Psyko skrev:
Det er ikke fordi jeg vil ødelægge Kilimans kampgejst eller dødsdømme hans projekt fra starten af, men der er altså meget stor forskel på hash og coke, så at sige at fordi han kan stoppe med det ene, så kan han også nødvenigvis finde ud af at stoppe med det andet, er i bedste fald en grov fejlopfattelse af hvordan stofafhængighed virker. Det er meget forskelligt hvor afhængige forskellige folk bliver af forskellige stoffer, og det varierer endda over tid hvilke stoffer der tiltaler dem mest.
Du har helt ret i, at viljestyrke er et nøgleord i den her sammenhæng, men heller ikke viljestyrke er et koncept, der er fuldstændig ensartet og statisk. Psykologisk forskning har således vist os at nogle personer har mere viljestyrke end andre, og at man kan "opbruge sin viljestyrke" - ihvertfald for en tid, og at man ligeledes kan træne og forbedre sin viljestyrke. Typisk vil det være sådan, at man skal bruge meget viljestyrke til en stor ting, f.eks. at stoppe med kokain, og i den periode bør man således afstå fra andre store viljestyrkekrævende projekter, som f.eks. at stoppe med at ryge smøger. Måske bør Kiliman endda lade være med fokusere så meget på hvorvidt han tager lidt GHB eller ej, hvis det nu hjælper ham med at holde fast i kokain-stoppet.
Men det er en mere tvivlsom ting, og jeg tror helt generelt at man bør afstå fra de fleste udskejelser, når man prøver at stoppe med et eller flere drugs. Samtidig skal det dog nævnes, at hvis man gør sit liv unødvendig kedeligt, så har man heller ikke stor chance for at komme igennem. Måske noget kamsport eller en anden motionsform ville være på sin plads her? Mange finder det ihvertfald gavnligt, og jeg føler selv at Kung Fu har givet mig en bedre livskvalitet og mere indhold i hverdagene, også selvom jeg ikke har formået at ryste aben af min ryg.
Men held og lykke med projektet ihvertfald!
Mvh. Psyko
Jeg vil først lige gøre opmærksom på det ikke er et totalt stop jeg har gang i, men kun noget midlertidigt, på mindst 45 dage..
Så geisten til at holde det er lidt nemmere at holde da det ikke er totalt stop, og som sagt har jeg jo så allerede sagt nej til streger, og ikke været vildt hooked på "Nu skal jeg bare sniffe cola" endnu, men jeg er sikker på den følelse vil komme mindst en gang i forløbet.
Jeg kan se du har tyet til GHB eller andre rusmidler hvis du har skulle stoppe med en ting, og jeg har da oxo tænkt mig at få en tur på svampe, og evt oxo en tur på E'er.
Men jeg er 100% sikker på min viljestyrke, i projektet