Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 00:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Hej dyrkere.

Som overskriften siger, så drejer spørgsmålet sig om hvorvidt det er en god ide at trimme bladene på topskudene inden planten høstes?
Jeg har hørt at det skulle være en positiv faktor at gøre det ca. de sidste 1-2 uger inden høsten.
Skudene skal jo alligevel trimmes når de er høstet. Spørgsmålet er om det stresser planten til at sætte ind med en kvalitets-gro-topskuds-spurt eller om de manglende blade bevirker det modsatte, nemlig at der ikke kan laves fotosyntese og at væksten derfor stagnerer?

Venlig hilsen og godt efterår

Laden

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det ville jeg ikke gøre, men jeg tror ikke direkte at der sker noget ved det. Men nu er metoden med at forarbejde planterne bagefter været brugt i rigtig mange år, så mon ikke de havde trimmet planterne hvis det gav ekstra potente top- og sideskud ?

Men du kan jo prøve med en enkelt og trimme den 1½ uge før høst. Sammenlign med en gren ved siden af af samme størrelse og som har fået ca. samme mængde sol, så må vi se

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where In Space
Er det topping du mener ?
men af egne erfaringer virker topping meget, side skudene bliver langt kraftiger og vokser usædvanelig hurtig, hvis man benytter sig af den metode.
eller er der jo og F.i.m metoden hvor man klipper bladene i topskudet i stedet. kan give et meget stort udbytte, men kan også nemt gå galt da planten får et stort chock ved det.

i kan læse ydeliger om metoderne inde på http://www.Dcfonline.dk

Mvh Viborg

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Viborg skrev:
Er det topping du mener ?
men af egne erfaringer virker topping meget, side skudene bliver langt kraftiger og vokser usædvanelig hurtig, hvis man benytter sig af den metode.
eller er der jo og F.i.m metoden hvor man klipper bladene i topskudet i stedet. kan give et meget stort udbytte, men kan også nemt gå galt da planten får et stort chock ved det.

i kan læse ydeliger om metoderne inde på http://www.Dcfonline.dk

Mvh Viborg

Nej trimning... Og hvorfor hive et gammelt emne op ? :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus Omegn
Jeg vil ikke anbefale dig at pille dem af, ihvertfald ikke før du er hundrede procent sikkert på at du vil høste dem en uge eller 2 efter, og tro mig, man har tendens til at udsætte høsten med flere uger :wink:
Det er jo sørgeligt når de skal kappes

Gjorde det selv sidste år alt for tidligt på enkelte skud, og det virkede til at nedsætte densiteten...

De steder hvor jeg cuttede bærebladene lige før høst, blev stænglerne brune og faldt af....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Laden Barnjesus skrev:
Som overskriften siger, så drejer spørgsmålet sig om hvorvidt det er en god ide at trimme bladene på topskudene inden planten høstes?
Jeg har hørt at det skulle være en positiv faktor at gøre det ca. de sidste 1-2 uger inden høsten.

Jeg ville ikke gøre det.

Et gammelt og sikkert godt trick er at stoppe med at gøde ca. 1 uge før høsttidspunktet. Når du stopper med at gøde vil planten forsøge at trække ligeså mange næringsstoffer som den kan fra andre blade - derfor er det vigtigt, at de andre blade ikke er trimmet bort.

Planten ofrer i forvejen ikke det store på diverse blade, når den først er i blomst.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]