Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 16:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Overgødning
Medlem

Geografisk sted: Østjylland
Øv da også.. Jeg satte for to dage siden mine småplanter i mit anlæg, men har i dag fundet tegn på overgødning. Jeg har nu fyldt systemet med vand (pH justeret - 6.0), er der nogen bud på hvor længe jeg bør køre det sådan, før jeg laver ny blanding?
Er der andre brugere af General Hydroponics´s 3-delte serie, der kunne forklare hvordan de doserer i begyndelsen, og trapper op? Jeg har fulgt produktanvisningerne fra GH`s hjemmeside (0.25ml/L af alle tre)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Superpedro skrev:
Øv da også.. Jeg satte for to dage siden mine småplanter i mit anlæg, men har i dag fundet tegn på overgødning. Jeg har nu fyldt systemet med vand (pH justeret - 6.0), er der nogen bud på hvor længe jeg bør køre det sådan, før jeg laver ny blanding?
Er der andre brugere af General Hydroponics´s 3-delte serie, der kunne forklare hvordan de doserer i begyndelsen, og trapper op? Jeg har fulgt produktanvisningerne fra GH`s hjemmeside (0.25ml/L af alle tre)

Hvor store er de ?

Småplanter er jo et vidt begreb :)

Små planter skal i hvertfald ikke have for meget gødning

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Superpedro skrev:

Hmm jeg gror selv Hydro, men jeg gøder ikke før mine plante har vokset lidt. Hvor små er dine planter? Er det helt nye seedlings eller hvad?

Det er svært at angive det rigtige, men jeg gøder normalt først når mine planter er blevet lidt mere rubuste, eller også giver jeg ½ af den gødning som producenten siger man skal give.

Dvs. du halverer gødningen for dine små planter, og giver dem fuld gødning når de har vokset sig store nok (efter et par uger).

Titel:
Medlem

It buuuurns :cry:
Billede[/img]

Titel:
Medlem

De er helt nye, jeg plantede dem i rockwool for 8 dage siden. 8-10cm

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Superpedro skrev:
De er helt nye, jeg plantede dem i rockwool for 8 dage siden. 8-10cm

Giv dem halv gødning.

Og når de ser ud til at have det godt og er et par uger inde i opvæksten så giver du dem fuld gødning :)

EDIT:

Husk at enten helt stoppe med at give gødning 1-2 uger før du høster, eller give halv gødning, for at få gødningen ud af dit færdige produkt. Det behøver du ikke, men nogle gange kan man faktisk smage forskel på rygeren.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Superpedro skrev:

Er der på pakken ikke nogen anvisninger, der siger inden for hvad range af pH og EC du skal holde dig inden for, i de forskellige grow faser?
Nu kan jeg ikke lige huske om du har et pH og EC meter, men hvis ikke, så anskaf et så hurtigt du har råd.
BTW, Det ser rigtig godt og uniformt ud dit setup, lækkert... :)

-Fluffy

Titel:
Medlem

Har pH og Ec meter, men har ikke forstået mit Ec meter endnu. Det er et "Milwaukee CD611", det måler i ms, men jeg har ikke lige tjek på hvilke værdier jeg skal forsøge at opnå. Jeg har calibreret meteret.
Jeg ved at det meter kun angiver Ec i grove indelinger.
Vi har gamle rør, med lidt vandtryk, men masser af mineraler :( mit ec viser 3 allerede nå det kommer fra vandhanen.. og det bliver ikke bedre af en Ph på 8.2 :cry: og så stiger værdien når jeg justerer ph. (- fint nok - jeg forstår kemien - flere ioner). Men betyder det at vandets Ec allerede er destruktivt, inden jeg tilsætter gødning?

Overvejer at skaffe mig et osmose anlæg.

Titel:
Medlem

prøv at få styr på ec og ph før du leger med et osmose anlæg.

hvilke værdier viser ec-måleren??

Titel:
Medlem

hampdyrker skrev:
prøv at få styr på ec og ph før du leger med et osmose anlæg.

hvilke værdier viser ec-måleren??

Har styr på pH. Ec meter viser 3 (x100), stiger til 4 når der er blevet justeret pH. Flusher stadig - har ikke nogen gødningsblanding klar at måle på. Hvad er det lige du mener med et vente med at "lege" med osmose? Gevinsten vil jo være at får sænket pHén et stykke, uden tilsætning og så spare lidt syre der. Der selfølgelig et vandspild på 50-60%, men jeg kan jo nøjes med at anskaffe en ca. 0,001 µm membran, det skulle give lidt mindre spild, selvfølgelig med lidt kvalitets tab.
Hvis der en der gider poste de værdier de måler på deres Ec meter, før ph justering, efter, og sidst efter gødning er blevet tilsat, så vil jeg være evigt taknemmelig.

Titel:
All right

Jeg går ud fra du bruger salpeter syre eller fosfer syre til at pH justere med, salpeter syre til veg og fosfer syre til blomst hvis man har mulighed for det. Der står noget om det i den her FAQ

Når du pH justere dit vand med eks salpeter syre, går syren i forbindelse med bikarbonaten og opløser den. No3 bliver tilbage i vandet som en brugbar nærings ion, der for stiger din Ec en lille smule.

Du skulde nok også kunne hæve Ec værdien på vandet til 0.9 (900 uS)

Giv dem lige meget af alle 3 til du rammer 800 - 900 uS

Næste gang du gøder skulde du kunne begynde at køre 3-2-1

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Junior medlem

Citat:
Der selfølgelig et vandspild på 50-60%

stiger ph så ikke?? hehe!

Titel:
Medlem

suu skrev:
Citat:
Der selfølgelig et vandspild på 50-60%

stiger ph så ikke?? hehe!

Nej.. spildevandet i et omvendt osmoseanlæg, er der hvor alle mineralerne bliver skyldet ud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]