z0unds skrev:
der er bare den onde ting ved stoffet, som der jo stortset er ved al ting, afhængeligheden..
Der er stort set ingen fysisk afhængighed ved THC. Der kan være en psykisk/social afhængighed, men det kan der (i princippet) også være ved at gå til pølsevognen hver dag.
z0unds skrev:
- Jeg er overbevist om at hvis det blev legaliseret ville det som alkohol være stortset umuligt at lukke salget for helt unge, samtidig med det er meget lettere lige at købe 2 ekstra gram og sælge vidre til de små unger som står og chiller foran kiosken i håb om at der kommer nogle der vil købe for dem, end det er at slæbe en ekstra ramme med ud til rollingerne på bænken overfor..
Jamen siden de helt unge alligevel nok skal få fat i det, ligegyldigt om det er lovligt eller ej, er det så ikke fint nok, at de får noget ordentlig ryger, i stedet for det andenrangs-lort, skruppeløse pushere sælger? Du kan på ingen måde stoppe salget af tjald, men med en legalisering kan du viderebringe information om det på et meget mere seriøst plan end i dag.
z0unds skrev:
det er heldigvis bare sværre at blive afhængelig af alkohol..
Ahvaffornoget? Jeg har aldrig nogensinde set dokumentation på det, du siger der. Alkohol er kæmpemæssigt afhængighedsskabende, det er THC som sagt ikke. Grunden til at flere
unge falder i tjaldfælden end alkoholen, er sandsynligvis, at det er nemmere at møde op i skole med tjallemænd end tømmermænd.
z0unds skrev:
Man kunne jo i terorien lave en liste over de gode og dårlige ting ved legalisering, så er jeg sgu bange for at der vil være en del flere dårlige elementer..
Ok, her kan du få en lille liste. Jeg har nok desværre kun gode elementer med på den, for jeg kan faktisk ikke se noget dårligt.
1: Bedre tjald!
2: Formindsket krimininalitet (det fungerer på flere plan - først og fremmest ville tjald ikke være ulovligt, og det betyder, at det ikke ville være på listen over kriminelle aktiviteter. Derudover kommer man ikke i kontakt med hardcore pushere og dermed hårdere stoffer, som er afhængighedsskabende og derfor leder til kriminalitet i tilfælde af misbrug. Man skal jo bruge mange penge til sådan et misbrug)
3: Mindre magt til / total udryddelse af visse kriminelle organisationer, som profiterer på stofsalg.
4: Flere penge til folket - skattepengene ville jo, som Malkavian har pointeret, pludselig ikke skulle bruges til den tåbelige narkokrig. Derudover ville staten kunne lægge afgifter på tjalden ligesom de gør med alkohol. I øvrigt tjener staten allerede penge på folks hash-forbrug pga. afgifterne på rullepapir.
5: Flere arbejdspladser - jeg kan ikke dokumentere den påstand, men der ville jo nok poppe en del coffee-shops op ligesom i Holland. Muligvis ville antallet af nye stillinger udligne sig, da der jo ville forsvinde en god del af politistyrken, som ikke skulle bruges mere. Dette er dog alligevel en god ting, da politiet er statsbetalt, og coffee-shops er privatejet = flere penge i statskassen.
6: Bedre information om harmreduction mm.
Der er sikkert masser af andre positive ting, så tilføj endelig flere.