Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Aalborg
Hej, er ny her men har tit siddet og fulgt jeres indlæg :roll:

Var på psyllejagt igår hvor mig og en ven samlede dét her op:

Billede
Billede
Billede
Billede
Og så lige et allover pic:
Billede

Dette er hvad vi fandt på omkring 2-3 timer på markerne ved aalborg lufthavn, dog erfarede vi at der havde været nogen før os :evil:
Udover det blev vi jagtet af en olm tyr og omkring 1600 myg :shock:

- Jeg vil ud fra min egen vurdering mene det er SN, men vil gerne være sikker ud fra jeres erfaringer og vurderinger?
(Undskyld kvaliteten af billedet men havde kun webcam :oops: )

Derudover havde mig og min kami tænkt os at samle nogle røde fluesvampe men jeg faldt over dette på bt idag:
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=467946/

Er dette pga. svampene har været friske? pga. børnene (som jo er børn!) ikke er særligt tolerente overfor det giftstof (blåsyre hvis jeg husker rigtigt) der måtte være i? el. en helt anden grund?

Svar hurtigst muligt- psyllejagten er gået ind :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Jeg er nu ikke sikker på dine svampe er spids nøgenhat, eller i hvert fald ikke alle sammen, men billederne er jo godt nok ret små og ikke særligt skarpe.
Hvis du ikke er sikker på at det er de rigtige, er der jo andre tråde til dette formål, hvor du burde have postet istedet.
Angående artiklen du linker til, kunne det jo tænkes at det ikke var den røde fluesvamp men en af dens mere giftige familiemedlemmer. Det er jo ikke sikkert BT lige har fået alle facts rigtige. De fleste børn kender vel også den røde fluesvamp, og ved at de ikke skal spise den. Synes i hvert fald det lyder underligt, at børnene skulle kunne blive så syge af den svamp, med mindre de virkelig har gået til den.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
EmiloGoStilo:

Ser ikke ud til at alle er SN desværre. Og er også ked af at høre der er tomt ved lufthavnen :(

Mht. artiklen tror jeg nu sagtens det kan have været en rød fluesvamp. Det var jo kun børn fra børnehaven, altså ikke særlig store og når de var friske skal der jo ikke så meget til før man får det skidt af dem.
Godt at det ikke endte værre. Så må vi endelig huske at plukke og selv spise dem hvis vi finder nogen, fremfor at de små børn gør :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hurtig rettelse og lidt ekstra info for den interesserede: Blåsyre er den kemiske forbindelse HCN med det navnet cyanbrinte. Det er der ikke noget af i svampe, til gengæld er der cyanoglykosider i fersken-, kirsebær- og æble-kerner. Hvis disse knuses og sluges i tilpas store mængder kan du dø af det (so DON'T!!!!).

I øvrigt er det ofte NaCN eller KCN, der er blevet anvendt i selvmordskapsler af spioner og deslige. Når stoffet kommer i forbindelse med mavesyren frigives blåsyren og slår staklen ihjel ganske hurtigt.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
DR-D skrev:
tørrede eller friske svampe?

Friske.

Hilsen Fanny

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Ville det ikke være en idé at koge både æbler og den røde fluesvamp? Så vidt jeg ved gør man det ved (amatør ihvert fald) gæring af vin af diverse friske frugter. Det er for at undgå uønsket bakterievækst, og hvis man normalt tørre svampene i ovnen burde det vel ikke være et problem?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nede på hjørnet
Billede

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Emmenthaler Neanderthaler skrev:
Mams!

Heja heja, Norge! :P

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Flak skrev:
Ville det ikke være en idé at koge både æbler og den røde fluesvamp? Så vidt jeg ved gør man det ved (amatør ihvert fald) gæring af vin af diverse friske frugter.

Jo sikkert. Men sådan har jeg ikke lavet min, og det fungerer da. Det gør ikke så meget at der kommer noget vildgær i, så længe man bare fordrer den med sukker/honning. Når alkoholprocenten er kommet til strækkeligt højt op, konserverer det i sig selv.

Jeg plejer at undgå kogning af frugter, fordi jeg synes det giver en bedre smag, når de gærer i rå tilstand.

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: KBH
Var ude idag i 1½ time i dyrhaven og fandt sandelig 20 flotte svampe :D

Herligt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]