Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 00:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
På det seneste har der været en del indlæg om rygestop, fyldt med massere af gode råd.

Men jeg har stadig et spørgsmål som jeg ikke har fået svar på.
Får man nogensinde nok?

Hvis man hver søndag prøver på at lade være med at ryge, men alligevel kommer til at ryge, måske ikke mandag, men så tirsdag eller onsdag eller torsdag, gang på gang - sådan er der desværre nogen der har det - så er der jo noget galt.

Min logik siger mig, at jo mere du ryger, jo sværre bliver det at stoppe. Men jeg har set og hørt fra folk, at det er nemmere at stoppe når man har røget virkelig virkelig meget.

To af mine venner har for nyligt stoppet fra dag til anden - og ryger ikke mere, selvom alle deres venner gør det, og de endda måske har en stor mængde liggende.
Disse personer er personer der har haft enormt svært ved at stoppe førhen - og været ualmindelig hooked.

tror i at strategien minimum 10g om dagen, indtil du har fået nok, ville virke?
måske skal nogen virkelig mærke konsekvenserne før de kan realisere deres stop? Måske skal der flere bivirkninger til, end bare følelsen af at have skuffe sig selv?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: God's blind spot
Kom til et punkt hvor jeg fik så ustyrlig meget noier og nedtur af at ryge cannabis - så der fik jeg nok og har valgt at holde pause på ubestemt tid...

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg stoppede osse fordi jeg blev træt af hash, men det er nok ikke lige en god ide at prøve på at blive træt af det... det vil du formentligt ikke komme nogen steder med.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jo du bliver træt af det hvis du har et halv-stort forbrug. Eller ikke træt af det, men jeg havde det i hvertfald sådan at jeg tænkte over hvorfor jeg blev ved, da rusen blev forkortet til 15 min. og så slut. Spild af penge for lidt mind-fuck og rus i 15 min. Så efter jeg havde røget sagde jeg til mig selv at jeg skulle holde pause, men det var glemt igen ved næste joint jeg skulle ryge. Efter at have røget den, tænkte jeg på at holde pause igen. Og så videre

Men en pause på 1 uge eller mere, giver effekten igen, ikke ligeså voldsom som en pause på 1 mdr. eller mere, men nok til at man blev ordentlig påvirket igen...

Men jeg bliver aldrig ved med at være træt af tjald, efter et stykke tid savner jeg rusen ;)

Titel:
Medlem

Jeg har røget i mange år on/off. For nogle dage siden besluttede jeg mig for at tage en pause. De første par dage tænker man på, at man godt kunne ryge en fed 3-4 gange på en time :lol: . Men efter nogle dage begynder det allerede at blive bedre og efter en uge 14 dage så tænker man kun over det et par gange om ugen og til sidst slet ikke.

For nogle år siden holdte jeg faktis i 11 måneder :P

Det er bare de første 14 dage der er de værste og når man er over dem så er det ikke så slemt. Men i det første stykke tid har jeg ondt i maven, kvalme og har svært ved at sove samt nogle svedeture.

Titel:
Medlem

Jeg er efterhånden ved at være bekendt med rusen, så den ikke føles så "ny" for mig, bliver dog stadig meget blæst når jeg ryger :).
Men netop fordi der ikke er så meget at udforske længere, så er mit behov for at ryge mig skæv også dalet. Jeg vil hellere sidde og drikke et par øl, og kunne føre en samtale (har svært ved at følge med i noget som helst når jeg er skæv alligevel), end sidde og stene i mine egne tanker.
Ved ikke om man kan sige at jeg er blevet træt af rusen, men behovet er dalet efterhånden som det spændene og anderledes er gået af det, og det er blevet et rusmiddel på højde med så meget andet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

kattepik skrev:
Får man nogensinde nok?

En af mine venner fik nok for 14 dage siden og holdt en rygepause i 14 dage. Han røg helt sikkert hver evig eneste dag inden. Jeg tror ikke så meget han blev træt af selve hashen, men mere træt af at hashen ikke virkede som den plejede. Han blev simpelthen ikke rigtig ordentlig høj længere, og det blev mere røg for at undgå abstinenser med irritabilitet, aggressioner og søvnbesvær.

kattepik skrev:
Hvis man hver søndag prøver på at lade være med at ryge, men alligevel kommer til at ryge, måske ikke mandag, men så tirsdag eller onsdag eller torsdag, gang på gang - sådan er der desværre nogen der har det - så er der jo noget galt.

Tja, rent teknisk er man afhængig når man udviser den adfærd.

kattepik skrev:
Min logik siger mig, at jo mere du ryger, jo sværre bliver det at stoppe. Men jeg har set og hørt fra folk, at det er nemmere at stoppe når man har røget virkelig virkelig meget.

Det kommer nok an på ens temperament. Hvis man ikke ryger særligt meget, så føles rusen stadig fed, men til gengæld vil man nærmest ikke blive plaget af abstinenser. Ryger du meget har du nok ikke så meget af selve kærligheden til rusen tilbage, til gengæld får du slag af abstinenserne.

kattepik skrev:
tror i at strategien minimum 10g om dagen, indtil du har fået nok, ville virke?
måske skal nogen virkelig mærke konsekvenserne før de kan realisere deres stop? Måske skal der flere bivirkninger til, end bare følelsen af at have skuffe sig selv?

Jeg tror ikke strategien er alment anvendelig. Det er noget mærkelig noget med afhængighed (om det er hash, sukker eller lakridser) - for det kræver en psykologisk indstilling hos den afhængige at gøre noget ved det. Der skal være et eller andet, der vækker ens harme. Noget der siger "nu er det FANDME nok". Slankekure og afvænning ville være piece of cake hvis nogen kunne sælge "motivation for en femmer" på dåse.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Helvede
på et tidspunkt røg jeg rimelig meget fed, og synes ikke at kunne blive træt af lortet. Til sidst føltes det dog ikke godt... jeg havde altid noier på når klasselæren kiggede på, så det var ikke så det dejligt som det burde have været

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg har røget i ca 10 år..... De første 8 år måske i gennemsnit et par gange om ugen.... Men for et par år siden begyndte jeg så at ryge hver dag. Mellem 2 og 5 joints om dagen....
Men jeg blev træt af det og holdt en måneds pause, for et par måneder siden. Faldt dog i igen og begyndte at ryge hver dag.
For mig blev det kedeligt, men jeg havde også svært ved at stoppe.... Det hjælper midlertidigt på mine psykiske problemer (lettere angst)... Men efter noget tid med regelmæssigt forbrug gør det det bare værere.... Nu er jeg imidlertidigt stoppet igen (for en uge siden).... Min plan er lige som sidst at holde en ca. måneds pause, og så ville jeg gerne begrænse mit forbrug til en gang om ugen eller hver 14. dag.
Jeg har ikke været helt på toppen psykisk, tilgengæld har jeg fået mere energi, men hvis man virkeligt har lyst til at holde pause/stoppe synes jeg ikke det er det helt store problem. Jeg husker blot på hvor kedeligt det egentligt er at ryge hver dag. Problemet er så bare at det er alt for fedt, når man så prøver igen. Og det er lidt svært at holde fast i, at det hurtigt bliver en dårlig vane igen.
Min egen erfaring siger at man skal have lyst til at stoppe, hvis det skal lykkedes. Så er det tilgængeld intet problem. Det er væsentligt værere med nikotin, selvom både abstinenserne og virkningen er langt mere subtil.

Hash er et fantastisk stof, men det bliver dødens pølse at ryge hver dag. Man mister energi og innitiativ, hvor man før fik det.
En pause og et mere moderat forbrug kan absolut anbefales. Og hvis man virkeligt vil, er det ikke noget problem.

For mig skulle der et dagligt forbrug i lang tid til at indse det. Men det er jo forskelligt hvad der motivere folk til at bryde deres vaner. Jeg blev ihvertfald træt af det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngby
Citat:
Får man nogensinde nok?

jeg tro ikke man får nok.
Men som de fleste har sagt bliver russen mindre, men man bliver ikke mindre sløv af at ryger mere, og bliver måske derfor mere motiveret for at stoppe.
Jeg tror dog ikke at teorien om 10g om dagen virker[/quote]

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
AKFisken skrev:
Citat:
Får man nogensinde nok?

jeg tro ikke man får nok.
Men som de fleste har sagt bliver russen mindre, men man bliver ikke mindre sløv af at ryger mere, og bliver måske derfor mere motiveret for at stoppe.
Jeg tror dog ikke at teorien om 10g om dagen virker

Jeg forstår ikke helt hvad du mener (måske fordi jeg er skæv ;) :lol:) men man bliver netop mere sløv af at ryge meget hash. Sløv og kronisk skæv... Rusen ændrer karakter, så den psykiske del af rusen blegner. Ingen grineflip, meget mindre eufori og meget mere sløvhed. Du bliver træt, og sidder bare og sumper

Men det er med til at jeg ihvertfald stopper en gang i mellem hvis det er ved at tage overhånd. Holdt fra sidst november til midt i januar med at ryge en gang i mellem, weekends, ferie og specielle lejligheder. F.eks. nytårsaften. Nu ryger jeg en gang i mellem, og ryger normalt ikke i hverdagene. Jeg kan simpelthen ikke kommer op. Dog kan der godt snige sig en lille joint ind engang i mellem :)

Man kan blive træt af alt, ordsproget "alt med måde" passer vel meget godt ind her ? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]