Hej Morten Spiegelhaur,
Tusind tak for en masse interessante programmer, som går tæt på svindel, humbug og nu med din hash-udsendelse: dyb, dyb, kriminalitet. Udsendelsen om hash var rimelig sober, men alligevel efterlader den en række spørgsmål, som jeg håber du vil finde tid til at besvare og kigge nærmere på i fremtiden. Jeg har al respekt for, at vinklen i dag drejede sig om hashklubber, hashpushere og hashbagmænd, og alt det lort der følger med - og at du og dit crew naturligvis ikke kan nå at pille i alle spørgsmål.
1. Din misbrugsekspert fra U-Turn fik nærmest ukritisk lov til at fremføre en række påstande, som man godt journalistisk kunne have stillet spørgsmålstegn ved. Er det virkelig så simpelt, at hvis der er hash, så bliver folk overordnet set mere afhængige i vores samfund? Hvordan harmonerer det med vores erfaringer fra Holland, Schweiz og Canada? De har øget den lovlige adgang til hash uden eksplosion i brug, misbrug, afhængighed og øget indtagelse af hårde stoffer. Gør stoffer i sig selv folk uhjælpeligt afhængige, eller er det bestemte personer, der bliver afhængige ud fra en række variabler som psyke og demografiske forhold? Hvad i alverden er det for en sammenhæng, som man forsøger at skabe mellem hash og kokain?
2. Hvis folks lyst til hash skubber dem over i favnen på kokain, heroin, amf, E, kex, våben og guderne ved hvad af kriminelle elementer, kunne man så ikke overveje at legalisere hash for derved at slippe for disse skrupelløse kriminelle? Legalisering ville rive tæppet væk under enhver kriminalitet, som i dag kaster et dårligt lys over rusmidlet hash. Havde øl og spiritus været ulovligt, havde der altså også været ulovligheder forbundet med dette rusmiddel (ligesom i USA under Prohibition)?
3. Lene Jespersen fik også ukritisk lov til at fremsætte sine synspunkter uden noget journalistisk modspil. Hvorfor spørger man ikke om, hvordan det kan være at linien aldrig har været mere brutal og nultolerant, samtidig med at virkningerne af den førte politik aldrig har været så nytteløse? Lene og hendes venner opretholder hver dag en kriminalisering af cannabis, som skaber milliardmarkedet og de kriminelle bagmænd. Er skaderne af forbudet ikke større end de skader som stoffet i sig selv giver?
4. Bare fordi nogen mennesker i samfundet vil ryge en joint, legitimerer det så virkelig de ufattelige overgreb, som staten udsætter almindelige mennesker for? (Vi tænker på arrestation, chikanering, retsforfølgelse, bøder, pletter på straffeattesterne og deres karriere for besiddelser på 0,2 gram hash, og det der er værre...prøv du at være mistænkt i en sag og ryg i isolation...) Hvad er farligst: hashen eller statsmagtens straf af brugerne?
4. Har man overvejet, at det fortsatte forbud mod et ufarligt rusmiddel (ift. smøger og alkohol) også mindsker medicinsk research i cannabissens aktive stof THC? Legalisering af hash kunne med øjeblikkelig virkning give AIDS og kræftpatienter et billigt, virksomt middel, som kunne støtte deres kamp mod deres livstruende og nedværdigende sygdom. Mange oplever f.eks. kvalme og opkast i forbindelse med kemoterapi, og der er folk der helt opgiver deres kemoterapi fordi de ikke kan leve med bivirkningerne. Intet stof på planeten er til dato bedre end cannabis mod disse bivirkninger. Se evt. Lester Grinspoons beretning om hans egen leukæmiske søn:
http://www.motherjones.com/news/qa/2005 ... spoon.html.
5. Morten, du kan sgu knalde hustlerne derude. Derfor: har nogen overvejet at kigge lidt nærmere på de økonomiske og karrieremæssige incitamenter, som behandlere, politi, domstole og ikke mindst politikere har for at opretholde et grotesk forbud, der kriminaliserer hundredtusinder af helt almindelige, ansvarlige danskere?
Morten, vi kender ikke hinanden, og jeg hader personligt såvel pusherne som ordensmagten for hver deres overgreb mod civilbefolkningen. Jeg har for meget at tabe, fordi jeg rent faktisk lever et normalt og relativt vellønnet og succesfuldt liv. Derfor mit pseudonym "Malkavian". Hvis det kunne have interesse, har jeg forfattet en gratis bog om emnet legalisering her:
http://malkavian.topskud.dk/cannabismyter/ .
Med al respekt og held med fremtidens TV.
Stay sharp!
.oO( Malkavian )Oo.