Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 15:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Hehe ja, men sjovt alligevel :D

Ja det er ikke en høj procent! :lol: Satans børn! :evil:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hold topic!

Har også læst et sted på nettet at universet muligvis er formet som et dæk.. Altså at universet er "slangen i dækket".

Nogen der kan bekræfte dette? Kan ikke finde linket nu, og er alt for påvirket til at det her giver mening..

/Cope

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Infected Cope skrev:
Hold topic!

Kan ikke, jeg har travlt med at holde min penis...godt forsøgt ellers...

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko skrev:
Infected Cope skrev:
Hold topic!

Kan ikke, jeg har travlt med at holde min penis...godt forsøgt ellers...

The Hawkins erection effect :P

Infected Cope skrev:
Hold topic!

Har også læst et sted på nettet at universet muligvis er formet som et dæk.. Altså at universet er "slangen i dækket".

Hold selv topic. Emnet er matematik/astronomi, ikke kosmologi :P (ah, jeg elsker at være sprogwanker).

Man mener universet har en af disse tre former: Rundt, saddelformet, eller fladt. Skal man tro på inflations teori er det den sidste mulighed, der er den korrekte. Læs kort om teorien her.

Og prøv nu lige at google selv ;)

Relativistisk båthorn

Infected Cope skrev:
Har fået en pludselig interesse i rummet. Dets størrelse. Tidens uopklarede mysterier osv.

Men da jeg er totalt på Z-niveau mht. Matematik, synes jeg lige at jeg vil dele interessen med andre her på boardet, som måske også er lidt interesserede i det store (næsten) tomme rum over os.

Jeg ved godt det er en af mine kæp-heste, men jeg bli'r altså nødt til at sige det alligevel. Bær over med mig :) :

Rummet er ikke over dig, det er omkring dig. Det er over dig, det er under dig, det er ved siden af dig. Du bor inde i det, og er omringet af det. Du er _i_ rummet og ikke ved siden af det.

Det eneste der skiller dig og rummet ad, når du står og kigger op/ud på stjernerne om aftenen feks, er de luft-molekyler jorden's atmosfære består af.
Vakuumet mellem molekylerne er det samme her på jorden, som det er i rummet. Den eneste grund til du ikke eksploderer her på jorden, som du ville gøre i rummet, er fordi jorden trækker så meget i luft-molekylerne at de er så tunge at de holder din krop sammen (de maser dig præcis så meget at du ikke ka' mærke det, ka' man sige :) . Samme effekt som hvis du dykker ned under vandet, jo dybere du kommer jo mere føler du dig mast. Og hvis du dykker ud, efter at ha' været længe dernede, vil du 'eksplodere' fordi trykket bli'r mindre jo længere væk du kommer fra jorden's centrum (dvs op mod vand-overfladen))

Infected Cope skrev:
Jeg har via. hukommelse fra folkeskolen og lidt multiplikation og division fundet frem til at lyset tilsynesladende skulle rejse med ca. 22328,043 km/s

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

300 millioner meter i sekundet
300 tusinde kilometer i sekundet
1 millard kilometer i timen

Infected Cope skrev:
Det skulle tilsyneladende tage lyset 8½ min. (6700 sek.) om at rejse fra solen til jorden. -og et ½ sek. fra jorden til månen.

Månen er ca 300 tusinde kilometer fra jorden, så det vil ta' ca 1 sekund for lys at nå fra den ene til den anden.

En interessant ting med solen, som jeg har læst et sted på nettet, er at tyngde-kraften bruger 0 (nul) sekunder på at rejse fra solen til jorden, selvom lyset bruger over 8 minutter.

Jeg læste at man ka' observere solen's tyngde-punkt, som liggende 8 minutter foran det sted man ser lyset komme fra ('foran' ska' forståes som den retning solen bevæger sig over himlen i. Dvs at hvis man ser en sol-opgang, så er solen's tyngde-punkt stået op 8 minutter før man lys-mæssigt ser solen stå op)

Tyngde-kraften's hastighed er altså tilsyneladende større end lyset's. Måske endda 'instant' (som vel ka' oversættes med ordet 'øjeblikkelig'. Dvs den bruger måske ingen tid på at nå fra det ene punkt til det andet, men når frem med det samme)

Jeg ved ikke hvad den nyeste forskning på dette område si'r, men sidst jeg læste om det var man ikke sikker, men mente at tyngde-kraften's hastighed enten var helt vildt meget hurtigere end lyset's eller måske endda 'instant'.

Infected Cope skrev:
*Hvilke problemer er der med udregningen af tiden siden selv den kloge Albert Einstein ikke kunne præcisere tiden mere end at den er relativ?

Problemet er at man kun ka' måle tiden fra sit eget syns-punkt.

Hvis jeg feks står på månen og vinker til dig, så går der 1 sekund før du ser det. Men hvornår vinkede jeg så? Da mit ur sagde X, eller da dit ur sagde X ? Well, det afhænger jo af syns-vinklen, altså om du kigger på dit ur eller mit :)

Eller hvis du taler i satellit-telefon, så er der også en lille forsinkelse på (læg mærke til det næste gang du feks ser tv-avisen og studie-værten i danmark interviewer en journalist i irak feks, så ka' du også se der går noget tid imellem de hører hinanden (når det er live altså))

Her er et spørgsmål til dig Cope:

Hvilken af disse 2 påstande er den sande:

#1: SPACE... the fucking thing is EVERYWHERE!!
eller
#2: SPACE... the fucking thing is NOWHERE!!

For i-og-med rummet er et vakuum, altså et tom-rum, findes det så?
Det rum vi ka' se, er kun alt fyld-stoffet som findes i tom-rummet. Selve rummet, som fyld-stoffet (altså partiklerne, og planeter og stjerner, og mennesker) findes i, ka' man ikke se. Men det må jo alligevel være der, for hvor sku' fyld-stoffet ellers findes? (medmindre man mener fyld-stoffet definerer rummet)

Hvad mener du om det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]