Astral skrev:
http://www.cnn.com/2004/TECH/ptech/01/09/nanotech.health.reut/index.html
På det link du kom med for-oven, står der blaa følgende:
Citat:
Modern humans breathe in considerable numbers of nanoparticles on a daily basis in traffic fumes and even from cooking. In some individuals they can trigger asthma or even cardiovascular problems, by setting off an inflammatory response from the body's immune system.
The new materials being developed through nanotechnology -- which involves manipulating matter on a scale of a billionth of a metre, or about 80,000 times smaller than the thickness of a human hair -- might trigger more severe reactions.
Så i teorien ku' du sikkert godt ha' ret.
Jeg ved ikke præcis hvad man ka' fremstille via nano-tech, men hvis det er muligt at lave en 'robot' der enten ka' modtage radio-signaler (ligesom feks når de 2 rover's på mars blev fjernstyret rundt på planeten), eller som ka' for-programmeres til at udføre bestemte handlinger efter særlige mønstre (hvilket også er standard teknologi i rumfarten. Altså en slags AI, 'kunstig intelligens'), så er der ikke noget teoretisk i vejen med astral's ide/bekymring.
Det er jo samme ide (mere eller mindre, eftersom det jo er på en noget større skala end nano-tech) man bruger i feks det heden-gangne 'tårnfalken-projekt' (staten's lidt Uheldige forsøg med fjernstyrede overvågnings-fly), hvor man fjernstyrer små fly med et kamera indover fjenden's territorie (og hvor man teoretisk set sagtens ku' udstyre de små fly med rigtige våben og ikke bare 'harmløse' kameraer (en lille beholder fyldt med ricin feks (som terrorister i london jo _har_ forsøgt at bruge til terror for 1 eller 2 år siden, såvidt jeg husker), eller sygdommen kopper måske))
Hvis nano-robotter ka' fjernstyres på samme måde, og det ved jeg ikke om de kan, men hvis de kan så kan man formentlig godt programmere en nano-robot til feks at 'spise' hjerne-celler, og dermed på sigt bruge dem som feks assasinations-våben mod Uønskede ledere i Ulande verden over (eller hvad ejeren af teknologien nu ellers måtte finde på)
Alt det værende sagt, så er jeg dog selv en varm tilhænger af nano-tech

(bare fordi nogle af vores medmennesker er lidt syge, betyder det jo ikke at vi alle er det. Og teknologien ka' sikkert bruges til mange positive liv-reddende ting også. Al teknologi har jo begge sider, det gode og det onde, i sig, afhængig af hvordan det benyttes (feks si'r de der har været adskillige kniv-overfald her i december, syge mennesker, men det betyder jo ikke at kniven ikke stadig er enorm go' til at skære brød med))
Det eneste reelle man efter min mening ka' gøre, i sager som det her, er at forlange at teknologi som denne er under forsvarlig kontrol, og at hele befolkningen har indsigt i hvad der foregår. Ikke noget med sær-love der gør det Umuligt for den almene civilisation at føle sig sikker.
Det er iøvrigt den samme problem-stilling som omkring atom-teknologi. Noget teknologi er simpelthen for farlig til at den ka' overlades til det frie marked eller private virksomheder. Nogle ting _skal_ være under folkelig kontrol, og uden for nogen enkelt-person's ejerskab eller patent-rettighed. Menneskeheden må altid komme i første række. Og den bedste garanti for at dét sker, er hvis vores samfund er et vi alle ønsker at værne om (og den lyst får vi kun hvis vi ikke begrænser hinanden's livs-muligheder for meget, med for mange forbud og den slags (hint-hint!))