Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg sad lige og læste nogle triprapporter om lattergas på erowid, hvor jeg bl.a. faldt over denne: http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=2970

Citat:
Another valuable effect is the 'ego death' phenomenon where I momentarily become completely disoriented from my life, then return to it.

Så kom jeg til at tænke over dengang, jeg gik til skoletandlæge og allerede dengang var en lille narkoman, der elskede lattergas. Jeg oplevede ret tit i forbindelse med disse tandlægetrips, at jeg enten ikke eksisterede eller ikke vidste, om jeg eksisterede. Nogle gange var det ret intenst, og jeg kunne slet ikke finde ud af, hvem jeg var.

Nu har jeg ikke fået nitrous siden jeg var 14-15 år, men har siden da stiftet bekendstskab med begrebet "egodød", hvilket jeg endnu ikke har oplevet på hverken svampe eller fx syre eller ketamin, navnlig fordi jeg endnu ikke har prøvet de to sidste. Alligevel vil jeg gerne lige høre fra jer, hvis ego regelmæssigt stiller træskoene, hvordan I definerer egodøden, hvis I kan, altså. Er det henad, hvad jeg oplevede som spaced-out lille purk?

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror slet ikke personligheden er udviklet på et sådan stadie, at der kan være tale om egodødsoplevelser, i så ung en alder. Jeg tror i det hele taget ikke at lattergas har den evne at fremkalde så kraftige forstyrrelser, da det blot forhindrer ilten i at komme til hjernen og dermed bedøver. Det kan godt være det, der har gjort dig lidt diffus og omtåget, og følt at du ikke vidste hvem eller hvor du var, men det er selvfølgelig svært at bedømme, da du kun beskriver det meget kort. Jeg har heller aldrig selv haft egodødsoplevelser, så det er måske også lidt svært for mig at bedømme.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Så vidt jeg ved får man lige dele O2 og N2O hos tandlæger, ellers ville man da hurtigt blive kvalt?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Det er faktisk sjovt at dette emne blev åbnet, for jeg har i weekenden oplevet at jeg døde, og vågnede igen, men så alligevel var ved at dø... FOR VILDT TRIP!! Der kommer også en triprapport om det senere, når jeg får samlet det hele sammen i min skrøbelige hukommelse :)

Titel:
Medlem

Citat:
da det blot forhindrer ilten i at komme til hjernen og dermed bedøver

Det er jo noget vrøvl! Dex har ret i, at man får lige dele N2O og ilt ved tandlægen. Pointen er ikke, at man skal blive bedøvet gennem iltmangel. Helt ærligt, tror du folk ville investere i en siphon og N2O-patroner, hvis de kunne få samme virkning ved at stikke hovedet i en spand vand?

Citat:
Det kan godt være det, der har gjort dig lidt diffus og omtåget, og følt at du ikke vidste hvem eller hvor du var

Nu får du det også til at lyde latterligt. Hvis du ikke ved noget om lattergasoplevelsen, så lad dog være med at svare. Prøv at læse den triprapport, jeg linkede til. Det er den slags oplevelser, jeg har oplevet som knægt. Man føler sig ikke nødvendigvis omtåget, snarere tværtimod.

Og, xun, var din oplevelse i forbindelse med N2O?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jeg havde tidligere på dagen trippet på lsd, og om aftenen/natten, tog jeg en dose mere, sammen med 10mg diazepam. Derefter sugede jeg en enkelt patron lattergas, som fik mig slået fuldstændig i gulvet. Da jeg vågnede igen, var det som om jeg havde været død, og at jeg kom tilbage til virkeligheden i små hak, hvor jeg samtidig var klar over at det narko jeg havde i kroppen ville slå mig ihjel inden for kort tid. Meget mystisk oplevelse og jeg fik vist skræmt livet ret voldsomt ud af nogle venner og min x... :(

Og dum som jeg nu er, skulle det gøres igen, men anden gang var det bare endnu vildere, og det endte med at jeg krøb ned under en dyne og gjorde mig klar til at jeg skulle dø... Så da jeg vågnede igen dagen efter, var verden bare SÅ dejlig og alting gav mening... Men som sagt, skriver en længere rapport... :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Anjin-san skrev:
Citat:
da det blot forhindrer ilten i at komme til hjernen og dermed bedøver

Det er jo noget vrøvl! Dex har ret i, at man får lige dele N2O og ilt ved tandlægen. Pointen er ikke, at man skal blive bedøvet gennem iltmangel. Helt ærligt, tror du folk ville investere i en siphon og N2O-patroner, hvis de kunne få samme virkning ved at stikke hovedet i en spand vand?

Citat:
Det kan godt være det, der har gjort dig lidt diffus og omtåget, og følt at du ikke vidste hvem eller hvor du var

Nu får du det også til at lyde latterligt. Hvis du ikke ved noget om lattergasoplevelsen, så lad dog være med at svare. Prøv at læse den triprapport, jeg linkede til. Det er den slags oplevelser, jeg har oplevet som knægt. Man føler sig ikke nødvendigvis omtåget, snarere tværtimod.

Som sagt, du giver ikke nogen særlig detaljeret beskrivelse af den oplevelse, så man kan ikke bedømme hvad der kan være tilfældet. Du skriver bare at du oplevede at du ikke eksisterede eller om du gjorde. Så (her stod engang noget grimt) DR-D.

Titel:
Medlem

Hæhæ, godt ord igen. Ingen grund til at blive sur på mig. Jeg er bare en intelligent IRC-bot på et egotrip.

Jeg ved godt, jeg ikke skrev så detaljeret, men det var jo derfor jeg linkede til triprapporten, for jeg har haft lignende oplevelser.

Grunden til, jeg blev lidt pissed, var, at du svarer uden at hverken have oplevet egodød eller have noget kendsskab til N2O-rusen. Derudover er det altså noget vrøvl, at N2O virker ved at afskære ilttilførslen. Du er da i din gode ret til at skrive herinde, men den slags kan bare hurtigt kapre tråden, så folk i stedet for at svare på mit spørgsmål ender med at diskutere, hvordan N2O virker osv. Det gider jeg ikke. Hvis du stadig er uenig, kan du udfordre mig til en duel af en slags.

Titel: Vrøvl!
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Jeg tror i det hele taget ikke at lattergas har den evne at fremkalde så kraftige forstyrrelser, da det blot forhindrer ilten i at komme til hjernen og dermed bedøver.

...Ovenstående er da en omgang misinformation af kaliber! Læs op på f.eks. DENNE artikel, og fortæl mig hvorvidt du stadig fastholder at N2O's effekt skyldes noget så simpelt som iltmangel?? Virkningsmekanismen er stadig ikke helt kortlagt, men der er bred enighed om at gassens anæstetiske egenskaber ikke kan forklares blot med dets opløselighed i cellemembraner (hvilket man traditionelt forklarer normale anæstesi-gasser's (halothan, etc.) effekt med. Lad være med at fremlægge noget som faktuelt, når det er åbenlyst at du ikke ved nok om emnet til at udtale dig! Det sænker hele forummets niveau og troværdighed.
Nok bitchin' for nu...
Anjin-san> Jeg har ikke selv prøvet at få lattergas hos tandlægen, og har aldrig opnået hvad jeg betegner som ego-loss alene på lattergas indtaget via siphon. Men din beskrivelse af en oplevelse af helt at "glemme hvem man er" stemmer ret godt overens med min definition af fænomenet. Jeg har oplevet det på specielt ketamin - som jeg synes har en del effekter til fælles med lattergas. Alt i alt synes jeg det lyder ret plausibelt at hvad du har oplevet kan karakteriseres som ego-loss-oplevelser. Jeg vil også umiddelbart tro at den slags sindstilstande er nemmere at inducere i børn end i individer hvor ego'et er mere "færdigformet"; at børn har nemmere ved at "give slip" og flyde hen end voksne.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det virker, men jeg undrede mig faktisk også da jeg skrev det, da det ihvertfald er sådan jeg mener solventer som renzebenzin o.lign. virker, og effekterne ikke er synderlig sammenlignelige.

Men jeg indrømmer da at jeg tog fejl :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hej Anjin-San,

Jeg har selv oplevet det der kan kaldes Ego-død, og den der totale forvirring og delerium tilstand man kan komme i på lattergas. Og det er ikke det samme.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en ego-død er ikke en "glem dig selv" oplevelse. Man mister enhver forbindelse og tilknytning til sit "jeg" men man glemmer det ikke, man er på en måde mere bevidst om sit ego's plads i virkeligheden, men ikke attached, man er fri, man er ikke - jeg.
Det man kan opleve på for meget lattergas er mere en totalt delerium, en enorm, i min oplevelse af det de to gange jeg tog for meget, ubevidst tilstand.
Dog på psykedelika har det tit gjort at jeg er eksploderet ud i visse oplevelser der kan kaldes transpersonelle, men det har været ved hjælp af svampe og n2o sammen...

Dog er det ifølge Stanislav Grof muligt at opleve transpersonlige oplevelser i en tidlig alder, eftersom den menneskelige psyke ifølge ham bevirker på et holografisk plan. Ken Wilber er uenig f.eks, da man ifølge ham skal igennem en masse spektre før det transpersonlige er opnåeligt.. mere om det kan du læse om, i min post om Grof/Wilber kontroversen i Psykedelisk Filosofi.

-Odden

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]