstår, altså er der ting vi endnu ikke ved"
Ligesom "Mine observationer indikerer, at jorden er rund, men jeg kan ikke forklare hvorfor, ergo kan jeg konkludere, at der er noget jeg endnu ikke ved"
Og sjovt nok kunne Newton forklare det Gallileo ikke vidste små 100 år senere.
Så fordi der er noget vi endnu ikke forstår, er det ikke enstbetydende med, at svaret er noget andet. Det er snarere ensbetydende med, at der er noget vi endnu ikke har opdaget.
Det man dog indtil viderer har observeret er, at under en skizofren tilstand er der overaktivitet af dopamin i basalganglierne. Og hvorfor der så er det forstår man ikke 100%, men man forsøger dog stadig at behandle ud fra det forholdsvis ringe kendskab man har. Når man får mere viden vil der blive udviklet nye behandlingsformer.
Du skal stadig tage i forbehold, at udforskningen af hjernen og dens mekanismer kun har foregået i små 60-70 år. Og der bliver hele tiden udviklet nye metoder og redskaber til at gøre undersøgelserne mere komplekse, specifikke og præcise, så før man har den komplette forståelse af hjernen og samspillet mellem psyken og psykiske sygdomme er kun et spørgsmål om tid.