Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kunne først godt tænke mig at høre om der er nogen Pink Floyd fans i blandt? Jeg er selv helt vild med deres musik og historien bag bandet.

Men er der nogen der ved hvad der gjorde Syd Barrett skør i sin tid? Var det drugs eller skete det bare? Og er der nogen der ved om Pink Floyd indtog psykedelika da de indspillede deres numre? Synes i hvert fald at deres musik er ekstremt trippet til tider. F.eks. deres udgivelse Ummagumma(1969).

Titel:
Admin
Brugeravatar

Jeg er selv fan af Pink Floyd og synes de har lavet noget helt fantastisk musik :) Deres tekster har betydet enormt meget for mig og rammer mig dybt. Filmen "Pink Floyd - The Wall" er bestemt også et kig værd :) IMO er det en god definition på en psykose.

Mht. det andet ved jeg ikke noget. Jeg hører meget af deres musik, men er egentlig ikke så "nørdet" med dem. Jeg ved ikke så meget om deres historie osv.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Floydianer her også :) Jeg har holdt af bandet i mange år efterhånden, og skrev faktisk storopgave om deres musikalske udvikling da jeg gik på gym.

LSD på daglig basis var hovedårsagen til Syd Barretts mentale deroute, eller i hvertfald en kraftig katalysator. Barrett var eftersigende konstant på trip, hvilket resulterede i at man ved flere koncerter kunne opleve ham stå og stirre tomt ud i luften mens han var på scenen. Af den årsag kom David Gilmour med i bandet efter 'Piper At The Gates of Dawn'-pladen. For at 'aflaste' Barrett fra guitarspillet når de spillede live, så han 'kun' skulle koncentrere sig om at synge.
På den efterfølgende 'A Saucerful Of Secrets', medvirkede Barrett kun på enkelt nummer (Jugband Blues), og Waters overtog sangskrivningen, og Gilmour guitaren. Det var det sidste man hørte til Barrett i PF-regi (han fik dog udgivet 3 ganske udmærkede solo-albums)

Resten af bandet har også brugt psykedeliske stoffer, men nok mere moderat end den kære Barrett.

Tilsidst vil jeg lige anbefale 'Live at Pompeii'-DVD'en, der er de bestemt også i det syrede hjørne ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg er ret vild med det tidlige Pink Floyd og Syd's soloplader.
Så vidt jeg ved var det vist mest Syd der var inde i de hårdere stoffer. Jeg tror de andre foretrak at drikke og ryge lidt, selvom man godt kan komme i tvivl når man lytter til deres musik.......
Måske er de bare ikke stolte af deres tidligere forbrug. :lol:

Søg på nettet og du vil finde masser af teorier om hvorfor Syd brød sammen..... Men det var jo nok en kombination af overforbrug af stoffer, stress, lettere latente personlighedsbrister o.s.v

Men han skulle vist have indtaget temmelig store doser LSD, og et eller andet bedøvelsesmidel som jeg ikke kan huske navnet på!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
ThirdEyeFloond skrev:
På den efterfølgende 'A Saucerful Of Secrets', medvirkede Barrett kun på enkelt nummer (Jugband Blues), og Waters overtog sangskrivningen, og Gilmour guitaren. Det var det sidste man hørte til Barrett i PF-regi (han fik dog udgivet 3 ganske udmærkede soloalbums)

Jeg mener nu, oficielt ihvertfald, at han er med på 3 numere på 2. plade, men kun har skrevet 1, nemlig "Jugband Blues", som i øvrigt er et helt fantastisk nummer! :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Støj Ninja skrev:
ThirdEyeFloond skrev:
På den efterfølgende 'A Saucerful Of Secrets', medvirkede Barrett kun på enkelt nummer (Jugband Blues), og Waters overtog sangskrivningen, og Gilmour guitaren. Det var det sidste man hørte til Barrett i PF-regi (han fik dog udgivet 3 ganske udmærkede soloalbums)

Jeg mener nu, oficielt ihvertfald, at han er med på 3 numere på 2. plade, men kun har skrevet 1, nemlig "Jugband Blues", som i øvrigt er et helt fantastisk nummer! :D

Det lyder meget sandsynligt, i følge min hukommelse skulle han også have været med på 2-3 af dem, men kunne kun lige finde ham krediteret for Jugband blues.

Titel:
Insane psychedelia user!

Så nogle liveoptagelser fra tiden lige inden Syd blev smidt ud og der sad han bare i sin egen lille verden med sin guitar og spillede noget helt andet end resten af gruppen og så virkelig virkelig lam ud.

Men hvis man har set Pink Floyd: The Wall (altså filmen), så kan man godt tænke sig til at de har lavet lidt andet end bare at drikke og ryge lidt i ny og næ ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der ligger også denne lille hjemmevideo fra Syd Barretts første syretrip inde på Pot-TV: http://www.pot-tv.net/archive/shows/pot ... -2883.html

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ThirdEyeFloond skrev:
Der ligger også denne lille hjemmevideo fra Syd Barretts første syretrip inde på Pot-TV: http://www.pot-tv.net/archive/shows/pot ... -2883.html

Den har jeg godt set! Men vidste nu ikk at han for real var blæst! :D

Er der nogen af jer der ved om The Wall (filmen) er baseret på Syd Barrett?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg ville mene den bygger på Roger Waters eftersom hans far f.eks rent faktisk døde i anden verdenskrig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg er også Pink Floyd fan, og jeg ville gerne se den der video, men hvordan i al verden skal man trykke for at kunne se den?

En detaljeret bestrivelse vil gøre mig glad :oops:

/cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Prøv "view now" sådan næsten lige midt på skærmen. :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
den kan jeg ikke trykke på.. Hvorfor ik?

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Tryk på "Play in Real Player" eller sådan noget. I samme ramme som førnævnte.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

http://www.pot-tv.net/ram/pottvshowse2883.ram
Den her fil. Skal afspilles i realplayer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Gaia skrev:

Nej man skal ikke. Der findes bedre og mere sikre alternativer til .ram filtyper.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Quit bitchin'...

//Edit: Irrelevante indlæg slettet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Soul_Pitcher skrev:
Gaia skrev:

Nej man skal ikke. Der findes bedre og mere sikre alternativer til .ram filtyper.

Okay. Hvad mener du med sikre? De er vel lovlige nok at se? Eller er det mig der misforstår noget..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jawohl, Herr Hali

Gaia >> For ikke at gå mere OT end nødvendigt, kan du jo passende sende mig en pm, så kan vi tage diskussionen der.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Jeg blander mig lige her en uges tid efter at tråden er død. Har lige haft en periode væk fra Psy.dk:

Gaia skrev:
Er der nogen af jer der ved om The Wall (filmen) er baseret på Syd Barrett?

hamp skrev:
Jeg ville mene den bygger på Roger Waters eftersom hans far f.eks rent faktisk døde i anden verdenskrig.

Jeg skulle mene, at det både er Waters biografiske trip OG en kraftig inspiration fra Barrets historie.
Eksempelvis det med at være udbrændt star. Og under indspilningerne til en senere plade (Wish you were here, tror jeg nok), har jeg set i en dokumentar om Barret, at han dukkede op, og havde barbere sig helt skaldet, inklusive øjenbryn osv. - ligesom Pink gør i filmen.

Er der i øvrigt ikke generelt en hel masse temaer om sindsyge i PFs plader siden Barret!?

I øvrigt også stor fan her! Hvor ofte de tog LSD eller lignende i bandet ved jeg ikke, men det plejer at blive sagt, at deres lysshowkoncept skulle være forsøg på at imitere det visuelle ved psykedelisk oplevelse... men der siges jo så meget. Har nu altid taget det som en slags selvfølge, at de trippede.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]