Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Fanny skrev:
Der er nu også ret meget forskel på hvad folk bruger eller misbruger herinde. F.eks. kender jeg en fyr som engang misbrugte heroin og amf. Det var ret kritisk for ham, og han røg tilsidst i behandling (brugte vist 2 år på det). Idag er han psykedeliker og hash-bruger. Men altså ikke noget heroin eller amf.
Jeg tror godt man kan fortsætte som psykedeliker efter man har droppet andre stoffer, da det er meget forskellige ting stofferne gør ved os.

Det er så sandt, som det er sagt...Tilgengæld kan man godt være lidt nervøs for, at de ting der triggede heroin/amf-afhængigheden kunne give anledning til badtrips, der så igen ville åbne for selvmedicinerings muligheden.

-Psyko

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Psyko skrev:
Det er så sandt, som det er sagt...Tilgengæld kan man godt være lidt nervøs for, at de ting der triggede heroin/amf-afhængigheden kunne give anledning til badtrips, der så igen ville åbne for selvmedicinerings muligheden. -Psyko

Precis, men netop disse badtrip har han søgt for at komme dybt ind i kernen af sit problem. Han har brugt sine bad-trip på en konstruktiv måde, for at komme igennem sit helt personlige helvede, og han er ikke gået tilbage til de hårde stoffer.
Men det er jo smag og behag alt efter hvilket temperament man har. Han har haft brug for at konfrontere sig meget voldsomt, hvilket psykedeliske stoffer er eminente til.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories

Fanny skrev:
Psyko skrev:
Det er så sandt, som det er sagt...Tilgengæld kan man godt være lidt nervøs for, at de ting der triggede heroin/amf-afhængigheden kunne give anledning til badtrips, der så igen ville åbne for selvmedicinerings muligheden. -Psyko

Precis, men netop disse badtrip har han søgt for at komme dybt ind i kernen af sit problem. Han har brugt sine bad-trip på en konstruktiv måde, for at komme igennem sit helt personlige helvede, og han er ikke gået tilbage til de hårde stoffer.
Men det er jo smag og behag alt efter hvilket temperament man har. Han har haft brug for at konfrontere sig meget voldsomt, hvilket psykedeliske stoffer er eminente til.

Ok, jeg synes bare, man skal være forsigtig med at se psykedeliske stoffer som den eneste, eller evt. bedste løsning til psykiske problemer.
En anden personer - f.eks mig - ville snarere vende tilbage til de hårde stoffer, hvis jeg blev trukket igennem nogle slemme badtrips.
Det kommer som altid an på personen...

-Psyko

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Det var heller ikke for at sige at psykedeliske stoffer er løsningen på et hvert misbrugs problem. Mere for at nuancere ordet "stoffer". I misbrugsbehandlinger generaliserer man og sætter alle stoffer i samme box. Dvs. hvis du går tilbage til et slags stof efter behandlingen, har du i følge deres definition fået tilbagefald. Det er efter min mening en meget firkantet måde at se tingene på, da der som før nævnt er meget forskel på de forskellige substandser og de grunde man tager dem for.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories

Fanny skrev:
Mere for at nuancere ordet "stoffer". I misbrugsbehandlinger generaliserer man og sætter alle stoffer i samme box. Dvs. hvis du går tilbage til et slags stof efter behandlingen, har du i følge deres definition fået tilbagefald. Det er efter min mening en meget firkantet måde at se tingene på, da der som før nævnt er meget forskel på de forskellige substandser og de grunde man tager dem for.

Jeg er helt enig...Det er også en af grundene til, at jeg har holdt mig væk fra den slags steder.

Faktisk er der også forskel på hvilke lammestoffer man bliver tiltrukket af, og om man er poly- eller monodruguser. For sidstnævnte kategori kan det godt være, at heroin er et stort problem, men at f.eks GHB kan styres. Ideen om total afholdenhed i alle tilfælde finder jeg skør og unuanceret.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Det kan sgu godt være at i har ret i dette.

Men en ting er sikkert! Har man først fået det der program indenbords, som de prædiker i behandlinger, så kan man ikke længere tåle at tage stoffer. Det er en form for hjernevask som er skyld i dette... Hvis jeg så meget som drak en slurk af en øl, så ville jeg pga at have arbejdet med 12-trinsprogrammet med sikkerhed gå fuldstændigt i forfald. Jeg ved godt at det lyder sygt, og det er det også, men det er ikke desto mindre sådan at det forholder sig. Man bliver hjernevasket af programmet og når først den hjernevask virker vil man aldrig kunne styre stofferne igen, så skal man ihvertfald have skubbet programmet langt på afstand først og det kan tage lang tid. Ligesom når man hører om folk der tidligere har været fanget i Jehovas vidner, og at de oplever frygt for guds vrede i flere år efter at de er blevet udstødt fra sekten. Et motto som de ofte brugte nede på behandlingsinstitutionen var "Vi kan ikke forhindre at du går ud og tager stoffer igen, men vi kan helt sikkert ødelægge din skævert!!".

Man kan så diskutere hvorvidt programmet er godt eller skidt, personligt tror jeg at det er godt for nogle, medens det er skidt for andre. Hvis man holder sig helt væk fra stoffer har man gode chancer for at få opbygget sig et rigtigt godt liv, uden stoffer. Men hvis man gang på gang går ud og tager noget igen havde man nok været bedre foruden minesota-behandling og 12-trins-programmer. Der findes jo trods alt også et alternativ der hedder social pædagoisk behandling, her prædikes der ikke at man ikke kan tåle at tage noget igen. I en sådan behandling må man endda drikke alkohol nede i behandligen, noget som virker fuldstændigt absurd for sådan en som mig, som har været en minesota-behandling igennem.

Men faktum er at der findes forskellige veje ud af misbrug, og hvad der virker for den ene virker ikke nødvendigvis for den anden!! Men under alle omstændigheder skal det lige siges, at selvom stoffer engang var en rigtig stor og vigtig del af mit liv, så betyder det altså ikke noget for mig at jeg ikke kan tage stoffer idag! Heller ikke at jeg ikke kan drikke mig en øl engang imellem. Jeg har et meget bedre liv idag end jeg nogensinde har haft, og er blevet et meget gladere menneske. Og så vigtig er en fyraftensbajer om fredagen sgu heller ikke for mig at det er noget som jeg tror ville gøre mit liv bedre på nogen måde, hvis altså at jeg kunne styre dette. Jeg bliver tit spurgt af kammerater omkring mig om jeg seriøst tror på at jeg ikke kan tåle at drikke en enkelt øl. Men jeg er jo en af de typer mennesker som ville ønske at jeg ikke var misbruger, for så ville jeg kunne drikke mig stiv hver dag, hehe!!! Altså, forstå mig ret. Jeg har sgu ikke lyst til at drikke en enkelt øl. Hvis jeg endelig skulle drikke så skal jeg sgu mindst have 20 øl. Og hvis endelig at jeg havde drukket bare så meget som en slurk af en øl, og jeg så tog til et N.A.-møde dagen efter, ja så er reglerne ganske rigtigt sådan at jeg kan fejre de første 24 timer som clean. For en slurk af en øl i N.A.'s øjne er lig med et tilbagefald!!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
Bonghovedet skrev:
"Vi kan ikke forhindre at du går ud og tager stoffer igen, men vi kan helt sikkert ødelægge din skævert!!".

og det er ikke løgn! :D

mht din første post kan jeg ikk helt se hvor vi er ueninge bortset fra at minesota slet slet ikke er noget for mig... fik en smagsprøve på de 12 trin da jeg var i dagbehandling og stod helt af...

at det har virket for dig er jo bare kanon! og tillykke med din kommende årsdag... ved sq hvor meget den betyder! :wink: godt gået!!!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Bonghovedet skrev:
Men en ting er sikkert! Har man først fået det der program indenbords, som de prædiker i behandlinger, så kan man ikke længere tåle at tage stoffer. Det er en form for hjernevask som er skyld i dette... Hvis jeg så meget som drak en slurk af en øl, så ville jeg pga at have arbejdet med 12-trinsprogrammet med sikkerhed gå fuldstændigt i forfald.

Det var et interessant synspunkt, og det lyder meget plausibelt. Jeg kender en pige som har været gennem de 12 trin i AA, som ikke engang turde tage homøopatisk medicin eller tinkturer (echinamin dråber) fordi det var opløst i alkohol.

Citat:
Der findes jo trods alt også et alternativ der hedder social pædagoisk behandling, her prædikes der ikke at man ikke kan tåle at tage noget igen. I en sådan behandling må man endda drikke alkohol nede i behandligen, noget som virker fuldstændigt absurd for sådan en som mig, som har været en minesota-behandling igennem.

Er der nogen som har erfaring med den behandling? Den lyder interessant i hvert fald!

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Fanny skrev:
Bonghovedet skrev:
Men en ting er sikkert! Har man først fået det der program indenbords, som de prædiker i behandlinger, så kan man ikke længere tåle at tage stoffer. Det er en form for hjernevask som er skyld i dette... Hvis jeg så meget som drak en slurk af en øl, så ville jeg pga at have arbejdet med 12-trinsprogrammet med sikkerhed gå fuldstændigt i forfald.

Det var et interessant synspunkt, og det lyder meget plausibelt. Jeg kender en pige som har været gennem de 12 trin i AA, som ikke engang turde tage homøopatisk medicin eller tinkturer (echinamin dråber) fordi det var opløst i alkohol.

Det er pga at man bare får det program så stærkt inprintet i ens hoved. Forestil dig at man følger 12-trins-programmet, og kommer til de her møder og fejrer cleantime, hver og hver anden dag. Man høre de samme tekster blive læst op gang på gang, og eftr kort tid står teksterne og programmet så stærkt inprintet i ens hukommelse at man kan huske det hele udenad. Man kender reglerne som jo går ud på at man aldrig er længere end en slurk af en øl væk fra at tage et tilbagefald. Man går så ud og drikker en enkelt øl, og man ved at nu er man ikke længere clean... Hvorfor i alverden skulle man så stoppe her ved den ene øl, nu er alt ens cleantime jo faldet på jorden, så man kan jo ligeså godt gå ud og tage for sig af retterne!! Det var jo aligevel ikke den enkelte lille øl man havde lyst til da man valgte at smide sin cleantie på jorden. Langt størstedelen af alle der følger et 12-trins program som tager et tilbagefald, vil vælge at gå tilbage til stofferne, og p.t må jeg sige at det ville være det samme for mig, hvis jeg gik ud og drak en øl. Hvis jeg skal falde, så lad mig falde med et brag, og ikke kun over en enkelt øl... næh nej, hvis jeg endelig skal falde så skal det være hårdt og det skal gøre ondt. De fleste ender med hjernet i armen i løbet af meget kort tid, for det er jo trods alt noget som virker lidt bedre end en øl...

Man skal også forestille sig den enorme samvittighed man får opbygget i takt med ens cleantime! Jeg har snart 2 år på bagen og jeg har aldrig prøvet at tage tilbagefald efter at være stødt på 12-trins-programmet. Men hvis jeg gik ud og tog noget nu, og jeg så mistede al den cleantime jeg har opbygget, med et fingerknips.... Jeg har ikke prøvet det, men kan forestille mig hvor mega elendigt jeg ville få det... damn... det må fandme gøre ondt!! Dem jeg kender som har prøvet det siger at de ryger direkte tilbage til deres gamle misbrug med 110 i timen, og for det meste ender det værre endnu, med en langt mere selvdestruktiv adfærd end nogensinde før...

Det sker faktisk tit og ofte at folk man kender gennem 12-trins fællesskabet går ud og taqer noget igen. Og det uhyggelige som jeg har lagt mærke til, i den tid jeg har været i fællesskabet, er at en ret stor procentdel af dem som man kender, som går ud og tager stoffer igen, de dør fandme af det!! De starter hvor de sluttede, men kan ikke længere tåle den samme mængde pga toleranceændringer, og så dør de fandme...

Anyways hvis der sidder nogen med problemer som læser dette, så lad jer ikke skræmme af alt mit bullshit... Programmet er fantastisk hvis man arbejder med det, og lader være med at tage noget igen, og hvis ikke kan det være livsfarligt... Men til eventuelle læsere af dette som føler at de har problemer og som skræmmes ved tanke om N.A's 12-trins-program, så tag og søg social-pædagogisk behandling istedet. Der findes mange veje ud af misbrug, og selvom mange N.a'ere ikke vil give mig ret i dette her, så er N.A. altså ikke den absolut eneste måde at blive helbredt på!!

@Tiffany: Det jeg var uenig med dig i var bare at du sagde at det at hoppe rundt inde på denne side er den direkte vej mod et tilbagefald. Jeg har det ihvertfald ikke selv sådan, mht siden her, dog har jeg måttet træffe en kedelig beslutning og skære rigtig mange af mine rigtigt gode venner væk. Det gør lidt ondt engang imellem at tænke på, for nogle af dem er venner som jeg har kendt siden jeg var helt lille. Jeg kan bare ikke hænge ud med dem mere, fordi de er på stoffer hele tiden :cry: Jeg ser dem dog stadig engang hvert halve år eller noet i den dur, men det er altid kun for lige at sørge for at de ved at jeg stadig er der. Jeg kan ikke tåle at sidde og se på folk der er totalt krudtet af oven i hovedet i alt for lang tid ad gangen, for jeg får sgu trang af det... Det slipper man sgu nok aldrig helt væk fra....

@Fanny: Jeg ved sgu desværre ikke særligt meget mere om socialpædagogisk behandling end hvad jeg allerede har skrevet, og jeg har ikke selv nogen første-hånds-erfaringer med det, men oftest i DK er der disse 2 hovedsagelige former for behandling. Hvilken type behandling man bliver sendt i når man søger hjælp, afhænger tit af hvilken kommune man bor i, og for store kommuner er der oftest tilbud om begge.

Hilsen Bonghovedet

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Jeg søgte lige på "socialpædagogisk behandling" og fandt denne side:
http://www.misbrug.dk/lyngdal/om.htm hvor der er en beskrivelse af Døgncenter Lyngdal.
Her står bl.a.:

Citat:
Husregler
Beboere må hverken indtage stoffer eller alkohol, mens de er i døgnbehandling på Lyngdal.
Hvis en beboer indtager rusmidler under behandlingsopholdet, kan det medføre udskrivning.
Hvis beboere er voldelige eller truende bortvises de.
Beboerne må ikke anvende mobiltelefoner under opholdet på Lyngdal.
Beboerne skal deltage aktivt i behandlingsaktiviterne.
Beboerne kan indrette deres eget værelse med eksempelvis playstation og TV.
Hvis brugen af TV eller computer-spil forstyrrer behandlingen, kan begrænsninger af tilgangen blive nødvendig.

Så... man må altså hverken tage stoffer eller drikke alkohol under behandlingen.
Jeg ved ikke om der er andre socialpædagogiske behandlingsformer hvor der er mere frie forhold, men ikke her.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Jeg ved at der findes mere frie social-pædagogiske behandlinger. Den behandlingsinstitution som du har fundet, lyder til at minde meget om meget om en minesota-behandling, bortset fra at man her må have playstation og fjernsyn. Dernede hvor jeg var måtte man højest have en gethoblaster med cd-afspiller i, indtil man kom i udslusningen. Så kunne man godt få lov til at få sin computer ned i behandlingen, men hvis man brugte for meget tid foran tog de den fra en igen. Anyways så er jeg faktisk nu indskrevet på Farbu, som er et social pædagogisk behandlingscenter hvor man kan komme til samtaler med en rådgiver efter behov. Her har de ingen regler mht alkohol og stof-indtagelse, men dette sted er selvfølgelig heller ikke en døgnbehandlingsinstitution, mere en form for misbrugsrådgivningscenter og methadon/subutex-udleveringscenter for dem som får sådan noget.

Men ihvertfald ved jeg at der findes nogle meget frie social-pædagogiske behandlinger, men det svinger selvfølgelig fra sted til sted. Nogle er bløde andre er hårde. Et sted som eksempelvis Sct Ols på bornholm er for nyligt gået fra at være minesota-behandling til nu at være en social-pædagogisk behandling, men den eneste forskel i deres behandling er at man ikke længere bliver tvunget til at gå til 12-trins-møder.

P.s. Undskyld at jeg fik det til at lyde som om at alle socialpædagogiske behandlinger er lige frie, for sådan er det ikke. Men som tommelfingerregel kan man godt regne med at enh minesotabehandling kører en meget firkantet og streng behandlingsform sammenlignet med de fleste socialpædagogiske behandlinger. Men hvis man vil et sted hen hvor man må drikke, så må man lave lidt research om hvilke steder der passer ens ønske, og så ellers bare fedte lidt for sin misbrugsrådgiver. problemet er bare ofte at man ikke selv har særlig meget indflydelse på hvor man bliver sendt hen da det som sagt for det meste afhænger af hvor man kommer fra i landet, medmindre man bor i en større kommune som bruger flere forskellige behandlingsinstitutioner.

Senest rettet af Narkose-Bøvsen 12 feb 2006 01:47, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny: Hvert enkelt behandlingssted laver deres egne regler. Jeg havde en god ven der var i behandling på nogle forskellige socialpædagogiske behandlingssteder, og der var enorme forskelle i reglerne fra sted til sted.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]