Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Hey..
Nogen der har hørt eller prøvet nogle piller mod nerverne til f.eks køreprøven???
Promanoll eller propanol et eller andet..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
jeg går ind for 10 dybe indåndinger og mental forberedelse istedet!

Titel:
Flueknepper kongen

ß2-antagonister (beta-blokkere) kan reducere det, men du risikerer at besvime pg.a. for lavt blodtryk.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Min kammerat har fået Propanolol på recept 2 gange til henholdsvis bil- og motorcykel-kørekort... Han bestod.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
veritas skrev:
ß2-antagonister (beta-blokkere) kan reducere det, men du risikerer at besvime pg.a. for lavt blodtryk.

Det er små doser. Med mindre man i forvejen har hypotension, skulle der ikke være nogen problemer. Formoder, man får målt blodtrykt inden receptudskrivning.

Edit: Kan være, at min farmakologiske viden ikke er tilstrækkelig, men er der ikke tale om non-selektive antagonister, hvorfor de både er ß1- og ß2-antagonister?

Titel:
Flueknepper kongen

Lemmy skrev:
veritas skrev:

Det er små doser. Med mindre man i forvejen har hypotension, skulle der ikke være nogen problemer. Formoder, man får målt blodtrykt inden receptudskrivning.

Edit: Kan være, at min farmakologiske viden ikke er tilstrækkelig, men er der ikke tale om non-selektive antagonister, hvorfor de både er ß1- og ß2-antagonister?

Jo, men de har iirc størst affinitet for ß2 :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: God's blind spot
Jeg har med succes brugt Propanolol til både min bil køreprøve og til eksaminer.

Mvh
DH

Titel:
Junior medlem

Oki mange tak..
Så prøver jeg lykken med Propanolo, kan man bare gå til lægen
og få recept til dem sådan uden videre?

Titel:
Medlem

giraffenklaus skrev:
Oki mange tak..
Så prøver jeg lykken med Propanolo, kan man bare gå til lægen
og få recept til dem sådan uden videre?

Der kan jeg ikke helt hjælpe. Min moder kender min læge rigtig godt, så hun fik vidst fixet et eller andet.

Mvh
DH

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, de fleste læger burde være forstående overfor eksamensangst, og hvis du samtidigt siger at du har fået anbefalet propanolol, burde der ikke være nogen problemer...

Der er ingen lamme-potentiale i det, men det er yderst effektivt efter stimulanser.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Paris +
jeg dumpede 4 gange til køreprøven :lol: pga nervøsitet.

Ved femte prøve tog jeg ½ eller 1 mg rivotril (benzo) og jeg kørte lige så rutineret som jeg efterhånden kørte med min kørelære.

Kan anbefales med måde......

Titel:
Medlem

Jim M. skrev:
jeg dumpede 4 gange til køreprøven :lol: pga nervøsitet.

Ved femte prøve tog jeg ½ eller 1 mg rivotril (benzo) og jeg kørte lige så rutineret som jeg efterhånden kørte med min kørelære.

Kan anbefales med måde......

Jeg dumpede 3 gange, nappede betablokker den 4. gang og bestod. Det er godt hvis man er RØV nervøs.

Mvh
DH

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Se, jeg dumpede min første køreprøve, og bestod den næste - helt uden hjælp af betablokkere (nok fordi det var sidste tur inden lukketid, en fredag)...
jeg har siden været til 3 mundtlige eksamener, hvor den første var spækket med nervøsitet - engelsk, gav et 7- eller 8-tal.
siden var jeg til fysikeksamen, hvor jeg havde fået et glas propranolol - jeg fik et 9-tal (fuck hvor jeg bandede) - men jeg var stadig ret nervøs.
endnu mere siden var jeg til biologieksamen, hvor jeg også havde spist propranolol, drukket en pæn sjat gin, inden jeg tog afsted, og sovet med bogen under hovedpuden (havde glemt at læse, så jeg måtte tage mine forholdsregler) - jeg fik 11, men jeg var stadig betragtelig dirrende....
konklution: det samme som lægen sagde da han gav mig dem = når du har taget nogle stykker, vil du finde ud af at du ikke har brug for dem (mod nærvøsitet, men det gjorde han ikke opmærksom på). Han skrev en recept uden nogen test og uden et gyldigt sygesikringskort....

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Syd for universet
kattepik skrev:
jeg går ind for 10 dybe indåndinger og mental forberedelse istedet!

Jeg går klart ind for den her. jeg har aldrig dumpet en eksamen (7-9-13) og har heller aldrig taget noget angst dæmpende - jo en gang var jeg pisse fuld til en afgangseksamen men det var ikke pga nervøsitet.

Mit "trick" er at jeg overbeviser mig selv om at jeg er den bedste i hvad det nu er der skal testes i. når jeg selv tror på det så er der ingen nerver og man bliver langt mere selvsikker. metoden virker især ved mundtlige prøver da man jo kan forklare hvad man mente. Det kræver naturligvis at man er bare en smule forberedt og at man kan snakke med om emnet men hvis man kan sine ting i hovedtræk virker det fint.

Hvordan man så får overbevist sig selv om at man kan emnet er lidt sværer. normalt sidder jeg og gennemgår det der nu skal gennemgås og siger til mig selv: "det der kan jeg godt", "det er jo for nemt" etc.

samtidig kan man osse prøve at forstille sig hvad det værste der kan ske hvis man dumper. eks vente en måned mere på sit kørekort. Det er til at overleve så derfor kan man osse slappe mere af når man ved at det ikke gør noget særligt hvis man dumper.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
TT > Jeg synes, din pointe er lidt "uklar" - virkede betablokkerne eller ej? Tror du, at dine karakterer havde været lavere, hvis du ikke havde taget dem?

Desuden så kan det jo være, at du er den samme type eksaminand som jeg; typen der møder op og er ved at skide i bukserne, men når han så har fået sagt de første tre-fire sætninger og alting går ok, så falder hans puls voldsomt. Betablokkere er nok mere til dem, der møder op så pisse nervøse at de i stedet for at komme igang begynder at stamme, hvorefter den infamøse sorte klap går ned, og de ikke siger et eneste ord til deres "forsvar." Eliteeleven der får 05 og 6 ved alle eksaminerne fordi han/hun er for nervøs til at svare på spørgsmålene.

Jeg lider faktisk af performance anxiety, men på det HF hvor jeg gik, blev der tilbudt to kurser i det. Først et der handlede om fremlæggelser i det daglige, dvs. overfor ens klasse/hold. Jeg tog det kursus første år, og det hjalp mig en del. Andet år valgte jeg så, at melde mig til det kursus, der gik mere specifikt på eksamensangst. Det var selvfølgelig meget af det samme, som der havde været på det forrige kursus, men jeg syntes, at jeg fik en del ud af det. I sandhedens tjeneste bør jeg lige tilføje, at der var en pige på det kursus 2. år, der tilsyneladende slet ikke rigtig fik noget ud af det. Det skal dog siges, at hun heller ikke fordybede sig særlig meget i de opgaver lærerne gav os, og i det store hele havde en "opgivende attitude" overfor sit problem. Jeg tror heller ikke, det gjorde det bedre, at hun ikke var særlig stærkt fagligt funderet.

Mvh. Psyko

Titel:
Junior medlem

Fredag d. 20 var så dagen jeg skulle op..
Mega træls for vidste ikk om min prøve ville blive
aflyst pga vejret var af den grund os xstra nervøs
men fik en god gang morgenmad og 40mg propanolol
fik så at vide at min prøve ikk ville blive aflyst tog derop og
BESTOD...
Er mega glad..

Men tak for hjælpen folkens..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: baskerlandet
tillykke klaus... rart at høre...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Nu har jeg egentlig ikke fulgt med i det her topic, men du har bestået en køreprøve, så juhuuu :D Tillykke

Titel:
Junior medlem

Da jeg har en arvelig tildens til rysten på hænderne (benign essentiel (familiær) tremor) har jeg gennem de sidste 10 år brugt Probranolol 40mg. Men jeg har aldrig oplevet at de gjort mig mindre nervøs, de har blot fjernet min rysten på hænderne. Så med mindre der er tale om en eksamen hvor man er afhængig af sin finmotorik (musiker el.) kan jeg ikke se den store ide i at bruge dem i eksemens øjemed. Men da det er en forholdsvis ufarlig medicin i små mænger (20-40 mg) er det vel et godt valg til at opnå en placebo effekt! :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg er generelt lidt nervøst anlagt, jeg synes baldrian hjælper vildt godt på det..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]