Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 23:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Jeg har tænkt lidt på, om man - ligesom det er tilfældet med cannabis - kan opleve søvnløshed, hvis man efter længere tids alkoholmisbrug pludselig holder op?

Jeg har selv drukket dagligt i en periode på nogle uger (bare en tre til fire genstande når jeg kommer hjem fra arbejde og skal sove - jeg har nemlig natarbejde), og i weekenderne ret tæt, og nu hvor jeg er holdt op igen med at drikke daglige genstande sover jeg kun meget få timer, og vågner op og kan ikke sove mere.

Jeg tænker også på, at jeg kender mange, som siger, at de ikke kan sove længe, når de har tømmermænd. Måske der er en forbindelse?

(Okay, det kan da godt være, at der er andre årsager til min søvnløshed. Jeg har jo som sagt natarbejde, men det har bare ikke været et problem for mig i længere tid med at sove. Men nu er det jo til gengæld blevet lysere... såhøhh.)
Jeg håber i hvert fald ikke, at jeg skal tolke det som begyndende alkoholisme. Men er der nogen der ved noget?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hej UhrrSwamp..

Jeg tror ikke du skal være bange for begyndende alkoholisme. Men det lyder derimod som om du har brugt alkoholen som sovemedicin, right? Følgende er ret fabulerende, men kan det tænkes at din krops kemi har vænnet sig til, at søvn er lig med alkohol?

Desuden mener jeg at alkohol går ind og piller ved GABA receptorene, og hvis man piller ved dem kan det godt have konsekvenser på søvn og døgnrytme. (Tænker på muscarine som sovemedicin). Jeg er sikker på at farmakolog gutterne herinde, har del mere viden på dette område.

Da jeg havde natarbejde, sov jeg også højest 4 timer per nat, men med den mente, at det var i en sommerferie. Tag og find et andet job ;)

Det der med at sove længe og tømmermænd, kender jeg udemærket. Det er absolut ikke særligt rart at vågne op kl 8 søndag morgen, med maks 4 timers søvn, med udsigt til en dag med hardcore uro/vrider angst tømmermænd.

Håber det løser sig,
Ash

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej Ash,

Jo, på en måde kan man godt sige, at jeg har brugt alkoholen som sovemedicin. Men det er nu lige så meget , fordi jeg godt kan li' øl, og efter sådanne ni timer på arbejde, er det godt at få sig en bajer (når der nu i øvrogt kun er Maierheim i fjerneren, så skal det sgu' osse skylles ned :D ).

Hmm... GABA receptorer, det ved jeg ikke noget om, men jeg går straks igang med at researche. Jeg bruger også melatoninpiller hver torsdag, for at vende om til dagrytme i weekenden - måske det også fucker med GABA-systemet (?).

Ang. at finde sig et andet job, så har jeg allerede sagt op (nej, natarbejde holder man ikke til i længden) og slutter til første maj. Jeg ser frem til hundrede år på dagpenge :twisted: .....

Titel:
Insane psychedelia user!

GABA er et stof der virker hæmmende dvs. sløvende og bl.a. nervemedicin/sovepiller virker ved at øge virkningen af GABA. Alkohol stimulerer udløsningen af GABA og gør samtidig det modsvarende, dvs. exciterende transmitterstof, glutamat, mindre virksomt ved at blokere for nogle bestemte glutamat-receptorer. For at forklare det lidt mere pædagoisk kan man sige at alkohol blokerer for det der stimulerer og øger mængden af det der hæmmer. Efterhånden når kroppen og hjernen har vænnet sig til at den bliver hæmmet mere end normalt vil den indrette sig, så den ikke bliver hæmmet lige så meget. Det er det man normalt kalder tolerance. Når du så stopper med at drikke alkhol dvs. det der sløver kroppen og hjernen, vil den måde hjernen har indrettet sig til alkoholen ikke stemme overens med situationen når man holder op. Det betyder at der er for lidt af det sløvende og for meget af det stimulerende, som resulterer i at man ikke kan falde i søvn. Du har måske også oplevet at være rastløs, irritabel, urolig og har måske også haft dårlig mave og/eller svedeture.

Alkohol kan godt ødelægge døgnrytmen og specielt når man har natarbejde, så går den helt galt, da kroppen jo, fra naturens side, er vant til at sove når det er mørkt og være vågen når det er lyst. Det sker bl.a. ved at mængden af lys der kommer gennem stavcellerne i øjnene regulerer den mængde melatonin, som bliver dannet, og som gør at man enten bliver søvnig eller føler sig udhvilet. Melatonin kan godt hjælpe dig med døgnrytmen pga. dit natarbejde, men det hjælper ikke på det søvnbesvær du har fordi du er stoppet med at drikke. De melatoninpiller du tager har ihvertfald ingen mærkbar indvirkning på GABA-systemet sammenlignet med alkohol.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Du har måske også oplevet at være rastløs, irritabel, urolig og har måske også haft dårlig mave og/eller svedeture.

Ja faktisk alle tingene, nu jeg tænker over det.

Jeg går ud fra, at der er to ting at gøre: Enten at fortsætte de daglige 'fyrmorgensbajere', eller at holde helt op med dem. Det sidste ville jo nok være det sundeste... (men det første ender det sgu nok alligevel med det første, hvis jeg kender mig selv ret :) ).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hey i øvrigt Tresure. Du lader til, at have pretty much godt tjek på de her ting.

Jeg ved godt, at melatonin først og fremmest regulerer døgnrytmen, og det er også som sådan jeg bruger det.
Men jeg synes nu alligevel, at melatonin hjælper mig bedre til at falde i søvn. Da jeg i sin tid researchede på melatonin, mener jeg også, at jeg fandt ud af, at det bevirker at man nemmere falder i søvn. Bare ikke sådan, at man bliver sløvet af det - men derimod sådan, at kroppen/hjernen bliver 'gearet' til at sove, når melatoninen begynder at virke. Det skulle jo være af samme grund, at mange ikke kan sove, når det er lyst, fordi hjernen så ikke producerer melatonin. Og ligeledes grunden til at man vågner, når det bliver lyst; fordi så stopper melatoninproduktionen.

Nogle kalder det jo også for hjernens egen sovepille. Vil du sige, at det bare er placebo?

Titel:
Insane psychedelia user!

Nej det er bestemt ikke placebo. Der findes et område i hjernestammen der hedder formatio reticularis (FR), som videresender signaler fra PNS (dvs. nervefibre i arme, ben, ryg osv. - egentlig en betegnelse for nervesystemet uden for hjernen) til et andet område i midthjernen der hedder thalamus. Aktiviteten mellem disse to områder bestemmer hvor vågen man er og bliver reguleret via GABA som igen kan yderligere reguleres fra corpus pineale (pinealkirtlen eller koglekirtlen, fordi det ligner en lille kogle som ligger lige bag øjnene), som er der serotonin bliver omdannet til melatonin. Hvis du f.eks. drikker alkohol eller ryger hash påvirker du mængden af GABA som dermed er med til at sløve og får dig til at føle dig søvnig. Det samme med GHB. Selv om melatonin indvirker på hvor søvnig man føler sig kan man jo ikke decideret lamme sig på det, som med f.eks. benzodiazepiner, så virkningen af melatonin på hvorfor man bliver søvnig, er nok en del mere kompleks end blot at den påvirker i FR. Melatonin sløver heller ikke aktiviteten i den forlængede rygmarv, dvs. din koordinationsevne, balanceevne osv. bliver jo ikke svækket hvis du har taget melatonin, så selve indvirkningen på FR er ret specifik.

Hvad jeg mente før er at melatonin ikke på den måde kan fjerne de symptomer du har, hvis du stopper med at drikke, men den kan naturligvis fjerne den værste uro, når du skal sove.

Titel:
Insane psychedelia user!

Treasure skrev:
Hvis du f.eks. drikker alkohol eller ryger hash påvirker du mængden af GABA

Er du sikker på det? Altså, at cannabinoider også påvirker GABA :?

Titel:
Insane psychedelia user!

Nelson Muntz skrev:
Treasure skrev:
Hvis du f.eks. drikker alkohol eller ryger hash påvirker du mængden af GABA

Er du sikker på det? Altså, at cannabinoider også påvirker GABA :?

Well, ikke direkte ligesom f.eks. alhohol eller GABA-A agonister, men der er en indvirkning via nogle interneuroner, til trods for at THC primært påvirker CB1 og CB2 receptorer i bl.a. pandelappen og hippocampus. Du har vel lagt mærke til at hash sløver din koncentrationsevne, koordinationsevne osv. stort set på lige fod med alkohol (med visse undtagelser naturligvis), så der er ihvertfald helt klart tale om en indvirkning på GABA-systemet, selv om den, om muligt, sker gennem flere led.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the globik atmosphere. or around there?.
Jeg har faktisk tit oplevet at efter en druktur når alkoholen holder op med at virker helt brutalt at jeg har problemmer med søvnen, så der er måske noget om det UhrSump. Benzodiazepiner udvider(ifølge H. ringdom) jo GABA(-A?) receptorne, så der kommer mere GABA igennem receptorerne. Det skal lige siges at benzo + alkohol nogengange kan være en farlig kombination.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
Jeg har det ihvertfald på samme måde med alkohol som GHB... vågner efter få timers søvn, og kan absolut ikke falde i søvn igen.

Titel:
Insane psychedelia user!

PsyForce\Stener skrev:
Benzodiazepiner udvider(ifølge H. ringdom) jo GABA(-A?) receptorne, så der kommer mere GABA igennem receptorerne. Det skal lige siges at benzo + alkohol nogengange kan være en farlig kombination.

Ikke helt... for det første kan en receptor ikke "udvides", og for det andet kommer GABA altså ikke gennem receptoren. Et transmitterstof som GABA binder sig til receptoren, som så er koblet til en ionkanal. Det svarer lidt til en nøgle, der passer i en lås, som åbner en dør. I tilfældet med GABA, som er et hæmmende transmitterstof, ligger den hæmmende effekt i at receptoren er bundet til en chlor-ion kanal, som lader chlor-ioner passere ind gennem kanalen, og ind i neuronet, så neuronets membranpotentiale sænkes (pga. chlor-ionens ladning), som så medfører at aktionspotentialet på de ca. -55 mV er sværere at opnå. Lidt mer pædagoisk kan man sammenligne det med en slags tovtrækkeri, hvor positive ioner som natrium og calcium trækker den ene vej og ioner som chlor og kalium den anden vej. Nu er kalium også en positiv ion, men kalium bliver som regel flytter ud af neuronet, som i den endelige sum beregnes som noget negativt. Alt efter hvor mange af de positive og "negative" ioner, der bliver flytter ud og ind, vil membranpotentialet, eller "tovet", blive trukket den ene eller den anden vej. Hvis "tovet" bliver trukket nok i den ene retning, så meget at neuronet overskrider en bestemt negativ elektrisk ladning, blive en kædereaktion sat i gang, fordi spændingsstyrede ionkanaler åbner og lader ioner strømme ind og ud, så en bestemt spændingsforskel bliver flyttet hen over neuronets "arme" eller axoner. Den spændingsforskel er normalt det man kalder en impuls.

Det specielle ved benzodiazepiner, er så at der i GABA-A receptoren, som har en helt speciel struktur, har forskellige bindingssteder, hvor benzodiazepinerne binder sig til et af disse, og forstærker GABA's virkning, når den binder sig til receptoren, ved at flere chlor-ioner passerer ind i neuronet, og dermed sænker neuronets elektriske ladning. Når alkohol stimulerer udløsningen af GABA fra præsynaptiske neuroner, så kommer problemet når man blander med nervemedicin, altså benzodiazepiner, fordi der er mere af noget, hvis virkning bliver forstærket. Det er det man normalt kalder synergisme, altså når to stoffer forstærker hinandens virkning.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the globik atmosphere. or around there?.
Så blev man så meget klogere, tak for opklaringen 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]