Malkavian skrev:
TheBo skrev:
Rygere skal fatte, at det er dem, som har et problem, ikke os andre - og de skal fandeme ikke lade det gå ud over os!
De er jo narkomaner, men - rygerne kan måske svare på dette - hvorfor er det ikke muligt for dem at knalde et nikotinplaster på ved indgangen til diskoteket? På den måde vil de have en støt og rolig tilførsel af stoffet, som gennem deres besøg vil tage de abstinenser, som plager dem så meget? Og det vil virke som en støt og rolig stimulant, som modvirker den sløvende virkning af alkoholen (hvilket jo medvirker til al den rygning).
Rygning handler i bund og grund ikke så meget om afhængigheden. Abstinenssymptomerne for nikotin er jo ikke synderlig slemme... man bliver lidt urolig og irritabel, har måske en smule svært ved at falde i søvn - men det er kun lige den første uges tid.
Det rygning egentlig handler mest om, er vaner. Man ryger når man er sammen med vennerne, når man snakker og drikker og er til fest. Det kan også være man ryger når man kommer hjem fra arbejdet og smækker benene op i sofaen eller når man på arbejdet sætter sig udenfor og får en pause. Mange, inkl. mig selv, ryger også tit efter maden. Det er bare en vane, og hvis man bliver hevet ud af den vane så er det ikke særlig svært at stoppe med at ryge. Jeg oplever ihvertfald, at jeg ryger mere når jeg keder mig, og jeg ryger mindre, hvis jeg laver noget som jeg ikke er vant til eller noget der ikke hører til ens normale dagligdag at gøre. Hvis jeg er optaget af noget en hel dag kan jeg pludselig tage mig selv i at tænke "hov, jeg har sgu da slet ikke røget i dag", og det er nok først noget man opdager når man mærker at trængen hiver lidt i en. Og ville man, kunne man godt ignorere trangen og så fokusere på noget andet - men omvendt er det meget lettere bare at tænde en smøg og få det overstået.