Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 00:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: N2O
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg håber det er postet i korrekt fora.

Jeg har gået lidt og tænkt på om all time favorite crack, hippie crack, er sådan særligt hippie? Det jeg tænkte på er hvordan sådan noget bliver produceret eller evt hvordan det teoretisk kunne foregå? Altså selvfølgelig kan der være et højt forbrug af recurser til at lave trykflasken, men hvordan kan man udvinde n2o? Trækker man det ud af luften, eller er det en eller anden proces der udvikler det?[/i]

Titel:
Insane psychedelia user!

Der findes mange måder at lave N2O på. Læs evt. artiklen her, der beskriver ulemper ved nogle af fremgangsmåderne og beskriver en syntese ved brug af salpetersyre, svovlsyre og urinstof (herligt trivialnavn ;)).

Senest rettet af Dr. Phibes 03 nov 2005 11:40, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
N2O er faktisk en ret betydningsfuld drivhusgas; efter CO2 og methan er den den gas som bidrager mest til effekten.
:wink: Det lader dog ikke til at du behøver få specielt dårlig samvittighed af den grund. Den langt mest betydningsfulde kilde til atmosfærisk N2O, er husdyrshold, specielt produktionen af store mængder foder med højt proteinindhold. Det estimeres at hold af husdyr står for emission af mellem 1 og 2 millioner tons N2O til atmosfæren pr. år. Se evt. link til KILDE.
Jeg har selv tænkt en del på det seneste omkring hvorvidt rekreativ brug af lattergas kunne være skadeligt for miljøet. Så vidt jeg er kommet frem til ind til videre, er "udslippet" ganske negligibelt i forhold til de mængder der skabes naturligt. Jeg vil også tro at en stor del af gassen metaboliseres til andre ting i kroppen; det virker i hvert fald til at en god del af udåndings-gassen består af noget andet. :P Ellers kunne man vel bare blive ved med at anvende de samme patroner gas efter man har indåndet dem?
Her kan du se et diagram over fordelingen af årsagerne til menneske-forårsaget N2O-udslip: Billede

Jeg tror det ville være en særdeles fin idé hvis man fandt en metode til at fiksere gassen fra atmosfæren. På den måde ville man nedsætte drivhuseffekten, og samtidig få en deeejlig masse god lattergas - som i hvert fald kunne inhaleres uden skrupler.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
Prometheus : jeg ved ik.. :) jeg har utallige gange i N2o sammenhæng prøvet at suge 1-2 partroner i et sug for derefter at puste luften(gassen) ind i en tynd plastikpose for derefter os at få efekt af den luft(gas) der var der i.., nu har jeg jo så selvfølig os været pænt blæst alle gangene 8) men tænktet på om du måske hade en forklaring på at udåndingsgassen ik sku ku bruges igen ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
ARK skrev:
Prometheus : jeg ved ik.. :) jeg har utallige gange i N2o sammenhæng prøvet at suge 1-2 partroner i et sug for derefter at puste luften(gassen) ind i en tynd plastikpose for derefter os at få efekt af den luft(gas) der var der i.., nu har jeg jo så selvfølig os været pænt blæst alle gangene 8) men tænktet på om du måske hade en forklaring på at udåndingsgassen ik sku ku bruges igen ?

n2o'en bliver optaget igennem lungerne og ud i kroppen. Jeg mener der er 7 liter n2o i een patron og din lungekapacitet ca også deromkring. Derfor kan man ikke optage 2 hele patroner og det er der pose-tricket kommer ind i billedet da du så kan få så meget n2o i kroppen som muligt. Men pas på, det er ikke super smart at blive ved med at indånde den samme luft da CO2en fra din udånding ikke kan erstatte rigtig ilt. Man kan (hvis man er brændt nok) dø af kvælning

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
joo., men nu kan man nu os få nogen partroner der istedet for 7 er på 9 12 og 15.. jeg har ik set dem i danmark men i tyskland..., men jeg takker for forklaringen... :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

shinsou skrev:
Jeg mener der er 7 liter n2o i een patron og din lungekapacitet ca også deromkring.

Der er 8 gram i en patron, og det svarer til 4 liter.
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 373#140373

Titel:
Junior medlem

Yup, 8 g.

Titel:
Medlem

Det har ingen ting at sige om man udånder i en plastik pose, for mener ikke at det er mere end 10% jeg fik afvide til første hjælp der bliver optaget i lungerne.

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
hmmm hvis man nu kun optager 10% i det halve minut man har sassen i lungerne, kan man puste ud i en pose, og inhalere det igen - så kan man optage 10% af de resterende 90% - jeg ved ikke om tllene er rigtige, men det er idéen med posen; at kunne få mest muligt ud af patronen, uden at føle at man er ved at blive kvalt - men ja, man skal være varsom...

Titel:
Medlem

kunne forstille mig at der bliver mere optaget når man holder det inde. men det er ikke noget jeg ved

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Ja, jeg tror også der bliver optaget væsentligt mere end 10% af gassen. Når jeg tager et hit N2O holder jeg som vejret så lang tid som muligt. Derved øger man trykket i lungerne, og der vil derfor blive presset mere gas igennem alveolerne.
Personligt synes jeg ikke, at jeg får vildt meget ekstra ud af at ånde resterne i en pose og indånde det igen.

Titel:
Medlem

http://www.netdoktor.dk/sport/traening/kondi.htm

af 20 L luft for man ca en liter ilt der optages. de 20 liter indeholder ca. 4L ilt dvs. man kan konkuldere at der optages ca. 25% af luften der indåndes, (da luften ca. indeholder 20% O2 og 80% CO2)
Men det er jo meget afhænig af hvor veltrænet man er, og der er naturlig vis taget udgangs punkt i at alle på psy.. er vel trænet :roll:

ARK: Jeg er selv tilbøjelig til at give noname ret, da mængden af udåndet CO2 vil stige og derved konterminere den dyrbare N2O (som det ses ved black out hos fri dykkere), så hvis du er for nærrig til at tage en patron mere burde du bygge dig en rebreather:

http://www.lungfish.dk/SCR%20scrubber/S ... rubber.htm
Dvs du blæser udåndnings luften gennem kalk der binder CO2´en således at der kun er O2 og N2O tilbage. Du kan stadig nå at bliver den første i verden der har sådan en !! :D

Titel:
Flueknepper kongen

gehena skrev:
http://www.netdoktor.dk/sport/traening/kondi.htm

af 20 L luft for man ca en liter ilt der optages. de 20 liter indeholder ca. 4L ilt dvs. man kan konkuldere at der optages ca. 25% af luften der indåndes, (da luften ca. indeholder 20% O2 og 80% CO2)
Men det er jo meget afhænig af hvor veltrænet man er, og der er naturlig vis taget udgangs punkt i at alle på psy.. er vel trænet :roll:

ARK: Jeg er selv tilbøjelig til at give noname ret, da mængden af udåndet CO2 vil stige og derved konterminere den dyrbare N2O (som det ses ved black out hos fri dykkere), så hvis du er for nærrig til at tage en patron mere burde du bygge dig en rebreather:

http://www.lungfish.dk/SCR%20scrubber/S ... rubber.htm
Dvs du blæser udåndnings luften gennem kalk der binder CO2´en således at der kun er O2 og N2O tilbage. Du kan stadig nå at bliver den første i verden der har sådan en !! :D

Jeg tror du vil finde at indholdet af CO2 i luft er meget lav. Luft består dog af cirka 79% N2 ("kvælstof"), så du forveksler de to.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@Gehena: Du bytter helt sikkert om på CO2 og N2. [CO2] er omkring 0,03% svjh.

Anyways, det kan ikke rigtigt bruges på samme måde, da du i forvejen har både ilt og CO2 i blodet. Du har ikke synderligt meget N2O i blodet i forvejen (med mindre det er en af de gode aftener, hehe) og derfor vil koncentrationsforskellene være temmeligt store ifht ilt feks.

Titel:
Medlem

hov ja det var vist noget af en typo, jeg har nok indåndet for meget N2O da jeg skrev det :( syntes ellers lige det var sådan en god ide....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]