Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Jeg har forleden kastet mig over Dan Brown - Da Vinci Mysteriet, og er blevet voldsomt fanget af den og af de ret velovervejede/underbyggede teorier der kommer om Maria Magdalenas forhold til Jesus.
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde mere information om dette emne? Jeg tvivler på at den lokale præst gider uddybe det for mig :wink:

Specielt er det information om dødehavsrullerne og Magdalena-evangeliet jeg søger information om, og jeg ville være glad hvis jeg slap for at købe "Koder og hemmeligheder" da min økonomi er fuldstændig ødelagt for tiden...

Er det overhovedet seriøst eller en gang opspind som kommer efter 2005 års myter og historie-redigering?

Mvh Jonas!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Åh nej.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
Kan huske at de på dr2 kørte tema-dag for nogle måneder siden, om da-vinci mysteriet .

Så vidt jeg husker så var det første program ret meget med bogen, og man sad der "wauw" det lyder skuda ret blæret det der, hvorefter det andet program var lige modsat, og man fik indtrykket af at det hele blot udsprang fra en god fantasi.

Kan desværre ikke henvise til mere info omkring det. Mistede også helt lysten til at læse bogen efter at jeg gennem den temaaften fandt ud af hvad den handlede om.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

FarmerFy- skrev:
Jeg har forleden kastet mig over Dan Brown - Da Vinci Mysteriet, og er blevet voldsomt fanget af den og af de ret velovervejede/underbyggede teorier der kommer om Maria Magdalenas forhold til Jesus.
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde mere information om dette emne? Jeg tvivler på at den lokale præst gider uddybe det for mig :wink:

Specielt er det information om dødehavsrullerne og Magdalena-evangeliet jeg søger information om, og jeg ville være glad hvis jeg slap for at købe "Koder og hemmeligheder" da min økonomi er fuldstændig ødelagt for tiden...

Er det overhovedet seriøst eller en gang opspind som kommer efter 2005 års myter og historie-redigering?

Mvh Jonas!
(min fremhævning)

Hvordan pokker kan du konkludere, at det er velunderbyggede teorier, når du tilsyneladende ikke har andre kilder end netop romanen?

DR har lagt et par links ud på deres side ifm. med deres temaaften:

http://www.dr.dk/tema/2005/14-05-05.htm

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
God Machine: Fordi forfatteren nævner en masse kilder, blandt andre: Dødehavsrullerne, en del evangelier der ikke blev valgt med til bibelen som er blevet fundet skjult rundt omkring i verden de sidste 100 år, dokumenter fra biblioteker (ned til hvor de står i biblioteket i nogle tilfælde).
Hvis du læser den sidste del af min post igen står der:
Citat:

Har du læst bogen?

Tak for linket forresten :)

Mvh Jonas!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, jeg har ikke læst bogen. Jeg har efterhånden en del venner, som har gjort det. Fra dem lyder det samstemmende (og måske lidt forudsigeligt), at det er herredårlig litteratur, men herregod historiefortælling.
Det interesserer mig virkelig nada.

Senest rettet af Djohn Djohnson 03 jul 2005 14:17, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
God Machine, lær at argumenter, istedet for at rakke folks poster ned med enstavelsesord! :roll:

-slettet-

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvis du vil diskutere min beslutning kan du sende mig en PM. Og istedet for at lave en masse poster kan du så ikke bare lave 1 og redigere den hvis du er utilfreds med indholdet?

-slettet-

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis der er én ting, som du kan finde rigeligt stof omkring ved brug af google, så er det dette.

Prøv, for hver ting du finder postuleret, at google efter modargumenter på det - der er meget disinformation omkring emnet. Men der er virkeligt også noget, der er værdifuldt, og bestræbelsen værd.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg har læst bogen med allerstørste interesse!.
Selvom jeg så godt som aldrig læser skønlitteratur, så fangede bogen mig fra dag 1 af.
Jeg vil hverken be- eller afkræfte, at alt sammen er opdigtet, men bogens indlende symbolikforkaring virker meget plausiebelt på mig.
Da Ban Brown har undersøgt en pokkers masse relevante bøger og skrifter - gamle som nye, så begynder jeg så små at tro på gutten ikke kun er ude på narresreger.
Selvfølgelig skriver og sælger han, son en alm. overskudsforretning, og jo mere intesessante bøgerne er skrevet - des flere sælges.

MEN nu er det jo netop kommet frem(med forbehold for almindelig tabloidjournalistik! ) at Prins Henrik´s slægt, hans Monpezat-slægt, muligvis er efterkommere som en sideslægt til den ældgamle merovingiske slægt hvorfra Jesu Kristus også stammer...altså dele af kongefalien Joachin, Frederik, Nikolaj og Felix og havd fanden de ellers hedder, skulle altså også være efterkommere af Jesus :roll:

Læs bogen og blev godt underholdt - tag derefter stilling om du enten er inkarneret kristen til Biblen(som i ørigt er omskevet utallige gange) eller lader den "alternative" og den argumenterende, understøttede viden komme dig til gode.

Nu husker jeg ikke ordret hvad bogen skriver, men var der ikke noget om at hvis hemmeligheden af Proiry Of Sion afsløredes, så ville tiden standse i en udendelighed iflg. deres kalender...eller tager jeg jeg fejl.
Det er jo immervæk snart år 2012 jvf. andre kalendre!?! Religious conspiracy? LOL!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
"Priory of Sion" er et kunstværk opfundet af tre franske surrealister i 1956.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
@Ashoka: HA!, der røg jeg allerede i fedtefadet grundet manglende research og indsigt i bogens finesser :oops:

Men kunne det ikke tænkes at PS til stadighed holder på hemmeligholder "Den Hellige Gral"...hvad det så end er...en hyldest til kvindens frugtbarhed og guddommelighed???
...eller er det også det rene vås og surrelaisme?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det er sandt at PoS er et kunstværk, er det efter min mening meget vellykket!

Hvis man gerne vil kritisere Dan Brown, kunne man påpege at det meste af det "fakta" der forekommer i "Da Vinci mysteriet" stammer fra bogen "The Holy Blood and The Holy Grail" der i historiske kredse anses som et "mesterværk" indenfor ubevidst historie forfalskning. :)

Personligt tror jeg at Dan Brown har taget røven alle, og sidder at klukker af grin ovenpå de millioner af dollars han har tjent på bogen. Det er meget effektivt at blande fiktion med fakta, og derefter servere miksturen som sandheden. Det er et meget normalt trick forfattere bruger, eksempler kunne være Thomas Pynchon, Borges, Umberto Eco etc.

Angående gralen, Maria Magdalene og kvindens frugtbarhed, tror jeg det er meget muligt, at den katolske kirke bevidst har forsøgt at undertrykke enhver form for gudinde dyrkelse. Det der med M. Magdalene er en skøge og madonna, men mest en skøge. ;)

Jeg har faktisk ikke læst Da Vinci Mysteriet, men jeg har lyttet til halvdelen af den på mp3 som godnat lytning. Det er et spændende emne og jeg slubrer alt i mig der fremsætter ondsindede konspirationsteorier om den katolske kirke. :twisted: Og desuden dufter hele området af Indiana Jones.

Da DR2 havde temaaften om emnet var et rigtigt godt, og meget langt, channel4 program med Tony Robinson (Baldrick fra Black Adder), der på meget overbevisende måde pillede "Da Vinci mysteriet" totalt fra hinanden. Kan anbefales.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
CannaChem skrev:

MEN nu er det jo netop kommet frem(med forbehold for almindelig tabloidjournalistik! ) at Prins Henrik´s slægt, hans Monpezat-slægt, muligvis er efterkommere som en sideslægt til den ældgamle merovingiske slægt hvorfra Jesu Kristus også stammer...altså dele af kongefalien Joachin, Frederik, Nikolaj og Felix og havd fanden de ellers hedder, skulle altså også være efterkommere af Jesus :roll:

Hehe, endnu et super godt argument for at melde sig ud af den kirke! Hvis Jesus virkelig var den han siges at være, så har familiegenerne sgu godtnok taget pænt meget skade på 2000 år!

Medlem

Geografisk sted: København
FarmerFy- skrev:

Mvh Jonas!

Jeg har selv læst det meste der findes om dødehavsrullerne og jeg har læst de bøger Da Vinci bygger på. Alt dette kan du finde på biblioteket. Du kan gå ind på deres hjemmeside og søge og bestille hjem. Men forbered dig, for du vil ende op med rigtig mange bøger! :) Men det er spændende læsning og du vil blive grebet. Jeg begyndte med dødehavs rullerne. Og det var et godt valg, for der bliver refferet til dem flere gange i de andre bøger. Hvis du vil købe, er amazon.com et godt sted at starte. Dér kan du også søge.

Ang. Dan Brown. Han er blevet sagsøgt af forfatterene til Holy blood Holy Grail. Så må vi se hvem der ler sidst

Cirkel

Titel:
Medlem

Når jeg vil læse noget sjovt så googler jeg "illuminati" eller "new world order". od ti od ti od ti ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis i kan lide Da Vinci mysteriet skulle i også tage og læse engle og dæmoner.

Hvis Jesus ikke var gudommelig, men bare en profet, hvordan passer islam så pludselig ind i det hele?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg har lige fundet et vigtigt bidrag til diskussionen http://www.wulffmorgenthaler.com/?stlnocount=true

Titel:
Tidligere holdmedlem

Billede

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Ad Hoc skrev:
Hvis Jesus ikke var gudommelig, men bare en profet, hvordan passer islam så pludselig ind i det hele?

Hvori mener du problemet ligger?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]