Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 20:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Hej

For nogle år siden skulle vi skrive en dansk stil, i 8'ende klasse tror jeg det var, og vi fik udleveret et gammelt eksamenshæfte med emner vi kunne vælge. Jeg kan huske at jeg valgte et emne hvor man skulle skrive om et billede. Og nu ville jeg høre om der er nogen der af en eller mærkelig grund kunne huske hvad det billede hed, og hvad kunstneren hedder, da jeg kan huske at billedet facinerede mig og jeg godt kunne tænke mig at finde det igen.

Billedet forestiller, vist nok, en rød traktor der står foran en slags stenport af en art. igennem porten kan man se en eng med masser af frodigt vegetation og langt ude på engen står en kæmpe træ i fuld flor. Til venstre i stenbuen er der en dør der står åben og udaf den kravler, vist nok, en slange der bugter sig hen af jorden og over mod traktoren. Så vidt jeg husker er billedet malet med en del "i forhold til hinanden" forkerte størrelsesforhold, og det karaktiserer også andre billeder jeg har set af denne kunstner.

Min beskrivelse af billedet kan godt ske at være en del forkert da jeg tit har forestillet mig billedet i hovedet og måske er kommet til at digte lidt om på det gennem tiden. Og det forekommer mig at billedet hed noget i retningen af "Ursus the Victor", men heller ikke der er jeg sikker.

Jeg regner sådan set ikke med at nogen kan huske dette billede, men det har kørt så meget rundt i hovedet på mig at jeg ligeså godt lige kunne spørge herinde for at se om nogen eventuelt skulle vide hvad jeg snakker om.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har ingen ide om hvorfor jeg brugte den her tid på google, men jeg tror sgu det er det her!:

Billede

(Her er url'en hvis det fucker op: http://www.yerka.pl/Yerka-pic-Pages/Image90.html )

Kunstneren hedder åbenbart Jacek Yerka. Der er faktisk temmeligt mange syrede derinde... http://www.yerka.pl/Yerka-pic.html

Jeps, så gik der tid med det! Så skal der rulles op!

:D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det må jeg sige, det er sgu en fedt billede! Jeg elsker når almindelige ting bliver twistet på den måde...

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Har skrevet om det billede engang =)

Rigtig fedt syntes jeg.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
:D Takker!
Orv, de er jo federe end jeg kunne huske de billeder.

Det her ligner en 2'er til det andet billede:
Billede

Senest rettet af eelmand 06 maj 2005 00:49, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Godt arbejde Chiller :)

Det er i øvrigt et lækkert billede, det der.

EDIT:
Har kigget billederne igennem, og han forekommer mig som en meget interessant kunstner. Stilen kunne faktisk godt minde mig lidt om danske Otto Frello's malerier.

Som sagt, tak til Chiller for at finde billedet, og tak til elmand for at bringe emnet på bane :)

Titel:
Junior medlem

Super fede billeder! :!:

Titel:
Kaospilot

Her er en samlet pakke med hans billeder, til de mageligt anlagte ;) :

http://files.chilldown.dk/

Titel:
Junior medlem

jespar skrev:

Nice nok!

Den er ok steneren den der virtual_lsd.exe! :lol:

Titel:
Kaospilot

Ja - men lad os lige holde os til emnet.

Titel:
Medlem

Kan huske jeg fik et oplæg med den til eksamen i 9'ende :) Grineren nok, men rigtig fedt billede også!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
hehe kom præcis til at tænke på det pic efter din beskrivelse

uden pis, bliver altså bange for den der traktor :/

Titel: ursus
Junior medlem

jeg sidder faktisk og skriver en stil om billedet lige nu, så hvis nogen har nogle gode hints er jeg åben.

Titel: Re: ursus
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Risgaard skrev:
jeg sidder faktisk og skriver en stil om billedet lige nu, så hvis nogen har nogle gode hints er jeg åben.

Jep, det er et billede af det menneskelige sind.... Traktoren er hjenen, eller jeget, laden er det bevidste, over den ligger kulturen (og naturen), måske det fælles bevidste, i siderummene ligger det ubevidste eller fælles ubevidste, og bagved laden ligger paradis.
Så skal du bare fylde lidt teksniske detaljer på, om billedkomposition og den slags løjer, og så hvad du ellers får af asocitioner når du ser billedet.
Der er også flere detaljer, min hurtige analyse er selvfølgeligt temmelig grovkornet, men det skulle da gerne hjælpe lidt på vej.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jespar skrev:

Adgangskode...?

Hvorfor har jeg ikke adgang?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Åndsamøbe skrev:
Risgaard skrev:

Jep, det er et billede af det menneskelige sind.... Traktoren er hjenen, eller jeget, laden er det bevidste, over den ligger kulturen (og naturen), måske det fælles bevidste, i siderummene ligger det ubevidste eller fælles ubevidste, og bagved laden ligger paradis.
Så skal du bare fylde lidt teksniske detaljer på, om billedkomposition og den slags løjer, og så hvad du ellers får af asocitioner når du ser billedet.
Der er også flere detaljer, min hurtige analyse er selvfølgeligt temmelig grovkornet, men det skulle da gerne hjælpe lidt på vej.

Ikke at jeg ved så meget om billedet. Men dette lyder bare som det universalsvar enhver gymnasielærer kommer med. Sådan en gang freudiansk slidder-sladder.
Jeg ville tjekke efter duden på wikipedia, og se derfra.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fik 7.

Ret dårligt egentligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Åndsamøbe skrev:
Risgaard skrev:

Ikke at jeg ved så meget om billedet. Men dette lyder bare som det universalsvar enhver gymnasielærer kommer med. Sådan en gang freudiansk slidder-sladder.
Jeg ville tjekke efter duden på wikipedia, og se derfra.

Hmm, manden spørger om hints til en stil, ikke en afhandling på kunstarkademiet :roll:

Det fælles ubevidste og bevidste er nu Jung.... Men hvis det er den slidder slader de selv kommer med, tror du så ikke det også er det de gerne vil høre i en stil?....... Jeg synes nu at der er temmeligt indlysende referater hertil, så mon ikke kunstneren selv tror på den slags slidder slader.... Desuden handler det jo om billedet, og ikke kunstneren. Men den slags informationer plejer også at give bonus, så det er sikkert også en udemærket idé.... Men jo der er der også andre referencer, hvad er jernbane sporet f.eks en kommentar til? Og så er der lotusblomsten og det gyldne æg......

Senest rettet af Åndsamøbe 12 feb 2006 17:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men her er i øvrigt informationen fra Wikiepedia:

Jacek Yerka is a Polish artist born in 1952. Yerka's work can be witnessed though Mind Fields, in which Harlan Ellison has provided narration for each of Yerka's selected pieces.

Der er lidt flere informationer på polsk, men ikke mange... Men hvis du forstår det er det måske en idé.

Lidt mere får man ud af google, har ikke kikket hitsne igennem men fandt da denne biografi: http://www.museummorpheus.com/contemp/yerka/biography.htm

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:
Hmm, manden spørger om hints til en stil, ikke en afhandling på kunstarkademiet :roll:

Nå virkelig :roll:
Udover det synes jeg du er en idiot.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]