Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa folkens. Dette er mit første indlæg, så tag godt imod mig :D Jeg har bestildt et growkit, og hvis alt går godt bliver det ikke sidste gang jeg dyrker svampe!! Men da forædlingsprocessen ved at lave et growkit, tilsyneladende, er utrolig dyr at betale andre for,(tak for info K Klaus) vil jeg gerne lave mine gromedier selv i fremtiden. SKAL jeg anskaffe mig en trykkoger eller findes der andre metoder til at sterilisere mediet med? mikrobøljeovn f.eks.?? På forhånd tak.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg har kun haft gode resultater med en almindelig gryde, men det kommer måske an på hvilket substrat du bruger. Hvis du bruger brune ris, så er en almindelig gryde med låg fint nok.

...Og velkommen til svampedyrkernes forunderligeverden :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Heysa, og velkommen til.

Egentligt er en almindelig gryde ikke nok, da der kan være bakteriesporer tilbage, der ikke kan dræbes af 100C/almindeligt tryk. Det er dog ikke så ofte man kommer ud for det så for det meste er det mere end rigeligt.

Ellers kan du søge lidt på dyrkning vha. vores fine søgefunktion, så vil du finde ud af, at en ganske almindelig ovn kan bruges.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
til en nybegynder vil jeg klart foreslå en trykkoger.

nok den nemmeste metode at opnå sikker succes.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, de sidste par stykker jeg har hørt om, der har startet op med dyrkning har alle brugt ovnen og der har været ganske få kontamineringer.

Desuden er en trykkoger jo ikke lige til at finde i ethvert dansk køkken hvorimod en ovn burde kunne findes...

Titel:
Junior medlem

Mange tak for svar, jeg forsøger mig med gryde/ovn til jeg får fingre i en trykkoger. Når man tilsætter sit medie mycelia, er "faroureningen" så ikke så volsom at den i de fleste tilfælde vil overskygge alle andre små-kim i mediet??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]