Jeg hørte for noget tid siden et super fedt program på p1 om hjrnens oplevelse af lyd... aka. psychoakustik (sikkert stavet forkert)
det handler i bund og grund om at udnytte hjernens manglende evne til at opfatte det "rigtige" signal...
altså man kan med frekvenser, langt lavere end det menneskelige øre kan høre, påtvinge lytteren en bestemt sindsstemning (alpha, beta og delta waves) disse frekvenser svarer til de frekvenser hjernen naturligt "udsender" under feks. dyb søvn (beta waves) eller dyb koma (Delta Waves)
dette har været et kendt fænomen i mange år og har været brugt i bla. psykeatrien til behandling af stærkt maniske patienter...
(dette har sikkert været oppe på boardet før, og hvis du ikke ved hvad det er så søg på brainwave generator på google)
MEN...
det der var spændende ved netop dette program var at en gruppe musikkere har fundet ud af hvordan man kan skabe "fysiske oplevelser af musikken"...(uden stoffer)
det lyder mærkeligt (og dog ikke)
det de siger foregår er at de ved hjælp af støj signaler forskudt i stero billedet og med svagt forskellige volumer kan feks. give fornemmelsen af at ens hoved vokser... ;D pretty spacy...(under hele radio programmet afspillede de på tilfældige tidspunkter små sekvenser af neurostøj så ens hoved pludseligt føltes størrere)
her er lige et link til deres hjemmeside:
http://www.neuropop.com/jeg har desværre ikke kunne finde de små lydstykker de spillede i radioen på deres hjemmeside...
men pointen er at man kan påtvinge folk (helt uden stoffer) en psychedelisk oplevelse af musikken... (mærke musikken)
jeg forestiller mig at man kan bruge det til at markere visse punkter i sit musik for at skabe opmærksomhed...
jeg tror at den næste generation af psychedelisk elektronisk musik vil være meget mere baceret på sådanne elementer...
feks. et chillout nummer du, om du vil det eller ej, kommer i dyb trance af grundet brugen af beta waves og med opevelser af at musikken påvirker de enkelte dele af kroppen (feks. chakrane)