Go' debat : Flere indlæg tak!
jeg vil gerne lige igen bring op, at jeg stadig mener, at denne situation ville ske før eller siden: Fri kunst, som forarger muslimer(på verdensplan).
Hvis ikke Jyllandsposten havde bragt nogle tegninger i ytringsfrihedens navn med det mål at skabe debat (det må sige er lykkedes), så havde en anden avis, forlag eller tv-station gjort det.
PSYKO> Jeg er helt enig med dine synspunkter. Jeg er selv tegner. Og havde jeg fået til opgave at tegne Mohammed, hvilket jeg nok
ville være svær at overtale til, ville jeg undgå de vesterlandske klichéer, som de fleste af dem JP bragte, er! :
--En stor farlig røver med et galt blik, sabel og to forskrækkede, underkuede kvinder med slør bag sig, -- en "usual suspects"-line up, hvor M. er én af dem, og vidnet står og siger, "jeg er altså ikke sikker på hvilken én af dem, det er", --og en forskanset tegner, som har tegnet sig selv kigge paranoidt (med rette) over skulderen! Osv i dén dur...!

Come on, JP-tegnere, læg dog hjernen i blød, hvis I får sådan en stor opgave, !!

Det de har lavet er simpelthen for sørgeligt. Det er nok også noget, JP folkene har diskuteret meget frem og tilbage -hvorvidt de skulle i trykken.
Jeg er rent professionelt stødt af tegningerne, ikke på samme måde som muslimer, men som en tegner, der ser det som ens faglige pligt at forny idéerne over typiske klichéer. Og det lever disse tegninger ikke op til. Men satiriske må man sige de er, set med vesterlandske briller, hvor vi er vant til satire. Ydermere kan jeg godt forstå muslimer, der ikke just føler sig smigrede over tegningerne, og hvis jeg var muslim -uansét hvor fundamental- ville jeg også føle mig krænket. Især hvis lederen af det pågældende land er tilbageholdende overfor at holde et møde! De er jo vant til, at staten styrer medierne 100%, og har svært ved at forstå, at tegningerne ikke repræsenterer noget, stats-lederen har bestemt. Hvis han så ikke vil holde et møde, virker det jo uldent. Grunden til at Fjog ikke ville mødes var højst sandsynligt, at han vidste, at de ville kræve at få de ansvarlige straffet, hvilket Fogh jo ikke kunne opfylde. Derfor valgte han den konfliktsky metode og afslog bare mødet. Svagt, hr. minister.
Jeg synes det er rigtigt, at Danmarks igangværende statsminister hverken kan eller må straffe nogen af de involverede i sagen - dvs. tegnerne eller avisen! Idet vi har
ytringsfrihed har folk med loven i ryggen ret til at skrive, spille, tegne, osv. hvad de vil. Han må ikke styre medierne, som Fjog også fortalte til den islamske verden idag i tv.
Det er da i det mindste noget, at vores "statsminister"(det kalder hans sig jo) omsider er ved at fatte situationens alvor, og viser , at han hårdt presset godt kan sluge sin stolthed og mødes med diplomaterne, som han fik det tilbudt for 3 måneder siden (men afslog). Idag har han talt i et nyhedsprogram på arabisk tv, som skulle nå ud til millioner af forargede muslimer. Så lad os håbe det virker. Men det er _ikke nok_, han skal fortsætte denne samtale proces i lang tid, før der er ro på igen.
Denne sag er ikke en, man bare lige kan feje ind under gulvtæppet (som Schlüter gjorde det i sin tid. En slem tendens hos højrefløjen i Danmark).
Til sidst vil jeg sige, at jeg ville ønske, at muslimer kunne tage deres religion knapt så alvorligt og grine lidt af det hele. Slap nu lige lidt af.
PEACE