Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 20:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Er det fair at kræve ren straffeattest?
Ja, selvfølgelig, man ansætter ikke forbrydere 0%  0%  [ 0 ]
Ja, det er helt op til arbejdsgiveren 78%  78%  [ 56 ]
Nej, det skulle ikke betyde noget 7%  7%  [ 5 ]
Nej, hvad helvede har de gang i? 10%  10%  [ 7 ]
Ved ikke 6%  6%  [ 4 ]
Afgivne stemmer : 72
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Citat:
Boom i brug af straffeattester
17. maj 2005 07:59 Kriminalitet
Arbejdsgiverne bliver stadig mere ivrige efter at indhente straffeattester. Det viser en rundringning, som DR Regionalen har foretaget til en række af områdets politikredse.

Politiassistent Kurt Sørensen fra Slagelse Politi oplyser, at der bliver skrevet markant flere straffeattester ud end tidligere. I Slagelse drejer det sig om 25-50 om dagen.

Samme melding kommer fra en stribe af regionens øvrige politikredse.

Hos Køge Politi er antallet af straffeattester mere end fordoblet på fem år. I 1999 skrev man 1.401 straffeattester ud. Sidste år lød tallet på 3.075.

Jeg synes at det er noget af det værste man kan gøre, når man nu snakker så meget om at mennesker der har begået kriminalitet skal kunne komme tilbage til samfundet, og blive "bedre mennesker"... Jeg forstår ikke hvordan en ren straffeattest kan bestemme om man er en dårlig medarbejder...

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Det kommer an paa dommen. Man ansaetter ikke en laeder sadist doemt for rovmord mod 9 boern i en boernehav men en som mig med en lille grafitti dom kunne man da godt. Regner ikke med at male paa boernene.

Saa ska de fanme vaere flabede!

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem

Nu er der jo også specielle regler indenfor nogle fag.. Ville ikke bryde mig om hvis min låsesmed ikke havde ren straffeattest f.eks.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Det er fint nok at de tjekker straffeatesten, og så tager den derfra.. det med at du har en lille plet for butikstyveri feks, og så ikke kan få arbejde nogen steder i 5år det holder ikke helt :(

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man nu står med en dom for meddelagtighed til indbrud, skulle det så hindre at du får et job som chauffør? Jeg synes det er forrykt.
Jeg har oplevet arbejdsgivere i et fucking supermarked, som ikke engang ville høre hvad det gik ud på...

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
xun skrev:
Hvis man nu står med en dom for meddelagtighed til indbrud, skulle det så hindre at du får et job som chauffør? Jeg synes det er forrykt.
Jeg har oplevet arbejdsgivere i et fucking supermarked, som ikke engang ville høre hvad det gik ud på...

Det må de vel selv om?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes sgu ikke de selv må om det... Det er bare med til at skabe større afstand mellem "normale" og "straffede" borgere... Jeg mener sgu at der skal være sammenhæng mellem stilling og straf, før der må nægtes ansættelse på den baggrund...

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

xun skrev:
Jeg synes sgu ikke de selv må om det... Det er bare med til at skabe større afstand mellem "normale" og "straffede" borgere... Jeg mener sgu at der skal være sammenhæng mellem stilling og straf, før der må nægtes ansættelse på den baggrund...

Hvem skal afgøre om det er vigtigt? Det er trods alt arbejdsgiveren der betaler, ikke sandt? Hvorfor skal en anden så afgøre om det er vigtigt eller ej?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener at enhver arbejdsgiver der vælger ikke at antage en person som medarbejder, på grundlag af en "plettet" straffeattest, skal kunne redegøre hvorfor, og der her skal være sammenhæng mellem grundlaget for afslaget og typen af forbrydelse, begået af den pågældende arbejdssøgende. Og hvis ikke dette hænger sammen (Eks. Nej til at sidde ved kassen i kvickly, fordi man har en dom for en trafikforseelse eller lign), så skal der være en instans der går aktivt ind og hjælper den søgende til arbejde.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

xun skrev:
Jeg mener at enhver arbejdsgiver der vælger ikke at antage en person som medarbejder, på grundlag af en "plettet" straffeattest, skal kunne redegøre hvorfor, og der her skal være sammenhæng mellem grundlaget for afslaget og typen af forbrydelse, begået af den pågældende arbejdssøgende. Og hvis ikke dette hænger sammen (Eks. Nej til at sidde ved kassen i kvickly, fordi man har en dom for en trafikforseelse eller lign), så skal der være en instans der går aktivt ind og hjælper den søgende til arbejde.

Men det er jo arbejdsgiverens penge og hvis han synes der er en relevans, så er det vel lige meget hvad du eller andre synes? Jeg går da heller ikke og blander mig hvad du køber for dine penge, hvorfor skulle det være anderledes for køb af arbejdskraft? Fordi du synes det?

Og den med en "instans" er jo latterlig. Folk kan sgudda selv finde sig et arbejde. Der er masser af steder der ansætter folk uden at tjekke straffeattest og masser af de steder der gør, ser kun efter relevante forbrydelser som f.eks. tyveri. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt med mere statsligt bureaukrati. Typisk at ville have at staten skal løse det hele for en...hvad med at tage ansvar for dit eget liv?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu snakker jeg jo om at vi i det danske samfund gerne vil "rehabilitere" forbrydere. Det gør man sgu ikke ved at nægte dem adgang til et normalt job og et normalt liv, når de har udstået deres straf. Selvfølgelig er der en forskel på om du har voldtaget din søster med en hækkesaks, eller om du har i en færdselsulykke påkørt en person ved et uheld.

Og med "instans" mener jeg en fagforening der vil gå aktivt ind og argumentere over for en eventuel kommende arbejdsgiver.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

xun skrev:
Nu snakker jeg jo om at vi i det danske samfund gerne vil "rehabilitere" forbrydere. Det gør man sgu ikke ved at nægte dem adgang til et normalt job og et normalt liv, når de har udstået deres straf. Selvfølgelig er der en forskel på om du har voldtaget din søster med en hækkesaks, eller om du har i en færdselsulykke påkørt en person ved et uheld.

Og med "instans" mener jeg en fagforening der vil gå aktivt ind og argumentere over for en eventuel kommende arbejdsgiver.

Hvis det er en frivillig forening er det intet problem, men en instans er normalt en offentlig myndighed med sanktionsmuligheder, deraf misforståelsen.

Du taler om "vi" og "det danske samfund", men sandheden er at det er en imaginær størrelse. Samfundet består jo af individer med FORSKELLIGE værdier og mål. Derfor giver det ingen mening at tale om hvad "det danske samfund" vil.

Du siger at selvfølgelig er der forskel på det ene eller det andet, men det er jo din subjektive vurdering. Hvorfor er det den der skal gælde? Det er jo ikke dig der betaler lønnen. Måske er det ikke alle arbejdsgivere der gider at bruge deres surt tjente penge på at rehabilitere folk? Det må da være op til dem. Hvorfor skal du blande dig i det? Du kan da bare lave din egen virksomhed og ansætte tyveknægte og voldsmænd, hvis det er så vigtigt for dig.

Titel:
Dedikeret medlem

statslig støtte til private orginasationer der gider tage folk til rehabilition, altså give dem arbejde.

Så kunne det godt være den dømtes sag blev mere vigtig, da de små skurke blev udvalgt blandt de større. Men er det fair?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Politiet: Giv kriminelle unge job

23-05-05: 07:35 | af: pmol

Erhvervslivet bør give unge kriminelle andengenerationsindvandrere en chance for et job, selv om de har en plettet straffeattest, mener politidirektør Hanne Bech Hansen, Københavns Politi, skriver Berlingske Tidende.

Hun opfordrer beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) til at sætte rekrutteringsarbejdet i system, så de motiverede unge bliver parret med de virksomheder. Claus Hjort Frederiksen ser gerne, at flere virksomheder og ansatte er parate til at slække på straffeattesterne og gøre en indsats for at få de unge i job.

"Det vil være en katastrofe, hvis en ung biltyv aldrig kan få et job. Perspektivet er jo, at der er en meget stor gruppe andengenerationsindvandrere på kanten af samfundet, der aldrig får en jobmæssig tilknytning. Og så tør jeg ikke tænke på, hvordan det ser ud om ti til femten år," siger Claus Hjort Frederiksen.

Det er de meget høje kriminalitetstal for unge andengenerationsindvandrere, som får politidirektøren til at rejse forslaget.

Endnu kan politiet overskue den hårde kerne på knap 100 helt unge alene i København, men om få år går det helt galt, hvis ikke udviklingen vender, advarer Hanne Bech Hansen.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2387107

Citat:
Unge kriminelle bør have jobchance

23. maj 2005 05:46 Indland

Erhvervslivet bør give unge andengenerationsindvandrere en chance for et job, selv om de har en plettet straffeattest.

Det siger politidirektør Hanne Bech Hansen, Københavns Politi, ifølge Berlingske Tidende og henviser til de meget høje kriminalitetstal for unge andengenerationsindvandrere.

Endnu kan politiet overskue den hårde kerne på knap 100 unge alene i København, men om få år går det helt galt, hvis ikke udviklingen vender, advarer Hanne bech Hansen.

System i rekrutteringen
Hun opfordrer beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen til at sætte rekrutteringsarbejdet af de unge kriminelle i system, så de motiverede unge kan parres med virksomheder, der er interesserede i dem.

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen støtter ideen om, at flere virksomheder slækker på kravene til, at ansatte skal have en pletfri straffeattest.

- Ellers tør jeg ikke tænke på, hvordan det ser ud om ti - femten år, siger Claus Hjort Frederiksen.

http://www.dr.dk/nyheder/24timer/#Indland9

Jeg synes at denne artikel beskriver min holdning meget godt...

At man skal kunne sætte de unge kriminelle i forbindelse med arbejdsgivere der er lidt mere åbne, end flertallet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Langt flere arbejdsgivere kræver straffeattest

24. maj 2005 06:07 Indland

Næsten 200.000 danskere hentede sidste år deres straffeattest hos politiet, og det er næsten en fordobling på kun fem år.

Det er arbejdsgiverne, der kræver attesterne, men de skal bruge oplysningerne med omtanke, siger formanden for Politimesterforeningen, Poul Løhde.

- Hvad enten der står noget på den, eller der ikke står noget på den, så er det kun en del af det, man skal tage stilling til ved en ansættelse, siger han til Radioavisen.

Han understreger, at en straffeattest ikke er en garanti for noget. Blandt andet så forældes forbrydelser med tiden og optræder derfor ikke på straffeattesten, og desuden bliver en del sager slet ikke opklaret, og derfor er der naturligvis ingen, der bliver straffet for dem.

- Der kan jo godt være nogen, der har begået noget, som ikke er blevet opdaget. Men selvfølgelig er det da et udmærket redskab, og i visse situationer kan man da også næsten bebrejdes, at man ikke har taget den forholdsregel, forklarer Poul Løhde.

Forstår det godt
I Århus udleverede man godt 8000 straffeattester i år 2000, sidste år var det tal steget til knap 18.000.

I Randers, Aalborg og Odense er antallet af udleverede straffeattester fordoblet på de sidste fem år.

I Vejle er det steget fra cirka 500 i 2000 til cirka 3000 udleverede straffeattester sidste år, og politimester i Vejle, Claus Nørøxe, kan godt forstå, at arbejdsgiverne vil se en straffeattest, før de ansætter en ny medarbejder.

- Jeg synes, det er en naturlig udvikling. Det er naturligt, at arbejdsgiveren vil sikre sig så godt, som man nu kan, siger han.

Det er gratis at hente sin straffeattest på politistationen.

http://www.dr.dk/nyheder/24timer/#Indland14

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Interessant emne... Jeg mener, ikke at arbejdsgivere bør tjekke kommende medarbejderes straffeattester. Når en arbejdsgiver fravælger en ansøger pga en plettet straffetest, mener jeg, at man giver arbejdsgiver en uberettiget bemyndigelse til at dømme. Det er IMO forkert.
Jeg mener, at domstolene alene skal dømme folk. De bør afgøre, om der evt. er arbejdsområder o.l., den dømte ikke kan beskæftige sig med, og om dette gælder en årrække eller hele livet osv..
Fx synes jeg, at det skal være domstolen, der evt. bestemmer, at en person, som er dømt for omgang med mindreårrig ikke i fremtiden skal kunne arbejde med den aldersgruppe.
Pga en sag om en tidligere lærervikar, har det i Vejle for nylig skabt røre, at de private skoler ikke altid indhentede oplysninger om ansattes straffeattester. Det er det samme probleme, bare med modsat fortegn, ved, at det er op til arbejdsgiveren at indhente disse oplysninger.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Er det ikke grund nok at hvis der står 200 kvalificerede ansøgere, så vælger man naturligt de fra der er tideligere straffet..

For hvorfor i alverden ansætte en der er straffet når man kan få en med de samme kvalifikationer der ikke er straffet ?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
DusteD skrev:
Er det ikke grund nok at hvis der står 200 kvalificerede ansøgere, så vælger man naturligt de fra der er tideligere straffet..

For hvorfor i alverden ansætte en der er straffet når man kan få en med de samme kvalifikationer der ikke er straffet ?

Det er da åbenlyst... Hvis forbrydelsen på ingen måde har noget at gøre med jobbet, så kan det jo ikke gøre arbejdskraften hverken dårligere eller bedre til det job, der søges en medarbejder til.

Når folk har udstået deres straf, så skal de sgu behandles på lige fod med andre mennesker i samfundet, færdigt arbejde...

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

noname skrev:
DusteD skrev:

Det er da åbenlyst... Hvis forbrydelsen på ingen måde har noget at gøre med jobbet, så kan det jo ikke gøre arbejdskraften hverken dårligere eller bedre til det job, der søges en medarbejder til.

Når folk har udstået deres straf, så skal de sgu behandles på lige fod med andre mennesker i samfundet, færdigt arbejde...

Det skal du da ikke bestemme.Hvis jeg nu ikke vil have en pædofil ansat på min fabrik, selv om han har udstået sin straf, så rager det da ikke dig. DU kan jo ansætte svinet hvis det betyder så meget for dig, men lad være med at ville bestemme hvad andre mennesker skal gøre.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Så kan vi jo lige så godt indføre selvtægt istedet for et retssystem... Det er jo meningen med retssystemet, at folk starter på en frisk når de har udstået deres straf.
Hvad så når der er gået nogle år, og straffen fjernes fra attesten, så har det jo ikke ændret en skid på personens fortid, men du kan ikke se det nogen steder. Hvordan vil du så forhindre ham i at få arbejde på din fabrik/butik/etc.??

Mener du virkelig, at et menneske for altid skal lide under et tidligere fejltrin? Det er naturligvis ikke alle der angrer deres forbrydelse, men mange gør da, og de mennesker fortjener sgu lige så meget et job som alle andre. Det er jo diskrimination du har gang i, den slags er strafbart svjv...

Jeg ved godt du er liberalist, men det er jo altså ikke en perfekt ideologi i alle henseender!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]