Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 01:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lys
Junior medlem

Geografisk sted: Skive, Danmark
Hey....

Jeg har et kælderrum som meget snart bliver mit dyrker-rum.

I min gamle lejlighed havde mine venner planterne i et skab - med lysstofrør - det virkede... lidt.

Kan hamp vokse under "gro-lux" rør? (dem til akvarier der får planterne til at vokse?)

Jeg har også et disko UV rør (blacklight) - kan det bruges til noget?

rummet er på 5.5 kvadrat meter, og det bliver beklædt med søvlpapir. Hvor meget lys skal der egentlig bruges? (per kvm)

In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
Hej

Dit blacklight kan ikke bruges overhovedet, da de giver et helt forkert lysspectrum.

Planter bruger primært det røde lysspectrum og til dels blå. Så nogle gro-lux vil nok kunne bruges.

Jeg har selv et enkelt gro-lux som nok ikke er helt nok.

jeg læste inde på http://www.hempcultivation.com at for ordentlige resultater så skal man bruge 2000 lumens pr. square feet men jeg ved dog ikke hvor mange lumen gro-lux er på.

Men hvis du vil være sikker på at få succes så anskaf dig en min. 400 watts HPS lampe, elregningen bliver dog nemt lidt pebret Billede

ellers prøv med en 3-4 stk's 36 watts gro-lux

og så skal planterne have ca. 18 timers lys i deres vegetative vækst og 12 timer når de skal blomstre

Junior medlem

Hmm.. ok

Jeg regner med at gå efter Gro-lux løsningen, da den nok passer min pengepung bedst.

Jeg ved ikke 100% hvor mange planter jeg skal have - men kælderrummet er på ca. 5.5 kvadrat meter, hvor jeg regner at ca. 1-1.5 kvm skal bruges til tørring.

Jeg tror der ca. skal være 9 planter, så det bliver nok omkring 9 grolux rør der skal installeres.

Er der en bestemt type rør der egner sig bedst? - jeg tror nok de kigger lidt nede i dyrehandlen når jeg kommer og ber om 9 rør og amaturer - gad vide om de lugter lunten...

De gro-lux rør jeg kender er svagt lilla skær.

Kan hvide standard lystofrør overhovedet bruges?

~Wiruz, The Digital Hippie

Dedikeret medlem

Geografisk sted: dfdf
hey prøv at sætte noget flamingo op på væggen førdst og så søvl papir, på den måde holder du mere på varmen, (ellers er der noget med at man ikke kun skal bruge gro lux men kombinere det med en anden "måske den der hid lampe som folk snakker om)

Junior medlem

test

Junior medlem

Væggene skal isoleres med flamingo - der er sq lidt koldt dernede for tiden.

Væggene og måske loftet bliver beklædt med sølpapir. Jeg læste mig til at man i modsætning af hvad jeg troede, ikke skal vende den blanke side udaf, men derimod den matte da det spreder lyset og gør det mere diffust.

~Wiruz, The Digital Hippie

Medlem

Geografisk sted: Viborg
Hey, rolig rolig!!

Lad være med at købe lysstofrør hos dyrehandleren - de er alt for dyre! Det du skal gøre, er at få fat i nogle ganske almindelige Cool White lysstofrør. Du kan få dem all steder. Evt. mixe dem med nogle Warm White rør. Jeg er ikke 100% sikker på det helt nøjagtige forhold du skal have dem i, for at det giver dig max. udbytte (3 Cool White til 1 Warm White - eller omvendt?!?). Med lidt held, kan du finde de stumper du skal bruge så du selv kan lave dit eget armatur. Rørene bliver aldrig så varme, at de kan antænde f.eks. træ, så du kan roligt bygge din egen ramme af træ til at have dem i. Hvis du kigger på et almindeligt armatur til lysstofrør, vil du se at de faktisk kun er en masse metal og nogle få komponenter. Med lidt snilde, kan du sagtens tage de komponenter du skal bruge og fjerne hele metal-delen. Det helt smarte ville jo være at gå ned til en el-forretning og købe alle løsdelene, og så samle det i dit eget "armatur". Når du dyrker med lysstofrør, skal du tænke på, at lysene altid skal være så tæt på planterne som muligt. Optimalt skal alle planter være indenfor ca. 3-5 cm. Hvis du vælger at hænge dine lys i lænker (købes i ethvert byggemarked) giver det dig en ekstra mulighed for kontrol. F.eks. kan du placere dine mindre planter i den ene ende, hvor lysene så hænger lidt lavere. Hvis du laver armaturet rigtigt, kan du presse mange lysstofrør over 1m2. Hvis du f.eks. laver en kasse på 120x120 cm. (jeg mener 40W rørene er 120cm?) og sætter 6 Warm og 6 Cool rør i (eller flere/færre), får du 480W (eller ca. 37W pr. kvadrat fod) . Det vil være ok (måske lidt i underkanten) til at starte med, hvis du vil dyrke på ca. 1m2. Hvis du vil hjælpe dine planter, sætter du et par lys ned langs med siden på planterne. Lyset fra rørene mister hurtigt deres effektivitet, så det vil hjælpe når planterne bliver større. Ang. prisen på et sådant udstyr, kan jeg ikke hjælpe. Jeg ved, at 40W rørene er ret billige, og stumperne til at bygge armaturet med kan man jo være heldig at finde i en gammel lampe et sted. Du kan i hvertfald få mange 40W Cool White rør for de samme penge en 400W HPS lampe koster. Og i dit tilfælde, med den størrelse "have" vi snakker om, ville en 600W nok være et bedre valg. Begge typer lys udsender selvfølgelig en hvis form for varme, men din ide med at bruge flamingo er ok. Bare sørg for at komme det under potterne også. Det er vigtigt at rodtemperaturen er god, hvis du vil have sunde planter. Grunden til at man skal bruge den matte side af sølvpapiret er, at man kan komme ud for at man skaber "hot spots", altså steder hvor lyset samles og brænder planten. Det kan du undgå ved at bruge den matte side. Men start i det små - brug billige frø til at starte med - der er mange fejl der skal gøres, inden du får din første høst i hus. Men det er klart besværet værd!

Peace...

[This message has been edited by GreenGod (edited 04-02-2001).]

Junior medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Hvor mange planter har du tænkt dig, du skal ha'?? Hvis du kun skal have en 2-3 planter, så kan du godt nøjes med en 250w hps til blomstring, og 4x36w gro-lux til vegetative. Så sparer du lidt. Men hvis du vil have 10 planter, så skal du op og have omkring 10x36w til vegetative, og en 600w hps eller 1000w til blomstring.

Junior medlem

Du bliver nødt til at supplere med en HPS under blomstring, ellers giver dine planter slet ikke noget i forhold til hvis du bruger en HPS. Eller hvis du slet ikke har pengene til at købe en HPS, så SKAL du skifte dine alle din "Cool rør" ud med "Warm". Så alle dine rør er "Warm" under blomstring.

Held og lykke Wiruz.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Wild Wild Westjylland
Jeg har også længe gerne ville i gang med at dyrke men det er jo så skide dyrt, så det er blevet lagt lidt på hylden!
Kan det passe det skal være så dyrt?

Hvad vil det sådan ca koste ialt for 10 planter, hvis man vil det bedste for sine planter og penge og plads ikke er noget problem?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det behøves ikke at være så dyrt og avanceret!

Personligt lader jeg mine frø spire og vokse 10-15 cm. indendørs i vindueskammen. Når foråret rigtig har sat sig - graver jeg et hul til hver plante i haven. Hullet fyldes med 2/3 pottemuld og 1/3 sand eller grus.
Derefter gør jeg ikke andet end at kigge lidt på dem i ny og næ.

Man får måske ikke 500 g super pot, men det bliver da ofte til 100-200 g rimelig god pot.
Det bedste ved denne simple og måske mest autentiske metode er at det faktisk ikke koster mere end 300-400 kr. samlet!

Hvis I spørger mig, så er det sku blevet en smule for avanceret at dyrke pot indenfor de sidte 2-3 år.
Billede

------------------
zIoN iS fOr ReAl -

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
jeg må give GreenGod ret det er ikke nødvendigt med hps lamper og gro lux kan slet ikke betale sig, jeg har en gammel bog om dyrkning af planter indendørs under kunstlys og forfatteren anbefaler også alm. coolwhite eller warmwhite, man kan også få nogle nye rør som er lidt dyre men som geíver mange flere lumen i forhold til hvor meget watt de bruger.

Dedikeret medlem

GreenGod -> Jeg går ikke efter det helt store udbytte, ideen med det hele fra starten var bare at jeg ville se om jeg kunne få nogle enkelte planter til at give lidt ryger Billede

Medlem

Geografisk sted: Viborg
Liquid Raver - Hvor meget "udbytte" går du efter??

Peace...

Junior medlem

Tak skal i have - nu ved jeg præcist hvad jeg skal have fat i... det bliver fedt at se de små frø blive til noget...
Billede

Dedikeret medlem

GroLux er Coolwhite....

og der er andre typer som er warmwhite...

de kaldes oxo for flouroserende... men jeg anbefaler dig at købe HPS til blomstringen, hvis du oxo har købt nogle gode frø...

------------------
Mvh Smurf3¤o0
-RYG BANG-
-= HAMP GUIDEN KOMMER SNART =-
www.smurf3000.com

Dedikeret medlem

Hvad koster sådan en HPS?
Og jeg læste tidligere at EL regningen kan bliver stor! Nogen der har erfaringer med dette? Billede

Dedikeret medlem

JA lampen koster 1200-2000.... med reflektor og ballast...

og regningen for en 600W er ca. 300 kr. om måneden, i 3 mnd. Hvor den er tændt 12 timer i døgnet..

men udbyttet fra en HPS/HID lampe er oxo væsentligt højere end ved nogle sølle dagsslystofrør...

så i forhold til at bruge 300.- om mnd på noget strøm i stedet for 10g. standart... så får du meget igen for i 300.-

kig evt denne post her står en lille udregning. ellers kommer guiden snart så er det beskrevet der oxo...

------------------
Mvh Smurf3¤o0
-RYG BANG-
-= HAMP GUIDEN KOMMER SNART =-
www.smurf3000.com

[This message has been edited by smurf3000 (edited 07-02-2001).]

In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
fik af vide ude på skolen, at man sagtens kan købe HPS lamper under 400 watt.

Man kan faktisk få næsten lige hvad man vil have.

men er der nogen som kender en forhandler som også sælger til private???

Junior medlem

Endnu engang, her er et link til hafnburg i tyskland. http://www.hanfburg.de prisen er 145DM for en 250w HPS og en 400w HPS, en 600w HPS koster 210DM. Forsendelsen er ca. 70DM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]