Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 21:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Har mig en lille plante i vinduskammen, den vokser og bliver større for hver dag dér går, men det er lisom at de nederste blade visner efterhånden som resten af planten vokser?

Er det normalt eller er dér noget i vejen med min lille frk.?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København.
Du kan være ganske rolig, det er helt normalt at de hænger lidt og måske ryger af.
Bare det øverste ikke osse begynder at falme :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Plysdyret skrev:
Du kan være ganske rolig, det er helt normalt at de hænger lidt og måske ryger af.
Bare det øverste ikke osse begynder at falme :)

Goddy.. - tænkte bar at det nok var fordi den ikke kunne producere nok cellulose, da den skulle opbygge de større blade, og i hele taget vokse, til samtidig at beholde de nederste blade, men ville være lidt nedern hvis den blev ved med det, og til sidst endte med en fuldstændig opstammed hamp plante ;D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BisMann skrev:
Har mig en lille plante i vinduskammen, den vokser og bliver større for hver dag dér går, men det er lisom at de nederste blade visner efterhånden som resten af planten vokser?

Post nogen billeder :)

Du kan godt få lidt svind i bladene på dine planter, men så længe det er en enkelt eller to af gangen, er det ikke et faretegn. Hvis du oplever UDBREDT gulnede blade for neden på dine planter er det udtryk for, at den suger nitrogen fra de nederste blade. Dette kan modvirkes ved at tilsætte nogen gødning.

Du kan også miste blade ved overvanding, så pas på med det, og for meget gødning kan "brænde" spidserne af dine planter og lede til kvæstede blade.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg mente ellers jeg havde svaret i denne tråd, men det har jeg tilsyneladende ikke.

Er det blade som disse, der falder af? Billede

I så fald er det ikke noget at bekymre sig over. De er der kun for at hjælpe planten gennem kimplantestadiet.

Senest rettet af Henrik Ost 09 jun 2006 12:57, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Malkavian skrev:
BisMann skrev:

Post nogen billeder :)

Du kan godt få lidt svind i bladene på dine planter, men så længe det er en enkelt eller to af gangen, er det ikke et faretegn. Hvis du oplever UDBREDT gulnede blade for neden på dine planter er det udtryk for, at den suger nitrogen fra de nederste blade. Dette kan modvirkes ved at tilsætte nogen gødning.

Du kan også miste blade ved overvanding, så pas på med det, og for meget gødning kan "brænde" spidserne af dine planter og lede til kvæstede blade.

Har givet den en smule gødning for omkring 1½ uge siden, men kan det allerede være tid igen? Vil ikke sige jeg overvander, jeg gir den noget vand når jordens overlade ikke længere er fugtig.
http://forum.noob-cage.dk/upload/PICT0139.JPG

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Hvis luften ikke cirkulerer ordentligt om stammen, kan det være en del af problemet. Bladene ser ud til at ville krølle lidt, så måske har du et mindre pH problem.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Stonez skrev:
Hvis luften ikke cirkulerer ordentligt om stammen, kan det være en del af problemet. Bladene ser ud til at ville krølle lidt, så måske har du et mindre pH problem.

Den står lige ved vinduet som bliver åbnet i længere tid et par gange om dage, men mht. et evt. pH problem, ville det så være nok at smide en smule kalk på overfladen?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Tjaeh, det kommer jo an på om pH'en er for høj eller for lav.
Jeg har set man kan få pH- målere til jord i en del supermarkeder, jeg ved dog ikke hvor gode de er.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Stonez skrev:
Tjaeh, det kommer jo an på om pH'en er for høj eller for lav.
Jeg har set man kan få pH- målere til jord i en del supermarkeder, jeg ved dog ikke hvor gode de er.

Det selvfølgelig rigtigt, men har svært ved at se hvordan den skulle være for basisk? Postevand er så vidt jeg ved en SMULE surt, prøver li' med en smule gødning, og en smule kalk :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg tror postevand normalt er lidt basisk, det er det i hvert fald med sikkerhed her (over 8 her, hvilket egentligt lyder grotesk højt). Saltene fra gødningen kan også bidrage til en højere pH, hvis ikke der er er pH buffer i.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Tænkte på om det ikke bar' var solen, dér switsede bladene da dér er pænt varmt her for nylig?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg vil stadig mene du har et pH- problem, hvilket giver planten problemer med at optage visse næringsstoffer.
Jeg har målt pH- værdien på mit postevand og fik det til 8,5(!). Jeg gik ud fra, jeg måtte have målt forkert, men jeg fandt senere ud af at en anden lokal dyrker havde målt den til det samme. Jeg tror ikke du skal regne med at have "surt" vand. Så vidt jeg ved har det meste postevand idanmark en pH mellem 7 og 8.
Et pH- meter til jord koster mellem 100 og 200kr de fleste steder, mon ikke det er en god investering?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Stonez skrev:
Jeg vil stadig mene du har et pH- problem, hvilket giver planten problemer med at optage visse næringsstoffer.
Jeg har målt pH- værdien på mit postevand og fik det til 8,5(!). Jeg gik ud fra, jeg måtte have målt forkert, men jeg fandt senere ud af at en anden lokal dyrker havde målt den til det samme. Jeg tror ikke du skal regne med at have "surt" vand. Så vidt jeg ved har det meste postevand idanmark en pH mellem 7 og 8.
Et pH- meter til jord koster mellem 100 og 200kr de fleste steder, mon ikke det er en god investering?

Jow det ku godt være man skulle anskaffe sig sådan et.. - Men hvis jorden er for bassisk? hva gør jeg så? smider en smule syrer på? - det vasker jo bar' jordkolloidernes næringstoffer væk..? :/ Men stadig, min plante burde da ikke ha' problemmer med at leve med en ph værdi på omkring 6-8...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

BisMann skrev:
Men stadig, min plante burde da ikke ha' problemmer med at leve med en ph værdi på omkring 6-8...

Nej, det er rigtigt nok, men tænk på overgødning..

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Stonez skrev:
BisMann skrev:
Men stadig, min plante burde da ikke ha' problemmer med at leve med en ph værdi på omkring 6-8...

Nej, det er rigtigt nok, men tænk på overgødning..

Jeg skyllede jorden godt igennem, og det ser ud til min plante har fået det meget bedre.. :D Så det var nok en overgødning/forkert ph-værdi

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]