Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psychedelia

Pr. den 3.1 i år stoppede jeg med at ryge hash pga. en meget skræmmende oplevelse. Gang på gang har jeg skuffet mig selv når jeg har prøvet på at stoppe med mit misbrug, og det har ikke lykkes at komme ud af det indtil jeg havde nogle oplevelser med nogle foruroligende dårlige tegn.

Det hele startede med at gå galt i Juleferien, jeg var under meget stress/press pga. jeg skulle flytte ud af mit hus og ind i en ny lejlighed på et par dage, og kunne ikke få det hele til at hænge sammen.
En dag tog jeg en afslapper nede ved en god ven og røg et par joints med noget overdrevet godt pot vi havde fået fingrene i. Pludselig bemærker jeg at jeg ikke kan fokusere ordentligt på fjernsynet ( alt bevægede sig i rummet ) jeg får selvfølgelig et chok da jeg straks tænker - Psykose - ligesom at få kyldegysninger over det hele bare meget værre og ubehageligt.

Der går så et stykke tid hvor jeg stadigvæk ryger, dog ikke i samme størrelsesorden som før. Jeg er så hjemme ved en anden kammerat et par dage efter, hvor vi også sidder at deler en joint, og efter lidt tid får jeg det igen på samme måde... kunne ikke fokusere, og tog straks væk der fra- over til nogle venner som sad og drak og skulle i byen.

Da vi så kommer frem til skolestart havde jeg virkeligt sat mig ind for, at nu var det tid til en pause. Men møder så et par gode klassekammerater som alle sammen ryger, og vi beslutter os så for at droppe IT-lektionerne for at tage hjem at se mit nye crib. Vi røg så en joint, og jeg fik det meget psykisk dårligt.. Gik rundt i værelset og prøvede at fordrive tiden, åbnede vinduet for at få frisk luft... prøvede at spise, men det kunne ikke lade sig gøre. Jeg tænkte så - Hvis jeg kommer over dette her, så er det den sidste joint jeg stikker i munden i lang tid.

Dagen efter var der heldigvis ikke noget, og en uge inde i rygestoppet får jeg mig så en utroligt dejlig kæreste og humøret var i top i et par uger frem. En aften sidder vi så og ser film hjemme hos mig, og en af mine kammerater ryger en fed. Jeg blev ikke fristet af tanken indtil en anden kommer på besøg som også havde rygestop... og vi beslutter os så for at vi godt lige kunne dele en enkelt med noget rigtigt godt skunk.. Jeg tar så 2-3 hiv af jointen lige for at være på den sikre side.. men får det straks meget dårligt igen. Dagen efter var det væk og var stadigvæk i godt humør.

En uge efter det fik jeg så totalt bagslag.. Jeg fik den samme kuldegysnings følelse som jeg beskrev længere oppe, bare i upåvirket tilstand. Og de næste dage var ikke sjove.. Fik alle de marreridt smidt i hovedet som jeg skulle have haft de sidste 4 år af min tid som hash-ryger når jeg skulle sove.. Fik faktisk næsten ingen søvn, men fandt ro og behag ved at være sammen med kæresten, så sov ved hende søndag aften til mandag. Vågnede op flere gange om natten hos hende da jeg havde de sindsygeste drømme, som virkeligt var ubehagelige og besluttede mig for at nu skulle jeg fandme til læge, og det gjorde jeg så Mandag.

Efter en god snak med lægen konstaterede hun selfølgelig at jeg havde fået mig et stort chok over for alt hvad der havde med stoffer at gøre, og at jeg selvfølgeligt var deprimeret. Havde begyndt på at indtage 5-HTP fra lørdag af hvilket jeg fortalte hende om, og hun sammenlignede det med et stof der hed noget med P.. kan ikke huske hvad det hedder - ihvertfald en slags antidepresivt. Jeg fik så recept på Diazepam for at kunne få mig noget søvn. Samme dag tog jeg hjem til min mor for at være i hendes selskab.. Konfronterede hende med alt jeg havde gået og lavet de sidste par på, hvilket var en tung sten at få lettet fra hjertet.. og gav lidt ro.
Nu på mandag D 13.2 er det 14 dage siden at jeg var til lægen, og har været det et par gange efter. Jeg føler måske en lille fremgang i mit humør, men til tider er det somom at det hele vender tilbage og må derfor nuppe 2,5-5mg Diazepam for at falde til ro.

I dag D 9.2 skulle vi så fremlægge noget der hedder E-case ( et 2´års projekt på HHX ) og under fremlæggelsen får jeg en mærkelig følelse i kroppen. Da jeg kikker ud i rummet bevæger det sig fra side til side, og adrenalinen pumper i kroppen ( er normalt ikke nervøs ved fremlæggelser ) Der går nogle minutter hvor jeg sidder og prøver på at få taget mig sammen, og da det så bliver min tur til at fremlægge går det hele heldigvis meget godt. Fik sagt hvad jeg skulle uden rigtigt nogle problemer, men stadigvæk med lidt ubehagelige tanker i baghovedet.
Fik ikke nogen karakter for fremlæggelsen, men den var ihvertfald et stykke over middel fik vi at vide.

Da jeg nu er kommet hjem igen besluttede jeg mig så for at høre jeres meninger og råd ved at fortælle min historie.. Lægen siger at det ikke har noget med psykose at gøre, men hvis jeg bliver ved kan det nemt udvikle sig. Har på INGEN måde lyst til at jeg NOGENSINDE skal indtage nogen form for stimulanser, Psykoaktive stoffer eller noget somhelst mere.. DON E WITH THAT SHIT FOR GOOD. Er bare lykkelig hvis jeg kan komme mig over denne perriode da det er for vildt og ubeskriveligt ubehageligt !.

Ang 5-HTP kur så tar jeg 200mg hver nat inden jeg skal sove i en Måned og dosere derefter ned til 100mg i 14 dage. Ved ikke om der er nogle der har nogle invendelser med denne dosering ?

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe mig selv i denne situation ? og er der evt. et preparat der kan tage nogle af mine analysernede tanker væk da jeg selvfølgeligt går og tænker meget over hvad der kan være galt. Kan sidde og køre mig selv længere og længere ud ved at tænke på de begivenheder og faresignaler jeg har fået smidt i hovedet i et stykke tid. Har også skrevet et andet indlæg her inde for et stykke tid tilbage hvor jeg får at vide at jeg er parranoid og skal stoppe med hashen.. Har bare ignoreret det dengang og tænkte... Det går nok.. Men ærger mig selvfølgeligt over at jeg ikke tog det mere til eftertanke på nuværende tidspunkt. Har også gevet afslag til Electrobeat festen her i weekenden selvom jeg elsker musikken - valgte at være sammen med kæresten inden hun smutter nogle dage til London her i ferien.

Mvh. En lidt ramt TOrX aka. Sitrus

Update D 23.2 - 14 dage efter det første indlæg -------------------------

Jeg begynder at kunne fornemme en smule fremgang i min situation, dog har jeg stadigvæk en del tanker som bare er blevet vendt lidt væk fra de negative ting jeg har gået at tænkt på. I vinterferien var jeg til øjnlæge da jeg har fået små syns forstyrelser som viser sig i "streger" og tildels små plamager af prikker. Dog er det ikke noget jeg går og irritere mig videre over da det er meget forskelligt hvor omfattende det er.

Jeg er kommet hjem i min egen lejlighed igen, da jeg har det bedre med at være alene og godt kan føre en normal hverdag i skolen igen. Er begyndt at kunne erindre mange ting som jeg har glemt i årene som misbruger, hvilket jeg gerne vil indrømme på nuværende tidspunkt at det har været. Men det er somom at jeg skal til at lære mig selv at kende på ny igen, hele min identitet har været bygget op omkring mit hash misbrug og til tider kan det godt være lidt skræmmende at blive "genfødt" på ny. Det er i dag 9 dage siden at jeg sidst indtog Diazepam da jeg er blevet bedre til at kontrolere min angst, men engang imellem får jeg lidt et tilbagefald hvor tankerne godt kan sidde og køre i selvsving - dette er lidt irriterende og i mine "øjne" er det somom at jeg måske kunne have nået at tage en lille smule skade af de ting jeg har været igennem. Jeg ærger mig over at jeg ikke har indset de faresignaler der har været - faktisk tilbage for et halvt år siden nu - jeg burde have stoppet imens legen var god, men det har jeg bare ignoreret og troet på at jeg sagtens kunne køre videre.

Dog skyder jeg skylden lidt på det arbejde jeg har haft i det sidste 1,5 år nu. Jeg arbejer som telefon-sælger som et deltids job efter skole, og har været træt af det i godt et halvt år nu, sådan for alvor. I Tirsdags tog jeg på trods af alt på arbejde for at sige op, men de ville ikke lade mig "gå" og gav mig istedet den mulighed at jeg bare kunne komme når jeg kunne mærke at humøret var til det. Jeg arbejdede alligevel dagen ud, og efter 3 timer kunne jeg mærke at jeg bare skulle hjem - blev i dårligt humør og ekstremt tung i hovedet - det hjalp så at komme hjem og få en sød telfon opringning af kæresten.

Jeg overvejer lidt at få en tid hos en psykolog, men ved ikke om dette er løsningen da jeg egentligt ikke kan finde nogen konklussion på om der er noget galt med mig, eller om det bare er fordi jeg har været bedøvet i min egen hash-rus de sidste par år og ikke er vandt til at have "cleane" tanker i hovedet. Jeg ved at jeg altid fra naturens side har været en smule "skør" - men det er somom at når jeg så får det at vide af andre som eks. min nye kæreste, så bekræfter de bare de tanker jeg har, og gør det ikke bedere.

Men er stoppet med at komme hos lægen, da hun synes at der var så meget fremgang ved mig, at der ikke var nogen grund til at skulle "ses" igen. Dog har jeg mine tvivler. Kan det virkeligt passe at det skal tage så fucking lang tid at komme ud af et misbrug ligesom mit ( tænker på tankerne ) ?, eller er det måske "bare" noget psykisk jeg skal have genetableret med tiden ? - Sørger selvfølgeligt for at være god ved mig selv, træner 3-4 gange om ugen hvilket jeg har gjort i de sidste 2 år nu og ikke kunne undvære. Jeg spiser godt og får den søvn jeg skal have. Ang. søvn så var der en nat forleden hvor jeg virkeligt ikke kunne sove... tankerne kørte bare der ud af og holdte mig vågen ( ikke om noget negativt, men om alt muligt som dukkede op fra før jeg begyndte på stoffer osv. ) var lige ved at nappe en diazepam, men besluttede mig for at det ikke var det der skulle til, for så ville jeg aldrigt lære at sove af mig selv igen, og i dag går det også fint.

Nogle råd, erfaringer mht. den opfølgning her ?

Torx/sitrus

Senest rettet af TOrX 23 feb 2006 16:47, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Junior medlem

Det skal lige tilføjes at da jeg var til lægen i dag tog han Blodprøver og hjerte kardiogram for at udelukke nogle oversager.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det sker vist fra tid til anden at hashrygere får nogen oplevelser, som ligger uden for normen: http://www.dcfonline.dk/index.php?name= ... pic&t=4901

Jeg har også et andet sted (og jeg kan desværre ikke findet stedet) hørt om en der i en periode havde sindssygt meget stress og problemer på den sociale side og som pludselig blev overfølsom overfor hashen.

Det er nok noget med at hash kan forstærke de ting, der allerede er der, og hvis du er ude i en situation, hvor du er så presset at du har mistet grebet om din hverdag, så kan der sikkert ske dårlige ting.

Indtil videre er det helt sikkert klogt at holde en pause eller i hvert fald ryge måske meget mindre end hvad du er vant til. Jeg kender ikke dit forbrug op til rygestoppet, men du risikerer nemt abstinenser, hvis du har røget igennem tidligere (herunder søvnproblemer og en ubehagelig tilbagevenden af dine drømme som ofte er dæmpet under konstant hashrygning). Er du daglig ryger kan du måske nøjes med at tage at par sug så du ikke ligefrem bliver høj af det. Det burde tage nogen abstinenser.

Titel:
Junior medlem

Tror bare det er bedst jeg holder mig totalt fra det eftersom at jeg også fik det dårligt af de par sug jeg fik som er beskrevet i mit indlæg. Tror også for mig selv og min fremtid at det er nu at stoppet skal ske da jeg har haft oplevelserne og har dem i baghovedet som inspiration/skræmmemiddel for at stoppe. MHT. forbrug så har jeg altid haft nemt adgang til rigtigt gode rygere, og har røget omkring 3 joints gennemsnitligt pr. dag vil jeg tro. Det er først her det sidste års tid at forbruget har været rigtigt højt, men har ikke rigtigt kunnet mærke det på min pengepung.. Fik det nærmest smidt i nakken..

Men tak for indlæget Malkavian

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil godt tilføje at du sagtens kan nøjes med 100 mg 5-HTP og gå ned til 50 mg. Det var i hvert fald den anbefaling jeg fik..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes at det var meget fornuftigt af dig både at forklare din læge, og din mor det.

Det kræver trods alt nogle nosser at tage til lægen og erkende sine problemer dér.

Mht. mulig psykose er jeg selvfølgelig ikke et orakel, men de angstanfald du har fået, kan jeg sagtens nikke genkendende til. Det er vanvittig skidt at få.

Til gengæld har jeg aldrig fået disse anfald på tidspunkter hvor jeg ikke har været skæv. Så dit valg om at gå til lægen var helt rigtigt i dette tilfælde synes jeg.

Det virker som om at du er rimeligt klar over hvad du selv kan/skal gøre for at minimere/fjerne disse anfald, og det er jo herligt. Dit fuldstændige stop, virker umiddelbart som det bedste for dig indtil videre.

Held og lykke.

Titel:
Junior medlem

Tak for det, så det bare som en nødvendighed for at komme videre... men det bliver bedre fra dag til dag synes jeg, dog er jeg stadigvæk nede, men det hjælper lidt at høre noget god musik og være sammen med kæresten - Tror min "skytsengel" har været der for mig i den her situation hvis man tror på den slags - og det gør jeg.

Kan fortælle en lille historie her fra i weekenden hvor jeg fik besøg her hjemme af min elskede storesøster som også godt var klar over situationen.. Sagde til hende at der var en der holdte hånden over mig - det var jeg overbevist om.. og det var hun også. I det hun siger "Farfar" fik jeg den samme kuldegysnings fornemmelse i hele kroppen som jeg har beskrevet - Men det kan man jo så tage til eftertanke om man vil tro på eller ej. Men kan ikke vælge at tro på andet end det er rigtigt, da hun ovenikøbet havde været til et såkaldt "medie" som mente at kunne kommunikere med de afdøde, og fortalte en masse ting om min gode gamle farfar - og at han selvfølgelig nok skulle være der for os i situationer hvor det hele så allermest sort ud.. Så tror på at der er mere imellem himmel og jord end man lige går og regner med.

Ang 5-HTP, kan det så ikke også være den der giver mig fokus problemer ? Hvis man ser på hvordan Mdma virker på en mht flakkende blik, så er det jo også pga. at man frigiver sine cerotonin receptore vil indtagelse. Og 5-Htp er jo bare cerotonin opbyggende, og så i en "overdose"

Titel:
Dedikeret medlem

Ved misbrugs-stop kan det være meget rart at vide, at de "sindssyge" tanker, man synes, der popper op i hovedet på én, også popper op i hovedet på alle andre, når de stopper. Jeg ved fra en ven, at det kan være en stor hjælp at gå på socialmedicinsk afdeling - de ved meget om det og kan fortælle én, at man ikke er ved at blive tosset pga. tankemylder, og at alle abstinenser nok skal gå over igen - og det er jo betryggende at få at vide af en professionel.
Og så er det da bare mega fedt, at du har fået en sød kæreste - total optur!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg bliver nærmest sindssyg hvis jeg ryger hver eneste dag i en lang periode. På det seneste har jeg kunnet lade være med at ryge til Torsdag :roll:

Thumbs up på et lidt mindre forbrug TOrX :mrgreen:

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Junior medlem

TheBo : Bedre indlæg skal jeg vidst lede længe efter, hehe - tror du gav mig en god nats søvn der ;) - Men hun har også været en meget positiv faktor i mit rygestop og hun er selvfølgeligt også informeret om situationen og tog det pænt.

Men må sige at jeg ikke havde forventet at det skulle blive så slemt her, for i de første par uger efter stoppet var jeg jo i et flyvende godt humør, ud over det sædvanlige.. men det skal nok blive rigtigt knald´ når jeg så er frisk igen. Og så skulle der gerne være plads til at komme ud at høre Trentemøller i århus den 3.3

Titel:
Dedikeret medlem

Trentemøller! Lige så meget optur! Det vidste jeg ikke! Så ses vi jo nok der. Skriv eventuelt lige i koncert-kalenderen (under generel diskussion), hvor det foregår - det ville være fedt.

I øvrigt godt at høre, at du er positivt indstillet :wink:

Titel:
Junior medlem

Det er vidst i ridehuset i århus :) men smider lige flyeren ind.

http://www.open-house.dk/Sites/03djfo.htm

Titel:
Junior medlem

Update :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvad er update T0rX ?

Du skal til ridehuset og ryge en masse ? Tror nok det bliver fedt at ride :P :mrgreen:

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Junior medlem

Etherlungs: Hehehe, til ridehuset - ja - men ryge - Nej! :P tror jeg holder mig i baren for fremtiden :) Updaten står i mit indlæg btw.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TOrX skrev:
Kan det virkeligt passe at det skal tage så fucking lang tid at komme ud af et misbrug ligesom mit ( tænker på tankerne ) ?, eller er det måske "bare" noget psykisk jeg skal have genetableret med tiden ? - Sørger selvfølgeligt for at være god ved mig selv, træner 3-4 gange om ugen hvilket jeg har gjort i de sidste 2 år nu og ikke kunne undvære. Jeg spiser godt og får den søvn jeg skal have.

Det psykiske er nok det sværeste at have med at gøre, og selv uden stoffer kan store personlige oplevelser tage op til flere år at komme sig over. Jeg havde selv noget jeg vil kalde et "åndeligt gennembrud" midt i tyverne - noget der overhovedet ikke involverede stoffer. Gennembruddet havde dog også et element af brutal nedbrydelse af dele af det, jeg troede var "mig", og jeg måtte rekonstruere store dele af mig selv samtidig med at jeg smed en masse ting ud.

Det var grimt og tog mere end et år at få på nok afstand til at kunne håndtere konstruktivt, og det føltes først godt efter ca. 2 år. Som sagt: INGEN stoffer involveret.

Nietzsche sagde, at alt det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere. Men glemte at tilføjet, at du nemt kunne blive lidt forkrøblet :)

Ellers tror jeg du gør det helt rigtige i at behandle dig selv godt. Hold fast i det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Hej hej ! :-)
Har ikke selv haft et kæmpe forbrug, men havde da førhen nogle perioder hvor der blev røget en del fede. Det stoppede jeg så med igen, fordi jeg havde lidt de samme slags oplevelser som du beskriver. Jeg blev nærmest paranoid og fik det rigtig skidt de to sidste gange jeg røg tjald. Tankerne fløj simpelthen rundt i hovedet, så hurtigt at jeg slet ikke selv kunne opfatte halvdelen af det (lyder det koger?). Så det besluttede jeg hurtigt at stoppe med igen, og har egentlig ikke rigtigt savnet det siden... Tror også, som der er blevet nævnt, at hash kan forværre det hvis man har "issues" at tænke over. Selvom man siger at hash er "mildt psykedelisk" kommer man jo ikke uden om at det går i psyken i større eller mindre grad.

Men fedt at dine øjne er blevet åbnet for at der er "mere mellem himmel og jord"! Det er første skridt til et hav af fede tankespind, og det spirituelle er virkelig spændende at gå og fundere over. Go' stil ;)

Nok lidt sent nu, da du har været igang med din 5htp kur et stykke tid kan jeg forstå, men tror også at 100mg om dagen ville være nok. Hæng mig ikke op på det, men mener jeg har læst et sted at indtagelse af for store doser inden man skal sove kan give "mærkelige" drømme, og lidt uro i søvnen!?? ellers er det bare mig der digter :P

Men pøj pøj med det hele!

Mvh SpuN-

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Godt at høre at det går bedre TorX! Jeg har ikke selv erfaring med hashmisbrug, men ved at sindet kan overreagere når det møder angst for første gang. Angst for at man udvikler psykose osv, kan give forskellige kropstilstande som forstærker uroen. Dette oplevede jeg selv efter et par "badtrip" på LSD for en del år siden, hvor min angst fremprovokerede synsforstyrrelser, svimmelhed, hjertebanken og søvnløshed. Når man først bliver klar over hvor svimlende dybder der kan være i angsten, kan den let gå i selvsving. Men vi bliver stærke af at gå igennem angsten. At lære hvordan den fungerer og akseptere den, uden at blive grebet af fortvivlelse. Jeg tror ikke du er ved at udvikle en psykose, men du har for første gang mærket hvor angst du kan blive, og det har rystet dig.

Jeg tror at der er noget rigtigt i at 5-htp kan virke forstyrrende på søvnen i store doser. Jeg synes du skal skære kraftigt ned. Evt stoppe helt bare for at se, om det ikke går bedre uden.
Drik varm mælk med honning istedet for, inden du går i seng. Det sover man fantastisk godt af!

Men godt at du er stoppet helt med hash, når du får det så negativt.

Hilsen
Fanny

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: På vej tilbage til jorden
Hey Torx..
din historie er nok den der ligner min mest efter jeg har gennemsøgt nettet efter folk der har oplevet noget af det samme som mig..
Hvordan går det nu om dage?

Titel:
Junior medlem

Hey der.. så du skrev at du havde ledt efter en der havde oplevet det samme som dig og hvordan det gik nu.

Det går rimeligt ok nu godt 9 måneder efter jeg stoppede. Det er intet problem at komme igennem hverdagen og jeg klare mig bedre i skolen end nogensinde, så du skal ihvertfald ikke være bange for at du bliver dum for livet.. hehe. Engang imellem bliver jeg dog stadigvæk tung i hovedet, somom at jeg er helt vildt træt... aner ikke hvad det skyldes, men det går væk efter jeg slapper lidt af. Ang. synsforstyrelserne, så er de der stadigvæk, men de irritere mig mindre og mindre - og ligger derfor ikke så meget mærke til dem som jeg har. Det har hjulpet mig en del her i sommeren at benytte solbriller, dog skal man være påpasselig, da man stadigvæk skal kunne gå rundt uden dem i sollys.

Jeg har ikke haft en eneste trang til stoffer eller noget. Jeg holder mig tildels væk fra techno miljøet, dog skal man dog have lov til at høre noget lækkert house og drikke nogle øl.

Hvordan går det med dig ? kan se at det er en del tid siden at du har skrevet i min tråd..

Mvh jesper.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]