Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 08:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: nedtur
Medlem

Geografisk sted: Derude
jeg ville lige høre om der er nogle her der har prøvet en nedtur på ren MDMA. (vi taler ikke kex). og en eft forklaring på hvordan det var!

grunden til jeg laver dette indlæg er at jeg aldrig har hørt om nogle der har fårt det på "ren MDMA"

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Om MDMA er i en pille eller i pulverform gør jo ingen forskel?

Titel:
Medlem

hvor mange kex kender du der består af ren MDMA??? hvis du får nedtur på kex kan det jo lige så godt være alt muligt andet. PMA fx.

så jo stor forskel

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Der findes utroligt mange piller hvis eneste aktive indhold er MDMA....

Grunden til nedturen ligger jo også i MDMA's virkemåde så self. kan man få "nedtur" af ren MDMA!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Mener du nedtur på selve MDMA-trippet, eller bagefter?
Jeg vil tro, at hvis man overdriver sit intag af stoffet, kan man få nedtur bagefter, men ikke imens det står på.

Men hvorfor spørger du? Er det noget du selv har oplevet?

Hilsen Fanny

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Fanny, jeg må sige at jeg ikke er helt enig med dig.

Jeg har en lille beskrivelse af det i det her forum (som du også har læst)... og jeg kan fortælle dig at en nedtur på MDMA slet ikke er sjovt.

Man skulle ikke tro at badtrips/nedture kan opstå på MDMA (mens det står på), men det kan det altså. Og bare det at jeg tog 100mg to dage i træk, fuckede mit humør fuldstændig op efter den 2. dag. Her er lidt:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=8572

aliaarhus skrev:
Hun slog op efter et forhold på 11 måneder, fordi vi var så forskellige (politisk, syn på livet, osv), og håbede på at vi kunne etablere et tæt venskab til hinanden, da vi stort set har samme vennekredse, da vi går på samme skole, og da vi begge to havde stærke følelser for hinanden. Min MDMA-nedtur blev pludselig 100 gange værre, og jeg kunne føle hvordan kroppen reagerede på det kæmpe rush jeg pludselig kunne mærke i kroppen. Nedturen var for alvor begyndt - jeg prøvede at holde tårerne i mig, men det var meget svært. Jeg græd lidt mens hun var her, og da hun tog afsted igen, brød jeg fuldstændig sammen på min seng. Jeg kunne for første gang i mit liv virkelig mærke hvordan en nedtur steg og steg i min krop, og et eller andet sted vidste jeg, at det de efterfølgende dage ville blive de værste dage i mit liv.

Samme aften ringer min ven til mig og spørger om jeg ikke vil med til fest. Jeg tænkte, at det nok ville være en god idé at få facaden frem (hvilket jeg er meget dårlig til) og være sammen med mine venner. Jeg havde også nogle b-vitaminer og noget 5-HTP til at forebygge en MDMA-nedtur. Sammen med vitaminerne havde jeg også 100mg MDMA liggende, som endte med at jeg indtog for at få en optur.

Jeg var desperat og jeg var en idiot. Jeg tænkte mig ikke om - for første gang i mit liv indtog jeg et stof spontant, uden at tænke videre over det, uden at have et formål med det og uden at tænke på konsekvenserne derefter.

Mine venner kom forbi mig og hev mig med til festen. Ca. en time efter indtagelsen fik jeg et sindsygt mood lift i bussen på vej til festen, som bare smed mig ind i en verden af glæde og harmoni. En time inde i trippet, da vi var nået til festen, begyndte alt at blive anderledes i løbet af få sekunder. Mit humør svingede med ekstreme hastigheder - det ene sekund kunne jeg være glad, det andet sekund sur på mig selv, og det tredje sekund ked af livet og af at have mistet min kæreste. Hele min verden kollapsede. Mit liv blev smadret og destrueret foran øjnene på mig, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv. Jeg havde fået en helt sindsyg nedtur på, som jeg følte at jeg aldrig nogensinde ville slippe af med.

Jeg gik udenfor, væk fra festen, satte mig på kantstenen og kiggede op på himlen. Jeg følte at verden var så stor i forhold til mig, og jeg kunne bogstavelig talt mærke hvordan hele verden kollapsede på min krop. Jeg begyndte at græde og slå på asfalten af bare vrede over at livet kan gå så galt. Tankerne flød i mit hoved og jeg kunne ikke stoppe dem. Jeg havde det så forfærdeligt, og jeg overvejede gang på gang hvor meget værd mit liv var. Jeg kunne ikke forstå min eksistens, jeg kunne ikke forstå meningen i at være Ali. Jeg kunne ikke forstå hvorfor mit liv skulle være så hårdt, at folk ikke engang kunne tåle at høre om det. Jeg kunne ikke forstå hvorfor Islam og min familie hele tiden var på nakken af mig, jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle opleve sådan en nedtur, og jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle miste en kæreste, som jeg aldrig kunne sige "jeg elsker dig" til, selvom jeg gerne ville og mente det.

Min ven ledte efter mig, men kunne ikke finde mig. Han kom udenfor og fandt mig ude ved kantstenen, blikket vendt ned mod asfalten og tårerne trillende ned ad kinderne. Han kom over til mig, og jeg kastede mig straks i armene på ham og begyndte at græde som aldrig før. Alkoholen, misbruget af MDMA'en, kæresten, og min idioti havde virkelig fået mig helt ned på knæ, og jeg følte at jeg aldrig ville være i stand til at komme op igen. Jeg kan ikke beskrive følelsen i min krop - jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Festen fortsatte til kl. 6 om morgenen, og jeg prøvede gang på gang at følge med, selvom det var meget svært. MDMA-rusen aftog efter 4 timer (omkring kl. 2) og nedturen blev derefter meget værre. Min ven gav mig øl og sprut for at blive stiv og glemme at jeg havde dummet mig ved at tage MDMA og for at glemme kæresten. Men det endte med at jeg lå og græd i en meget stor del af tiden mens en af mine veninder brugte meget tid på at trøste mig og overbevise mig om, at det hele nok skulle gå godt igen.

Dagen efter denne oplevelse, havde jeg det elendigt. Jeg led af en voldsom depression, en meget dyb depression som jeg aldrig i mit liv har oplevet. Intet gav mening i mit tilværelse og jeg græd dag og aften, uden at være i stand til at gøre noget som helst ved det.

Desuden led jeg faktisk at voldsomme madproblemer som heldigvis ikke varede i særlig lang tid (det skyldtes ikke kun MDMA'en, men absolut også min situation):

aliaarhus skrev:
I løbet af depressionen kunne jeg ikke spise - jeg levede af c- og b-vitaminer samt en hel masse 5-HTP, for ikke at ødelægge kroppen helt ved ikke at spise. Det eneste jeg kunne få ned var omtrent en halv liter vand om dagen. Hver gang jeg spiste et eller andet, gik der 5-10 minutter, og så var jeg ned på knæ på mit toilet og brække det hele op igen. Jeg tabte mig lidt over 5kg i løbet af disse 4 dage, og havde meget svært ved at kommunikere med folk. Jeg var meget asocial og ville egentlig bare have en ende på mit liv. Jeg var træt af familien, jeg var træt af Islam, jeg var træt af at have mistet min kæreste som havde støttet mig i al den tid vi var sammen, og jeg var træt af al den uretfærdighed og snæversynethed der befandt sig i vores verden, uden at nogen som helst sagde noget som helst til det.

I dag er jeg nogenlunde begyndt at spise normalt igen, og har skruet lidt op for vitamin-indtagelsen de sidste par dage, for ikke at sætte min krop helt ud af systemet. Jeg har også fået snakket med eks-kæresten, og vi er blevet enige om at lade hinanden være i fred indtil den kommende weekend, hvor vi skal mødes, feste sammen og prøve at få et tæt venskab til at køre.

Jeg har af denne voldsomme tur lært, at stoffer ikke er legetøj. Stoffer er nogle meget kraftfulde værktøjer, og der det er de færreste i verden der kan klare de forandringer de sætter i gang. Jeg håber at folk herinde vil tage deres respekt for stofferne op til efterretning og tænke på, hvordan de egentlig behandler dem.

Confusion har også prøvet at få en depression, som han desværre stadig kæmper med af og til. Hans store forbrug af MDMA gav ham et ordentligt nap over nallerne.

Men om han selv oplevede nedture under rusen, må han selv udtale sig om, for det ved jeg faktisk ikke.

Så Pyskow, bare fordi at MDMA er renere end ecstasy-piller og ikke indeholder alt muligt lort tilsvarende pillerne, så er det stadig ikke legetøj. Det kan sagtens give nedture, og det skal nok få dig til at gå ned på knæ og bede om tilgivelse hvis du ikke behandler det med respekt.

Håber du kan bruge det til noget.

Titel:
Medlem

mange tak ali.
det var lige det svar jeg ville ha! håber dA at du er kommet oven på igen. det var godt nok en grim tur du var igemmen der. :)

Så Pyskow, bare fordi at MDMA er renere end ecstasy-piller og ikke indeholder alt muligt lort tilsvarende pillerne, så er det stadig ikke legetøj. Det kan sagtens give nedture, og det skal nok få dig til at gå ned på knæ og bede om tilgivelse hvis du ikke behandler det med respekt.

nej det ved jeg godt! men nu var det jo også kun fordi jeg ville høre om folk havde oplevet en nedtur!
og lige meget hvad. er det ikke nogle stoffer der er legetøj :D
I know. har da også selv prøvet nedtur...

Senest rettet af Pyskow 07 jan 2005 16:04, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Ali@
Ok, du har ret. Man kan godt få nedtur, men tror du ikke, at du ville have fået lige så stor nedtur, eller overhovedet fået det, hvis du havde været glad i forvejen? Nu var omstændighederne jo mildest talt ikke så gode for dig, så jeg tror du ville have haft det dårligt uanset hvad du havde gjort.

Hvis man er i en krisesituation, hvor ens kæreste lige har slået op med en, tror jeg ikke der er meget som hjælper.

Men måske svarede jeg alligevel lidt for hurtigt før, da jeg nu er kommet i tanker om et tilfælde hvor jeg selv gik den anden vej på MDMA:

Jeg oplevede en slags forbipasserende "nedtur" en gang jeg tog MDMA og 2-CB sammen, men jeg vidste med det samme hvad det skyldes. Jeg havde sovet helt elendigt den nat, og stresset rundt for at nå alt til om aftenen, hvor der kom venner hjem til mig, hvor vi skulle trippe.
Jeg vidste da jeg skulle tage stoffet, at mit "klippekort" var opbrugt, men tog det alligevel, fordi vi nu engang havde aftalt det.
Mit gennembrud ind i trippet udløste kortvarigt en følelse af depression. En følelse af ikke at orke gennembrudet, da det sugede energi fra mig. En følelse af ikke at orke noget som helst, men bare lægge mig ned og dø!
Jeg satte mig ned og lod mig flyde med i følelsen istedet for at kæmpe imod. -Jeg lod mig "dø", og droppede ambitionen om at være noget for andre.
En anden grund til denne stress-depression var, at der i løbet af meget kort tid var sket så store og grundlæggende forandringer i mit liv, at jeg havde svært ved at definere mig selv. For mange erkendelser på for kort tid.
Da jeg forstod dette og aksepterede det, forsvandt depressionen. Jeg pressede ikke længere mig selv, og resten af trippet var meget behageligt, da jeg brød igennem til nogle lag hvor jeg atter havde adgang til energi.

Siden har jeg været på MDMA en gang til, og det var APSOLUT tilfredstillende, men der var jeg også helt i topform :D .

Men konklusionen må vel nok være, at man kun skal bruge MDMA (eller andre psykedeliske stoffer for den sags skyld) hvis man føler at man har overskud til det. Selvom MDMA normalt løfter humøret, er det også en stimulans som bruger af de reserver man har. Hvis man skraber bunden vil det snarere udløse den omvendte situation: depression.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

jeg kan helt klart godt føgle dig!
men jeg er af samme type som dig, tar kun noget psy hvis jeg føler mig på toppen og ellers drikker jeg kun.

men konknusionen er at man ikke skal tage noget hvis man føler sig nede eller ganske simpelt har brugt alt sin energi i løbet af dagen...
:D tak for hjælpen venner.
(selv om det entlig er logisk)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
vil lige kommenter med at mdma ik længere er en ensrettet oplevelse for mig.. det går begge veje som syre, svampe og lign... ka dog sagtens være fordi mit serotonin ik er på toppen endnu :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Nej jeg tror bestemt heller ikke at man kan få nedtur af mdma uden nogen årsag. Og det gælder selvfølgelig også længervarig og overdrevent brug. hvertfald ikke ligesom svampe, lsd og hash (+ andre) som kan frembringe paranoia, angstanfald og psykoser først gang eller for den sags skyld 20. gang folk prøver stoffet.

Titel:
Medlem

Fanny skrev:
Mener du nedtur på selve MDMA-trippet, eller bagefter?
Jeg vil tro, at hvis man overdriver sit intag af stoffet, kan man få nedtur bagefter, men ikke imens det står på.

Men hvorfor spørger du? Er det noget du selv har oplevet?

Hilsen Fanny

jeg mener under selve trippet!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Jeg forstår ikke helt;
Er det ikke fra visse sider blevet foreslået, at anvende MDMA som terapeutisk stof i forbindelse med behandling af voldsomme traumer som ved voldtægt osv. (bl.a. foreslået af Jørgen Lumbye, men mener også at have læst det andre steder). Altså for folk, der er i akut krise.
Arguemntet er, at man netop langt nemmere er i stand til at konfrontere og håndtere ellers skræmmende og skrækkelige følelser og erindringer, fordi man er mere åben og uforfærdet; og fordi man får en mere fri indstilling til alle former for emotionelle ind- og udtryk.

Selvom jeg ikke har udpræget stor erfaring med MDMA (har kun fået ren MDMA to gange) giver det perfekt mening for mig, ud fra de erfaringer jeg trods alt har gjort.

Derfor overrasker det mig også, hvis man risikerer at bad-trippe over en nedtur (ali), eller stress (Fanny).

Kunne det ikke skyldes de komboer i har anvendt, at i endte med at bad-trippe!? :?: Netop hvis MDMA (sædvanligvis) gør det nemmer at forholde sig til vanskelige følelser, synes jeg det tyder på, at der foruden de trælse følelser må være noget andet medvirkende til at udløse en 'krise' i trippet... ?!? - Men det er måske også det du mener Fanny, når du skriver at 'klippekortet' var brugt op? (for udmattelse medfører vel en ændret sindstilstand og hjernekemi, som ikke er sammenlignelig med det der kommer af gedigne følelser!?)

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
@UhrSump: Mange siger at MDMA er et halvt-psykedelika og et empathogen. Bare det at stoffet er i stand til at bringe en i livsændrende spirituelle oplevelser, siger meget om stoffet.

Langt de fleste af dem der har prøvet MDMA, er blevet glade og haft en god eufori i kroppen... og det er sådan set det eneste man hører om, men jeg synes ikke man skal drage forhastede konklusioner og sige, at det derfor ikke kan gå den anden vej.

Det skal siges, at jeg ikke blandede stoffet med noget før sidst i trippet (alkohol), altså efter jeg fik det ekstremt dårligt. Jeg var fuldkommen ædru da jeg indtog MDMA'en.

Min begrænsede erfaring med MDMA siger mig, at det svinger mellem godt og ondt, dog mest hen mod godt (og for langt de fleste mennesker)... men at det også kan gå den anden vej skal ikke udelukkes - humøret har dog meget at skulle have sagt hvis trippet tipper i denne retning.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

UhrSump skrev:
Kunne det ikke skyldes de komboer i har anvendt, at i endte med at bad-trippe!? :?: Netop hvis MDMA (sædvanligvis) gør det nemmer at forholde sig til vanskelige følelser, synes jeg det tyder på, at der foruden de trælse følelser må være noget andet medvirkende til at udløse en 'krise' i trippet... ?!? - Men det er måske også det du mener Fanny, når du skriver at 'klippekortet' var brugt op? (for udmattelse medfører vel en ændret sindstilstand og hjernekemi, som ikke er sammenlignelig med det der kommer af gedigne følelser!?)

For mit vedkommende blev den forbipasserende depression som sagt udløst på grund af manglende energi. MDMA er en stimulans og trækker energier fra kroppen. Samtidig brød 2-CBén igennem, som ligeledes krævede energi og den kombination var ganske simpelt for meget på det tidspunkt (har både før og senere brugt komboen med stor succes :D ).

Mht. til begrebet bad-trip, så tror jeg ikke rigtigt på det. Det er et ord som giver associationer til at være fanget i sit eget helvede, et uigenkaldeligt onde man ikke har den svageste chance for at ændre på; syge tanker som kører i loop, ubehagelige kropsfornemmelser osv.
Jeg tror at der er noget "godt" i alt hvad vi oplever på trip, -også selvom det ikke er det vi ønsker os. Om et trip ender godt eller dårligt afhænger fuldstændigt af, hvordan vi reagerer på det vi ser. Møder vi trippet med frygt og afvisning, ender vi i dårlige følelser, fordi vi afviser noget af os selv. Jeg anser f.eks. ikke mit førnævnte eksempel som et "bad trip". Det gav mig en god indsigt i hvor min fysiske grænser lå, og fordi jeg aksepterede dette og lod mig flyde med i de depressive følelser (lod mig "dø") endte jeg med at være i energi igen.

Hilsen Fanny

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Et MDMA-badtrip er ikke sjov, og den kan sagtens finde sted mens "trippet" er på sit højeste.

hvorvidt det er rent MDMA, eller piller delvis bestående af MDMA, gør ingen forskel - idet man i så fald bare spiser flere piller for at opnå samme effekt.

jeg sad engang på et lokalt diskotek, sammen med nogle venner, og havde indtaget 2-3 kix, som jeg er sikker på indeholdte MDMA. 1 times tid inde i forløbet begyndte jeg at blive urolig. Jeg tænkte på mine problemer med at passe skolen og på min mulige fremtid. Jeg tænkte på om jeg behandlede min familie ordenligt, og på hvorvidt mine venner og potentielle kærester syntes jeg var et leveværdigt menneske - tænkeriet tog et enormt omfang, og øgede ikke ligefrem mit velværd, men heldigvis sad en god ven ved siden af mig, og fik mig på rette kurs igen.
Dette var absolute ubehageligt.
Den dårlige oplevelse varede måske 20-30 min. ialt, men havde fortsættet hvis ven ikke havde taget fat i mig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Næh, det kan da godt være, at jeg må revidere min opfattelse af MDMA's evne til aldrig at fremkalde eller forstærke negative oplevelser. Jeg synes bare jeg har hørt og læst så mange gange, at det altid kun giver positive oplevelser. Det lader til, at Psykow har hørt det samme:

Psykow skrev:
grunden til jeg laver dette indlæg er at jeg aldrig har hørt om nogle der har fårt det på "ren MDMA"

Det ville være spændende at høre om, hvis der var endnu flere, der kunne berette om negative oplevelser; om der er et mønster i hvordan og hvornår de opstår.

Fanny skrev:
Mht. til begrebet bad-trip, så tror jeg ikke rigtigt på det. Det er et ord som giver associationer til at være fanget i sit eget helvede, et uigenkaldeligt onde man ikke har den svageste chance for at ændre på; syge tanker som kører i loop, ubehagelige kropsfornemmelser osv.
Jeg tror at der er noget "godt" i alt hvad vi oplever på trip, -også selvom det ikke er det vi ønsker os.

Nej Fanny, Det er nok rigtigt nok, at udtrykket 'bad-trip' ikke giver korrekte konnotationer, hvilket jeg er glad for at du har gjort mig opmærksom på: Om alvorlige sager, er det jo vigtigt, at man vogter sig for sin sprogbrug.
Det sidste du skriver tror jeg også du har ganske ret i. Af samme grund tror jeg også, at grundig indføring i psychedelika - eller hvilket psykoaktivt stof man måtte benytte sig af - og erfarenhed (evt. erfaren tripsitter) næsten altid vil afværge ubehageligheder i trippet, eller gøre det nemmere at håndtere, hvis det alligevel opstår.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]