Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 04:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Growers

Mine tøser har nu sat nogle fine skud, men bladene i toppen "krøller" sig sammen.

Hvad kan dette skyldes?

De har også tabt lidt af de nederste blade? er dette normalt?

Håber i kan være behjælpelige med svar..

Hilsen
Drox

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Dr. Drox skrev:
Hej Growers

Mine tøser har nu sat nogle fine skud, men bladene i toppen "krøller" sig sammen.

Hvad kan dette skyldes?

De har også tabt lidt af de nederste blade? er dette normalt?

Håber i kan være behjælpelige med svar..

Hilsen
Drox

Det kan være et vand-problem. Altså mangel på vand, bladene kan også hænge en del når de mangler vand.

Kan også være en problem med gødning, at du har "brændt" planten med for meget gødning, selvom de symtomer du nævner måske ikke liiige lyder som gødning.

Hvordan gror du? Giv noget info, det er meget svært at hjælpe når man ikke ved så meget om setup og lign.

Hvis der er misfarvninger på bladene kan det tyde på gødningsfejl.

Titel:
Det kan skyldes mange ting, men mest sansynligt er at det er et pH/gødnings problem.

Efter alt at dømme på din meget sparsome beskrivelse af "krøllede" blade, vil jeg næsten sige at det er tegn på molybdæn (Mo) mangel.

Har de der imod bølgede "krøllede" blade evt. med brune/visne bladkanter, er det nok nærmere Calcium (Ca) mangel.

Hvorfor disse stoffer evt. mangler kan jeg ikke sige noget om, der er du nødtil at fatte en længere og mere fyldig post med info om gødning og hvad du bruger til at pH justere.

Lys og varme forhold er også vigtige at få med, så vel som hvad medie du dyrker dine planter i og hvor gamle de er.

Men efter som din post er lidt "begynder" agtig så går vi bare ud for at det er jord du dyrker i, hvilket gør det meget mere kompliseret end hydro hvor du bare kunne skifte vandet ud med noget nyt og starte forfra.

Først kan du prøve at tjecke din pH værdi og se om det ikke bare er den der er fucked, det er mit bedste bud pt.

Er din pH i orden (omkring 6.2 pH) kan du prøve at tilsætte lidt af den manglende gødning, hvis det altså er fordi den mangler og ikke er "låst" ude af en anden gødnings salt. Gødnings "lockout" sker enten ved forkert pH værdi eller hvis der er for meget af en anden gødning, der hæmmer optagelsen af et andet nærings stof. F.eks Kalium (K) låser Magnesium (Mg) ude, hvis indholdet af Kalium er forhøjt.

Hjælper det ikke at tilføre den manglende næring må du ganske enkelt flushe dine planter, med rent vand til du har skylet alle næringsstofferne ud af jorden. Til sidst flusher du med pH justeret vand, så dit medie igen opnår den ønskede pH værdi. Nu kan du tilsætte ny gødning, når du vel opmærket har fundet en gødning der dur til formålet eller til du har fundet de manglende nærings stoffer i ren form.

Jeg vil klart anbefale dig at købe noget ordenlig canna gødning, de fleste på markedet er nøje afmålt og mangler kun få småting. Ændringer man ikke behøver at give sig i kast med, før man har bare en smule forståelse for planternes "sprog" og gødnings sammensætninger.

Et godt billede eller to ville heler ikke være en dum ting hvis du har mulighed for at uploade et klart billede, så gør du det i hvert tilfælde visuelt nemmere at hjælpe dig.

MVH
Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]