Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 08:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ler jord ?
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg har spurgt om det tidligere. Men det kom intet svar, så nu spørg jeg igen. Kan 100% ler jord ha en effekt på om der overhovedet kommer svampe ?

ja det vil jeg da tro jeg det blive tørt så komme der sku ikke mange svampe op....

Medlem

Geografisk sted: Nowhere
well, nu er lerjord jo ikke nødvendigvis ensbetydende med tørke. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Men jeg tror heller ikke det er optimalt - dog ikke umuligt. Især ikke umuligt, hvis der er lidt muld efter der har gået køer/heste, ligesom det gælder på andre typer jord. Men så er det selvfølgelig heller ikke helt så leret jord... Ja, bla bla bla! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

skambidt han skive
Kan 100% ler jord ha en effekt på om der overhovedet kommer svampe ?

nej det kan det ikke for vis der komme sol/varme på ler jord så ved de fleste at det blive tørt .og det er det samme som når der er komme nok nattefrist så kan de hele ikke komme op....

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Ja, men nu er sol/varme ikke lige kendetegnet for efteråret i DK. Jeg tror det er langt bedre med lerjord end feks sandjord. Har været ude og køre lidt i omegnen uden at finde noget somhelst på sandet jord, har ikke fundet ordentlige lermarker endnu for det begyndte at regne for meget.

Skal nok lige holde jer uptodate med mine (forhåbentlige) fund senere...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Måske lidt sent at reagere på denne post, men alligevel... spørgesmåelet er interessant.
Jeg har tænkt følgende:

Nu er svampene jo ikke bare de små paddehatte vi går rundt og mæsker os i. Hovedparten af svampens 'krop' er jo et fint trådnet, som findes under jorden, og går under navnet mychoriza (hvordan det nu end staves!?).

Er lerjord ikke typisk tung og tæt?
Hvis jorden er tung og tæt og hård, giver det så ikke dårlige betingelser for mychoriza?

Sump

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh º¿º
Citat:
går under navnet mychoriza (hvordan det nu end staves!?).

==> Myceliet er betegnensen for den den del af svampen der vokser i jorden eller i træ. Det består af hyfer der danner et fingrenet, spindelvævsagtigt net, som giver svampen en meget stor overflade til at suge næring og vand op med.

==> Mykorrhizadannere er svampe, som indgår en mykorrhizaforbindelse med et træ. Svampens hyfer omslutter træets rodspids, hvorved de to organismer kan sende vand og næring til hinanden.

Mykorrhiza betyder svamperod.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Det var selvfølgelig mycelia, som det hedder :oops: . Det vidste jeg jo egentlig også godt!!!

Men hvad med lerjorden? Skal myceliaen ikke have luftig jord, for at leve godt?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]