Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Administrerende Direktør
Brugeravatar

http://gaffa.dk/nyheder/view.php/news_id=16004

Hvis ikke det fordi jeg netop er i Marokko på daværende tidspunkt skulle jeg helt sikkert ind og cleares for onde ånder! ;) Nej seriøst, live gnawamusik og en mærkelig åndemaner hele natten er noget nær den bedste setting jeg kan forestille mig til et trip.

Og så kun for en flad 50'er :)

Senest rettet af Andrusha 18 aug 2006 20:36, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
:tnx: Ha ha! Super godt at du oplyser os andre! Det SKAL jeg bare med til!

Jeg kan specielt godt lide beskrivelsen af mesterens instrument:

Citat:
Den centrale del af Ganias gnawa-musik er kvindernes sufi-sang og mesterens eget instrument - en gimbri, der er en slags basguitar overtrukket med skindet fra en dromedars hals. Med dette instrument styrer Gania slagets gang og inviterer med funky basgange til en trancelignende oplevelse.

WoW! Det må være et kraftfuldt værktøj! En dromedarhals :lol:

En skam at du ikke selv kan komme med :cry:

Hyg/ Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Jeg ved ikke hvor islands brygge er, og jeg kan ikke få åbnet siden, men det lyder super spændende..
Hvis nogen finder det rigtige link så sig endelig til :)

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Gaffa havde ændret linket. Nu er det rettet :)

Og Islands Brygge ligger i København.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det inviterer til psykedelikatesser...

Jeg kunne godt finde på at dukke op og se en neger spille på dromedar.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
..............

Senest rettet af Troll 15 okt 2007 14:10, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Troll skrev:
Fanny ->
Husk dine svampe .... *S

Jeps, men det er ved at være lidt slunken i beholderen, så jeg håber på at finde nogle friske snart! :P

Dex skrev:
Citat:
Jeg kunne godt finde på at dukke op og se en neger spille på dromedar.

:yeah: LOL!

Hilsen Fanny

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Så har Prometheus og jeg været til seremonien, og det var en af de stærkeste og mest spektakulære oplevelse jeg længe har deltaget i!

Ritualet er en blanding af Voodoo, shamanisme og Islam.
Det startede selvfølgelig først, da mesteren og hans dansere/sangere var klar, -dvs kl. 22.30.
Så gik de igang med de indledende sange og danse. Dette var de mytiske skabelsesberetninger, som skulle hensætte lytteren til drømmetiden hvor myterne udfolder sig.
I denne del af seremonien var vores rolle at være tilskuere.

Da dette var overstået begyndte seremonien for de forskellige farver. Der var 5 ialt: hvid, grøn, sort, blå rød, -hver symboliseret med et tørklæde i de respektive farver. Der blev brændt masser af røgelse af, stænket med rosenvand på tilhørende og delt forskellige drikke ud til tilhørende, en for hver farve: mælk for hvid, myntethe for grøn, kaffe for sort og vand for blå (vi drak af samme kop!). Herefter steg rytmerne til en medrivende frekvens, og en for en, fik de taget folk op blandt tilhørende, som var blevet besat af en ånd (for den farve de spillede). De kastede det farvede tørklæde over hovedet på personen, så de var skjult mens de dansede. Det virkede meget overbevisende. Folk brølede/skreg og dansede på en mærkelig besat måde. En pige rystede så meget på sine ben under dansen, at jeg undrede mig over at hun kunne stå på dem. Det var som om hun blev holdt oppe af en usynlig snor.

Det var en meget trance agtig rytme og den 3 strengede bas-dromedar-guitar havde en fed blues-agtig lyd!
Det tyndede lidt ud i folkeskaren hen ad natten, men vi blev til det sluttede (man bør ikke gå midt i en seremoni!). Alle folk dansede i den sidste del af ritualet. Der var også en hyldest til skovens ånder, -bla. var der en danser som dansede en seriøs abedans, hvor han slog sig på brystet og gik knogang som en gorilla :D .

Den sorte farves ritual var meget uhyggelig. Den blev danset af den eneste kvinde blandt marokanerne: en stor Voodoo mama som var død-uhyggelig. Hun genenmgik en rituel død, hvor hun lå og rallede et stykke tid. Herefter rejste hun sig og demonstrerede sin død ved at forsøge at stikke sig selv med en stor kniv, som hun dansede rundt med. Hun skar løs i arme og ben uden at blive ridset, og hun holdt en masse stearinlys under hagen og under armene uden at blive brændt. Det var meget effektfuldt!

Det var rart at opleve Islam fra en shamanistisk vinkel :D . Det viser at de oprindelige spirituelle ritualer stadig eksisterer rundt om i verden, under sløret af større verdensreligioner.

Vi havde i øvrigt taget lidt svampe med, men besluttede os for ikke at tage dem. Det var rart at deltage i ritualet fra base-line, da det virkede voldsomt psykedelisk i sig selv!

Efter ritualet fik alle musikerene sig en joint! Vi fik at vide, at der oprindeligt til ritualet har hørt en substands med: en slags canabis kage man indtog :D
Det giver meget god mening, og jeg tror at oralt indtaget canabis kan virke meget voldsomt psykedelisk i ritualet.

En god hjemmeside som beskriver Gnawa seremonien findes her:
http://www.ibiblio.org/gnawastories/

Her kan man også høre de forskellige musikinstrumenter de bruger. De store jern-kastanietter har en meget høj lyd og kan slå en rytme lige så hurtigt som alfabølger (benyttes også i psy-trance).

Var der i øvrigt andre med fra psychedelia?

Hilsen Fanny

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Det lyder som et fedt, og meget specielt arrangement.

Jeg bor dog for langt væk til at kunne overskue turen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]