Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 23:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Tidligere holdmedlem

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=426294/

Citat:
Grisene fået indsprøjtet ecstasy, hvorefter forskerne har scannet grisene og undersøgt forandringerne i deres hjerner. Arkivfoto: Bax Lindhardt

Værktøjer
Print Artikel
Send Artikel

Små grise har gennem de seneste tre år fået forskellige doser af det forbudte stof ecstasy i et forsøg på at kortlægge, hvordan misbrug af stoffet påvirker mennesker.

Forsøg med ecstasy til grise i Århus kan forklare sammen-hængen mellem misbrug og depression, skriver metroXpress.

Små grise har gennem de seneste tre år fået forskellige doser af det forbudte stof ecstasy i et forsøg på at kortlægge, hvordan misbrug af stoffet...

...påvirker mennesker.

Som led i et videnskabeligt forsøg på PET Center ved Århus Sygehus har grisene fået indsprøjtet ecstasy, hvorefter forskerne har scannet grisene og undersøgt forandringerne i deres hjerner.

- Grisens hjerne minder meget om den menneskelige hjerne. Vi har påvist, at ecstasy frigør et stof i hjernen, der hedder serotonin, og vi ved, at netop det har en klar sammenhæng med depression, siger dyrlæge, ph.d. Aage Kristian Olsen, Århus Sygehus.

- På den baggrund kan vi fastslå, at misbrugere af ecstasy tilsyneladende risikerer at udvikle depression på grund af den langvarige effekt på hjernen, siger han.

Forskerne har desuden set grise miste kontrollen over deres kropstemperatur under påvirkning af ecstasy. Kroppens naturlige termostat går i stykker, og grisenes temperatur stiger dramatisk.

- Det er den samme effekt, man ser hos personer, der mister livet i en rus af ecstasy, siger Aage kristian Olsen.

Lagt på http://www.bt.dk den 9. marts 2006 kl. 22:40

/Mod Edit:
Her er et par relevante artikler, postet af acidDreamer.

http://www.hallucinogen.dk/ali/psychede ... grise1.pdf

http://www.hallucinogen.dk/ali/psychede ... grise2.pdf

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Der er da ikke noget videre nyt i den artikel (BT-artiklen, red.), vil jeg mene?
Det har vi da vidst længe nu?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ok.. de har fået indsprøjtninger af det FORBUDTE stof ecstacy..

Citat:
- Grisens hjerne minder meget om den menneskelige hjerne. Vi har påvist, at ecstasy frigør et stof i hjernen, der hedder serotonin, og vi ved, at netop det har en klar sammenhæng med depression, siger dyrlæge, ph.d. Aage Kristian Olsen, Århus Sygehus.

Fantastisk opdagelse må jeg sige.. Ikke noget vi har vidst før..

Titel:
Dedikeret medlem

Typisk BT-artikel. Lav kvalitet, ingen reel information. Totalt værdiløs.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Er jeg den eneste der har en skummel mistanke om at der bliver lavet alle de forsøg på dyr fordi det endnu ikke er lykkedes at påvise permanent skade på mennesker? Det VIL bare, koste hvad det vil, bevise at ecstasy er meeeeget farligt...

Jeg synes de skulle give grisene en halv liter vodka hver og se hvad der så sker i deres hjerne.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Ud over det ser man jo tit at dyrene får ekstremt høje doser, som på ingen måde kan sammenlignes med en standard medium dose..

Nogle links til en mere videnskabelig artikel omkring denne undersøgelse??

Titel:
Insane psychedelia user!

Tjaeh, man kan jo altid finde et abstract:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Drupe skrev:
Er jeg den eneste der har en skummel mistanke om at der bliver lavet alle de forsøg på dyr fordi det endnu ikke er lykkedes at påvise permanent skade på mennesker? Det VIL bare, koste hvad det vil, bevise at ecstasy er meeeeget farligt...

Hov, jeg faldt lige noget med relevant på PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Hvem køber adgang til hele artiklen? :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drupe skrev:

Nej du er ikke alene med den teori. Jeg har også på andre områder set lignende mekanismer virke.

Det starter normalt med en løs teori. Teorien bliver bekræftet en lille smule af en enkelt undersøgelse, omend resultaterne er spinkle og hviler på flere antagelser end de fleste har spist ærter. Undersøgelsen rammer dog lige ind i en kulturel fordom og får nogen af de samme egenskaber som moderne vandresagn (urban legends). På dette tidspunkt bliver den første forsigtige teori ophøjet til sandhed af pressen og politikerne, og alle begynder at investere deres prestige og penge i teorien. Kritikerne bliver børstet af pga. FAREN ved xxxx og en henvisning til national sikkerhed, samfundets stabilitet eller fordi vi skal tænke på børnene. På dette tidspunkt lærer forskerne også, at hvis de vil have penge til at forske for, ja så skal de sørge for at lede efter beviser på, at teorien er sand. Godt nok finder forskerne ikke det vildt revolutionerende i deres undersøgelser, men samtidig gider de ikke fremstå som om de kun bidrager med værdiløse ting, så de overdriver resultaterne for at fremstå godt og få finansiering til næste undersøgelse (hey, forskere skal sgu også have noget at leve af).

Skeptikeren Michael Shermer formulerede egentlig meget godt, hvorfor selv intelligente mennesker tilsyneladende tror på underlige ting. Svaret er, at folk tror på mærkelig ting, fordi de er meget gode til at forsvare de holninger, som de fik af alt andet end rationelle grunde.

Stoffer er et velkendt eksempel. Kostpyramiden, højt kolesterol og hetzen mod kød/fedt ligger også i denne kategori. Der er sikkert flere.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kan jeg byde på et CV over forfatteren?: http://www.pet.au.dk/aage-index.html
Han har tidligere publiceret artikler bl.a. sammen med dr. Albert Gjedde - som har excelleret med bl.a. en katastrofal medvirken i Operation X. Meget videnskabeligt! Jeg læste den publikation han baserede sine udtalelser på, og den var mildest talt tynd mange steder.
Derud over, tror jeg at Aage er blevet groft fejlciteret i Metroexpress osv. Han virker umiddelbart til at have ret godt check på sine dyremodeller. Jeg vil forsøge at støve den fulde artikel op en af dagene.
EDIT: Jeg har lige læst abstracts over artiklerne forfatteren har udtale sig på baggrund af. Det viser sig at de også er skrevet sammen med A. Gjedde. Han har tidligere lavet nogen særdeles useriøse udtalelser omkring psykedelisk virkende substanser, og lader til at være lidt af en medie-hore. Jeg glæder mig til at se hvad de nye publikationer kommer frem til, og hvis det er slemt sender jeg dem videre til MAPS (Multidisciplinary Association of Psychedelic Sciences). De plejer at være gode til at få afvist al useriøs propaganda mod MDMA.

Senest rettet af Prometheus 10 mar 2006 12:40, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
Synapse. 2004 Sep

Det lyder som om det er en gammel artikel. Er der tale om to forskellige undersøgelser, eller er BT bare sent ude?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Dr. Phibes skrev:
Hvem køber adgang til hele artiklen? :D

Det gør en eller anden relevant universitetsstuderendes skole vel? :P

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
Er jeg den eneste der morede mig over at i metro express (mener jeg det var) skriver de i en boks i artiklen at forskerne giver 25.000 kr grammet for ecstacy'en hvilket er 10 gange så meget som på gadeplan.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nej, Tjille! :)

Det må satme være god MDMA til 2500,- / g.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jubii, så er den promille af psychedelias medlemmer, der rent faktisk forstår artiklens indhold, glade :P

(om PDF-artiklerne, red.)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg synes at artikelen, selvom den ikke er ret fyldestgørende og uden betydelig fakta, underbygger min egen erfaring.
Jeg for den store nedtur på tit efter et e-trip. Jeg vil sige af de stoffer jeg har prøvet mærker, 2ci, svampe, e, amf, coke og alc. er e helt klart den værste synder, da det er dem der har givet mig søvnlammelser(af den ubegagelig slags, hvor hvis min kæreste ikke kunne vække mig, tror jeg ville ligge hele natten i denne fucked up trance) og giver den største nedtur....
Men okay , hvis det er ren mdma for jeg ikke rigtigt nedtur på må jeg sige. Så ved ikke om det er mdma'en eller nogle af de andre ting der er proppet i e, som twister min hjerne!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
brake skrev:
Men okay , hvis det er ren mdma for jeg ikke rigtigt nedtur på må jeg sige. Så ved ikke om det er mdma'en eller nogle af de andre ting der er proppet i e, som twister min hjerne!

Det burde ikke være svært at udelukke MDMA fra din liste så, hvis du siger, at ren MDMA ikke giver disse symptomer... ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]