Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 aug 2025 04:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Er skattetrykket for højt i DK?
Ja 15%  15%  [ 7 ]
Nej 28%  28%  [ 13 ]
De "rige" betaler for meget i skat 9%  9%  [ 4 ]
De "fattige" betaler for meget i skat 37%  37%  [ 17 ]
Ved ikke 11%  11%  [ 5 ]
Afgivne stemmer : 46
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Faktisk viser nye undersøgelser at firmaer i Danmark er mere konkurrencedygtige end firmaer i andre EU-lande. Da velfærdsydelser som dagpenge i Danmark sikrer én økonomisk, hvis man mister sit arbejde, har virksomheden selv ikke omkostninger ved en fyring, som det er tilfældet i lande, hvor virksomheder har forsikringsordninger for deres ansatte i forbindelse med afskedigelse.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Magnum skrev:
Vil det sige at de multinationale skal have lov til at gøre som det passer dem "For ellers gider vi lege med jer, så flytter vi bare til Litauen".

Firmaerne skal IKKE have lov til at sætte dagsordenen på den måde..

Du fatter bare ingenting, vel? Du vil gerne have velfærdsydelser, ikke sandt? Hvor kommer de penge fra, hvis firmaerne flytter pga høj skat?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

ManFromAnotherPlace skrev:
Faktisk viser nye undersøgelser at firmaer i Danmark er mere konkurrencedygtige end firmaer i andre EU-lande. Da velfærdsydelser som dagpenge i Danmark sikrer én økonomisk, hvis man mister sit arbejde, har virksomheden selv ikke omkostninger ved en fyring, som det er tilfældet i lande, hvor virksomheder har forsikringsordninger for deres ansatte i forbindelse med afskedigelse.

Hallo, følger du ikke med? Det er et problem at firmaer flytter fra landet fordi de får tilbudt bedre vilkår andre steder, både i form af lønninger, osv, men så sandelig også i form af skat. Det er også et problem at det er både for besværligt men også at det ikke er indbringende nok at starte en virksomhed i Danmark.

Hvem tror du betaler de velfærdsydelser du godt kan lide om 20 år? Det er det private erhervsliv der er produktive, offentlige ansætte laver ikke penge, de bruger altså de penge de andre tjener!

Du må læse lidt mere erhvevsstof. I øvrigt er Laffer-kurven for længst overskredet i DK, så alene det burde fortælle dig at skattetrykket er for højt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Hallo, følger du ikke med? Det er et problem at firmaer flytter fra landet fordi de får tilbudt bedre vilkår andre steder, både i form af lønninger, osv, men så sandelig også i form af skat. Det er også et problem at det er både for besværligt men også at det ikke er indbringende nok at starte en virksomhed i Danmark.
Hvem tror du betaler de velfærdsydelser du godt kan lide om 20 år? Det er det private erhervsliv der er produktive, offentlige ansætte laver ikke penge, de bruger altså de penge de andre tjener!
Du må læse lidt mere erhvevsstof. I øvrigt er Laffer-kurven for længst overskredet i DK, så alene det burde fortælle dig at skattetrykket er for højt.

Jo, jeg følger med. Det var derfor, jeg refererede til de nye undersøgelser. Du påpegede tidligere i tråden at velfærdssystemet svækkede danske firmaers konkurrenceevne, og derfor kom jeg med noget, der talte imod dette. Hvorfor forholder du dig ikke til det i stedet?
Mht. Laffer-kurven mener jeg, den forenkler noget mere komplekst. Den er en liberalistisk diskursanalyse og ikke nogen objektiv sanhed. Efter min mening er der andre forhold, der har betydning for en arbejdstagers motivation til at arbejde end skattetrykket.
Men det kan vi jo nok ikke blive enige om. :wink:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

dankdawg skrev:

Jo, jeg følger med. Det var derfor, jeg refererede til de nye undersøgelser. Du påpegede tidligere i tråden at velfærdssystemet svækkede danske firmaers konkurrenceevne, og derfor kom jeg med noget, der talte imod dette. Hvorfor forholder du dig ikke til det i stedet?
Mht. Laffer-kurven mener jeg, den forenkler noget mere komplekst. Den er en liberalistisk diskursanalyse og ikke nogen objektiv sanhed. Efter min mening er der andre forhold, der har betydning for en arbejdstagers motivation til at arbejde end skattetrykket.

Jeg forholder mig til at mange virksomheder flytter herfra. Hvorfor gør de det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg så lige finans i TV2 Nyhederne og syntes lige jeg ville poste dette link:

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=2157016&forside

Natnat...

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
dankdawg skrev:
dankdawg skrev:

Jeg forholder mig til at mange virksomheder flytter herfra. Hvorfor gør de det?

En del virksomheder produktionen ud, for bedre at kunne levere til f.eks det asiatiske marked. Det betyder faktisk ikke nødvendigvis, at jobbene i Danmark nedlægges, men det bliver selvfølgelig nogle andre stillinger der bliver tilbage. Det er helt rigtigt at Danmark har nogle problemer i forhold til den internationale konkurrence, men det skyldes i høj grad vores manglende investering i brugbar forskning. Kineserne og Inderne forstår det, og derfor er de også rigtig godt med hvad angår videnstunge erhverv.

Og så skal det måske lige nævnes, at lønningerne for ihvertfald visse erhvervsgrupper også er på vej op i de respektive lande. Derfor mister de altså noget af den komparative fordel de umiddelbart har i forhold til Danmark.

mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

DR-D skrev:
sorn skrev:
mindre skat - flere forsikrings ordninger. Hvorfor sku dem der arbejder for at tjene flere penge, miste en større procentdel end dem der ikke arbejder for så mange penge?
Selvfølgelig skal et "velfungerende" samfund have en overlevelsesordning som ikke er forsikrings-knyttet. Men derfor behøves uligheden mellem rig og fattig ikke også afspille sig så meget på det skattetryk de enkelte bliver udsat for.

og gad da godt høre de 14 som til nu, har sagt at skattetrykket for de fattige er for højt. Hvor ligger rimeligheden så hos de rige?

Det er vel for at forsøge at skabe en størrer mellemklasse istedet for rig/fattig ?

nej - frihed for det enkelte individ.

Relativistisk båthorn

funk_of_the_punk skrev:
er det bare mig der er helt tabt, eller? for jeg mener da at det danske skattetryk kan komme helt op på 78%, hvis så fremt i fald at man tjenedr "nok" penge...

Hvis man tjener nok penge om måneden til at ku' leve i luxus, betyder skatte-procenten så egentlig så meget?

Ka' man virkelig mærke forskel på om man vinder 1.8 millioner, eller 1.9 millioner, i lotto? Når man går i byen og køber en drink, sidder man så også og holder styr på om den koster 18kr eller 19kr?

Er der slet ingen bagatel-grænse for nærighed?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Som skrevet bør vi være med på viden så vi har noget at tilbyde firmaer så de bliver/flytter ind..

Men pengene skal jo gå til et skattestop (for de rigeste) så det er der jo ikke råd til..

Det er noget af det værste kortsigtede politik længe...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Fandt lige en artikel i politiken :

Danmark har verdens bedste erhvervsklima
Danmark er det bedste land i verden at investere i. Og det høje skattetryk, der ofte ses som en barriere for investeringer, er faktisk medvirkende til topplaceringen, viser analysen, der er lavet af en anerkendt international analysegruppe.

Det danske erhvervsklima, og den danske regering, fik onsdag et ordentligt skulderklap, da en af verdens mest anerkendte analyse– og tænketanke, Economist Intelligence Unit, anbragte Danmark på toppen over de lande, som de næste fem år tilbyder erhvervslivet de bedste betingelser.

Danmark rykker fra en sjetteplads i den seneste analyse fra 2000.

I analysen hedder det blandt andet, at det er tankevækkende, at »Danmark har opnået en så stærk konkurrenceevne og et så favorabelt investeringsklima, uden at man har måtte ty til store nedskæringer i de offentlige udgifter og skattesænkninger«.

Skattetryk giver muligheder
Ania Thiemann, der er ansvarlig for Economists analyser i Danmark, siger ifølge Information:

»Danmark har i modsætning til Irland og nogle af de nye EU-medlemslande undgået den fælde at bruge et lavt skattetryk som salgsargument over for potentielle, udenlandske investorer. Samlet set betyder det faktisk mere for investorer, at Danmarks infrastruktur er i top, arbejdsstyrken er højt uddannet og fleksibel – alt sammen muliggjort af et forholdsvis højt skattetryk«.

Hun siger desuden, at Danmarks finansieringssystem er gennemsigtigt og alsidigt, og at Danmark er førende på det informationsteknologiske område.

Gode kort på hånden
Også erhvervslivet er begejstret.

»At vi har et godt arbejdsmarked og en god infrastruktur er vigtigt. Skatten plejer at være en barriere, men ændrer det sig, vil det give os gode kort på hånden«, siger Rolf Larssen fra Copenhagen Capacity, der arbejder med at tiltrække udenlandske investeringer, til Berlingske Tidende.

Ifølge den nye analyse er det kun manglen på kvalificeret arbejdskraft, forstærket af »fremmedangst anti-immigrationspolitik«, der kan stå i vejen for fortsat dansk succes.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
sorn skrev:
DR-D skrev:
sorn skrev:
mindre skat - flere forsikrings ordninger. Hvorfor sku dem der arbejder for at tjene flere penge, miste en større procentdel end dem der ikke arbejder for så mange penge?
Selvfølgelig skal et "velfungerende" samfund have en overlevelsesordning som ikke er forsikrings-knyttet. Men derfor behøves uligheden mellem rig og fattig ikke også afspille sig så meget på det skattetryk de enkelte bliver udsat for.

og gad da godt høre de 14 som til nu, har sagt at skattetrykket for de fattige er for højt. Hvor ligger rimeligheden så hos de rige?

Det er vel for at forsøge at skabe en størrer mellemklasse istedet for rig/fattig ?

Det var et svar på hans spørgsmål "Hvor ligger rimeligheden så hos de rige?"
nej - frihed for det enkelte individ.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den skat kan komme meget højere op - Hvis man nu hævede topskatten istedet for at give skattelettelser til industrien, venner af regeringen og de multinationale; så ville en del flere penge komme en del flere folk til gode.

Forudsat altså at vi havde en regering der kunne bruge penge på en fornuftig måde, altså...

/Tias

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]