Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 21:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: mdma og amf..
Medlem

Geografisk sted: Sjælland, Stevns
nu har jeg læst flere gange at blandingen af disse to stoffer skulle være enoooooooormt dumt..

men hvor lang tid skal der gå mellem bruget af hvert stof før det er "sikkert"?

timer? dage? uger?

Titel:
Medlem

dage... men generelt er det heller ikke så sundt at tage amfetaminer jævnligt

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Er det egentlig ikke kun amfetamin der er nogen 'risiko' for folk indtaget 'for tit'? Kan da umuligt forestille mig at nogen ville finde det behageligt at indtage andre amfetaminer tit.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sjælland, Stevns
okay mange tak.. jeg er nemlig bare blevet ret på passelig med det.. gælder dette så begge veje.. altså hvis jeg tager mdma dag 1, så skal jeg vente med at tage amf til dag "x"

men gælder det også hvis jeg táger amf på dag 1, skal jeg så vente det samme antal dage med at tage mdma? eller virker det anderledes, hvis man tar den ene ting først.. (lyder lidt rodet, håber i forstår)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hmm når jeg er på mdma plejer jeg altid at snitte amfetamin, har ikke haft nogen dårlig oplevelse med det,
men jeg ved ikke om det er farligt

Titel:
Site Admin

lunatiC skrev:
Hmm når jeg er på mdma plejer jeg altid at snitte amfetamin, har ikke haft nogen dårlig oplevelse med det,
men jeg ved ikke om det er farligt

...jeg plejer også at løbe rundt på nøgen rundt på motorvejen. Jeg er ikke blevet kørt ned endnu, men jeg ved ikke om det er farligt...

Prøv lige at læse poster igennem inden I poster dem og se om der rent faktisk er information i, ellers bør man droppe at poste.

MVH
KenIshii

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
hvad er det lige amf og piller på sammetid gør ved en der ikke er "så sundt" ??..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Brug nu den fucking søgemaskine!

Tak!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Theis J skrev:
hvad er det lige amf og piller på sammetid gør ved en der ikke er "så sundt" ??..

Amfetamin og MDMA(ecstasy) vil reagere med serotonin(et stof som findes i hjernen), og produktet vil være nitroglycerin. Nitroglycerin kan eksplodere ved rystelser, og er derfor årsagen til en stor del af de hjerneskader der er fundet i folk der har brugt denne kombination, da det jo er meget almindeligt at danse under påvirkning af disse stoffer.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
// alkohol sux.. sorry ;)

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Lunatic > Få nu bare dig selv i behandling ffs...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

/care

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg er enig med Psyko, lunatic. Efter at have læst mange af dine topics og posts, synes jeg det lyder som en god idé at søge hjælp, før du ender hvor du ikke kan bunde. Hvis du ikke er der allerede.

Undskyld for OT

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis vi nu antager at man kun udfører denne dumdristige kombo en gang om året, tror i så bivirkningerne er til at overse? (Ikke nogen opfordring)

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Resist skrev:
Hvis vi nu antager at man kun udfører denne dumdristige kombo en gang om året, tror i så bivirkningerne er til at overse? (Ikke nogen opfordring)

Det er mere om du overhovedet gør det, ikke hvor ofte du gør det. Du kan ligeså godt være uheldig første gang, eller først 10. gang du kombinerer stofferne.

Amfetamin påvirker hjernen på forskellige måder, og en af måderne er at stimulere frigivelsen af transmitterstoffet serotonin. MDMA/Ecstasy virker også på forskellige måder i hjernen, men primært stimulerer det frigivelsen af serotonin - blot mere selektivt end amfetamin (som overordnet mål).

Udover en øget frigivelse af serotonin pga. både MDMA og amfetamin, bliver genoptagelsesmekanismen (den måde kroppen regulerer mængden af serotonin på) blokeret ved brug af MDMA. Dette resulterer i endnu højere mængder serotonin. Om amfetamin også blokerer for genoptagelsesmekanismen (kaldes også for transportprotein-receptor), ved jeg ikke. Men uanset om det gør eller ej, så er serotonin-niveauet temmelig højt i forvejen: Serotonin frigives i store mængder, og bliver ikke genoptaget/reguleret som det normalt gør.

Uden at jeg behøver at sige det, så lyder det ikke specielt sundt at to stoffer går ind og frigiver samme transmitterstof, hvor mindst et af stofferne også sørger for, at genoptagelsen af transmitterstofferne bliver voldsomt reduceret. Resultatet er en massiv udtømning af serotonin fra de påvirkede neuroner/nerveceller. Dette kan resultere i serotoninsyndrom, som indebærer refleks-overreaktion, muskelrykninger, skælven, kvalme, diarré, sved og forvirring. Dette kan ende i en dyb depression, en hjerneskade eller i værste fald døden.

Du kan også blive mere uopmærksom på din krop, og du vil i meget ringere grad kunne lytte til kroppens signaler - dette øger chancen for ikke at reagere på smerte og andre fysiske skader påført af dig selv eller andre. Og basale ting som tørst, sult, kropstemperatur, m.m. bliver også overset, i meget højere grad end hvis stofferne indtaget hver for sig. Dette kan ligeledes have fatale konsekvenser.

Derudover virker begge stoffer ikke kun i serotonin-systemet, men også i andre områder af hjernen/nervesystemet. Der er vist tale om stort set samme systemer der påvirkes, da amfetamin- og MDMA-molekylet er meget tæt beslægtede - derfor deler de også nogenlunde samme virkningsmekanisme (correct me if I'm wrong), dog med forskellige prioriteter pga. forskellene på molekylerne, men også en anden form for metabolisme (nedbrydning). Overordnet set betyder det en øget aktivitet i de enkelte systemer, ligesom i serotonin-systemet.

Hvor skadelig en virkning dette har, afhænger af personen, stoffet, dosen, etc, etc. - det er en russisk roulette. Med andre ord: Stop med at blande amfetamin og MDMA.

Jeg håber det giver mening. Jeg har prøvet at gøre det så enkelt som muligt med ikke for meget brug af fagudtryk - kan ikke umiddelbart se, om det er gået ud over konteksten og nøjagtigheden.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Indtil for nyligt har man ment at den øgede neurotoksicitet ved blanding af amfetamin og MDMA skyldtes at den øgede mængde dopamin i hjernen forårsagede oxidativt stress på serotonintransporterne ved metabolisering til bl.a. brintoverilte, men nyere resultater tyder på at det alligevel ikke er den primære mekanisme. Nu mener man at den øgede kropstemperatur som dopamin, og dermed amfetamin, medfører er den primære synder. Det lader i hvert fald til at kombinationen af abnormt højt dopamin- og serotoninniveau i hjernen er ganske meget mere skadeligt end hver af effekterne hver for sig.
Der er en ret lettilgængelig artikel om det på Dancesafe.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ali skrev:
Resist skrev:

Det er mere om du overhovedet gør det, ikke hvor ofte du gør det. Du kan ligeså godt være uheldig første gang, eller først 10. gang du kombinerer stofferne.

Amfetamin påvirker hjernen på forskellige måder, og en af måderne er at stimulere frigivelsen af transmitterstoffet serotonin. MDMA/Ecstasy virker også på forskellige måder i hjernen, men primært stimulerer det frigivelsen af serotonin - blot mere selektivt end amfetamin (som overordnet mål).

Udover en øget frigivelse af serotonin pga. både MDMA og amfetamin, bliver genoptagelsesmekanismen (den måde kroppen regulerer mængden af serotonin på) blokeret ved brug af MDMA. Dette resulterer i endnu højere mængder serotonin. Om amfetamin også blokerer for genoptagelsesmekanismen (kaldes også for transportprotein-receptor), ved jeg ikke. Men uanset om det gør eller ej, så er serotonin-niveauet temmelig højt i forvejen: Serotonin frigives i store mængder, og bliver ikke genoptaget/reguleret som det normalt gør.

Uden at jeg behøver at sige det, så lyder det ikke specielt sundt at to stoffer går ind og frigiver samme transmitterstof, hvor mindst et af stofferne også sørger for, at genoptagelsen af transmitterstofferne bliver voldsomt reduceret. Resultatet er en massiv udtømning af serotonin fra de påvirkede neuroner/nerveceller. Dette kan resultere i serotoninsyndrom, som indebærer refleks-overreaktion, muskelrykninger, skælven, kvalme, diarré, sved og forvirring. Dette kan ende i en dyb depression, en hjerneskade eller i værste fald døden.

Du kan også blive mere uopmærksom på din krop, og du vil i meget ringere grad kunne lytte til kroppens signaler - dette øger chancen for ikke at reagere på smerte og andre fysiske skader påført af dig selv eller andre. Og basale ting som tørst, sult, kropstemperatur, m.m. bliver også overset, i meget højere grad end hvis stofferne indtaget hver for sig. Dette kan ligeledes have fatale konsekvenser.

Derudover virker begge stoffer ikke kun i serotonin-systemet, men også i andre områder af hjernen/nervesystemet. Der er vist tale om stort set samme systemer der påvirkes, da amfetamin- og MDMA-molekylet er meget tæt beslægtede - derfor deler de også nogenlunde samme virkningsmekanisme (correct me if I'm wrong), dog med forskellige prioriteter pga. forskellene på molekylerne, men også en anden form for metabolisme (nedbrydning). Overordnet set betyder det en øget aktivitet i de enkelte systemer, ligesom i serotonin-systemet.

Hvor skadelig en virkning dette har, afhænger af personen, stoffet, dosen, etc, etc. - det er en russisk roulette. Med andre ord: Stop med at blande amfetamin og MDMA.

Jeg håber det giver mening. Jeg har prøvet at gøre det så enkelt som muligt med ikke for meget brug af fagudtryk - kan ikke umiddelbart se, om det er gået ud over konteksten og nøjagtigheden.

Jeg forstår nogenlunde hvad du mener, da jeg har sat mig lidt ind i hvilke virkningsmekanismer amfetamin og mdma har på kroppen. Og du har skam nok ret i at det ender galt på et eller andet tidspunkt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

thafreak skrev:
Jeg er enig med Psyko, lunatic. Efter at have læst mange af dine topics og posts, synes jeg det lyder som en god idé at søge hjælp, før du ender hvor du ikke kan bunde. Hvis du ikke er der allerede.

Undskyld for OT

Hvad betyder OT?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
lunatiC skrev:
Hvad betyder OT?

OffTopic

Titel:
In our memories
Brugeravatar