Jamen jeg er egentlig tilbøjelig til at være enig med dig. Det var bare efter den udsendelse, et interview, der var for en uge's tid siden (eller hvor det meget det nu var), der fik jeg bare ikke det indtryk at hun var typen der nød at torturere andre mennesker, eller at det var en ide hun havde fået. Hun virkede, men det er selvfølgelig svært at vurdere som tv-seer, som om hun pludselig bare stod midt i det hele, uden egentlig at forstå at det var tortur de lavede.
Som jeg så interviewet med hende, er jeg ikke sikker på hun rigtigt forstod hvad de havde gang i. Måske har hun været i en slags chok, hende's mor sagde jo at der var meget skyderi i bag-grunden når hun ringede hjem fra irak. Og hvis dét passer, så har lyndie jo, forudsat hun ikke er trænet i forvejen, som de jo blaa sagde hun ikke var, befundet sig i et totalt anderledes miljø end hun var vant til.
Hvis hun pludselig er vågnet op i irak, uden på forhånd at ku' ha' gjort sig et reelt begreb om hvordan det ville opleves, så ka' hun jo sagtens ha' været i en slags chok eller traume. Hvis hun kommer fra en fredelig søvnig forstad som Virginia, til et krudt-helvede som de viser irak, så tror jeg altså hurtigt man ka' begynde at reagere underligt og anderledes end man ville ha' gjort når man var hjemme i de omgivelser man kendte. Måske var irak hende's første udlands-rejse. Det ka' også være hun bare var nervøs for de der sikkerheds-folk de nævnte som dem der ga' ordren til torturen. Hun sagde jo selv hun var bange for dem.
Kender du fornemmelsen når der sker noget alvorligt hvor det egentlig er forkert at grine, og man så alligevel kommer til det fordi situationen måske er ekstremt absurd og akavet? Hvis hun har haft det nogenlunde sådan, altså en slags chok, og ingen har forberedt hende korrekt på at det ku' ske, så har hun måske ikke rigtigt haft begreb om hvad der foregik. Ligesom når feks rednings-arbejderne fra feks Seest Ulykken si'r at det var en helt Uvirkelig fornemmelse mens det skete. Hvis hun har haft det sådan, så er det jo ikke nødvendigvis ondskab fra hende's side, men måske istedet et resultat af krigs-miljøet, hvilket bringer top-lederne ind i billedet igen. Jeg er ihvertfald i tvivl om hvad jeg ska' synes her, men en tv-udsendelse er selvfølgelig kun en del af billedet

Men jeg er klart enig i at det selvfølgelig er grund-læggende forkert det de har gjort med fangerne. Ingen tvivl om det. Tortur og overgreb er altid forkert.