Fanny skrev:
Bonghovedet skrev:
Men en ting er sikkert! Har man først fået det der program indenbords, som de prædiker i behandlinger, så kan man ikke længere tåle at tage stoffer. Det er en form for hjernevask som er skyld i dette... Hvis jeg så meget som drak en slurk af en øl, så ville jeg pga at have arbejdet med 12-trinsprogrammet med sikkerhed gå fuldstændigt i forfald.
Det var et interessant synspunkt, og det lyder meget plausibelt. Jeg kender en pige som har været gennem de 12 trin i AA, som ikke engang turde tage homøopatisk medicin eller tinkturer (echinamin dråber) fordi det var opløst i alkohol.
Det er pga at man bare får det program så stærkt inprintet i ens hoved. Forestil dig at man følger 12-trins-programmet, og kommer til de her møder og fejrer cleantime, hver og hver anden dag. Man høre de samme tekster blive læst op gang på gang, og eftr kort tid står teksterne og programmet så stærkt inprintet i ens hukommelse at man kan huske det hele udenad. Man kender reglerne som jo går ud på at man aldrig er længere end en slurk af en øl væk fra at tage et tilbagefald. Man går så ud og drikker en enkelt øl, og man ved at nu er man ikke længere clean... Hvorfor i alverden skulle man så stoppe her ved den ene øl, nu er alt ens cleantime jo faldet på jorden, så man kan jo ligeså godt gå ud og tage for sig af retterne!! Det var jo aligevel ikke den enkelte lille øl man havde lyst til da man valgte at smide sin cleantie på jorden. Langt størstedelen af alle der følger et 12-trins program som tager et tilbagefald, vil vælge at gå tilbage til stofferne, og p.t må jeg sige at det ville være det samme for mig, hvis jeg gik ud og drak en øl. Hvis jeg skal falde, så lad mig falde med et brag, og ikke kun over en enkelt øl... næh nej, hvis jeg endelig skal falde så skal det være hårdt og det skal gøre ondt. De fleste ender med hjernet i armen i løbet af meget kort tid, for det er jo trods alt noget som virker lidt bedre end en øl...
Man skal også forestille sig den enorme samvittighed man får opbygget i takt med ens cleantime! Jeg har snart 2 år på bagen og jeg har aldrig prøvet at tage tilbagefald efter at være stødt på 12-trins-programmet. Men hvis jeg gik ud og tog noget nu, og jeg så mistede al den cleantime jeg har opbygget, med et fingerknips.... Jeg har ikke prøvet det, men kan forestille mig hvor mega elendigt jeg ville få det... damn... det må fandme gøre ondt!! Dem jeg kender som har prøvet det siger at de ryger direkte tilbage til deres gamle misbrug med 110 i timen, og for det meste ender det værre endnu, med en langt mere selvdestruktiv adfærd end nogensinde før...
Det sker faktisk tit og ofte at folk man kender gennem 12-trins fællesskabet går ud og taqer noget igen. Og det uhyggelige som jeg har lagt mærke til, i den tid jeg har været i fællesskabet, er at en ret stor procentdel af dem som man kender, som går ud og tager stoffer igen, de dør fandme af det!! De starter hvor de sluttede, men kan ikke længere tåle den samme mængde pga toleranceændringer, og så dør de fandme...
Anyways hvis der sidder nogen med problemer som læser dette, så lad jer ikke skræmme af alt mit bullshit... Programmet er fantastisk hvis man arbejder med det, og lader være med at tage noget igen, og hvis ikke kan det være livsfarligt... Men til eventuelle læsere af dette som føler at de har problemer og som skræmmes ved tanke om N.A's 12-trins-program, så tag og søg social-pædagogisk behandling istedet. Der findes mange veje ud af misbrug, og selvom mange N.a'ere ikke vil give mig ret i dette her, så er N.A. altså ikke den absolut eneste måde at blive helbredt på!!
@Tiffany: Det jeg var uenig med dig i var bare at du sagde at det at hoppe rundt inde på denne side er den direkte vej mod et tilbagefald. Jeg har det ihvertfald ikke selv sådan, mht siden her, dog har jeg måttet træffe en kedelig beslutning og skære rigtig mange af mine rigtigt gode venner væk. Det gør lidt ondt engang imellem at tænke på, for nogle af dem er venner som jeg har kendt siden jeg var helt lille. Jeg kan bare ikke hænge ud med dem mere, fordi de er på stoffer hele tiden

Jeg ser dem dog stadig engang hvert halve år eller noet i den dur, men det er altid kun for lige at sørge for at de ved at jeg stadig er der. Jeg kan ikke tåle at sidde og se på folk der er totalt krudtet af oven i hovedet i alt for lang tid ad gangen, for jeg får sgu trang af det... Det slipper man sgu nok aldrig helt væk fra....
@Fanny: Jeg ved sgu desværre ikke særligt meget mere om socialpædagogisk behandling end hvad jeg allerede har skrevet, og jeg har ikke selv nogen første-hånds-erfaringer med det, men oftest i DK er der disse 2 hovedsagelige former for behandling. Hvilken type behandling man bliver sendt i når man søger hjælp, afhænger tit af hvilken kommune man bor i, og for store kommuner er der oftest tilbud om begge.
Hilsen Bonghovedet