Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 23:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Kbh
Som jeg ser det:

Det er en snotdum journalist fra jp der har skrevet den artikel. Han har berørt et område af ytringsfriheden der IKKE skal røres ved. Vi ved at vi kan skrive sådan en artikel, men hvorfor gøre det. Der var absolut ingen grund til at bruge denne del af ytringsfriheden (Og sætte spørgsmålstegn ved denne), selvom det er i jp's fulde ret at gøre dette. Bare fordi noget er lovligt, hvorfor så gøre det?! At ham journalisten så har givet fundamentalisterne, og de religiøse ledere, endnu et argument for at prædike om "de onde fra vesten", gør ham blot endnu dummere. Han har formået at øge polariseringen imellem de kristne og muslimerne, for hvad? NADA

At nogle synes at det er latterligt at millioner af muslimer er blevet vrede, er efter min mening ret dumt. Ja kald mig bare kulturradikalist, men jeg synes sku det er helt iorden at de bliver sure over disse tegninger. Ja lad dem da endeligt efter min mening.
Vi må sku da efterhånden indse at vi bevæger os ind i et multikulturelt samfund, og for at få dette til at fungere må vi sku respektere hverandens religion. Her mener jeg self. ikke kvindeundertrykkelse, tvungne omskæringer mm., men for fanden da! Lad da muslimerne have lov til at have nogle af deres regler inde for deres religion tilbage. Det er da latterligt at pisse på en ganske uskyldig regl, bare for at gøre det.

Vi har i den grad pisset imodvind, og bevares det kommer til at tørre, men lugten kommer til at hænge der i månedsvis.

Tre gode ting der er kommet ud af denne her åndsvage konflikt:

1. Arla har mistet store dele af deres marked i de arabiske lande (De kan da bare lære det, dem i den store monopolfascistiske mejerigigant! ) :D

2. Ham den åndsvage jounalist fra jp bliver nok fyret (Dårlig research, intetsigende budskab, mangel på føling for omverdenen = fyret)

3. Fogh har helt sikkert mistet et par stemmer :twisted:
[/u]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
PadafseN skrev:
2. Ham den åndsvage jounalist fra jp bliver nok fyret (Dårlig research, intetsigende budskab, mangel på føling for omverdenen = fyret)
[/u]

tegningerne blev lavet af 'kunstnere' og hele ideen med artiklen var vel at provokere. Desuden går jeg ud fra at alle artikler laves og godkendes i samarbejde med redaktøren Carsten Just, før lortet ender i trykken.

En sjov bivirkning ved hele misæren, er at århus kommune nu overvejer at bygge en moske, med støtte fra Arla og JP der prøver at glatte det hele ud. Jeg går 100% ind for en moske, men det er simpelthen for ladt et grundlag at bygge den på . En moske skal bygges for muslimer, af muslimer. Ikke af danskere med dårlige nerver pga frygt for nedsat forretningsoverskud.
Desuden er det da også et kæmpemæssigt vatpik-signal at sende til omverdenen; En avis laver en lort, regeringen træder i den og arabiske medier og politikere stikker i den med en pind. Hvad gør vi? Vi gir dem en moske, ja vi gør!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
shinsou skrev:
PadafseN skrev:
[/u]

tegningerne blev lavet af 'kunstnere' og hele ideen med artiklen var vel at provokere. Desuden går jeg ud fra at alle artikler laves og godkendes i samarbejde med redaktøren Carsten Just, før lortet ender i trykken.

Mener faktisk at tegningerne er blevet lavet fordi at der er et Dansk/Norsk sammenarbejde igang, som skal munde ud i en børne/undervisningsbog om islam. Dertil skulle bruges tegninger, og de bad 12 forskellige kunstnere komme med deres bud på Muhammed. Ved så ikke om JP bragte tegningerne for at provokere og starte en debat, men det kunne da godt tænkes..

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Kbh
ups, ups... min fejl ... Hurtigt nedskrevne tanker imens man laver mad fucker lidt op i det hele... Det ændrer dog ikke det store i konteksten... Faktum er at jp's oplag (correct me if i'm wrong) ligger omkring de 200.000 aviser om dagen ... tvivler på at den bog når et sådan tal til sokkeholderne. At de så oven i købet gerne skulle repræsentere en del af Danmarks befolknings holdninger igennem bladet gør det ikke meget bedre.

... og ja redaktøren burde også sidde med en fyreseddel.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg har skrevet min holdning til Mohammed-tegningerne i Art-forummet under Ali's tegning...
Men har lige læst denne artikel på http://www.information.dk,
den vil jeg lige dele med jer. Der kommer en konstruktiv forklaring på det, der sker, og jeg ser også kun imødekommenhed er vejen frem.
________

Citat:

Jørgen Steen Nielsen, Information 02.02.2006:

På begge sider er der folk, der eskalerer konflikten, siger Tariq Ramadan. Der er brug for, at besindige mennesker fra begge lejre går i aktion sammen

"Det er jo vanvittigt." Det siger Tariq Ramadan, professor i islamiske studier ved Oxford University, medlem af Tony Blairs komite til bekæmpelse af islamisk ekstremisme og en af de mest fremtrædende muslimske tænkere i Europa og fortalere for såkaldt euro-islam. Det vanvittige er for Ramadan den måde, kontroversen om Jyllands-Postens Muhammed-tegninger er eskaleret ud af kontrol. Med massedemonstration mod Danmark i går i Yemen, bombetrussel mod den danske ambassade i Damaskus, protester fra nye lande som Malaysia, Indonesien, Tjetjenien og Sudan, gentagne krav om danske undskyldninger fra arabiske regeringer og religiøse ledere. Samt på den anden side optryk af de krænkende profet-tegninger i et voksende antal europæiske aviser og krav fra flere sider om modreaktioner og sanktioner mod muslimske lande og muslimer.

"På begge sider er der folk, der ønsker at eskalere konflikten. Disse aktører nærer hinandens sag med henholdsvis overreaktioner og provokationer. Det er uklogt og vanvittigt, og der er en masse uskyldige mennesker fanget i midten," siger Tariq Ramadan.

"På muslimsk side er der diktatoriske regimer, der udnytter konflikten til at demonstrere, at de er de bedste beskyttere af muslimer og islam. Men de respekterer ikke selv basale rettigheder, tillader ikke folk at tale frit og derfor har de ingen ret til at løfte pegefingeren og diktere, hvad andre må og ikke må," siger han.

"Og på den anden side, i Europa, er der en højrefløj, der ønsker at udbrede billedet af muslimer som nogle, der vil undergrave ytringsfriheden og ændre de vestlige samfund."

Tariq Ramadan ser en uhellig alliance mellem disse to fløje, som er ødelæggende for forholdet mellem den muslimske verden og Vesten, og som yderligere vanskeliggør tilværelsen for muslimer i Europa og dermed i sidste ende for alle borgere.

"Dette er måske ikke civilisationernes sammenstød, men det er et signal om det. Og alene det at begrebet dukker op i vore hoveder viser, hvor alvorlige vanskeligheder vi er i," mener han.

"Vi bør ikke narre os selv til at forfalde til disse typer af overreaktioner. Det vil blive udnyttet med stor effekt af visse muslimske landes regimer såvel som af den europæiske højrefløj. Vi befinder os mellem to stærke kræfter, hvor det handler om at være varsomme og ræsonnable."

Respekt
Tariq Ramadan siger, at den muslimske tros forbud mod at gøre billeder af eller blot gøre sig forestillinger om profetens fremtoning er dybt rodfæstet. Selve det at tegne profeten opfattes således af mange som et tegn på disrespekt. Når man dertil føjer at gøre Muhammed til en vittighed, gøre nar af ham, så er man ude i helligbrøde.

"Der er simpelthen ikke tradition i islam for at le ad religionen. Og det gælder i øvrigt også andre konservative religiøse samfund. I det sydlige Italien gør man heller ikke meget grin med religionen."

"Det er derfor, det kommer til så stærkt passionerede reaktioner, at man i Vesten oplever det som overreaktion. Og fordi det er tilfældet, er det vigtigt for muslimer - ikke mindst muslimer i Europa - at prøve at forstå, hvad der er sket i Vesten. Nemlig at man gennem det seneste århundrede har fjernet sig fra religionen og nu hyppigt gør den til genstand for vittigheder og satire - det rammer jo både præsterne, paven og Jesus."

"Muslimer bør forstå, at de godt nok har ret til at påpege, at 'dette er ikke vores måde at forholde os til religionen på, og det bør I respektere', men samtidig må de fastholde fornuften og forblive rimelige i måden, de reagerer på Vestens omgang med religionen. Altså ikke lade følelserne løbe ud af kontrol."

Eroderet forhold
Før de muslimske reaktioner løb løbsk, blev Tariq Ramadan i november spurgt af Jyllands-Posten om sin holdning til tegningerne.

"Mit svar var, at det var uklogt at trykke tegningerne, at muslimer ikke er vant til, at man gør sådan med religionen, og at jeg ville ønske, at der ville blive udvist gensidig respekt på det punkt. Det var svaret, og dermed burde det være overstået. Der burde ikke være reageret yderligere. Sådan synes jeg den muslimske reaktion burde og bør være."

"Samtidig bør Vesten gøre sig en større anstrengelse for at forklare, at dette ikke er udtryk for en krig mod islam, men blot en måde at kommunikere på. Samtidig med at Vesten må forstå, at det ikke er frugtbart at provokere på denne måde. Det, vi oplever lige nu, er desværre overreaktion på overreaktion."

En overreaktion, som ifølge Ramadan også har sin forklaring i, at Muhammed-tegningerne kommer i en tid, hvor der er en generel dårlig atmosfære og oplevelse af strid mellem den muslimske verden og Vesten.

"Muhammed-karrikaturerne er triste, fordi de også er en karrikatur på vores eroderede forhold. De er et billede på vor tid," siger Tariq Ramadan.

Adspurgt hvad den danske regering kan gøre for at bringe den efterhånden globaliserede konflikt om tegningerne under kontrol, svarer han: "Der er brug for, at tænksomme, besindige folk fra begge sider i Danmark finder sammen og i kor siger, nationalt som internationalt: Stop krænkelserne og stop overreaktionerne. Vi har forstået, hvor ømtålelige disse ting er i vores forhold til hinanden. Lad os tage ved lære af det og gå i dialog, selv om vi ikke er enige."

fra http://www.information.dk

Relativistisk båthorn

hulkamaniac skrev:
Kigger dagligt EB hjemmeside igennem for at se hvilke fantastiske påstande om den danske ungdom og dennes stofforbrug de har fundet på.

Jo, men der ska' da også være plads til lidt fiktion og skønlitteratur imellem det mere seriøse, hehe ;)
Og uden EB, hvem sku' vi så grine ad? Jeg synes vi ska' være EB taknemlige for den gode underholdning (bare avisen ikke kommer i _min_ postkasse, så fred være med dem)

hulkamaniac skrev:
skal Arla undskylde.

...

HA. Det var sq en smutter. Sikkert fordi jeg var skæv :wink:

Ok, ja men jeg studsede også lidt over hvad det var arla sku' ha' gjort som de sku' undskylde (udover at være dygtige til at lave business, hvilket vi også burde være (penge er jo magt, og dem uden magt lytter magt-haverne jo ikke til)). Jeg regnede med det var noget jeg bare ikke havde lagt mærke til i den samlede medie-debat.

hulkamaniac skrev:
Citat:
Ja, du må sige hvad du vil om levende mennesker. Men døde mennesker, og døde religiøse figurer (som muhammed og jesus og jomfru maria osv) er beskyttet af loven om blasfemi, så dem holder du lige så stille kæft om

Det vidste jeg så ikke.

Det er også kun _min_ mening til hvordan tingene burde være :) Jeg ved ikke præcist om loven si'r det samme (loven må tale for sig selv hvis den er Uenig, jeg taler kun for mig)

hulkamaniac skrev:
Takker for en go post JEL

Selv-tak for oplægget der ga' mig muligheden :)
det er jo et ret hedt emne ka' man se. Eller det er det ihvertfald blevet den sidste uge's tid. I den forbindelse, må jeg ikke spørge dig; hvordan definerer du blasfemi? Hvad er efter din mening blasfemi? Hvor går grænsen mellem satire og blasfemi? (hvis du synes det ska' i en tråd for sig selv, så er det ok)

Titel:
Medlem

aliaarhus skrev:
- Den ene tegning var af profeten Mohammed og en masse bomber... der bliver sat lighedstegn mellem terrorisme og islam, og det er muslimer godt trætte af.

Well, hvis de er trætte af denne sammenligning skulle de nok holde op med at spænde sprængstof omkring maven af dem selv, for derefter at slå sig selv + en masse uskyldige ihjel. I Allahs navn self'.

Edit : Hands down Xp3rt, hvis jeg ikke var så doven (af årsager vi ikke skal ind på her), ville jeg have skrevet præcis det samme som i din første post i denne tråd. Udtrykker meget godt hvad jeg mener.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Hobro
ja, 1 milliard muslimer spaender spraengstof om maven og aeder haandgranater til morgenmad...fede idiot

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hov hov... tal ordentligt din lille pikansjos

Titel:
Medlem

Flabbe, gider ikke engang værdige dig med et svar før du forstår at deltage i en diskussion med andet end mudderkastning.

Faktum er, at Saudi-Arabien opfører sig som en forkælet møgunge. Vi får ikke vores vilje, og bliver modsagt den mindste smule, så nu boykotter vi Danmark, og opfordrer til død og ødelæggelse. Skal Danmark sige undskyld? Aldrig i livet, det har JP allerede gjort. Den dag regeringen blander sig i hvad medierne må og ikke må, er ytringsfriheden død.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
stingray skrev:
Faktum er, at Saudi-Arabien opfører sig som en forkælet møgunge. Vi får ikke vores vilje, og bliver modsagt den mindste smule, så nu boykotter vi Danmark.

Tjah, USA (med Danmark i hælene) opfører sig sgu også som en forkælet møgunge, forskellen er sådan set bare at vi FÅR vores vilje pga. vores militære og økonomiske overlegenhed...Og så sidder vi og whiner over at andre opfører sig ligesom vi selv gør...flot.

Titel:
Junior medlem

Lad nu være med jeres positiv-racisme lort.

De er jo ikke kommet meget videre siden middelalderen, og det skal vi så bøde for idag ?

Selvfølgelig skal den danske regering ikke undskylde, JP har undskyldt - mere kan der for fanden ikke gøres. At de boycutter os, betyder ikke at vi bør boycutte dem, men istedet vise os som de voksne i den her sag, og lade konflikten fade ud - den konflikt har fandme eksisteret ligesiden israel blev oprettet, så der skal bare ikke pustes mere til ilden.

Jeg frygter at de meget snart smider en "dirty-bomb" i washington eller new york, og så er der fandme meget snart ikke noget der hedder muslimer eller mellemøsten længere.

En skræmmende, omend, en smule befriende tanke :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Den danske ambasade i Syrien er blevet brændt af:

Læs bl.a. her:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/02/04/190403.htm

Citat:
Syrien har svigtet Danmark, siger udenrigsministeren
04. feb. 2006 19.06 Indland Opdat.: 04. feb. 2006 19.54
De danske politikere tager meget afstand fra nedbrændingen af den danske ambassade i Syrien. Det er helt uacceptabelt, at ambassaden ikke blev beskyttet af syrerne, siger Per Stig Møller.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at de syriske myndigheder ikke har været i stand til at beskytte ambassaden, sagde udenrigsministeren til TV AVISEN. Den besked har den syriske udenrigsminister også fået fra Per Stig Møller.

Syrien har svigtet
- Syrien har svigtet, sagde udenrigsminister Per Stig Møller efter at have talt med den syriske udenrigsminister, Farouk al-Shara, og protesteret over nedbrændingen af den danske ambassade i Damaskus.

Udenrigsminister Per Stig Møller sagde også, at den syriske regering har medvirket til at tale situationen op, og at den nu har pligt til at bremse den.

- Det kan ikke nytte noget, at vi får disse sammenstød mellem kulturer, fordi nogle banditter vil have skabt så meget uro som muligt, siger han.

Opbakning på Christiansborg
Udenrigsministeren får opbakning fra Christiansborg.

- Nedbrændingen må fordømmes på det kraftigste. Det er en farlig optrapning af konflikten, og det er fuldstændig uacceptabelt, hvis de syriske myndigheder har ladet demonstranterne hærge uden at gribe ind. Det er et eksempel på en situation, der er på vej helt ud af kontrol, siger partiets politiske ordfører, Pia Christmas-Møller til Ritzau.

SF fordømmer
Også SF tager skarpt afstand fra dagens optrapning af striden.

- Jeg kan ikke fordømme handlingerne i Syrien nok. 12 tegninger i et uafhængigt dansk dagblad kan, uanset hvad man i øvrigt mener om Jyllands Postens hensigter eller dybere kløgt, ikke på nogen som helst rimelig måde retfærdiggøre dette kollektive vanvid, siger Søvndal.

SF opfordrer - ligesom Dansk Folkeparti - regeringen til at hasteindkalde Udenrigspolitisk Nævn og få sendt en skarp kritik til Syriens regering.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nede på hjørnet
http://www.filibustercartoons.com/comics/20060204.gif

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Nu må de fandme styre sig...
Ambassaden i iran er nu også blevet brændt, og i jordan har 64 parlaments-medlemmer meddelt at de vil stoppe alt samarbejde med de lande der har trykt mohammedtegningerne... Og desuden boykottet alle danske varer...

Nu er ambassaderne i Jakarta, Damaskus, Beirut og Teheran blevet angrebet...

Dansk flygtningehjælps kontor i Sudan-Dafur er blevet angrebet og lukket...

I Tyrkiet er en katolsk præst blevet skudt...

I Somalia er en blevet dræbt under optøjer...

6 døde indtil videre...

"Det nytter ikke at undskylde nu, det eneste der kan gøres er at retsforfølge han der tegnede mohammed, og henrette ham"...

"Vi er klar til at ofre os selv i mohammeds navn"... :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Infected Cope skrev:
Jeg ved ikke med jer, og om det her lyder sindsygt, men jeg er TOTALT ligeglad med hvad der foregår.. Faktisk synes jeg at det er lidt spændende... :?:

Ja... :?

Mht. hele dette halløj: Jeg kan ikke være mere ligeglad med om at de brænder Dannebrog af. Hvad rager det mig? Måske hvis de brændte mit flag af, så ville jeg blive knotten.
Jeg kom også lige til at tænke på om de ret beset ikke har noget bedre at tage sig til alle sammen? Skal man ikke arbejde når man er muslim?

Men jeg synes også at man glemmer at der nok stadigvæk er mange muslimer, i de forskellige lande, som er ligeså udeforstående. Men hvad ved jeg...? Det virker jo kraftedeme som om at det er blevet til en far/søn udflugt. Ud og tæske bygninger med kæppe.

I et indslag hér i aftes så jeg tre-fire drenge løbe væk fra én af de utallige vrede hober, hvorefter to voksne mænd hopper frem og, slår ud efter de stakkels drenge med trækæppe. Hvorfor fanden skal børnene have tæsk ligespludselig?!

Jeg vil sku' næsten nødigt sige det, men jeg finder det nærmest komisk...

Titel:
Junior medlem

Vi må virkelig have gjordt dem vrede med at bringe de tegninger, det betyder no k noget for dem som vi ik lige kan forstå, og på en måde har den
danske befolkning jo også et medansvar da det er dem der har støttet de aviser med de tegninger, men hvilken gud har sagt at de skal slå børn og brende ambasader og i det hele taget være så agrasive at det er blevet selv destruktivt der er noget der ikke er rigtigt, der er noget helt galt, som om de
har glemt at den gud de tror på også har skabt den verden de ædelægger,
der er noget galt de har det virkelig ikke godt, der hvor de ting sker, dete r da også nogle ægle tegninger men den måde de reagere på er virkelig ikke godt for noget, men vi skal sku også passe på vi ikke bliver fanget og vildlet
af de illutioner der er hos os lige pludselig er det ikke til at opretholde, og så selv destruere det måske er det det der skal ske ved det ik

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Skulle man have lyst til at vise sin afstandstagen fra denne sag og alt, hvad den har ført med sig, kan man slå et smut forbi denne side og sætte sin underskrift:

http://www.forsoningnu.dk/underskrift/

Citat:
Stands den eskalerende konflikt!

Vi, der underskriver denne erklæring, er borgere i Danmark.

Det var udtryk for en alvorlig mangel på situationsfornemmelse at offentliggøre satiriske tegninger af profeten Muhammed i et Danmark, hvor fordomme og fjendebilleder er på vej til at dominere debatten. Samtidig har reaktionerne i udlandet vist, at mange ikke har forstået, at det er vigtigt at skelne mellem holdninger udtrykt af en dansk avis og holdningerne i den danske befolkning som helhed.

Vi fordømmer på det kraftigste alle trusler og voldshandlinger og anmoder indtrængende alle, der opfatter sig som part i konflikten, om at trappe ned og tage afgørende skridt mod forsoning. Alle, i Danmark og i udlandet, skal anerkende at mødet mellem kulturer kræver gensidig respekt. Vi anmoder derfor alle om at udvise denne nødvendige respekt.

Den danske regering og regeringerne i andre berørte lande har et specielt ansvar for at skabe forsoning. Vi appellerer derfor til den danske regering og regeringer i alle berørte lande om i fællesskab at løse konflikten.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Skal vi ikke bare være venner? :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Citat:
Foghs og JPs undskyldninger er derfor ikke hverken »respekt« eller »accept«, de er intet andet end dyster realpolitik fremtvunget af international pression på et svagt land - og det er og bliver et frafald fra Oplysningens bedste principper, hvor nødvendigt det end er i situationen.

Frederik Stjernfelt har et interessant essay om affæren i Weekendavisen i denne uge "Tolerance og respekt er ikke det samme". Historiske perspektiver til tiden før 2. verdenskrig og den slags. Kan anbefales!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]