EB skrev:
DRENGE DØDEN NÆR AF SNIFFER-BOMBE
lightergas i drengeværelset: -Hospitalet måtte pille død hud af min forbrændte søn i to en halv time, siger chokeret far
Af Kurt Simonsen
- Det er et rent held, at de alle fire overlever. Min søn måtte sidde i et badekar på sygehuset i syv timer og blive oversprøjtet med vand. Bagefter brugte de to en halv time på at pille den døde hud af ham. Han er især forbrændt på fødderne og i ansigtet.
Der var en chokeret far, der i går tog imod Ekstra Bladet i sit hjem i Centerparken i Horsens og til skræk og advarsel for andre viste sin søns 12 kvadratmeter store, raserede drengeværelse frem.
- Jeg anede ikke, de sniffede lightergas. Jeg blev kaldt hjem fra arbejde torsdag eftermiddag, da min nabo ringede og fortalte, at hun havde hørt et kæmpe brag inde fra mit hus.
Det var et sørgeligt syn, der mødte faderen, som ikke ønsker sit navn frem i avisen:
- Det er jo ikke alt for klogt at gøre sådan noget. Men min 16-årige søn har fortalt, at de får et grineflip ud af det...
Døren blæst ud
Sammen med tre kammerater på 14, 15 og 17 år sad hans søn og sniffede lightergas på sit værelse, da en af dem pludselig tændte en lighter:
- Min dreng har fortalt, at det udløste en voldsom eksplosion, og at det virkede, som om der pludselig var ild overalt, fortsætter faderen.
- Tre af dem blev frygteligt forbrændte, mens Michael, der sad henne ved døren, næsten slap uskadt.
- Som du kan se, er døren blæst ud, karmen revet af, og der er store revner i murværket. Selv her inde i stuen er der er en stor revne i muren ud mod haven. Lampen er totalt nedsmeltet og gulvtæppet svedet.
To af drengene var i går fortsat indlagt på sygehuset i Horsens med svære forbrændinger, mens en tredje blev overført til Rigshospitalets brandsårsafdeling med tredjegradsforbrændinger overalt på arme og ben.
VI VAR I EN HELT ANDEN VERDEN
Det er ikke Michael Tangs egen skyld, at han i dag kan fejre sin 17-års fødselsdag stort set uden en forbrænding i ansigtet. Som ved et mirakel slap han næsten uskadt fra den eksplosion, der raserede drengeværelset, blæste døren ud og gav murrevner flere steder i det lille rækkehus i Centerparken i Horsens torsdag eftermiddag:
- Jamen, det var da fuldkommen tåbeligt af os, men det er jo gået godt mange gange før, fortæller Michael dagen derpå, hvor Ekstra Bladet møder ham.
- Jeg hørte ikke engang braget, selv om naboerne åbenbart gjorde det. Pludselig gik der ild i mig, så jeg styrtede ud på toilettet og hældte en masse vand i hovedet.
Michael slap med en stor blæne på venstre øre og nogle afsvedne hårspidser.
Ting falder nedfra himlen
Michael har svært ved at forklare, hvad der får ham og kammeraterne til at sniffe lightergas:
- Det er jo for at få et sus af en eller anden slags. Og så er det utrolig billigt. Kun 16 kroner for sådan en gul flaske lightergas med rød hætte. Vi havde købt tre.
- Vi var i en helt anden verden, før alt pludselig eksploderede. Man slapper af og griner. Underlige ting falder uventet ned fra himlen. Og den person, der sidder lige ved siden af dig, er der pludselig ikke. Du kan se lige gennem ham.
Helt vildt -menogså skræmmende
- Det er simpelthen helt vildt, men også skræmmende. Man sidder og drømmer og er fuldstændig væk. Men det er jo også det, vi gerne vil, forklarer Michael, der, siden han gik ud af skolen for et år siden, har haft job i Fakta, men i dag er arbejdsløs.
- Er det sidste gang, du har sniffet lightergas?
- Ja, det er helt sikkert. Og jeg vil meget gerne advare andre mod at prøve. Jeg og mine tre kammerater er det bedste bevis på, hvor frygtelig galt det kan gå.
VAR ADVARET AF POLITIET
De fire teenage-drenge, der torsdag kom slemt til skade ved gas-eksplosionen i Horsens, var netop blevet advaret af politifolk mod at sniffe lightergas.
- Tidligere på ugen blev vi alarmeret af en handlende, der fortalte, at en flok drenge havde købt stribevis af dåser med lightergas, fortæller Horsens-politiinspektør Leif H. Høy.
- Derfor opsøgte vi skolerne i den sydlige del af byen og andre steder, hvor de unge holder til, for at advare mod misbruget.
- Også kredsen omkring de fire drenge, det gik galt for, havde vi fat i, fortæller politichefen, der leder det såkaldte SSP-samarbejde (skole, socialforvaltning, politi).
Ifølge Leif H. Høy har SSP-folkene også tidligere haft fat i gruppen af unge, som de fire gas-sniffere tilhører. Gruppen har et lettere misbrug af en række stoffer, bl.a. hash og alkohol -uden at de dog er kendt for kriminalitet, betoner politiinspektøren.
HJERNEN VISNER
Unge bliver retarderede af lightergas
af peter bresemann
Snifning af lightergas giver varig hjerneskade. Det sker, hvis misbrugeren ikke samtidig får ilt nok.
- Netop ved at snuse gassen ind fra en plasticpose, får man ingen ilt med ind. Der skal også være et specielt blandingsforhold mellem gas og ilt, før det bliver eksplosivt, siger misbrugsekspert og psykiater på Hvidovre Hospital, Henrik Rindom, til Ekstra Bladet.
Han kalder de unge sniffere for 'fuldstændigt bindegale'.
- Hjernen fungerer ikke ret lang tid uden at få ilt. En person med hjertestop i meget mere end tre til ti minutter, kan vi ikke genoplive. Da er hjernen ødelagt. De fleste vil være hjernedøde efter fire til fem minutter. Hvis man opgør de mange enkeltgange af sekunders varighed, hvor hjernen er uden ilt, når man bruger lightergas, vil man se, at det koster dyrt.
Går efter suset
- Ungerne hører om det og siger, at det skal vi også prøve. Jeg synes ikke, det er sjovt. Jeg har haft nogle, som virkelig har misbrugt stoffet, og de er blevet svært hjerneskadede. Det er modepræget. Man skal lige prøve det.
Henrik Rindom fortæller, at de unge som regel tager tutten på gasflasken i munden mellem tænderne og lukker op for gassen. Med den teknik får brugeren ikke meget ilt samtidig.
- Det er en her og nu-virkning og suset, de går efter.
Ifølge Sundhedsstyrelsens seneste rapport fra 2004 har 4,5 procent af de unge prøvet at sniffe lightergas eller opløsningsmidler. En flaske Ronson refill fås i butikker for 10 kr.
- Det interessante ved det relativt høje tal -mange unge har prøvet at sniffe -er, at det ikke er noget, de bliver ved med. Når de er ude og afsøge og prøve rusmidler, eksperimenterer de. Men så bliver det ikke til mere. Kun nogle få hænger ved, sådan er det altid. Snifning smager ikke specielt godt, og rusen varer ikke specielt lang tid. De sidder og stener, det er bøvlet. Vennerne vil ikke have, de bruger al den gas, hvilket alt sammen er årsag til, at det ikke er specielt sjovt, siger Henrik Rindom.
Han har aldrig tidligere hørt om en gaseksplosion i forbindelse med unges snifning.
RUMMET BLIVER USYNLIG BOMBE
Eksplosionen i drengeværelset i Horsens opstod, fordi en af de fire pludselig tændte en lighter for at få ild på en cigaret.
Rummet var blevet til en usynlig bombe.
På dette tidspunkt havde drengene nemlig sniffet en tid med næsen i hver sin plasticpose, fyldt med lightergas. En del gas var derfor sivet ud i rummet -uden at de 'gasmættede' teenagere var i stand til at registrere det.
- Så bliver det rigtig farligt, forklarer politiinspektør Leif H. Høy.
- Når rummet er fyldt med den 'rette' blanding af gas og luft, skal der blot en gnist eller en lille flamme til at fremkalde en endog kraftig eksplosion.
Eksplosionen i det kun 12 kvadratmeter store drengeværelse var så voldsom, at trykbølgen slog revner i væggen ind til naborummet, og døren til værelset blev blæst ud.
- Drengene var slemt forbrændte, især den ene, som havde fået tredjegradsforbrændinger på arme og ben. Vi måtte overbruse dem med koldt vand, indtil ambulancerne nåede frem, fortæller politiinspektøren.
Leif H. Høy advarer på det kraftigste mod sniffe-misbrug af lightergas -ikke blot, fordi det skader fysisk og psykisk, men også, fordi fremgangsmåden med at fylde gas i platicposer og inhalere gennem næsen medfører brand- og eksplosionsfare, som det sås i Horsens torsdag.
nw
GAS-BJARNE DØDE
En ung mand, som misbrugsekspert psykiater Henrik Rindom på Hvidovre Hospital havde under behandling for snifning af lightergas, døde i 2004 af sit forbrug. Den unge mand var svært hjerneskadet og var kommet op på et dagligt forbrug på 10-12 flasker Ronson refill.
Manden, der blev kaldt Gas-Bjarne, boede i en beskyttet såkaldt 'bo-funktion'.
- Han var konstant påvirket af lightergas og så skadet af det, at han døde. Vi fandt ham inde på værelset. Han sad krøbet sammen i sit hjørne med to tomme gasflasker mellem hænderne og havde sikkert ikke fået nok ilt til hjernen, beretter psykiateren.
Den unge mand udgjorde en konstant fare for sine omgivelser. Personalet sørgede for, at en ventilator konstant var tændt på Gas-Bjarnes værelse, og at der jævnligt blev luftet ud.
En anden misbrugsekspert og psykiater, Klavs Nicholson, siger, at unge, der har sniffet lightergas i et til to år sjældent har en IQ på over 80.
- De bliver simpelt hen retarderede. I endnu mere tragiske tilfælde dør de unge på grund af kvælning.
Bres.