Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jul 2025 20:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Anesthetic may help severe depression
Mon Aug 7, 2006 6:03 PM ET

NEW YORK (Reuters Health) - A single dose of the anesthetic ketamine appears to reduce depression in patients who show little improvement with standard medications, new research suggests.

The beneficial effects start less than 2 hours after the drug is given and last for about 7 days, according to results of a study conducted by investigators at the National Institutes of Health in Bethesda, Maryland.

A major problem with antidepressant medications is their late onset of effect, Dr. Carlos A. Zarate, Jr, and his colleagues note. Any option that would provide an antidepressant effect during this lag time would be of major benefit.

The researchers decided to look at ketamine as a treatment because it blocks an enzyme system that seems to play a key role in depression.

Their study group included 17 patients with severe depression that failed to respond to at least two trials of antidepressants. They were required to have a score of at least 18 on a standard depression test called the Hamilton Depression Rating Scale (HDRS).

In the trial, the participants received an intravenous infusion of ketamine or inactive "placebo," then switched to an infusion of the other agent 1 week later. To assess the onset and duration of effect, Zarate and his team used the HDRS at 60 minutes prior to the infusion, and at 40, 80, 110, and 230 minutes afterwards, then on days 1, 2, 3, and 7 days.

As reported in the Archives of General Psychiatry, patients treated with ketamine scored significantly lower on the HDRS at 110 minutes, lasting through 7 days, compared with those receiving placebo treatment.

The HDRS at day 1 fell by up to 90 percent, indicating a substantial improvement in depression. Seventy-one percent of patients were classified as treatment responders and 29 percent had little or no evidence of depression on day 1 after the ketamine dose. The treatment response was maintained for at least 1 week by 35 percent of patients.

The authors note that the time that the antidepressant response began and lasted was "nearly identical" for each subject. They say, "The relatively prolonged antidepressant effect that occurred with ketamine is remarkable considering its short half-life, which is approximately 2 hours."

None of the patients had any response to placebo.

"To our knowledge, there has never been a report of any other drug or (therapy) that results in such a dramatic, rapid and prolonged response with a single administration," the investigators write.

SOURCE: Archives of General Psychiatry, August 2006.

http://today.reuters.com/news/articlene ... C-HELP.xml

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ingeniøren har bringer idag samme nyhed på dansk:
Citat:
Foreløbige resultater af forsøg med nye medikamenter til behandling af depression viser forbedringer hos patienter i løbet af timer.
Og hos nogle patienter holdt virkningen i syv dage efter blot een dosis af medicinen.

Det er forskere ved det amerikanske Healths National Institute of Mental Health, der er kommet frem med de nye resultater efter forsøg med midlet ketamin.

Ketamin bliver ellers brugt i større doser til bedøvelse af mennesker og dyr ved operationer. Det skriver Scienceblog.com.

I august-nummeret af Archives of General Psychiatry skriver forskerholdet, at normalt kan det tage op til otte uger med antidepressiver at opnå bedringer for personer med depressioner - vel at mærke behandlings-resistente" depressioner.

Men forsøgene med ketamin viste, at forsøgspersonerne efter blot to timer begyndte at mærke en lindring af deres symptomer.

Også langtidsvirkningerne var betydelige ifølge forskerne. Nogle af forsøgspersonerne oplevede en lettelse af depressionen i et tidsrum på syv dage på een dosis ketamin.

17 personer med såkaldte "behandlings-resistent" depressioner deltog i forsøget - og 71 procent af dem oplevede en bedring af depressionen i løbet af een dag.

29 procent af disse patienter blev næsten helt symptom-frie i løbet af blot den ene dag.

Kilden er her; men kræver login efter nogle dage... Der linkes til denne fra Ingeniørens side

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Kunne ikke forestille mig at det ville hjælpe på en depression at få ketamin. Synes stoffet er så underligt, at jeg ikke tror at jeg ville kunne få noget til at se mere positivt ud, end i en depression.. Og så at det allerede skulle virke efter timer..
Meget underlig, imo

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg bliver så vred og ked af det, når jeg læser sådan noget her:

Citat:
"the medication is important for research, but is unlikely to become a widely used clinical treatment for depression because of potential side effects, including hallucinations and euphoria, at higher doses."

Først og fremmest er det jo ikke hallucinationer, men skidt nu med det. Men hvad er der nu galt med eufori? Er det en farlig ting at være euforisk? Er det værre end at være depressiv nok til ikke at kunne røre sig, spise, tale eller i det hele taget fungere? HVORFOR ER EUFORI ET FY-ORD?!!

Men det er klart, at en mirakelkur mod depression aldrig vil blive lovliggjort. Politikerne er så dybt i lommerne på medicinalindustrien, at de aldrig ville tillade et stof (til og med et uskadeligt et af slagsen!!), som kan kurere en sygdom, som medicinalfirmaerne tjener så usandsynligt mange penge på (eftersom SSRI og den slags er meget afhængighedsskabende).

Jeg bliver så utroligt ked af det på vegne af dem, som kæmper mod depressioner og medfølgende afhængighed.

Titel:
Dedikeret medlem

Nu er jeg så til gengæld lidt glad igen! Jeg skrev til National Institute of Mental Health og spurgte, om jeg kunne få mere information om forskningen. 20 minutter efter havde jeg hele rapporten :-D Det er da fedt. Jeg uploader den til wiki'en, som jeg har brugt meget tid på de sidste par dage. Når altså lige upload vil virke...

Men angående rapporten... På hver eneste side i den står der: "Do not distribute. Pre-embargo material." Lyder det som noget, der burde stå i en rapport, som jeg har fået fingrene i?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Thebo@

Der kan nu rent faktisk godt opstå deciderede hallucinationer på dissociativer - Har jeg selv oplevet, også på ketamin.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Har jeg selv oplevet, også på ketamin.

Nej virkelig :lol:

-Jimmy Carter

Titel:
Dedikeret medlem

Ok, så tager jeg det i mig igen. Jeg er nu stadig vred :-)

Titel:
Dedikeret medlem

Imp@

Jo jo, den er god nok :D

Titel:
Admin
Brugeravatar

Ja det turde da siges til SEMF :P "'Amen! Se nu alle de der mennesker der ligger og kalder på mig!"

-Jimmy Carter

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Imp skrev:
Ja det turde da siges til SEMF :P "'Amen! Se nu alle de der mennesker der ligger og kalder på mig!"

Hahah, og jeg kan så tydeligt se det for mig :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Imp skrev:

Der er ikke tilfældigvis tale om en person iført lyserød plastik-paryk med rottehaler? :)

Titel:
Flueknepper kongen

TheBo skrev:
Jeg bliver så vred og ked af det, når jeg læser sådan noget her:

Citat:
"the medication is important for research, but is unlikely to become a widely used clinical treatment for depression because of potential side effects, including hallucinations and euphoria, at higher doses."

Først og fremmest er det jo ikke hallucinationer, men skidt nu med det. Men hvad er der nu galt med eufori? Er det en farlig ting at være euforisk? Er det værre end at være depressiv nok til ikke at kunne røre sig, spise, tale eller i det hele taget fungere? HVORFOR ER EUFORI ET FY-ORD?!!

Men det er klart, at en mirakelkur mod depression aldrig vil blive lovliggjort. Politikerne er så dybt i lommerne på medicinalindustrien, at de aldrig ville tillade et stof (til og med et uskadeligt et af slagsen!!), som kan kurere en sygdom, som medicinalfirmaerne tjener så usandsynligt mange penge på (eftersom SSRI og den slags er meget afhængighedsskabende).

Jeg bliver så utroligt ked af det på vegne af dem, som kæmper mod depressioner og medfølgende afhængighed.

Ketamin er lovligt registreret i LMK. Og det er kun visse SSRI-præparater (et fåtal) sker skaber afhængighed.

Titel:
Dedikeret medlem

Levose AKA Veritas skrev
Citat:
Ketamin er lovligt registreret i LMK. Og det er kun visse SSRI-præparater (et fåtal) sker skaber afhængighed.

Jeg ved ikke, hvad LMK er, men det er for så vidt også lige meget, for jeg tager med min udtalelse udgangspunkt i artiklen, hvor der står, at ketamin sandsynligvis aldrig vil blive brugt pga. dets euforiserende og hallucinogene effekt trods det, at det har langt færre bivirkninger end (efter min forståelse) mange brugte anti-depressiver. Det er det, jeg raser imod.

Senest rettet af TheBo 13 aug 2006 22:27, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:
Jeg ved ikke, hvad LMK er (...)

Lægemiddelkataloget

Titel:
Dedikeret medlem

Gaia@

Nej, det var ikke mig - Men han var nu ellers ganske underholdende ham med pippi håret.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TheBo skrev:
Er det en farlig ting at være euforisk? Er det værre end at være depressiv nok til ikke at kunne røre sig, spise, tale eller i det hele taget fungere? HVORFOR ER EUFORI ET FY-ORD?!!

Der er en legitim måde at se det på, IMO. Stort set alle er interesserede i at kunne føre et "normalt liv" på den medicin de modtager, og konstant eufori er og bliver en hæmsko for det at passe sine børn, sende dem i børnehaven, tage bilen på arbejde og rent faktisk udføre sit arbejde, komme hjem og have en nogenlunde "normal" interaktion med sin partner. Rigtig mange mennesker, der kender folk på f.eks. morfin bryder sig absolut ikke om den sociale slagside, som de ser: altså det at de er sammen med en person, der "virker helt væk". (Men ok, det kan jo stadig være en fordel for patienten med smerter, trods eventuelle euforiske virkninger)

Ud over det er der naturligvis en kulturel fordom mod eufori, og man overvejer åbenbart sjældent at euforien kan være en del af stoffets terapeutiske virkning.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Frugthat skrev:
Kunne ikke forestille mig at det ville hjælpe på en depression at få ketamin. Synes stoffet er så underligt, at jeg ikke tror at jeg ville kunne få noget til at se mere positivt ud, end i en depression.. Og så at det allerede skulle virke efter timer..
Meget underlig, imo

Jeg har faktisk engang på keta virkelig virkelig forsøgt at tænke over ting som jeg normalt ville får det "skidt" af at tænke over (min kærster der forlod mig og ting som denne)

Men der var ligsom en blokade i hjerne der stoppede alle de negative tanker. Så jeg kan sagtens forstå hvorfor forsøg som disse har vist positive resultater.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]