EternalWheel skrev:
ManFromAnotherPlace skrev:
Et TV-signal er rigtig nok et kerneeksempel på den varetype, der indenfor økonomi kaldes for non-rival, hvilket defineres ved at dit forbrug af varen ikke reducerer andres forbrugsmulighed af samme vare.
Der er dog selvfølgelig diverse driftsudgifter forbundet med at tranmittere et TV-signal, hvilke licensen bl.a. dækker.
Ja, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng. Pointen er jo netop at licensreglerne også gælder for dem som ikke har bedt om produktet.
Nu var det jo en ikke ligegyldig kommentar til noget, du skrev tidligere, så hvis den vinkel er irrelvant for pointen så hold den da ude af dine argumenter!
EternalWheel skrev:
Jo, men det har man også for tv kanlerne, da de bliver støttet af staten. Iøvrigt er bibliotekskort valgfrit, så derfor er det en yderligere udgift for staten at udstede et, end hvis de ikke skulle.
Ja, jeg er sikker på at tryk af bibliotekskort er en ret stor post på finansloven

.
Indigo Spinx skrev:
ManFromAnotherPlace skrev:
Jeg er af den holdning, at TV-licens burde betales over skatten, men dette er da en start.
Er det ikke lidt fjollet? Det er jo ikke som om det gavner noget, ligesom fx. sygesikringen.
Personligt gider jeg ikke betale for at familien Danmark kan sidde foran flimmer kassen hver aften med deres kaffe og marmorkage, mens de gætter med i Jeopardy eller Hvem Vil Være Millionær.
Egentlig er det meningen, at det skal
gavne noget, da DR er en public service-kanal (hvordan dette præcist er defineret er jeg ikke helt klar over, men det er noget i stil med, at det skal være dannende etc.). At det så ikke altid synes at være tilfældet, vil jeg give dig helt ret i. Men hvis det var, synes jeg af forskellige årsager (det er for sent til en uddybning), det ville være den bedste måde at gøre det på.
Selvom der er problemer med at leve op til public service-rollen, synes jeg dog, at DR af og til sender nogle gode programmer. Der er IMO i hvert en markant kvalitetsforskel ift. TV2, der jo er den kanal, der sender de programmer, du nævner.
Tom's skrev:
Jeg syns ikke at det problem er værd at tænke på så længe at vi har ældre mennesker i dk der kun kommer i bad en gang i ugen fordi at hjemme pleje ikke har tid til mere. Og så snakker i om at det er for dyrt at være studerende. Få jer et fritids job, og tag jer sammen. Der er mange der har det langt værer end jer!
Mvh Tom.
Ja, det er der da, men der er da også mange rundt omkring i Verden, der har det værre end de ældre i Danmark. Du har selvfølgelig ret i, at det er sundt at sætte tingene lidt i perspektiv, men begreber som eksempelvis fattigdom og rigdom er jo relativive begreber. Det er begreber, der først får betydninger, når de sættes i en social kontekst.
Derfor er der ingen grund til at lade være med at kritisere forhold, der spiller ind i din dagligdag, selvom der måske objektivt er nogle, der har det værre. Men det er jo en helt anden snak...