Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 10:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skejby, Århus
Jeg synes der har været rigtigt mange gode pointer her i tråden.
Jeg synes også at det er latterligt at fuldstændigt forbyde al rygning på restauranter og cafeer. Det burde sku da være op til den enkelte ejer at bestemme, og hvis man så ikke har lyst til at være i samme café som nogen der ryger, så går man bare hen på en café hvor det er forbudt.
Jeg vil vove at påstå at de fleste rygere betragter det som en del af oplevelsen at man sidder og får sig en smøg efter man har spist, ligesom nogen tager en kop kaffe eller noget dessert. Så er det da dybt latterligt at en restaurantejer skal underlægges et krav som han selv og måske størstedelen af hans klientel er imod.
Der er sku rigtigt mange som tager på café for at sidde og få en smøg og en kop kaffe, og der er da helt klart nogen rygere som vil fravælge det hvis de skal gå ud på gaden og 50 m væk for at få en smøg.

Jeg kan godt forstå at man ikke må ryge på hospitaler, i busser og sådanne "offentlige" steder, men jeg fatter ikke hvad folk har imod rygerkupeer, som de har dem i regionaltogene. Det er 8 sæder i den ene ende af toget, så det optager et minimum af plads og folk skal ikke gå igennem den, som mange folk brokker sig over i IC3 togene.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TheBo skrev:
Rygere skal fatte, at det er dem, som har et problem, ikke os andre - og de skal fandeme ikke lade det gå ud over os!

De er jo narkomaner, men - rygerne kan måske svare på dette - hvorfor er det ikke muligt for dem at knalde et nikotinplaster på ved indgangen til diskoteket? På den måde vil de have en støt og rolig tilførsel af stoffet, som gennem deres besøg vil tage de abstinenser, som plager dem så meget? Og det vil virke som en støt og rolig stimulant, som modvirker den sløvende virkning af alkoholen (hvilket jo medvirker til al den rygning).

Titel:
Ja og her troede man at en liberal regering ville tillade, at det enkelte sted selv skulle bestemme hvorvidt deres rygepolitik skal være men nææh nej. Nu skal der også være regler for hvor stor en café eller restaurant må være før der skal være rygepolitik.

Jeg er helt enig i det JEL skriver... billeder og store skilte med "Rygning kan dræbe" ER skræmmekampagne. Folk får det smidt lige i hovedet så man egentlig ikke får lov at tage stilling til det. Hvad der er rigtigt at gøre er at informere og så lade folk selv tage stilling til hvad de synes. Det er da for fanden et frit land vi lever i, så man må da tage stilling til hvordan man vil leve sit liv. Det er jo ikke fordi jeg straks holder op med at ryge fordi der på pakkerne står at rygning ælder huden eller at man kan blive impotent, hvis jeg ikke havde fået det at vide før. Det virker meget dobbeltmoralsk at der fra alle sider i samfundet moraliseres så meget omkring den skadelige virkning af rygning, men samtidig lader tankstationer, kiosker, købmænd og supermarkeder have smøgerne som det ultimative blikfang når man går op til disken for at betale. Jeg synes nærmest det er en hetz der bliver kørt mod rygere nu og jeg forstår ærlig talt ikke, når der er så mange fortalere for hvorfor det er skadeligt og hvorfor man bør stoppe, at man så ikke bare ulovliggør det eller sætter prisen urimelig meget op. Men det skæpper måske meget godt i statskassen både med alle de mange tobaksgebyrer og pengene der yderligere bliver tjent ind, når folk køber rygestoppræparater som nikotintyggegummi og plastre.

Titel:
Malkavian skrev:
TheBo skrev:
Rygere skal fatte, at det er dem, som har et problem, ikke os andre - og de skal fandeme ikke lade det gå ud over os!

De er jo narkomaner, men - rygerne kan måske svare på dette - hvorfor er det ikke muligt for dem at knalde et nikotinplaster på ved indgangen til diskoteket? På den måde vil de have en støt og rolig tilførsel af stoffet, som gennem deres besøg vil tage de abstinenser, som plager dem så meget? Og det vil virke som en støt og rolig stimulant, som modvirker den sløvende virkning af alkoholen (hvilket jo medvirker til al den rygning).

Rygning handler i bund og grund ikke så meget om afhængigheden. Abstinenssymptomerne for nikotin er jo ikke synderlig slemme... man bliver lidt urolig og irritabel, har måske en smule svært ved at falde i søvn - men det er kun lige den første uges tid.

Det rygning egentlig handler mest om, er vaner. Man ryger når man er sammen med vennerne, når man snakker og drikker og er til fest. Det kan også være man ryger når man kommer hjem fra arbejdet og smækker benene op i sofaen eller når man på arbejdet sætter sig udenfor og får en pause. Mange, inkl. mig selv, ryger også tit efter maden. Det er bare en vane, og hvis man bliver hevet ud af den vane så er det ikke særlig svært at stoppe med at ryge. Jeg oplever ihvertfald, at jeg ryger mere når jeg keder mig, og jeg ryger mindre, hvis jeg laver noget som jeg ikke er vant til eller noget der ikke hører til ens normale dagligdag at gøre. Hvis jeg er optaget af noget en hel dag kan jeg pludselig tage mig selv i at tænke "hov, jeg har sgu da slet ikke røget i dag", og det er nok først noget man opdager når man mærker at trængen hiver lidt i en. Og ville man, kunne man godt ignorere trangen og så fokusere på noget andet - men omvendt er det meget lettere bare at tænde en smøg og få det overstået.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Pharm skrev:
Rygning handler i bund og grund ikke så meget om afhængigheden. Abstinenssymptomerne for nikotin er jo ikke synderlig slemme... man bliver lidt urolig og irritabel, har måske en smule svært ved at falde i søvn - men det er kun lige den første uges tid.

Du har nok ret langt hen af vejen, og jeg tror især at meget af vanen - ligesom ved Pavlov's hunde - hænger sammen med associationen mellem rygningen og den dertil hørende leverance af nikotin til kroppen. Altså at det er en art operand conditioning der sker, når man begynder at føle en sammenhæng mellem den konkrete adminstrationsrute (rygning) og alle de gode følelser, som ledsager det.

Alligevel mener jeg at have set, at meget af rygeadfærden under "normale forhold" korrelerer meget nært med indholdet af nikotin i kroppen. Altså: rygere tager deres smøger med ret præcise mellemrum hvis de ellers kan, simpelthen for at komme op over "smertegrænsen". Måske er abstinenserne milde, men et liv med et hav af møder og gruppearbejde med rygere har i hvert fald vist mig, at selv disse milde symptomer forstærker rygetrangen alt rigeligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Hvis der kommer sådan nogle ulækre billeder på cigaretter, stopper jeg endten med at ryge, eller køber mine smøger fra et land der ikke har de billeder. Men det ville være komplet latterligt, jeg kender folk der kun ryger når de er i byen, og måske lige en smøg eller to i hverdagene... For dem er skadesrisikoen ca. lige så stor som det er at køre stiv på cykel.

Jeg kan se det fra statens øjne, de er trætte af at bruge penge på at operere folks lunger, men der er kraftedme stor forskel på at ryge 40 smøger om dagen siden man var 10, og at ryge 30 smøger om ugen.

Jeg kender også en der har astma, som ikke kan tåle røg... nogle steder vælger han at lade være med at tage i byen. Folk skal ikke tvinges til at være udsat for passiv rygning, men rygere skal heller ikke tvinges til at holde op.
Hvis disse billeder kommer på pakkerne, vil der opstå en enorm lyst inde i mig til at dræbe. Hvem der så skal dræbes må jeg lige tænke over, men helt klart en der ikke forstår hvad liberalismen går ud på, og endda kalder sig selv liberalist.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Der burde være billeder af ekstremt fede mennesker, eventuelt halvt opløste døde eksemplarer, uden på alt fedende mad. Behandling af ekstremt fede mennesker koster snart staten ligeså mange penge om året, som behandlingen af storrygere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]