Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 01:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sertralin
Medlem

Geografisk sted: Færøerne
Hej.
Jeg er lige staret på lykkepiller. Vinterdepression måske :p Men er det normalt at man har eg ret mærkbart body high??

Jeg har prøvet Zoloft for et par år siden, men denne gang er det nogle biligere tabletter, og jeg bliver altså rimeligt blæst av dem.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg ved ikke om det er "normalt", men det er bestemt ikke urealistisk, du ER jo påvirket af et bevidsthedsændrende stof.

Vil anbefale dig at læse indlægssedlen på din medicin (listen over bivirkninger) og evt. tale med din læge.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er helt normalt, at der opleves visse bivirkninger i starten af behandlingsperioden, men de værste bivirkninger skulle meget gerne aftage efter 1-2 uger, som den egentlige effekt begynder at kunne mærkes.

Titel:
Insane psychedelia user!

Drupe skrev:
Jeg ved ikke om det er "normalt", men det er bestemt ikke urealistisk, du ER jo påvirket af et bevidsthedsændrende stof.

Vil anbefale dig at læse indlægssedlen på din medicin (listen over bivirkninger) og evt. tale med din læge.

Bevidsthedsændrende stof? Sertralin er ikke bevidsthedsændrende :roll:

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Treasure skrev:
Drupe skrev:

Bevidsthedsændrende stof? Sertralin er ikke bevidsthedsændrende :roll:

Hvorfor mener du ikke det? Stoffet går da ind og ændrer den måde serotonin-systemet fungerer på, og derigennem opnås en bevidsthedsændrende effekt. Ikke en voldsom ændring, men patienten bliver da forhåbentlig mere angstfri/rolig/glad/whatever, det er jo det der er meningen med at tage medicinen, ikke?

Titel:
Insane psychedelia user!

Er penicillin så også bevidsthedsændrende, fordi man bliver rolig/glad over ikke at have betændelse?

Når man omtaler noget som bevidsthedsændrende mener man at ens bevidsthedsmæssige niveau ændres, dvs. hjernen forvrænger/mistolker sanseindtryk fra sanseapparatet.

Bare fordi et stof virker på et bestemt transmittersystem betyder det ikke, at det har samme virkning som alle andre stoffer, der virker på samme system.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Treasure skrev:
Når man omtaler noget som bevidsthedsændrende mener man at ens bevidsthedsmæssige niveau ændres, dvs. hjernen forvrænger/mistolker sanseindtryk fra sanseapparatet.

Bare fordi et stof virker på et bestemt transmittersystem betyder det ikke, at det har samme virkning som alle andre stoffer, der virker på samme system.

Tror bare vi har forskellige definitioner på ordet bevidsthedsændrende så.
Du mener at bevidsthedsændrende vil sige at hjernen forvrænger/mistolker sanseindtryk?
Jeg har den idé at når noget er bevidsthedsændrende, så vil det sige at det ændrer bevidstheden (ja jeg synes selv det lyder rimeligt logisk :wink:).
Mener du ikke, at når du ændrer noget i hjernen, så ændrer noget i bevidstheden sig også?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvis humør er en del af ens bevidsthed må de da også være bevidsthedsændrene?

Titel:
Insane psychedelia user!

Altså hvis man skal koge det ned til marginaler, så er alt man indtager jo bevidsthedsændrende på et eller andet plan. Kaffe, chokolade, the - ja endda vand, er bevidsthedsændrende, fordi det ændrer bevidstheden, f.eks. hvis man er tørstig, så føler man sig ikke længere tørstig. The og kaffe bliver man mere energisk af og chokolade stiller den søde tand.

Jeg synes bare det er et ret voldsomt ord at bruge, når der ikke er tale om særlig store forandringer. Det er jo ikke fordi man tripper når man tager antidepressiv medicin. Man mærker bare nogle bivirkninger, som der er med de fleste lægemidler. At kalde bivirkninger og psykofarmaka generelt for bevidsthedsændrende synes jeg lyder lidt overdrevet. Det kan ændre ens sindsstemning, men ikke niveauet af bevidsthed i forhold til at snakke om bevidst-bevidstløs-bevidsthedsudvidet. Der er tale om flere niveau'er af bevidsthed altså sansning. Ellers skal man til at tale om hvad bevidsthed er og hvordan man så kan definere hvordan noget er bevidsthedsændrende.

Titel: Re: Sertralin
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

zemantics skrev:
Jeg har prøvet Zoloft for et par år siden, men denne gang er det nogle biligere tabletter, og jeg bliver altså rimeligt blæst av dem.

Min bedre halvdel har taget en del af disse milde SSRI produkter over 1-2 år (er dog trappet helt ud af dem nu). Sertralin og Zoloft er de eksakt samme produkter, blot skiftende priser. Faktisk - hvis din læge skriver Sertralin og apoteket kan se, at Zoloft er billigere, så giver de dig Zoloften. Tænk Panodil og Pamol :)

Titel:
In our memories

bevidsthedsændrende

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Hele min bagvedliggende tanke ved at kalde Zoloft for bevidsthedsændrede er nok egentlig at stoffet kan betragtes som en ultra-mild og langtidsvirkende udgave af MDMA, idet begge virker ved at øge serotoninkoncentrationen i synapserne...

Og at jeg har læst flere beretninger om folk der får en mild MDMA-lignende effekt af stoffet. Hvilket vel må kunne betragtes som en "bevidsthedsændring".

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Bevidsthedsændrende synes jeg også er et malplaceret ord for det. Min mening skyldes nok at når jeg tager det ændres mit humør fra aldeles dystre tanker og ingen engagement til et "normal" stadie hvor man kan overskue tingene.

@zemantics
Jeg vil næsten vove at påstå det er normalt med det body high du beskriver. Selvom jeg har taget det i mange år nu får jeg stadig et slags lille sug i mellemgulvet hvor det derefter føles som om min muskler slapper lidt mere af.

Den værste bivirkning er helt klart at penis ikke vil fungere i de 2 første uger man tager det :evil:

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]