Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 22:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: aarhus
Her er lige et lille link ;
http://www.overgrow.com/faq/browse.php?qa=864

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nå så du syntes det er noget fordrukkent sludder.Okay,prøv at læse en eller flere af de forskellige bøger om dyrkning af planten som:Mel Franks, insiders guide,eller Cervantes ,Indoor horticulture.
Et velfungerende blad,er et blad der er grønt,og som arbejder med photosyntese.Når de begynder at blive gule eller brændt (af gødning du ved?)er de knap så velfungende,mhm?
Før du fyrer sådan en gang bræk af,så ta lige og sæt dig ind i tingende.
Ja det er et udtryk fra Cervantes bog,og jeg skriver meget med nogen i USA så derfor.
Omkring de små skud,var, (men hvor skulle du vide det fra(..), selfølgelig i vegetativ vækst,hvis du ved hvad sådan noget er,man kan gøre noget,hvor man nipper netop disse skud,og det gør at planten bliver mere busket,fordi phytocromen (hormoner der dirigerer plantens vækst)bliver forvirret,nogenlunde som du er i øjeblikket mhm?
Hvis du har flere spørgsmål,er du velkommen til at fyre løs.
Håber dette hjælper
Gonz
[img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

[ 26 Juli 2001: Besked ændret af: Gonzo ]

Junior medlem

Jeg er hverken særligt gammel eller særligt erfaren, men jeg har da læst flere bøger om hampdyrkning, og følger jævnligt med på overgrow, cannabisworld og lignende steder.

Så vidt jeg kan se afhænger spørgsmålet om afklipning af blade i meget høj grad af hvor meget lys planten har til rådighed.
F.eks. ser det da ud til at være helt normalt ved dyrkning under mindre kraftige lamper (under 600 watt/SCROG/SOG) at afklippe de bæreblade der direkte skygger for de nye skud.

Jeg har selv dyrket udendørs i et par år, og har aldrig brugt at nippe bladende af, men efter jeg er skiftet til indendørs, ser det nu ud til at de planter der får fjernet de mest skyggende blade, udvikler de bedste/kraftigste nye skud.

Personligt vil jeg aldrig selv tage råd fra en der "skriver med nogen i USA" eller "læser mange bøger" for særligt gode varer. Spørg nogen der selv dyrker, og har prøvet forskellige metoder, eller prøv dig frem ; - klip éen plante og se hvordan den klarer sif i forhold til de andre i lige netop dit setup.

Jeg har postet et link herover, men prøv at søg i f.eks. overgrows faq, så vil du se at det ikke kun er så simpelt som enten/eller, men afhænger meget af hele situationen.

Jeg dyrker selv under 2 stk. 400 watt HPS lamper, og mit råd er - hvis du har tilsvarende mængde lys eller mindre - at klippe de allerstørste blade af, hvis de umiddelbart skygger for et lavere skud. - Ellers ikke.

Jeg har kun fulgt med på dette site i ca et par uger, og jeg undrer mig meget over de til tider ret agressive svar i kommer med til hinanden . "Jeg ved mere en dig om alt med narko, så fuck af nar" osv. - Det er vel meningen at vi skulle hjælpe hinanden ?

Junior medlem

Jamen jeg prøver jo netop på at forklare at det ikke er et spørgsmål om at have ret eller ej. Der er flere løsninger alt afhængig af hvordan du dyrker.

Lige nu sidder jeg lige og læser "Closet Cultivator" (Ed Rosenthal), og der står f.eks;
"Leaves that are blocking light to buds should be removed or pruned. This light promotes growth in the newly lit buds ..."

- Han er da også en slags ekspert, og skriver i High Times og sådan, så nu kunne man jo ligesåvel hævde at man _altid_ bør klippe alle blade af :-)

Du kan finde både bøger og eksperter der anbefaler både det ene og det andet, så lad mig gentage mig selv éen gang til (så skal jeg nok lade være med at gøre det mere) : - Prøv dig frem selv, så ser du hvad der virker best. I nogle situationer er det en fordel at fjerne bladene, i andre ikke.

Iøvrigt kan det jo også være en fordel at fjerne alt for store blade hvis man har begrænset plads til sine planter eller hvis de vokser for meget ind over hinanden og sådan. - Dette igen for at give evt. skud så meget lys som muligt.

Men er det ikke lidt ligesom diskussionen om "klip topskud af eller ej" ? - Der findes da også flk der hævder at det er en dårlig idé, og de er glade for deres 3 meter høje plante med kun 1 langt topskud - istedet for 10-15 lidt mindre :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du misforstår mig.Der vil altid være en rigtig måde at gøre tingene på,og en der er forkert.Alle mellemstillingerne er i den forbindelse irelevant.
Jeg troede også,da jeg startede det der du siger,og jeg har lavet de test du omtaler,og planten er mere sund,og giver mere udbytte når du lader alle blade være.

Junior medlem

Tjae, du er jo svær at argumentere mod, men sådan er det jo med folk der ved at de har ret :-)

I´m out , - jeg tror også denne tråd efterhåndene indeholder de (modstridende) oplysninger der er brug for.

Jeg har et hold Haze/Skunk der skal blomstres om ca 2-3 uger. Jeg har netop i dag klippet en del blade af dem alle på nær én( Ak ja, hvad gør man ikke for en god sag). Jeg skal poste nogle billeder om et par uger, så kan i jo selv se om de ser syge ud, eller hvordan de har udviklet sig i forhold til hinanden.

Dedikeret medlem

jeg går ud fra at det er mig du tiltaler gonzo og jeg har kun en husmands forstand på indendørs dyrkning, så jeg må hellere ringe til dig når jeg går igang med det. det tror jeg nu ikke jeg gør for det danske klima er fint til udendørs og hvorfor så spilde så mange resourcer(geld) og energi på at dyrke indendøre. ok hvis man ikke har adgang til jord måske, men ellers?

jeg har i øjeblikket nogle planter kørende med og uden nipning og skal nok vende tilbage med høstresultater(evt pics)

sikke en tone iøvrigt [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ven,jeg har dyrket hamp indendørs i over 10 år,gør som du vil,det er dit gro rum.
Men prøv at undersøge det jeg siger,no shit.
Gonz [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Iøvrigt har det ikke så meget at gøre med "at jeg læser bøger",men de folk jeg omtalte,bliver regnet for at være experter,Cervantes skriver fast i High times,og Mel Franks har et temmelig godt rygte(for at sige det pænt).Prøv at undersøge mit fordrukne sludder ;0)
[img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hi eb
Det var ikke for at være en røv,men når folk begynder at tale om fordrukkent sludder,så syntes jeg da lissom linien er lagt,ikk?
Folk skal selfølgelig dyrke på den måde de tror er bedst.
Men jeg syntes selv jeg har en rimelig indsigt i indendørs dyrkning,og når jeg så hører sådan noget,som at klippe de store blade af,og "nip gerne dagligt",så kan jeg sq ikke holde min kæft. [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img] [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]
Hyg dig

Dedikeret medlem

det der "fordrukent sludder" er bare en frb/vesterbro tale måde. no hard feelings man!

det blir sku da også bedre og bedre, altså vejret [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Yep, masser og atter masser af sol til de kære små, og så netop nu hvor de er ved at afslutte den vegetative fase og begynder blomstringen. Jeg er sikker på at der er nogle folk rundt omkring i landet der bliver begunstiget med nogle lækre topskud.
Mine stiklinger i skoven bliver nok ikke til det store, men de er da ved at danne nogle kønne små topskud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]