Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 19:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Frederiksberg
:shock:
Hej alle!
I lørdags prøvede jeg svampe for første gang! Det var jo klart det vildeste og fedeste jeg nogensinde har prøvet. Jeg prøvede det med min kæreste som har gjort det en del gange før..
Nu vil jeg gerne vide, hvor ofte man kan tage svampe. Altså hvornår kan jeg spise disse vidunderlige planter igen??
Venlig hilsen Marie

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hvis du spiser nogle igen dagen efter, vil du ikke kunne mærke andet end en meget lille, mærkelig følelse, som forsvinder i løbet af kort tid. For en lille del vil tre dage være tilstrækkeligt til at få fuld udbytte, mens de fleste ser en uge som mere end rigeligt. For mit vedkommende skal jeg vente i 2-3 uger for at få fuld effekt igen. Sådan reagerer vi allesammen forskelligt.

Derfor kan dit spørgsmål ikke helt besvares... prøv dig frem, og kend din tolerance.

Bemærk at der er krydstolerance. F.eks. kan du ikke spise LSD den ene dag, og svampe den anden dag - der vil du mærke en tydelig tolerance alligevel. Det samme med alle mulige andre stoffer, som virker på samme steder i hjernen og nervesystemet.

Og ja, svampe, og psykedelika generelt, er en herlig ting!

Senest rettet af syreperlen 17 okt 2005 17:34, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Svampe er ikke planter, selvom man ellers har troet det i mange år. Ser man på Roger Whittakers 5-rigesystemet indeles levende organismer i følgende riger: Monera, protista, plantae, fungi og animalia. Psilocybinholdige svampe (familie Strophariaceae, slægt Psilocybe) tilhører fungiriget, planter tilhører plantae*. Rent faktisk har man indenfor molekylærbiologien påvist, ved studier af ribosomal RNA, at vi mennesker er tættere beslægtet med svampe end vi er med planter! :) Det er nogle skøre ting man opdager, må man sige. Men det er vidst et sidespor, som jeg kunne ramble om i flere timer...så tilbage til det egentlige svar.

Der kan ikke gives noget definitivt svar på hvornår man kan og ikke kan, det er en vurderingssag. Nogle gør det med en til to ugers mellemrum, andre gør det få gange om året. Men for din egen psykes og for oplevelsens skyld vil jeg anbefale at du ikke gør det alt for ofte, sådan at trippet bevarer sin "magi". Brug tid på at tænke over trippet. Trip kun, når du føler at du er klar til det. Det er ikke optimalt at trippe, hvis ikke man føler sig ovenpå.

*On a sidenote: Jeg fandt dette link i min research af psilocybe-taxonomien, det vil uden tvivl interesse nogen *vinker til Halifaxxx og Fanny* :P I to må forresten endeligt rette mig, hvis min post er noget tågesnak, nu havde jeg bare lige chancen for at vise mig lidt :P

Senest rettet af Dr. Phibes 17 okt 2005 17:18, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
aliaarhus skrev:
Bemærk at der er krydstolerance. F.eks. kan du ikke spise LSD den ene dag, og svampe den anden dag - der vil du mærke en tydelig tolerance alligevel.

Hvad snakker du om? Jeg har selv taget både syre/svampe i fire-fem dage i træk uden at mærke en synderlig tolerance.
Det er naturligvis ikke noget man skal praktisere ind over hver weekend, og jeg har da også efterfølgende holdt relativt lange pauser når jeg har haft sådan en festival-binge, men det er mere for at give sindet ro end at gendanne min naturlige balance.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Sejt, tillykke med at du kan lamme dig sådan :roll:

Det er faktum, at det ikke er alle der har det sådan, og at en tydelig krydstolerance kan vise sig for langt de fleste.

@Rocco Siffredi: Lyder ret interessant.

Titel:
Insane psychedelia user!

Der er som regel krydstolerance mellem de fleste ligander, der indvirker på samme transmittersystem, herunder samme klasser af receptorer, som de fleste hallucinogener gør, så Ali har nu sådan teoretisk set ret, selv om der kan være undtagelser.

Titel:
kender godt det med krydstolerance - havde noget lucy - snakkede med hende et par dage i træk - og alle 3 trips jeg smed i kraniet på anden dagen gav mig intet andet end en syret form for energi - blev godt nok underlig - men så intet - kunne dog stadigvæk høre typtaminen summe i mit baghoved.... elsker den summen :D

Men lad endelig være med at trippe svampe mere end engang om ugen - og helst slet ikke så tit - man bliver fucked up i sin hverdag og det er squ ikke sjovt for de mennesker omkring en....

noname skrev:
aliaarhus skrev:
Bemærk at der er krydstolerance. F.eks. kan du ikke spise LSD den ene dag, og svampe den anden dag - der vil du mærke en tydelig tolerance alligevel.

Hvad snakker du om? Jeg har selv taget både syre/svampe i fire-fem dage i træk uden at mærke en synderlig tolerance.
Det er naturligvis ikke noget man skal praktisere ind over hver weekend, og jeg har da også efterfølgende holdt relativt lange pauser når jeg har haft sådan en festival-binge, men det er mere for at give sindet ro end at gendanne min naturlige balance.

Ehm - for at givet sindet ro vel det samme som at genoprette naturlig balance - kemiske reaktioner i din hjerne - rester af det - slappe af - kemiske reaktioner tilbage i balance.........

Titel:
Moderator
Brugeravatar

@Treasure: Ja det er rigtigt nok, men når der er en ret markant forskel på, hvor hurtigt og hvor kraftig en tolerance folk udvikler, så mener jeg stadig, at Alis udsagn er forkert.

@Psyborg: At give sindet ro til at bearbejde oplevelser og ideer har vel intet med (kryds)tolerance at gøre.

Senest rettet af noname 17 okt 2005 19:19, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Så så, leg nu pænt. Det er synd for Marie, som ny bruger, at hun ikke kan få besvaret sit spørgsmål ordentligt, fordi nogle af de gamle bonghoveder partout skal gå op i peditesser og flueknepperi.

Fact er, at hvis man tager en bestemt dosis svampe den ene dag, og samme dosis anden dag, vil man mærke en forringet effekt på andendagen pga. den opbyggede tolerance. Da LSD og psilocybin virker på samme transmittersystem og over en bred kam, de samme undertyper af receptorer, vil der altså ske det samme. Man kan derfor ikke regne med at opnå fuld effekt på andendagen med LSD, hvis man dagen før har taget svampe. Jeg vil dog lige tilføje, at det altså ikke er så stor en tolerance, så man næsten ikke kan mærke noget, men har man prøvet LSD før og tager samme dosis dagen efter et svampetrip, vil man godt kunne mærke en forskel i styrke.

Men det var egentlig slet ikke det spørgsmålet handlede om - !

Citat:
Nu vil jeg gerne vide, hvor ofte man kan tage svampe. Altså hvornår kan jeg spise disse vidunderlige planter igen??

Der er ikke nogle deciderede tal for hvor ofte man må tage svampe, og jeg tror egentlig Ali besvarede det rimelig præcist i sit første indlæg, men en god tommelfingerregel er at lade hovedet hvile et par uger inden man tager næste trip. Jo længere tid, der går mellem trippene, jo bedre udbytte, fordi man har længere tid til at få oplevelsen integreret i sin hverdag. Der er en masse skrøner om at man kan få flashbacks og evighedstrip osv. fra at spise svampe og andre hallucinogener, men de slags historier synes jeg umiddelbart man skal lade pressen og medierne om, da fænomener som "flashbacks" og "evighedstrip" ikke er noget, der på nogen måde er videnskabeligt dokumenteret ud fra et rationelt forsøgsgrundlag. Der var engang i 80'erne og 90'erne nogle kongresser i USA, hvor man forsøgte at bilde læger og andre besøgende ind, at stoffer som LSD ophobede sig i pandelappen og blev udskilt gradvist, og det var så derfor man fik disse flashbacks. Andre historier er også f.eks. at det bliver oplagret i rygmarven og hvis man brækker ryggen siver det ud igen osv. Fact er at disse stoffer ikke er så farlige som det billede offentligheden forsøger at bevare, men man skal naturligvis være påpasselig under visse omstændigheder man tager stofferne, da de har en kraftig påvirkning af sanserne og bevidstheden generelt. Derfor er det en god idé at have forstået nogle gode regler angående setting, som du bl.a. kan læse om herinde på siden.

Titel:
noname skrev:
@Treasure: Ja det er rigtigt nok, men når der er en ret markant forskel på, hvor hurtigt og hvor kraftig en tolerance folk udvikler, så mener jeg stadig, at Alis udsagn er forkert.

@Psyborg: At give sindet ro til at bearbejde oplevelser og ideer har vel intet med (kryds)tolerance at gøre.

er du ordblind eller noget i den stil?

Jeg skrev:

psyborg skrev:
Ehm - for at givet sindet ro vel det samme som at genoprette naturlig balance - kemiske reaktioner i din hjerne - rester af det - slappe af - kemiske reaktioner tilbage i balance.........

Og det betyder skåret ud i pap at give sindet ro er det samme som at genoprette sin naturlige balance, men du har måske to sind?

Et som der ikke er her og et som der er her...

Vi er en store bunke kemiske reaktioner og elektriske impulser - så det med at lige slappe af og bearbejde det man har oplevet på sit trip er vel det samme som at vente på at ens kemiske balance er tilbage på det punkt som det var før trippet..... men det forstår du måske ikke....

Og nu skal jeg sørme passe på fordi nu har jeg været hård i filten igen, så nu er der en der lukker det her topic.

Fuck hvor er det blæst mand, og jeg er helt normal...

Til dig der startede tråden - undskyld jeg gik offtopic, men jeg var squ nød til at forsvare mig

og undskyld mange gange gachine og jesper, i må virkelig undskylde at jeg lyder som en debil-dværg - kan i tilgive mig,,,, uuuuh jeg ryster i mine boxershorts af frygt for jer *lol*

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Citat:
Psyborg skrev:
noname skrev:

er du ordblind eller noget i den stil?

Jeg skrev:

psyborg skrev:

Og det betyder skåret ud i pap at give sindet ro er det samme som at genoprette sin naturlige balance, men du har måske to sind?

Det handler jo ikke om to sind, men om et sind og en fysisk balance. Hvis jeg havde en tolerance ville stoffet ikke give mindsket eller slet ingen effekt, hvorimod en pause til sindet handler om at behandle oplevelser. Det kan jeg nu sagtens se som to dele.

Og til dit barnlige angreb i slutningen: Er du forståelsesblind eller noget i den stil?

Titel:
stadigvæk kan jeg ikke se at de to ting ikke er de samme..... mit barnlige angreb på de to skyldes at de IMO ikke opførte sig korrekt i et andet topic.

Beklager at vores livsopfattelse ikke er den samme - men i mine øjne er det at tænke over sit trip og komme i balance det samme for mig - forskellen på os to må være at jeg tripper helt derud hvor jeg faktisk tror at jeg er blevet sindssyg (rigtig mange trips over længere periode) og derefter bearbejder jeg mine trips (hvilket tager meget lang tid - flere måneder til tider) og samtidig genopretter min kemiske balance, det er min måde at gøre det på, men vi er jo alle forskellige... dog vil jeg fraråde andre at gøre det samme som jeg idet at jeg har set nogle venner gå ned på det og blive fuldstændig anderledes end de var (ikke til det bedre desværre)

Trips især svampe, ikke syre <-- meget intenst for mig, ser det mere som en rejse til mit indre hvor jeg samtidig med at jeg tripper bearbejder trippet og faktisk er klar i hovdet dagen efter, hvorimod svampe er noget som jeg tænker meget over i min "genoprettelse" fase og faktisk får en del positive ting ud af - førhen var jeg en lille snotdum kexe tripper som kastede hvad jeg kunne finde indenbords - tit i latterlige komboer fordi i mit hoved handlede det om at være blæst, eller flygte fra sig selv, sådan er det ikke længere, problemet er nu at når jeg tager et standpunkt har jeg meget svært ved at se logikken og fornuften i andres meninger og kan derfor hurtig blive et meget dumt svin i kæften - mener det sjældent så hårdt som jeg siger det - men stadigvæk bliver det sagt, måske det har noget at gøre med at jeg ikke mangler hverken selvtillid eller selvværd - tit har jeg for meget af det første.

Titel:
Junior medlem

Citat:
Til dig der startede tråden - undskyld jeg gik offtopic, men jeg var squ nød til at forsvare mig

Hvorfor undskylde når du fortsætter i samme stil bagefter... så bliver det lidt udvandet at gå at sige undskyld hvis man ikke har tænkt sig at ændre sin opførsel.. men det er nok bare sådan jeg er opdraget..
Peace

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
jeg er her måske ikke skrev:
Altså hvornår kan jeg spise disse vidunderlige planter igen??

Jeg vil råde dig til at vente ihvertfald en måned eller to, inden du igen guffer svampe, og det har ikke noget med risikoen for tolerance, men mere at svampe (og andre psykedelika) er værd at vente på. Så opleves det langt mere intenst, synes jeg...
Igen: Et godt trip er sgu værd at vente på :D
(men kan dog snart ikke vente længere, 5 måneder siden sidst)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]