Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 14:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Jeg er ved at udfærdige en beskeden tekst om psykedelisk litteratur på min weblog (bl.a. om Stanislav Grof, Jakob Ejersbos Nordkraft). I er velkomne til at kigge forbi og lægge en kommentar. Adressen er
http://psychedelichosting.info/Kopfka/
Venlig hilsen
Kopfka Phutzki

Senest rettet af Skinny Sweaty Man 19 jun 2006 22:35, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Fed side. Din artikel om "Dansk Kultur" har reddet min dag! :mrgreen:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, det ser godt ud :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
:shock: cool side! Det er godt..!

/Cope

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Meget kreativt! :mrgreen:

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Det er rigtig fint skrevet.

Ligeså resten af teksterne, som jeg også fandt tid til at læse.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kender I forfatteren Carlos Castaneda? Jeg overvejer at henvise til hans bøger, men har kun selv læst en enkelt for mange år siden (Rejsen til Ixtlan). Den er godt skrevet, men der er sære ting, som at den shaman, der underviste ham i brugen af peyote, pludselig svæver rundt et par cm over gulvet... (de var ang. IKKE påvirkede på dette tidspunkt). Ikke overraskende har der været nogen diskussion om "autenticiteten" af hans værker. Hans forfatterskab starter akademisk/videnskabeligt - han studerer antropologi etc. og får godkendt sine værker som forskning. Senere går han over til at skrive fiktion. Har I læst hans bøger - i så fald - hvad er jeres bedømmelse? Er det værd at bruge tid på? Forslag til psykedelisk læsning i øvrigt modtages med kyshånd.

Tillægsspørgsmål: er der nogen herinde der har oplevet paranormale/overnaturlige hændelser under psykedeliske sessioner? Man hører tit om telepatiske fornemmelser, men jeg tænker på lidt mere håndfaste ting som visioner af fremtidige hændelser etc. (læs f.eks. den triprapport http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=27201 Aliaarhus har linket til.

Tilføjelse: Kan se, at I allerede har haft en del af disse ting oppe at vende i "Leksikon" og "Bidrag til leksikon". But still.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg synes Castanedas bøger er ret fede, en fornøjelse at læse, tror jeg har haft fat i 4-5 stykker af dem. Hvis man bare lige er klar over at det hele er sat i en mere eller mindre fiktiv ramme (i hvilken grad er jeg egenligt ligeglad med), og at man bliver ført rundt i en litterær verden er det rent guf... :)

Du skulle ta' og læse "Don Juans lære"/"The Teachings of Don Juan", tror nok det er den første?, hvor Castaneda virkeligt ryger igennem den psykedeliske verden, mest fordi han er så rationelt og videnskabeligt funderet at Don Juan ser det som den eneste mulighed for at åbne ham op for "læren".

Du kan også checke Aldous Huxley's "Island", også fiktion, om hvordan man kan skabe et anderledes samfund og hvor "soma" (altså svampe, sådan som jeg læser det) spiller en stor rolle.

Har været inde og checke din blog, rigtig fed, meget spændende og modige tekster...

Psykedeliske hilsner - og velkommen til boardet!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg har læst hele serien af Carlos Casteñeda's bøger om hans møde og oplæring hos troldmanden Don Juan, og kan varmt anbefale dem.
De giver én et indblik i en helt anden måde at se verden på, og stemningen i bøgerne vil jeg beskrive som: Nysgerrige, dumdristige, overraskende, humoristiske, skumle, oplysende, samt psykedeliske.

:D Da jeg gik igang med bøgerne havde et par af mine venner allerede læst dem, og begge sagde, at jeg skulle tage dem med et gran salt, men samtidig have et åbent sind. For jeg tror, de bevæger sig på grænsen mellem fiktion og virkelighed. Jeg er af den overbevisning, at han muligvis har mødt denne mand, Don Juan, måske endda flere gange, men at Castañeda udnytter sin antropologiske ekspertise til at tillægge historien noget fra hans egen fantasi; dermed ikke sagt, at nogle af passagerne har fundet sted dengang i starten af 60'erne ... Men faktisk er det sjovt at lege med tanken om, at ALT i bøgerne er fakta, og at det er os andre, læserne, der er for indskrænkede tankemæssigt til at tro på det, eller forstå det. Måden, hvorpå C. skriver på, er også meget dagbogsagtig, hvilket øger troværdigheden, så han formår at fastholde læseren i et jerngreb.
Der er nogle, som mener, at han sågar ikke skal læses, hvis man ikke er stabil psykisk, min ven S. sagde, at Castañeda godt kan fucke lidt med ens tanker og hjerne. . . Det siger lidt om, hvor meget indtryk disse bøger gør på én; jeg mener dog, jeg er ved mine fulde 5 psykisk, /sådan da/ og har ikke taget skade - tværtimod!

-
Af bøger vil jeg anbefale følgende :

* Hunter S. Thompson : 'Fear & Loathing in Las Vegas' (Læs den engelske udgave)
{ coke, LSD, mescalin, marihuana, adrenochrome }

* William S. Burroughs : ¨Naked Lunch' og 'Junkie'
{ bug powder //heroin }

* Aldous Huxley : 'The Doors of Perception' 1954
{ meskalin peyote }

(+ selvfølgelig Carlos Castañeda's serie)
{ peyote, psilocybinsvampe }

Til sidst et link til en the Psychedelic Library. Der finder du både omtaler af en masse bøger helt tilbage fra 1950'erne, som beskriver og fortolker den forunderlige psykedeliske verden og sindstilstand :

The Psychedelic Library

God læsning!
Og iøvrigt et fint website, du holder dig..!

:wink: ¤ Drumstick ¤

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sig til, hvis du også vil have eksempler på film....! :twisted:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kom endelig med titler på film også - kan lige nu kun komme i tanke om Altered States med William Hurt, Fear & Loathing og Requiem for a Dream - ved ikke om man kan tælle The Big Lebowski med, men det er i hvert fald en fed film osse. Gerne film som tager prøver at visualisere den psykedeliske oplevelse. Der må da være blevet lavet noget dengang i de glade 60'ere og 70'ere som de pædagogiske mennesker på DR bare ikke vil lade os se...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

FILM? Der er masser.... Jeg har her samlet et beskedent udvalg.
Nogle af dem er svære at opdrive herhjemme, med mindre man har et visa-kort og kan købe dem hjem fra Amerika på nettet....

Jeg har selv "Easy Rider", "2001" og "Spun" stående på hylden.
Derudover også "The Big Lebowski", "Fear & Loathing..", "Gridlock'd", "Trainspotting" m.fl.

Jeg giver dig lige årstal og de vigtigste credits til hver film, samt links til IMDB, hvor der står meget mere om dem.

"The Trip"
(1967)
- Instrueret af Roger Corman, skrevet af Jack Nicholson.
Medv. Peter Fonda, Dennis Hopper m.fl.)
http://www.imdb.com/title/tt0062395/

"Psych-out"
(1968)
- Instrueret af Richard Rush, skrevet af Betty Tusher.
Medv. Susan Strasberg, Dean Stockwell, Jack Nicholson m.fl.
http://www.imdb.com/title/tt0063469/

"2001: A Space Odyssey"
(1968)
- Instrueret af Stanley Kubrick. Skrevet af Stanley Kubrick og Arthur C. Clarke. Medv. Keir Dullea, Douglas Rain (HAL9000) ;-) m.fl.
Indeholder en lang sekvens til sidst i filmen, hvor hovedpersonen driver igennem tid og rum - utroligt godt lavet, taget i betragtning at den er helt ilbage fra 1968! Mange hippier tog syre og tog ind for at se filmen, men kom først til allersidst, for at se denne sekvens.
http://www.imdb.com/title/tt0062622/

"Easy Rider"
(1969)
- Instrueret af Dennis Hopper, skrevet af Peter Fonda & Dennis Hopper. Medv. Peter Fonda, Jack Nicholson, Dennis Hopper m.fl.)
Kan fås på DVD herhjemme. Indeholder bl.a. en 20 min. LSD-sekvens.
http://www.imdb.com/title/tt0064276/

OG fra nyere tid:

"Spun"
(2002)
- Instrueret af Jonas Åkerlund, skrevet af Will de Los Santos og Craighton Vero. Egentlig en film om crystalmeth, men der er visse psykedeliske scener, bl.a. i baren, hvor hovedpersonen oplever animerede, voldsomme hallucinationer.
Medv. Jason Schwartzman, Mickey Rourke, m.fl.)
http://www.imdb.com/title/tt0283003/

TV-serier har også tit referencer.
Her tænker jeg i særdeleshed på min favorit-serie i alle tider(animerede), The Simpsons.
I afsnittet, hvor Homer finder tilbage til sine hippie-rødder, finder han 2 gutter, som hang ud med Homer's mor i tresserne. Til sidst i afsnittet spolerer Homer deres juice-maskine, som leverer økologisk frugtjuice til hele Springfield. Det råder Homer bod på, ved at høste alle deres afgrøder (incl. deres hemmelige peyote-stash), og levere den psykedeliske juice rundt omkring i byens butikker... Man ser herefter folk, der drikker juicen og får trip på:
(I baggrunden kører Jefferson Airplane med "White Rabbit"!)
1) Willy (pedellen på skolen) ser hans gamle kæreste Fergie for sig, i et farvetrip, og omfavner hende. I virkeligheden er det hans rive, som han står og overkysser og river sit ansigt til blods med.
2) Barney Gumble er hjemme ved sig selv, og får dileriums-agtige hallucinationer, som ender med en stor lyserød elefant, som punkterer et af de skræmmende uhyrer.
3) Abe Simpson og hans ven sidder på en parkbænk og griner, blot stenede...Minder lidt om Beavis & Butthead som pensionister...
4) Ned Flanders kommer kørende i sin bil, standser og ser farvede bamser, skeletter, som hilser pænt på, og de marcherende hammere (fra Pink Floyd's "The Wall", og en Rollling Stones mund, som siger "Spids munden, Ned!"
til sidst 5) sidder betjenten Lou på politistationen og drejer leende rundt på sin kontorstol. Wiggum kommer ind, ser ham og spørger hvad der er galt. Lou råber: "The electric eel is gapping at the brain banana!" Wiggum tager flasken, smager på det, og siger fornærmet og vred, at det er en blanding af gulerødder og peyote...! :D

Men det stopper ikke der, i Simpsons. I de nyere afsnit er der ofte mindst én hentydning til stoffer i hvert afsnit. Homer bliver i et afsnit pot-ryger, Lisa indtager noget vand i en forlystelsespark og kommer på LSD-lignende trip, Homer indånder rengøringsprodukt og figurerne på flasken kommer til live, buschaufføren Otto ser sine converse-støvler tale til ham (Lulapalooza Rock Festival episoden), Lisa får lattergas ved tandlægen og kommer på Lucy in the Sky with Diamonds Beatles trip...!Ja! :P Jeg kunne blive ved. Det sidste eksempel, jeg vil nævne, er afsnittet, hvor Homer er til en chili-eating dyst, og vælger at forsejle sin mund i stearin for at skåne den mod Wiggums hjemmelavede (meget potente) chili-gryde. Homer tager en skefuld chili, sluger den uden problemer, og folk jubler..et par minutter senere starter hans trip, som faktisk varer afsnittet ud. Homer kommer på en selv-ransagelses tur!!
Det er tydeligt, at forfatterne til Simpsons har prøvet lidt af hvert. Refencerne er nemlig meget indforståede og dybt underholdende.

God jagt - og god fornøjelse!

¤ hilsen
Drumstick
:twisted:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
drumstick skrev:
The Simpsons

Du glemmer den hvor Bart og Milhouse er i Flanders kælder og drikker "beatles-læskedrik"...

Pulp fiction
A Midsummer Night's Rave
Small Town Ecstasy

Yellow Submarine??

Requiem of a dream, og Spun er to film man bare SKAL se...

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
flex skrev:
Requiem of a dream, og Spun er to film man bare SKAL se...

Ja, det skal dog lige nævnes, at det eneste positive ved Spun, er at Mickey Rourke er med. Selve historien og den måde filmen er bygget op på er rent lort. Det er tydeligt at se at Jonas Åkerlund normalt laver musikvideoer, for der er rigtig mange grimme animationer med.

-Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Ja okay, delte meninger...

Han har da fået skabt et meget godt billede af hvad det vil sige at være addicted... Synes jeg...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

flex skrev:

Han har da fået skabt et meget godt billede af hvad det vil sige at være addicted... Synes jeg...

Enig...Jeg kender et par, som er lidt langt ude på speed efterhånden (vi snakker 10 års weekend+ forbrug) - og jeg kunne godt se nogle paraleller til deres liv - dog i en stærkt overdrevet forstand. Hvilket jo blot gør det hele stærkere og mere udtryksfuldt.
"Spun" er helt klart seværdig. 4/5 Rating i min bog.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Drumstick skrev:
flex skrev:

Enig...Jeg kender et par, som er lidt langt ude på speed efterhånden (vi snakker 10 års weekend+ forbrug) - og jeg kunne godt se nogle paraleller til deres liv - dog i en stærkt overdrevet forstand. Hvilket jo blot gør det hele stærkere og mere udtryksfuldt.
"Spun" er helt klart seværdig. 4/5 Rating i min bog.

Ja, delte meninger... Jeg synes, det er en værre lortefilm. Kedelig fra ende til anden. Jeg er helt enig i, at der er troværdige visuelle passager i den, men historien er noget hø. Fx. 'Requiem for a Dream' virker langt stærkere på mig, dels fordi den har en god og troværdigt fortalt historie, dels fordi den handler om mennesker, snarere end at handle om de stoffer, menneskene bruger. Og så er den rent narrativt, som sagt, bare klasser over 'Spun'.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Holte, Storekbh.
Drumstick skrev:
Der er nogle, som mener, at han sågar ikke skal læses, hvis man ikke er stabil psykisk, min ven S. sagde, at Castañeda godt kan fucke lidt med ens tanker og hjerne. . . Det siger lidt om, hvor meget indtryk disse bøger gør på én; jeg mener dog, jeg er ved mine fulde 5 psykisk, /sådan da/ og har ikke taget skade - tværtimod! :wink: ¤ Drumstick ¤

Et lille klenodie herfra, mere eller mindre OT:
Var engang til fest et sted hvor jeg snakkede med en pige, hvis far efter at have læst "nogle bøger", var begyndt at opføre sig mærkeligt; han var begyndt at tage en del stoffer, han havde sågar købt to firben. Det ene havde han syet øjnene sammen på, det andet havde han syet munden sammen på. Minder lidt om en passage fra "Don Juans lære"?! :lol:
Hendes veninder sagde også noget om at hendes far var pænt sær.. Ved ikke om hun bare har fyret pis af, men det er sku lidt skræmmende alligevel.. :shock:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]